Triomfator, oftewel KWPN kolder

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Triomfator, oftewel KWPN kolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 19:43

Triomfator (Larix x Renovo) is opgehaald van het verrichtingsonderzoek in Ermelo omdat hij een kribbebijter bleek te zijn.
Hij was kampioen op de tuigpaarddag en op de hengstenkeuring.
Bij de rijpaarden is een stalgebrek al geen reden meer voor afkeuring en volgend jaar geld dat ook bij de tuigpaarden.
Triomfator wordt dan ook volgend jaar weer aangeboden op de keuring en het moet wel heel gek gaan wordt hij niet aangewezen.
Daarna gaat hij dus weer vrolijk naar het verrichtingsonderzoek waar hij dan niet meer wordt afgewezen om z´n stalgebrek.
Hoezo krom????? Verward


Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 19:52

Waarom mag een rijpaard eigenljk wel een stalgebrek hebben en een tuigpaard niet? Dat weet ik nl niet en ben ik wel benieuwd naar.
Tja, het is wel een super goede hengst, echt heel jammer van dat stalgebrek. Het is idd krom dat ze hem dan volgend jaar vrolijk aan kunnen bieden voor goedkeuring terwijl hij er nu wordt uitgegooid voor een stalgebrek Lips are sealed

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 22:08

Bij een tuigpaard mag dat nu dus ook. Omdat ze het zelf ook een beetje een kromme regeling vonden. Alleen geldt die nieuwe regel pas vanaf volgend jaar... Dat slaat dus inderdaad helemaal nergens op...
Volgend jaar kunnen ze heus niet om hem heen, en wordt hij dus alsnog goedgekeurd... Eerder een jaar verlies voor de fokkerij, dan dat het enig nut heeft.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 22:26

Idd krom Ilandra.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 23:31

Heb je wat aan....
Malle regel, sowieso, want stalgebreken is niet erfelijk.
Raar dat ze zulke regelingen niet meteen laten ingaan...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Crissy
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 11:52

Rare redenering. Het is toch gewoon af afweging die de fokkers zelf maken of ze met een hengst willen dekken met een stalgebrek.

Het doet in ieder geval aan de kwaliteit van de hengst niets af, vind ik.

Passie voor paarden blijft een levenlang!

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 12:56

Tja, wel erg krom. Dat 'kost' de eigenaar een jaar zo'n vaag regeltje. Nu kan hij volgend jaar pas dekken.
Maar hij word volgend jaar toch weer bijna zeker aangewezen aan z'n resutaten te zien.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 13:00

Vast wel, want het is wel een hele goede hengst! Won als veulen ook al alles volgens mij Lachen

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 13:59

Ilindra schreef:
Triomfator wordt dan ook volgend jaar weer aangeboden op de keuring en het moet wel heel gek gaan wordt hij niet aangewezen.
Daarna gaat hij dus weer vrolijk naar het verrichtingsonderzoek waar hij dan niet meer wordt afgewezen om z´n stalgebrek.
Hoezo krom????? Verward


Hij was een luchtzuiger en dat wisten ze al van te voren. Ik was toevallig op de hackney club dag toen Harry hem op kwam halen. Des te meer kans voor de paarden van ZH hihi.

Volgens mij wat ik begreep op stal vorige week mag hij juist volgend jaar NIET opnieuw aangeboden worden. Het staat ook nergens dat hij op nieuw wordt aangeboden zal eens navraag doen op stal. Alleen over een tijdje op basis van zijn prestaties nou dan moet hij flink aan de gang gaan dan. Alleen paarden die DAN 3 jaar zijn (of bijna) mogen naar de keuring. De oudere alleen via prestaties of afstammelingen.

bron KWPN:
KWPN
14-04-2003: Triomfator heeft Ermelo verlaten


Afgelopen zaterdag is de tuigpaardhengst Triomfator (Larix x Renovo) door zijn fokker en mede-eigenaar Harry Middelaar opgehaald uit Ermelo. De kampioen van de hengstenkeuring, tevens in eigendom van Jan Schep, nam daar deel aan het verrichtingsonderzoek. Helaas werd bij Triomfator een stalondeugd geconstateerd en dat is de reden dat het verrichtingsonderzoek moest worden beëindigd.
Met ingang van 2004 zijn stalondeugden overigens geen reden meer om niet tot stamboekinschrijving over te gaan. Op advies van de Fokkerijraad Tuigpaarden heeft het Algemeen Bestuur onlangs dat besluit genomen en dit is ook via In de Strengen gecommuniceerd. Bij de rijpaarden en de Gelderse paarden was dit al veel langer het geval. Omdat het huidige verrichtingsonderzoek valt onder de reglementen die vorig jaar oktober zijn gepubliceerd, bij de opgave voor de hengstenkeuring, is het KWPN uiteraard verplicht om deze reglementen, met het verbod op stalondeugden, te handhaven.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 14:03

Dennis schreef:
Tja, wel erg krom. Dat 'kost' de eigenaar een jaar zo'n vaag regeltje. Nu kan hij volgend jaar pas dekken.
Maar hij word volgend jaar toch weer bijna zeker aangewezen aan z'n resutaten te zien.


Sorry en wat als de eigenaar het van te voren al wist en gewoon het risico nam?. Voor hetzelfde geld doet hij het daar niet?.

Btw van 2 hengsten bij ons (Sander en Seleen) waren al voordat ze naar Ermelo gingen vorige jaar al 4 merrie´s gedekt. Op de hengstenkeuring waren ze te zien (2 dan) erg mooie veulens. Dit kunnen ze met deze hengst ook doen.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 12:38

Lees de nieuwe In de Strengen, daarin laat Harry Middelaar weten dat híj er geen problemen mee heeft, of zoals hij zegt: regels zijn regels.

Culemborg here I come!!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 13:49

Heb even navraag gedaan op stal. Een aantal hengstenhouders zijn het aan het aanvechten dat hij volgend jaar weer aangeboden mag worden. Hij mag het dan op basis van zijn prestaties.

Ze willen voorkomen dat nu opeens allemaal oudere hengsten die een gebrek hebben opeens aangeboden worden. Ik weet dat er een aantal mensen zijn die hun hengst hebben laten castereren omdat ze een gebrek hadden. Achteraf had dat dan niet gehoeven toch een hoop sneu geld. Als het pas vanaf de jaargang van volgend jaar in gaat voorkom je een hoop problemen. Ben benieuwd wat het gaat worden.

Zelf zou het idd netjes zijn dat deze nieuwe regel pas ingaat op de groep die volgend jaar voor de keuring komen dus dan 3 jaar zijn. En deze regel niet opgaat voor de oudere hengsten.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 13:51

Gail schreef:
Lees de nieuwe In de Strengen, daarin laat Harry Middelaar weten dat híj er geen problemen mee heeft, of zoals hij zegt: regels zijn regels.


Niet zo raar hoor ze wisten het namelijk al van te voren.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 14:02

Prisca schreef:
Hij was een luchtzuiger en dat wisten ze al van te voren. Ik was toevallig op de hackney club dag toen Harry hem op kwam halen. Des te meer kans voor de paarden van ZH hihi.

Zou wel sneu zijn als de kansen van ZH paarden afhangen van het wel of niet goedkeuren van Triomfator.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 14:16

Nee het zou pas sneu zijn als hij zou mogen blijven omdat de regels aangepast worden en omdat hij keuringskampioen was. Paard kan geweldig lopen maar ja stalgebrek is stalgebrek. De groep is niet groot dus hoe minder er overblijven hoe beter zo werkt het ook bij de rijpaarden. Ene zijn dood is de ander zijn brood toch?.

Bij de laatste tussenbeoordeling stonden ze beide hoog dus ziet er goed uit.

Sjuimpje: jij zou ook voor je stal zijn als je er stond en als je beide partijen en de achtergrond kende.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 16:56

Dat is onzin,
een paar wordt goedgekeurd om zijn kwaliteiten, als er dit jaar bijv. 8 goede hengsten rondlopen worden er 8 goedgekeurd. Dit is geen competietie, die is voor een paar maanden terug al geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 14:12

Prisca schreef:

Hij was een luchtzuiger en dat wisten ze al van te voren
. Ik was toevallig op de hackney club dag toen Harry hem op kwam halen. Des te meer kans voor de paarden van ZH hihi.

Volgens mij wat ik begreep op stal vorige week mag hij juist volgend jaar NIET opnieuw aangeboden worden.


Uit de IDS van vandaag:

Triomfator moest het verrichtingsonderzoek verlaten wegens kribbenbijten.
Reactie van Harry Middelaar:
Ik was zeer verrast, ik heb hem dat thuis nooit zien doen.
Als hij een stalgebrek heeft moet hij er dit jaar gewoon uit.
Volgend jaar veranderen ze die regel, ik probeer het vogend jaar gewoon weer.
Hij wordt dus niet gecastreerd.

Waarom zou hij volgend jaar volgens jou niet mogen worden aangeboden, er staat nergens in de regelementen dat dit niet zou mogen Verward
Als je jullie paarden op die manier bovenaan wil krijgen door te trappen naar een betere Misselijk

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 14:39

Inderdaad Ilindra! Ik denk toch wel dat deze hengst zeker een aanwinst zal zijn voor de tuigpaardfokkerij! Maar we zullen het volgend jaar wel zien Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 bezoekers