[NH]HEEEEELP paard sprong over de omheining!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

[NH]HEEEEELP paard sprong over de omheining!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-03 21:26

Oh ik vind dit echt niet leuk. ik was net klaar met nh'en had haar beloond en zo na de join up. Zoals ik wel vaker deed liet ik haar dan even los springen, alleen nu van een andere kant dan ze gewend was, ze snapte het niet helemaal en draaide telkens de andere kant op en ineens rende ze naar de uitgang en sprong ze zo over het draadje!!! (ongeveer1.10m)
Perfecte sprong, maar men ogen waar groot van verbazing. Wat kan ik hier in vredesnaam aan doen??????
Stel dat ze het nu steeds gaat doen, ze weet nu dat het kan.

ben radeloos Verdrietig Verdrietig Huilen Huilen

alvast bedankt voor de antwoorden

groetjes Rachel

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 21:42

Jammer genoeg niks. Mijn paard springt ook uit de losgooibak, die kan ik er ook niet meer inzetten.

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-03 22:11

hoe kan ik nu dan ooit nog fatsoenlijk nhén of laten los springen?? beeh

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 22:17

Je hebt iig een goed springpaardje Knipoog
Mijne heeft dat ook gedaan, was over een hek van 1.40 ofzo. Ik schrok me echt rot, was ook bang dat ie het vaker zou doen, maar hij heeft t nooit meer gedaan... *klopt af* Misschien is ze er zelf ook wel van geschrokken en doet ze het niet meer!

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 23:18

Hoi Rachel,

nou niet gelijk radeloos worden hoor, want je kan nog gewoon gaan NH'en. Alleen zul je moeten beginnen aan een touw. Een join-up gaat natuurlijk niet aan een touw, maar dat is ook helemaal niet nodig. Begin gewoon met de basisoefeningen zoals het wijken voor druk en wijken voor suggestie van druk (beweging).
Na een tijdje hoef je niet meer bang te zijn dat ze wil ontsnappen, omdat ze liever bij jou blijft dan ervandoor gaat.
Waarschijnlijk heb je tijdens het losspringen teveel druk gezet op haar en niet goed genoeg geluisterd naar haar angst.
Het losspringen kun je nu toch nog gewoon aan een longeerlijn doen?

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-03 13:25

ja ik kan haar wel laten los springen aan de longeerlijn, maar los leek me voor haar veel fijner, dan kan ze het zelf goed uitmeten en heeft ze alle ruimte.
Maar mijn instructrice gaat me vrijdag met het probleem helpen, is even kijken wat er gebeuren gaat.Ik wil het graag opgelost hebben, anders kan ik haar ook niet meer alleen laten in de bak (vooral niet als ze ook nog eens bij mij wil blijven. Trouwens callippo, als jouw paardje in de bak loopt en je bent bijv. dingen aan het opruimen loopt ze dan ook de hele tijd achter je aan?? Ik zou dat niet leuk vinden, althans voor het paard niet, ik zou haar liever willen laten grazen ofzo. (ik weet niet of ik het helemaal duidelijk schrijf maar goed).

groetjes Rachel

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-03 13:28

trouwens callipo, waarom zou mijn paard angst hebben, voor iets wat ze al veel vaker heeft gedaan? Maar ik merkte wel dat er enige verwarring was, omdat ik dit keer rechtsom ging i.pv. linksom.

groetjes Rachel

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 14:02

Rivella-R@chella schreef:
trouwens callipo, waarom zou mijn paard angst hebben, voor iets wat ze al veel vaker heeft gedaan? Maar ik merkte wel dat er enige verwarring was, omdat ik dit keer rechtsom ging i.pv. linksom.

groetjes Rachel


Ze heeft dus angst omdat het niet zo ging als altijd...je ging rechtsom in plaats van links...anders dan anders dus

Links kent ze het dus dat is geen probleem meer, rechts moet je mee beginnen als of ze niks kent (op dat gebied dan Knipoog ) laag en simpel en super belonen als het goed gaat

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 14:39

Ineke heeft al gezegd wat ik wilde vertellen.
Niet dat je paard echt angst heeft voor jou of de oefening, maar dat je in deze nieuwe situatie te veel van hem verwacht en waarschijnlijk te veel druk zet. Een oefening doen op de andere hand is voor het paard niet hetzelfde, ze hebben veel minder connectie tussen links en rechts, daarom ziet hij dezelfde oefening op de andere hand als een heel nieuwe oefening. Hij snapte het misschien niet goed, zocht dan naar een andere oplossing en springt dan de bak uit. Waarschijnlijk zal hij dit echt niet zomaar doen de volgende keer, maar misschien wel als je opnieuw te veel druk op hem zet.

Mijn verzorgpony springt de bak niet uit, die is gelukkig 1,50 m hoog. Als ik oefen doe ik dat nog altijd aan een touw, ik ben pas bij Level 1 en dan werk je nog niet los. Na het oefenen mag ze wel los lopen, meestal volgt ze me dan door de bak, of ze probeert wat te grazen langs de rand.
Los springen doe ik ook wel eens, afwisselend in beide richtingen, maar na de sprong komt ze direct weer naar me toe, als ik daarom vraag.

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-03 20:47

Maar heeft ze dan ook niet de connectie tussen als ik er op rijd en ik spring rechtsom en met het los springen? het is natuurlijk een andere oefening, maar zit daar dan ook zoveel verschil in, dat je die oefening dan volledig vanaf het begin moet opbouwen?? Ik neem in ieder geval het zekere van het onzekere en zal beginnen zoals ik eerder ook deed voor ik ging vrij springen op links.

Heel erg bedankt.
En callippo, als jouw paard aanbied om te komen laat je hem dan ook wel eens gewoon naar je toe komen, of maak je echt duidelijk dat ze alleen mag komen als jij dat vraagt?

groetjes Rachel

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 02:01

Je paard ziet het rijden en het losspringen als 2 aparte dingen. Wanneer jij rechtsom rijdt en over een hindernis springt heb je het paard veel meer 'onder controle'. Jij stuurt hem en hij weet dat jij die controle hebt. Maar als je hem nu los laat springen, geef je hem enkel de richting aan en moet hij die sprong zelf overwinnen. Daar kan nog bijkomen dat jij misschien hem tegenhield door iets verder naar voren te staan of juist teveel druk zette van achter.
Zo zie je ook maar weer dat je eigenlijk alle oefeningen van links en recht moet oefenen Lachen

Als ik at liberty met mijn paardje oefen, en ze wil naar me toekomen, dan laat ik dat wel toe ja. Geen groter compliment dan een paard wat graag bij je wil zijn Lachen Maar daarna kan ik haar ook gewoon weer op de volte zetten of over een hindernis sturen.
Ik kan haar ook wel wegsturen, maar misschien heb ik wel onbewust een signaal gegeven dat zij naar me toe mag komen, dan ga ik haar niet straffen voor het reageren daarop.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 21:54

ik heb een tinker, en toen ik met hem ging grondwerken in de grote bak had hij ook de neiging om over de bak heen te springen of om er doorheen te drukken. als jou paard bang is voor stroomdraad (wit draad) dan zou ik hiermee de plek van de bak afzetten waar ze eruit springt. bij mij heeft dit geholpen. hij komt er nu niet meer bij in de buurt. meestal zit de opening in de hoek dus dan kun je daar een draadje spannen. als de opening niet in een hoek zit dan weet ik het ook niet. misschien kan je proberen er standaards voor te zetten en op de hoogste plek een balk leggen. veel succes in ieder geval

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 10:58

ik had er vroeger een die er onder door kroop
zorg dat er iemand staat die kan zwaaien als ie komt. bij phoenix heeft dat gewerkt.

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-03 15:12

hai allemaal,
nou mijn instructrice heeft een poging gedaan mij te helpen, maar zonder uitwerking op het paardje. Nu sprong ze zelf linksom met losspringen de bak uit. eerst 1 keer over de uitgang. toen ging mijn instructrice ervoor staan met de longeerzweep, het paard liep dit keer dwars door de longeerzweep en het draad heen. de derde keer dacht ze, ik zoek een andere uitweg en ging over he hoogste gedeelte van het draad helemaal in de andere hoek van de bak. ik ben er nu achter dat ze het alleen bij het vrij springen doet. vanaf nu doe ik dit aan de longeerlijn en probeer het heel voorzichtig weer op te bouwen.
bedankt voor de tips allemaal, maar voor wit schrikdraad is ze dus niet bang.

groetjes Rachel

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 16:02

de bak uit springen is een teken van angst of het niet begrijpen. let daar eens op.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 16:06

Rivella-R@chella schreef:
Touwens callippo, als jouw paardje in de bak loopt en je bent bijv. dingen aan het opruimen loopt ze dan ook de hele tijd achter je aan?? Ik zou dat niet leuk vinden, althans voor het paard niet, ik zou haar liever willen laten grazen ofzo. (ik weet niet of ik het helemaal duidelijk schrijf maar goed).


Eerst doe je de join-up om de band met je paard te verbeteren, en dan verbaas je je dat je paard je daarna als leider ziet en achter je aan blijft lopen, ook al zijn jullie klaar? Weet je wel wat de join-up inhoudt? Als jij het fijner voor een paard vind dat hij je daarna lekker loopt te ignoreren en gaat grazen en zich niet meer om jouw bekommerd, dan moet je geen join-up meer doen...

Je klinkt een beetje als een tovernaarsleerling, die dingen gaat uitproberen en verbaasd bent over de uitwerkingen ervan....

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-03 20:53

eerst was over het draad heen springen inderdaad uit het niet begrijpen, maar nu niet meer, dat weet ik wel heel erg zeker. op links sprong ze altijd al en de 3e keer (na 2 keer normaal springen) sprong ze er weer uit, gewoon omdat ze er geen zin meer in had. Ze weet nu dat ze eruit kan wanneer ze wil, want er is niets aan te doen.
maar aan de longeerlijn wil ze zelf naar de sprong toe, ze blijkt het dus wel leuk te vinden. Ik doe het gewoon een tijdje aan de longeerlijn en begin voorzichtig overnieuw met uitbundig belonen.

ennuh cassidy, ik vind het op zich niet erg als ze achter me aan loopt, alleen voor het paard vind ik het niet leuk. maar goed jij kijkt alleen maar naar wat ik vind en niet het paard.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 21:27

Nee, dat zie je verkeerd. Ik verbaas me waarom jij je verbaasd dat je paard zo reageerd zoals hij reageert. Jij doet de join-up, en je paard is compleet gefixeerd op jouw. En dan verwacht je (of zou je graag willen, of vind je het leuker voor het paard) dat hij ineens jouw links laat liggen om te gaan eten?

Als jij dat echt van dat paard verwacht, of leuker voor het paard zou vinden, of ook maar in de verste verte denkt dat ze zo zou reageren, dan heb je niet begrepen wat een join-up doet...

Een join-up is een vreselijk mentale dreun voor een paard. Het heeft niets verkeerd gedaan, en ineens wordt hij weggestuurd. Hij geeft zich vervolgens over en ziet jouw als leider. Een leider die je ten allen tijde moet volgen. En dat doet hij dan ook braaf.

Als jij wilt dat je paard lekker gaat grazen, of als jij dat leuker zou vinden voor je paard, moet je hem die gelegenheid geven dat vóór de join-up te doen. Of je laat de join-up achterwege. Maar verwacht niet van het paard dat hij na dat pak rammel dat je hem in principe aan het verkopen bent, zich gewoon omdraait en gaat eten...

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-03 20:22

ja dat snap ik cassidy, maar als een hengst ze even laat weten wie hij is blijven ze ook niet de hele dag achter hem aan lopen. ik wilde dus dat er een soort teken was van beloning. Van goed zo je hebt me zo goed gevolgt en gehoorzaamd, ga nu maar lekker ontspannen en grazen. ik wilde gewoon dat dat kon. ik weet wel dat het psychisch heel zwaar is voor het paard (zo'n join-up).

groetjes Rachel
ps: cassidy, je hebt toch de video 7 games. Is dat een goede video om mee te beginnen? ik heb die van emiel voest al, maar daar kan ik toch niet zo heel erg veel mee (ja wat grondoefeningen die hij laat zien, maar het wijken zijwaarts zeg maar, begrijpt ze niet).

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 00:54

Was het maar zo makkelijk dat je een reactie van een paard aan of uit kon zetten. Het ene paard staat een halve dag in zijn box te shaken na een reprimande, en de ander is het met een paar minuten alweer vergeten. Dus misschien heb jij wel een paard die er wat langer van onder de indruk is...

En wat betreft die 7 games, het is moeilijk te zien via de computer wat je paard doet en hoe hij reageert. Een video vervangt GEEN cursus. Zit de basis goed? Friendly game enz? Hoe reageert ze op het porcupine game? Gaat ze makkelijk opzij als je haar schouders aanraakt? Laat jij op tijd los?

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-03 21:17

ik heb helemaal nog niets van pat, alleen van emiel voest. Ik heb wel dingen gelezen over de friendly game en porcupine game. Met friendly game is toch over het hele lichaam worden toegelaten? Dat mag van haar zowiezo wel, je kunt bijna op haar gaan hangen. De porcupine game werkt een stuk minder goed, ze gaat niet makkelijk opzij bij aanraking, wel steeds beter. maar bij terug bijvoorbeeld niet echt (met aanraking). met spanning op het halstertouw en direct loslaten bij beweging werkt wel weer goed. Zou je me willen vertellen hoe je dat met de porcupine game aan pakt? ze reageert niet snel genoeg opaanraking (wel bij haar achterhand, dan vraag ik om te draaien om de voorhand, dat gaat heel goed en hoef ik haar niet eens meer aan te raken).

groetjes rachel

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-03 21:20

Over het algemeen is ze niet snel onder de indruk van iets. Ik kan haar nu gewoon los laten in de bak alleen met los springen ging het fout. Mijn instructrice zei trouwens dat het waarschijnlijk een uitdaging van haar kant was.

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 09:11

Het paard van mijn vriedin deed dat ook nu staat er een draad van 1.50m daar sprong hij niet meer over(nu is het paard verkocht) en ze gingen met zen 3en aan de draad ztaan en staan zwaaien dan had hij er schrik van.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 13:36

Hmmm, we hebben hier een zielig gevalletje.
Zo zielig dat hij zich speciaal aanmeldt, zodat hij hier berichten kan plaatsen om paarden af te kraken.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 13:46

Laat maar, bericht is al verwijderd!
Sorry voor het storen