[VD] Steigeren leren, al iemand spijt van gehad?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

[VD] Steigeren leren, al iemand spijt van gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-03 07:24

Ik vroeg me af, ik zie heel veel mensen die hun paard/pony steigeren op commando aan het leren zijn. Velen zijn hier van te voren voor gewaarschuwd, pas op, ik zou het niet doen, etc. Heeft er al iemand spijt van gehad dat hij dit zijn paard/pony hebben aangeleerd? Heeft iemand er al ongelukken mee gehad, bijv. een schop van de voorbenen, of dat de paard/pony het ineens uit zichzelf begon te doen, en onder het zadel?

En wel eerlijk zijn hè, ik ben hier heel erg benieuwd over..

Ik ben zelf ook bezig met vrijheidsdressuur, maar zou deze oefening mijn pony niet durven aan te leren. Ze is al zo'n felle pony, en wil heel soms wel eens gaan steigeren als ze een keer ergens niet mee eens is (soms terecht, soms niet). Dus dat is niet aan ons besteed, denk ik. Vooral nu nog niet, omdat ze sommige oefeningen nog wel eens door elkaar haalt, en ze is nog vrij jong (7) en nog niet zo lang onder het zadel.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 09:43

Ik niet. Ik ben zelf van mening dat als een paard wil steigeren, om wat voor rede dan ook, dat ie het dan toch wel doet. Ongeacht je het hem leert ja of nee.
Het enige wat me tijdens het steigeren is "overkomen" is dat Jamaica tijdens het aanleren (zat ze dus vast aan een halstertouw, wat ik weer vast had) ze mijn arm half uit de kom trok omdat ze A. erg hoog ging, en B in de lucht zeg maar op zij ging.

Heb met andere kunstjes wel eens "ongelukjes" gehad.
Zo heb ik van hon een keer een zeer pijnlijke "schop" voor mijn schenen gehad omdat ik met mijn lompe kop te dichtbij stond met spaanse pas (ervoor dus).
Bij Jamaica heb ik een keer met mijn duim tussen haar tanden gezeten met compliment aanleren. Is ook erg pijnlijk kan ik je vertellen Haha!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-03 09:58

Mensen zoals jou bedoel ik niet Stef Knipoog maar meer degenen die het voor gein willen doen, en niet eens de moeite nemen om de basisoefeningen voor de knie te krijgen. Die hier een bericht plaatsen van: "Ja ik wil mijn pony steigeren leren, maar hoe moet dat nou". En dat ze keer op ker verteld zijn "Goh doe dat nou niet, straks krijg je er ongelukken van", maar toch gaan proberen. En met touwen, of tillen [whatever] gaan proberen. Ik wacht eigenlijk op de berichtjes hier: MIJN PONY STEIGERT HOE LEER IK HET HEM WEER AF Haha!

Ik heb ook eens de tanden gevoeld van mij pony tijdens de buiging aanleren, ook best moeilijk zo half op de kop een wortel zien te pakken, tja die lijken wel een beetje op vingers hè Knipoog

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 10:01

Nee hoor geen spijt
Mijn pony kent ook de gehele basis, maar spijt, nee, ze heeft et nog geen enkele keer tegenme gebruikt

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Signe

Berichten: 5805
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 10:08

Nee geen spijt... ik heb het goed overwogen voor ike raan begon... Blizz is wel een keer in een dwarse bui erg gaan steigern, dat had naar kunnen aflopen, maar ik heb hem flink op zijn kop gegeven. Hij moet wachten op het commando... ik denk dat ik er zelfs een beetje baat bij heb, want ik voel precies wanneer hij wil gaan steigeren en ben hem dan voor met mijn stem.

Waar ik wel over zit te dubben.... ik ben hem nu ook aan de longe aan het leren steigeren op commando... dat vind ik enger, vooral omdat ik bang ben dat ik een keer per ongeluk het commando geef ( bv. nu is het commando, mijn armen omhoog, een zwaai met het longetouw en 'hoog'. Maar kan zijn dat hij alleen het longetoouw omhoog al voldoende commando vind om de lucht in te gaan) en dat hij dan gaat steigeren en ik te dicht bij hem sta ofzo... Dus die gaat voorlopig de ijskast in!

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 10:15

wat is het nut van steigeren aan de longe??? Geloof niet dat ik je volg Haha!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 12:06

Wel makkelijk
Bijvoorbeeld: staat het paard los, en je zegt up oid dat ie dan steigert, zodat je dit dus op afstand kan doen.
Denk dat dapperdier dat daarom doet

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 12:46

Heb het zelf niet geleerd, en ik wil het niet leren ook. Ze zal het vast ooit ook wel uit zich zelf doen, maar er zijn genoeg paarden die het tegen mensen gebruiken. Verder vind ik dat ik de ervaring er niet voor heb, en ten tweede vind ik het geen leuk kunstje, dus wil me er ook niet in verdiepen of iets Lachen

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 12:54

Ik wil het later wel gaan leren, maar nunog niet omdat Passion een beetje aan het puberen is en achterwaarts en Spaanse pas soms al een beetje door elkaar haalt.
Ik wacht nog 1 of 2 jaartjes en dan wil ik het wel gaan leren ja.

Signe

Berichten: 5805
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 18:09

stef schreef:
wat is het nut van steigeren aan de longe??? Geloof niet dat ik je volg Haha!


Longe fungeert hier als een wat langer halstertouw zodat mijn armpje niet uit de kom schiet Knipoog en ik hem genoeg lijn kan geven... Voor 1.38 is hij toch behoorlijk groot op zijn achterpootjes.

Als ik hem helemaal los laat dankt ie dat ik hem opjaag en gaat ie niet de lucht in.... snappie?!

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 19:30

Ik denk dat alles al een beetje gezegt is, maar ik heb er ook geen spijt van Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 20:46

dapperdier"]
[quote="stef schreef:
wat is het nut van steigeren aan de longe??? Geloof niet dat ik je volg Haha!


Longe fungeert hier als een wat langer halstertouw zodat mijn armpje niet uit de kom schiet Knipoog en ik hem genoeg lijn kan geven... Voor 1.38 is hij toch behoorlijk groot op zijn achterpootjes.

Als ik hem helemaal los laat dankt ie dat ik hem opjaag en gaat ie niet de lucht in.... snappie?!
[/quote]

Jamaica is 139.... sta je er dan naast of ervoor? (volg je nog steeds niet Haha!)

dagami

Berichten: 2323
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 22:50

Ik heb er erg lang over nagedacht of ik Mirei wel steigeren wilde leren, kep t uiteindelijk toch gedaan en ik heb er zeker geen spijt van! Er is nog nooit iets 'verkeerd' mee gegaan ofzo en ze doet het altijd keurig op commando Lachen

Neem ook eens een kijkje op het Vrijheidsdressuurforum!!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 23:33

Ies kent het een en ander aan VD kunsten, maar steigeren doet ze uit zich zelf wel. Vooral als ze voor de wagen staat en nerveus wordt (wedstrijd Haha! ). Zo ben ik eens op een rijdende auto geklapt, dus ik leer het Ies zeker NIET op commando aan. Ben juist zo blij dat ze het de laatste tijd nauwelijks meer doet! Haha!

En Mander vind ik er zelf te groot voor Knipoog

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 23:41

Ik volg je wel dapperdier.....

Ik ben met ric nu bezig leren steigeren als ik er achter sta.
In het begin dacht ik waar ben ik mee bezig hoe leg je nou in hemelsnaam een paard uit wat je wilt.??? wahhhhhhhhhhhaha
Hij heeft het wel gedaan maar vraag me niet hoe wat en waar!!!!!!

Alleen daarom heb ik spijt, omdat iedereen zo zeurend vraagt hoe leer je hem dat?

Buiten dat heb ik geen spijt, maar ik denk niet dat ze mij ook bedoelen!
Denk ik...........................

Monique

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 00:10

Nee, geen spijt: eerder een hele verbetering Bloos : Heb zo'n opgefokte ongeduld, waar overigens de basis WEL inzit Haha! , maar eruit krijgen.....nee, just kidding! Hij heeft alleen niet altijd het geduld, maar dan kan ik hem niet gaan dwingen: hij is pas 4 en een echte puber! Dit jaar verlang ik wel wat meer van hem, ik weet nu dat hij weet wat stilstaan is: duzz...hij MOET wel stilstaan! Maar uitbuiten zal ik het niet doen! Schijnheilig

Zo kwam het regelmatig voor dat hij: zo rustig als hij gaat liggen en daarna kalm zit: daarna vrolijk op 2 benen rondliep in plaats van vier, omdat meneer wat "engs" zag, of gewoonweg vrolijk was!

Ik ben het steigeren op commando gaan leren en ja ik zal eerlijk zijn: hij steigert nog wel eens ongevraagd! Maar vele malen minder dan vroeger. Nu is de procedure: je mag steigeren op commando, doe je dit uit jezelf: dan zal je het ettelijke keren op commando doen, direkt erna, totdat je er helemaal flauw van bent! Extreme duivel

Daarna voor een dagje of 1 á 2 in de ijskast en dan weer op commando.
Af en toe: b.v. met een show voor de boeg vraag ik het hem even later nog wel (na hem "gestraft" te hebben voor het onnodig steigeren) en doe ik dus eerst een aantal andere oefeningen en dan steigeren op commando ( met alleen een beloning als hij het wel goed doet, niet afraffelen dus!)

Kortom: Hij steigert nog af en toe eens zonder commando, maar dat is al een hele verbetering! Kwijl En indien hij dat doet: steigeren tot hij het zat is (is vrij snel.) Haha! Op commando moet hij overigens wel met voldoende hoogte steigeren, anders gaat hij straks alle oefeningen afraffelen! }>


Signe

Berichten: 5805
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 09:24

phew.. gelukkig tinkernikky dat jij me wel snapt want ik snap niet wat stef niet snapt.

Longe aan halster vast, lussen in mijn hand en voor hem staan zwaaien tot hij steigert. Stef, je schreef zelf dat jouw pony een keer bijna je arm uit de kom trok aan het halstertouw, dus een longe lijkt me dan een slimme oplossing. En ik vind voor een steigerend paard/pony staan gewoon enger dan als ik erop zit.

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 14:36

Ik heb er zeker ook nog nooit spijt van gehad, en hij heeft het ook nog nooit tegen mij gebruikt.

    Lovers ... marko ...
Marko is verkocht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 17:28

De vorige eigenaresse heeft het Vaandrig geleerd. Dat wil zeggen: Ze heeft hem geleerd dat hij moet gaan steigeren als er een hond bij hem in de buurt is. De eigenarrese nu heeft er wel last van gehad, maar rijd hem nu niet meer. Ikzelf heb er verder nooit last van gehad!

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 17:53

Ik durf het mijn paard niet aan te leren omdat:
A: Er Hackney bloed inzit en die knol dus soms al niet zo leuke trekjes heeft.....
B: Ik het hem gerust voor de gein bv. tijdens het rijden zie doen....
C: Hij erg groot is, ong. 1.80 m. en ik het dus gevaarlijk vindt, je staat precies met je hoofd op de hoogte die hij gemakkelijk zou kunnen raken....
D: Hij niet een van de sterkste is van achteren en ik hem niet wil overbelasten....
Misschien ben ik een scheitert. In de toekomst verander ik misschien nog wel een keer van gedachten.

laurie_oud
Berichten: 33
Geregistreerd: 16-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 19:10

Mijn pony kan haar voorbeen optillen heel schattigg! ik heb een keer gehoord dat er iemand op onze manege was die dat had gedaan terwijl ze erop zat! toen kwam de eigenaar van de manege die werd toen zo kwaad dat ze weg werd gestuurd! dus ik denk dat het wel erug verkeerd kan gaan als je het verkeerd aanleerd!

een toffe site!!!

karleylover

Berichten: 484
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: Leidschenveen (Den Haag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 22:22

karley kan ook op comando stijgeren....kep der zeker geen spijt van!!! ze gebruikt het niet tegen me....en kijkt goed voor me uit!!

Tjelle mijn allerliefste fjordje!!

Karley ik zal je nooit vergeten!!

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 09:06

De dochter van Cees Beers heeft het de haflingerhengsten (sommige) ook aangeleerd. Maar nu doen ze het ook nogal eens op de keuring. Of dat expres gaat of niet weet ik eigenlijk niet.


Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 10:36

Ik had het tiek geleerd, onder het zadel. Dat ging opzich super, hij deed het niet uitzichzelf, of als ie achterwaarts moest oid. Een weekje daarna ofzo had ik dressuur les, en toen kwam hij op een gegeven moment flink in protest, en ja hoor..op zijn achterbenen, en niet een keer, nee wel tien keer. En als ik hem naar voren dreef probeerde hij het de hele tijd in draf, en ik kan je vertellen, dat ziet er lomp uit Haha! maar daarna eigenlijk nooit misbruikt. Hier weet ik ook niet zeker of het misbruiken is, ik kan niet verzekeren dat hij het niet niet gedaan als ik het hem niet had geleerd. Verder heeft ie nooit iets gedaan wat misbriuk kan lijken...spijt heb ik overigens niet, vind het harstikke grappig dat ie het kan, al staat ie nog lang niet overeind. Wat is btw jullie commando?
Ik leg mijn benen iets naar achter, drijf, steek mijn handen naar voren en een stukje omhoog en roep JAAH!

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Signe

Berichten: 5805
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 11:38

mijn commando.. mmm moeilijk uit te leggen zonder paard erbij.. maar qua stem is het HOOG! ( jaaaah is voor rengalopje nl.)

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers