Buigproef niet goed, paard toch kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Buigproef niet goed, paard toch kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-03 13:12

Ik heb het aanbod gehad voor een bruine ruin van 1.63. Het paard is gezond, heeft M1 gelopen en is onwijs braaf en lief..

En daar komt het : MAAR...

Hij is gekeurd, klinisch 100% goed en rontgenologisch 100%, hij komt alleen de buigproef niet door..

Dr. van Muiswinkel in Emmeloord ( bij velen vast bekend, bij mij dus nog niet ) heeft hem afgekeurd als sportpaard, maar geschikt bevonden voor de recreatie.

Nou komt het echter.. Er zit een iniemienie kansje in dat ik ooit endurance wil gaan rijden.. En een aantal mensen zeggen nu dat dat waarschijnlijk niet kan met dit paard..

Hij klinkt wel superleuk, maar het is moeilijk om een keuze te maken wat ik wil.. Ga morgen kijken, nou hoop ik dat ik giga afknap aan de ene kant, maar aan de andere kant wil ik hem ook wel een kans geven..


Wat zou jij doen?


Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 13:15

Ik zou het niet doen, als ik op zoek ga naar een paard wil ik een goede ook, maar aan de andere kant pas was hier een topic over een paard wat bij de ene da afgekeurd werd op de buigproef en bij een andere da was er niks aan de hand...
moeilijk

:evaw:

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 13:15

Hoe kan hij klinisch 100% goedgekeurd zijn als hij is afgekeurd op de buigproef?

Er zijn al vele topics geweest over de buigproef en over second opinions daarin.

Over het 'afgekeurd als sportpaard' maar 'geschikt voor recreatie'. Vraag goed na wat ze daar mee bedoelen. Soms wordt recreatie namelijk gezien als '3 keer in de week een rustig stap/draf ritje in het bos'. Lijkt me niet dat je dat voor ogen hebt met een paard.

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-03 13:17

Mijn eigen dierenarts zegt dat een foto meer zegt dan een buigproef.. En dat ik er zeker serieus overna kan denken.

Verder heeft zij aangeboden om hem volgende week weer te laten keuren, mocht ik nog twijfelen.

Tjee, is niet makkelijk hoor.. Scheve mond

Apple schreef:
Hoe kan hij klinisch 100% goedgekeurd zijn als hij is afgekeurd op de buigproef?


Oh enne, om hier even op in te haken.. Volgens mijn eigen veearts kan dit dus weldegelijk.. Errug raar, maar het is echt zo.. Scheve mond


gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 13:20

Tallie1979 schreef:
Mijn eigen dierenarts zegt dat een foto meer zegt dan een buigproef.. En dat ik er zeker serieus overna kan denken.

Verder heeft zij aangeboden om hem volgende week weer te laten keuren, mocht ik nog twijfelen.

Tjee, is niet makkelijk hoor.. Scheve mond


Tuurlijk, al moet hij nog 10 x gekeurd worden. KASSA! De buigproef is een belangrijk onderdeel van de klinische keuring, dus dat kan nooit 100% zijn. Het paard is daarop afgekeurd, maar wel goed bevonden voor de recreatie. Als je endurance wilt gaan rijden is dat geen zware maar wel langdurige belasting voor de benen. Je verzekering zal het er ook niet mee eens zijn.

Don't dream your life, live your dreams!

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-03 13:24

Ik geloof dat ik genoeg weet..

Ik had al mijn twijfels.. Ik zal morgen die dierenarts nog even bellen, maar ik geloof niet dat dit is wat ik zoek..

Bovendien, ik heb nog meer aanbod gehad. Er zwemmen meer vissen in de zee Lachen
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 24-04-03 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 13:24

Als die op de buigproeven is afgekeurd is hij dus klinisch NIET goed. En voor endurance moet een paard goed op de benen zijn omdat hij nogal wat kilometers moet vreten, dus mijn conclusie NIET DOEN!!!!! Van Muiswinkel een verder een dierenarts met een goede reputatie.
Ik ken ook twee paarden gekocht voor recreatie. Binnen een jaar werd recreatie toch meer omdat de ruiters in kwestie meer ambitie kregen. Met gevolg, paarden kreupel, klauwen met geld weggesmeten om dat weer heel te dokteren en beiden zijn nu uiteindelijk toch dood. Jij geeft aan dat je toch iets wil doen in de sport, maakt niet uit wat, dan moet je NIET een paard kopen wat nu alleen nog maar recreatie aan zou kunnen.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 13:26

Zoals ik al zei Haha! Ik zou het niet doen als ik jou was Chantal.. er staan genoeg goede paarden te koop. Als je echt endurance wil gaan lopen dan lijkt dat me geen goed idee met een paard wat niet door de buigproef komt en alleen voor recreatie geschikt is. Endurance is dan wel een soort van 'recreatie' (buitenrijden) maar natuurlijk wel een echte sport en juist bij endurance wordt er door de DA's druk gecontroleerd.

Misschien dat de echte endurance ruiters onder ons je goed advies kunnen geven Verward

Mijn advies is om niet eens te gaan kijken.. kun je er niet toch verliefd op worden.

Dat super paard vind je heus wel snel hoor Tal

Oh ja zoals Gabyfredde al zegt: je verzekering gaat ook een buigproef doen.. als hij dan wordt afgekeurd mag je je paard niet verzekeren en ik weet dat je dat wel wilde doen.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-03 13:32

Ik snap niet waarom mijn dierenarts zegt dat hij wel goedgekeurd kan worden op beide vlakken..

Ik ga er eens een nachtje over slapen, kan morgen ook nog wel afbellen.. Haha!

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 13:34

Oke mijn mening...

Als je inderdaad endurance wil gaan rijden zou ik niet gaan voor dit paard.
Staar je niet blind op een paar euro's meer of minder het gaat om een dieren leven.
Zoek een gezond en fit paardje, daar heb je 10 kee rmeer aan als een wat goedkoper paard wat iets mankeerd.

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-03 13:37

Oke..

Ik ga afbellen.. Jullie hebben gelijk.. Hier kan ik niets mee..

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 13:40

een wijs besluit Lachen

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 13:44

Een verstandige beslissing. Scheelt een hoop verdriet als hij toch kreupel wordt.

Don't dream your life, live your dreams!

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-03 13:51

Er zwemmen meer vissen in de zee.. Haha! Kan beter een gezonde vis kopen als een zieke.. Haha! Word je zelf ook ziek van..

Bovendien, heb nog wat anders op het oog ook Lachen

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 14:02

Gaan we daar morgen ook heen Haha!

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-03 14:03

Angelique18 schreef:
Gaan we daar morgen ook heen Haha!


Yep.. Haha!

Dat is de eerste keus.. Haha!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 14:10

mijn advies is ook: niet doen, ookal is het iniminikansje klein dat je endurance gata rijden, zou toch zonde zijn als je voor je start of aan het eind telkens wordt afgekeurd omdat hij niet door de locomotiekeuring komt.
Je kunt idd een 2nd opinion doen, maar als dat advies ook negatief is, echt laten staan.....
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-03 14:12

Ik heb de afspraak al afgezegd.. Ik wil geen spijt van mijn aankoop krijgen..

Ik heb nog een afspraak voor morgen staan met een bokker die haar paard verkoopt.. Laat ik eerst die maar afwachten, ik denk dat dat een hardstikke leuke kans is Lachen

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 14:37

Goed zo Schijnheilig Succes alvast voor morgen Spannend hoor!

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-03 14:41

Jaaaaa, tussen die andere bokker en mij klikt het zeker al als personen.. Als ik het paardje nou ook nog leuk vind dan zou het best eens kunnen dat ik dit weekeind officieel paardeneigenaar ben Haha!

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 14:46

dan heb je t nog niet gekocht he mutsie Haha!

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 09:38

Ik zou eerder voor een klinisch goed paard en rontgenologisch afgekeurd paard gaan. Wat zeggen de foto's nu als hij/zij er geen last van heeft? Als dit paard nog nooit een pas verkeerd heeft gezet (vraag me af hoe je dat zeker kan weten) dan zou je het risico best kunnen wagen. Met eventueel de eis dat als het paard binnen een half jaar toch kreupel blijkt te worden, hij terug mag/je een deel van je geld terug krijgt. er zijn zo veel mogelijk heden!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 09:53

Mikey.. het paard is klinisch afgekeurd! Ik weet niet wat jij nu bedoeld Verward

Hij doorstaat de buigproef niet en is dus klinisch afgekeurd en niet goed voor de sport bevonden... lijkt me geen goede start voor haar 1e paard waar ze waarschijnlijk endurance mee wil lopen Zoals Chantal al zei: er zijn meer vissen in de zee.. of paardjes in de wei Knipoog

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 11:03

hmmm je hebt al een keuze gemaakt zie ik (en een verstandige) maar wat ik niet snap is inderdaad a)hoe kan hij 100% klinisch goedgekeurd zijn als hij op de buigproef niet goed is en b) een foto zegt meer dan een klinisch beeld?????? Ben ik het helemaal niet mee eens en mijn eigen Mirage is daar een goed voorbeeld van. Al meer dan een half jaar niet goed, ook niet echt goed op de buigproef maar op de foto niet zo heel veel te zien. Op foto's zien ze ook niet alles hoor, zit dan vaak in de weke delen.
Maar je hebt een verstandige keuze gemaakt. Jammer, maar er komen nog wel meer leuke paardjes, succes!!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 17:27

Goede beslissing.... ik heb die ook gemaakt voor een geweldig paard dat rechtsvoor super kreupelde op de buigproef. We hebben hem zelfs twee keer laten uitvoeren met 10 dagen tussen, maar helaas... En dit was wel degelijk het paard van mijn dromen (heb nog steeds geen evenwaardig paard gevonden )! Hoe moeilijk het ook was (ik heb hem nog 10 dagen op stal gehad), ik ben heel blij dat ik die beslissing genomen heb, dit heeft me veel zorgen bespaard.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bambolina, carineken, Keizerinnnn, XladyX en 30 bezoekers