weekendje Zuid Limburg met de paarden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

weekendje Zuid Limburg met de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-03 14:19

Twee keer per jaar proberen we een weekendje weg te plannen met een groepje die elkaar via de paarden heeft leren kennen.
12 man dit jaar (5 stelletjes en 2 vrijgezelle jongens) in leeftijd varierend van 21 tot 38. 4 honden gingen er mee, 3 Friezen en mijn Maestro.

Normaal gaan we meestal naar de Veluwe of Drenthe, maar dit keer iets verder; Zuid Limburg.

Donderdag was het nog even spannend; door de veranderde regels rond de vogelpest vond ik het niet verantwoord om het door te laten gaan. Maar na vele telefoontjes (ministerie van Landbouw en de eigenaar van de manege waar we heengingen) toch maar alles door laten gaan.
Ik moet trouwens zeggen dat we er ter plaatse niets van gemerkt hebben. Het leeft op bokt duidelijk meer dan in 'real life'.

Ondanks een stukje fileren ging de heenreis vrij vlot. Maar met de trailers was het toch ruim 4 uur rijden naar Heijenrath (ligt boven Slenaken). We hadden 4 rustige buitenboxen en zelf het appartement boven de kantine. Dit was voor maximaal 18 personen dus met z'n twaalven was het gerust riant te noemen. Foto's van de manege, het appartement en de omgeving staan trouwens op www.jovanhoutem.nl voor de geinteresseerden.

Ik zal jullie niet vermoeien met de details, maar we hebben heerlijk gereden, gewandeld, de jongens geklommen, gezwommen en gemountainbiked. Op terrasjes gezeten en ons geergerd aan de Amstel Gold race. Niet te volgen hoe die route exact liep en iedereen bleef ze maar tegen komen die dag inclusief de hordes mensen auto's en moters eromheen en niet te vergeten de drie helicopters.

Qua avontuur is er ook weer genoeg beleefd. Spannende dingen zoals twee van de Friezen klem op een smal prikkeldraadpad waar ze niet meer konden draaien en dus eruitgeknipt moesten worden. (ik stond een stukje verderop mijn hengst en de andere fries in m'n eentje vast te houden, dus kon achteraf alleen maar de beschrijving horen van de rest, denk aan tranen, paniek en 112, alsof die iets kunnen doen Haha! ).
We zijn naar het drielandenpunt gereden wat ietsje verder was dan op de kaart leek. Gelukkig was Maestro zo fris als een hoentje en in superconditie, maar de rest is met de de trailer opgehaald door de mannen. Pas achteraf besefte ik dat Maes en ik 7 uur onderweg zijn geweest (wel gepauzeerd natuurlijk).

Oh ja en de laatste dag heeft Dino (m'n hond) z'n staart tijdens een wandeling opengehaald. Waarschijnlijk ook weer aan prikkeldraad (waarom ruimen die mensen toch in ieder geval oud en roestig op de grond liggende rollen en stukken toch niet op?).

Gelukkig is 1 van de meiden dierenartsassistente dus die kon de ernst goed inschatten. Het was minder erg dan het leek en toen we het even dichthielden stopte het met bloeden. Helaas ging het een paar uur later toen hij kwispelde weer open en overal zaten bloedspettertjes.
We moesten die dag weer naar huis en om geen bloedvlekken in de auto te krijgen hebben we het zo goed en zo kwaad als het ging verbonden.

Alles zakte er weer uit, maar uiteindelijk bleef een afgeknipte vinger van een plastic handschoen met pleisters aan z'n staarthaar het beste zitten. Dat m'n hond eruitzag alsof hij een condoom aan z'n staart had zitten vergaten we mar even. Gelukkig heeft hij vannacht en vandaag haast alleen maar liggen pitten, dus nu laat ik het zonder iets eromheen genezen.


Nu zit ik al een kwartier te typen en weet niemand nog hoe het is om in zuidlimburg te rijden. Nog even door maar. Je moet er niet heen om te crossen en kilometers te draven. Door de steile paden, losliggende stenen enzo is het veel stappen. Maar de uitzichten zijn prachtig, het is net of je in Frankrijk bent. De paarden vonden het zo gaaf, ze werden steeds handiger en de vierde dag waren het net berggeiten zo handig werden ze. Ik zal straks nog wel wat foto's neerzetten, m'n vriendin heeft er een paar onderweg gemaakt, maar ze heeft ze nog niet gemaild.

En nu ben ik trouwens nog steed bekaf van het slaapgebrek. Ik wilde helemaal nog niet naar huis gisteren, zo mooi en gezellig was het. volgende keer toch maar proberen om een paar dagen extra vrij te nemen.

Als iemand ideeen heeft voor ons volgende weekendje: graag!

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 14:26

ooooh dat klink gaaf *LOL*
kan wel begrijpen dat het schitterend is, zuid limburg
is erg mooi en het is een hele andere natuur dan hier!!

ben een klein beetje jaloers Clown

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 14:26

haha ik woon lekker in limburg en weet alles van het buitenrijden af Tong uitsteken

haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 15:13

hier kan je inderdaad super rijden Lachen
zuid-limburg is gewoon echt mooi Hyper!
xxjes anke

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 15:19

Jeetje, dat jij de gok genomen hebt, Marja.

Ik ben een weekendje naar Noord-Limburg geweest en heb mijn box verleden week al gecancelled ivm de vogelpest. Ik was als de dood dat er terwijl hij daar zou staan een aanscherping van het vervoersverbod zou komen en Fitz veroordeeld zou blijven tot maanden Noord-Limburg. Knipoog

Anyway, het was heerlijk weer en ik heb jaloers naar alle ruiterroutes gekeken die daar lagen Knipoog

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-03 18:02

Ja, daar was ik dus ook doodsbang voor, Fitz. Kun je je paard een paar maanden missen en pensionstalling betalen terwijl we ze normaal aan huis hebben staan allemaal.

Ik had zelfs al een paar telefoontjes naar andere adressen gedaan, maar alles zat op die korte termijn vol. Zo makkelijk zijn 12 mensen, 4 paarden en 4 honden ook weer niet onder te brengen.

Ik ben iig blij dat we toch gegaan zijn, voor jou volgende keer beter!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 18:22

Daar kun je heel fijn rijden.

Ik ben daar vroeger toen ik nog een klein(er Knipoog ) meisje was een paar jaar op pony kamp geweest.

Mogen de paarden ook in de wei als je daar bent? Ik zou er eigenlijk met Laiser ook nog wel eens naar toe willen, met een paar anderen.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 19:05

Dat is hier heel dicht bij! Had je niet ff langs kunnen komen? Tss... Knipoog
Wel leuk dat het je zo goed bevallen is!

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 11:50

Jeetje had je geen probleem met alle vervoersverboden en alle compartimenten. ik heb stad en land moeten afbellen, uitleggen en nakijken voordat duidelijk was dat ik 3 km verderop een les mocht rijden.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 12:51

Hee, dan ben je lekker in de buurt geweest.
Je hebt wel een van de leukste plekjes van Zuidlinmburg uitgekozen. Persoonlijk vind ik Epen nog mooier. Maar daar zaten jullie een vloek en een zucht vanaf, dus waarschijnlijk zijn jullie daar ook wel geweest.
Hebben jullie foto's gemaakt???? Ben wel heel benieuwd.
En ja, Zuid Limburg en Frankrijk ontloopt zich niet veel als ik de niet Limburgse Nederlanders moet geloven tenminste.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 14:55

ben ik blij dat ik in zuid limburg woon Haha! 10 minuten van de brunsummerheide vandaan.....Haha! ben benieuwd naar foto's


Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-03 20:43

Belker schreef:
Jeetje had je geen probleem met alle vervoersverboden en alle compartimenten. ik heb stad en land moeten afbellen, uitleggen en nakijken voordat duidelijk was dat ik 3 km verderop een les mocht rijden.


Wij kwamen natuurlijk uit een 'schoon' gebied. Ik vond het ook onduidelijk hoor, die regelgeving. Maar ik hoopte gewoon dat tijdens de paas de vervoersverboden niet zouden aanscherpen, en dat was ook zo. Ik heb er nogmaals alle begrip voor dat niet iedereen die keuze zou maken. En misschien was het wel egoistisch om risico's te nemen voor zoiets niet noodzakelijks als een weekendje weg. Iig is het goed gegaan en zijn we allemaal weer veilig terug in het vlakke, saaie polderlandschap van Noordholland.

En inderdaad Mikkie, het Vijlenerbos en die omgeving was echt prachtig. Maar zuidelijk van Heyenrath zijn echt hele gave paadjes, net een hindernis/behendigheidsparcours waar je voor je gevoel dwars door het bos doorheen kan (grotendeels stappend). Als je daar in de buurt woont echt een aanrader met een braaf en dapper paard.