op raadselachtige manier hoefbevangen..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

op raadselachtige manier hoefbevangen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-03 11:24

Diesel (verzorgshet van Marinke hier op bokt) is sinds een maand hoefbevangen maar we weten niet waar het vandaan komt. het was afgelopen vrijdag zelfs zo erg dat hij (weer) een prik moest van de DA tegen de pijn. hij loopt al een maand op medicijnen en heeft nog pijn. hij staat in het land met twee andere ponies (waaronder de mijne) en ze hebben nauwelijks gras. teveel eiwit zit er iig niet in. ze krijgen hooi, klein beetje biks en wortels bijgevoerd maar ook daar kan hij eigelijk niet hoefbevangen van raken.. het gekke is dat de pony die er bij in staat echt heeeeeeeeeeeeeeeel gevoelig is voor hoefbevangenheid. ze is pas sinds een paar maand weer "goed"en zij loopt nog prima.

heeft iemand hier misschiern zoiets meegemaakt of een idee wat het kan zijn want wij (en ook de DA) hebben geen idee hoe dit kan komen.

*\o/* *\o/*


leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 13:18

Ik heb het met mn pony vorig jaar ook meegemaakt. Er viel ook geen oorzaak te achterhalen, dus we houden het op de veronderstelling dat er misschien een gifige plant tussen het hooi zat.
Worden de hoeven van Diesel dagelijks enkele keren gekoeld met water??? Dat is erg belangrijk. En misschien kan je hem beter voorlopig enkel wat hooi en geen biks en wortels geven, maar daarover moet je even overleggen met je DA.

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 13:51

Diesels hoeven worden nu elke dag een paar keer afgespoten en hij staat nu op een modderig stukje zand zegmaar, wat ook elke dag wordt natgespoten.
Dies krijgt idd alleen maar wat hooi, en ik weet niet of ie ook bix krijgt.
Is jou pony weer helemaal beter geworden, leentje?

Romeo Lovers


CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 17:13

kleine pony's zijn veel gevoeliger voor hoefbevangenheid,vooral shetlanders.en idd modder en afspuiten is het beste wat je kan doen.ook ik zou idd de biks weglaten of als ie anders gaat vechten een brok nemen als onderhoudsbrok,geen sportbrok iig!om de pijn te verz88, wat wel duur is, kan de hoefsmid hem ijzertjes onderslaan met zooltjes en dan tussen de hoef en het zooltje kit spuiten zodat de druk verdeeld word en de klappen opgevangen,dit werkt heel erg goed.maar jah als ie verder niet hoeft te werken en alleen op de wei hoeft te staan is dit een dure oplossing :-S misschien iets homeopatisch (iets wat reinigt,want hoefbevangen is niets meer dan teveel gifstoffen in het lijf)heel veel sterkte met dieseltje

callippo

Berichten: 3198
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 17:45

ahh, nee, geen rare ijzertjes eronder zetten.
Dit is enkel symptoom bestrijding en zorgt niet voor een echte genezing, zonde van het geld.
Misschien kun je eens een foto van zijn voetjes op het forum zetten?
Wellicht zullen zijn voeten weer beter worden als hij een natuurlijkere hoefstand heeft, zodat zijn hoeven niet onnatuurlijk belast worden.

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 17:53

Heeft ze ook geen medicijnen gehad de laatste tijd bijvoorbeeld Ventipulmin of prednison voor de luchtwegen ?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 18:02

nee zooltjes zorgen niet voor genezing.maar let wel, hoefbevangenheid,daar geneesd een paard nooit helemaal van,een jonge shetlander kan er goed van genezen,maar dat hoefbeen dat tegen de zool van de hoef aan drukt doet ontzettend pijn voor zo'n beestje, dus waarom zou je de pijn dan niet verzachten dmv die zooltjes?????

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-03 18:11

hij heeft geen medicijnen gehad tegen de luchtwegen en we wisten al dat hij gevoelig was voor hoefbevangenheid. het gekke is dat hij vorig jaar in vers groen gras stond en ondanks dat liep hij als een trein. nu staat hij wel op het land maar veel gras is er niet en van het biks krijgt hij bijna niks omdat de anderen dat opeten. de DA snapt ook niet waar hij hoefbevangen van is en dit is vervelend want als je niet weet wat de oorzaak is, weet je ook niet goed wat je er tegen kunt doen. daarbij komt dat hij op dit moment ook vrij mager is (hij is pasgeleden nog ontwormd). allemaal heel vaag dus.. heeft iemand misschien iets soortgelijks meegemaakt: een pony die vanuit het niets hoefbevangen wordt?

*\o/* *\o/*

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 20:33

Mijn pony (een D'tje trouwens) is idd weer "helemaal beter" geworden, maar echt beter is dat niet he. Eens ze het gehad hebben moet je altijd dubbel oppassen want dan krijgen ze het makkelijker terug en elke keer wordt het erger. We waren er vrij snel bij en ze heeft buiten een spuit tegen de pijn de eerste dag geen medicijnen gehad. Wel drie dagen geen eten en dan enkele handjes hooi. Pas na een paar maanden stond ze terug op een normaal rantsoen. Ook wekenlang de hoeven dagelijks afgespoten.
Na een maand ongeveer kon ik er weer stilaan mee rijden, korte stukjes stappen zonder zadel enzo en dat steeds meer opbouwen.

Ik heb inderdaad ook het ontzettend vervelende probleem dat we echt geen oorzaak hebben kunnen achterhalen, ook de DA niet. Voor de veiligheid hebben we haar wel wat laten vermageren (ongeveer 50 kg), zodat ze het hopelijk minder snel opnieuw krijgt, maar de DA heeft meermaals gezegd dat ze eigenlijk niet te dik was.

Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen van anderen ivm hoefbevangenheid "uit het niets".
(oh ja, ziekte van Cushing ben ik van op de hoogte, maar ze heeft absoluut geen andere symptomen)

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

callippo

Berichten: 3198
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 22:36

Hoefbevangenheid kan wel degelijk helemaal genezen.
Wanneer je zorgt dat het paard onder natuurlijke omstandigheden kan leven en je de hoeven in een natuurlijke stand brengt, kunnen de hoeven weer volledig normaal groeien.
De man die maandag mijn verzorgpaard bekapt heeft had een paard behandeld wat zeer ernstige hoefbevangenheid had, dus inclusief geroteerd straalbeen wat door de zool heen kwam. Binnen een half jaar liep die weer zijn eerste endurance wedstrijd over 30 km. Zonder ijzers. Dus dat is in mijn ogen wel helemaal genezen.

Verder weet ik over acute hoefbevangenheid niet veel. Mn verzorgpony is vorig jaar 2x hoefbevangen geweest, maar toen verzorgde ik haar nog niet. Nu loopt ze weer goed hoor.

Misschien ben je bekend met de nieuwsgroepen van Yahoo, daar is ook een nieuwsgroep speciaal over hoeven en hoefproblemen, zou je je vraag ook kunnen stellen.

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 12:13

het komt maar zelden voor dat een paard volledig hersteld van hoefbevangen.hoe kleiner het paard(de pony dus!!) hoe groter de kans op herstel.

callippo

Berichten: 3198
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 12:44

wat heeft dat dan te maken met het formaat van het paard of pony?

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-03 22:40

ik weet dat hoefbevangenheid bijna nooit meer overgaat. de oude pony die bij Dies in het land staat is er zeer gevoelig voor. ze hoeft in de zomer maar naar een vers grassprietje te kijken of ze is alweer hoefbevangen. daarom snappen we ook niet dat Dies hoefbevangen is en Janneke (oude pony ) niet want als er iemand gevoelig voor is, is zij het wel...

ik hoorde net ook van Marinke dat het weer slechter gaat met Dies, terwijl hij op nog geen 1 plakje hooi per dag staat en een aantal keer per dag afgespoten wordt (de hoeven dan)... ik hoop dat dit wel weer goed komt...

*\o/* *\o/*

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 23:59

HOEFBEVANGENHEID

in 80 % van de gevallen weet men niet waardoor de hoefbevangenheid veroorzaakt wordt.
Er zijn zeer veel mogelijke oorzaken en waar van eiwitvergiftiging er maar 1 is!!!

mogelijke oorzaken kunnen OOK zijn:

_ bepaalde overgevoeligheid voor een wormenkuur.
_ medicijnen
_ schimmel op wortelen. hooi, voer
_ op een zeer warme zomerdag te lang in HEET zand lopen (van de bak!)
_ werpen van een veulen
_ als een paard gevoelig zolen heeft ( mijn paard ) en die 1 dag zonder ijzers in de wei laten lopen
_ bep. plantensoorten in de wei
_ STRESS!!!!!!!
_ blessure aan 1 van de hoeven ( bv kneuzing)

en ga zo maar door.....best KNUDDE dus Huilen

( BRON: med. fac. Utrecht afd. paarden)

Ik weet alleen dat ik niets weet.
Socrates

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 00:05

Wat je nog kunt proberen is een hoekje in de buitenbak (als je die hebt)afzetten, omspitten en onder water zetten. Daar de pony overdag in. 's Nachts op stal, zodat ie kan liggen. Ik zou 'em in ieder geval uit de wei halen - ook al denk je dat het daar niet aan kan liggen, je pony blijft op dit moment in de omstandigheden waar het is ontstaan. Als het dan niet over gaat, lijkt het me logisch om eerst de omstandigheden te veranderen.
Ook al denk je dat er geen gras zit, er zit altijd iets. De hele kleine groene puntjes zijn voldoende. Ik zet - op advies van de dierenarts - m'n shetten tot juni niet in de wei. Erg zielig, maar in april/mei wordt de ene bevangen van ieder groen puntje dat boven de grond uitsteekt.

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 07:23

Kendra schreef:
Wat je nog kunt proberen is een hoekje in de buitenbak (als je die hebt)afzetten, omspitten en onder water zetten. Daar de pony overdag in. 's Nachts op stal, zodat ie kan liggen. Ik zou 'em in ieder geval uit de wei halen - ook al denk je dat het daar niet aan kan liggen, je pony blijft op dit moment in de omstandigheden waar het is ontstaan. Als het dan niet over gaat, lijkt het me logisch om eerst de omstandigheden te veranderen.
Ook al denk je dat er geen gras zit, er zit altijd iets. De hele kleine groene puntjes zijn voldoende. Ik zet - op advies van de dierenarts - m'n shetten tot juni niet in de wei. Erg zielig, maar in april/mei wordt de ene bevangen van ieder groen puntje dat boven de grond uitsteekt.


Diesel staat al op een klein stukje van een soort buitenbak, wat elke dag een paar keer natgespoten wordt.
Omdat het op het ene landje niet overging, hebben we dus de omstandigheden al wel veranderd.

Romeo Lovers

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 09:24

Het klopt dat er heel veel verschillende oorzaken zijn om hoefbevangen te worden. Kijk maar eens op www.hoofcare.nl. Daar staat heel veel informatie op. Mijn paard (en da's geen kleintje... hij is 1.75) werd hoefbevangen van een koliekoperatie (ja, denk je dat ie zo'n gruwelijke operatie overleefd heeft, krijg je dat er nog als toetje bovenop). Zijn hoefbeen is gekanteld en kwam door de zool heen. We zijn nu een half jaar verder en door een goede behandeling kan ik alles weer met hem doen, ook springen en op de harde weg rijden. Je ziet niets meer aan hem, maar ik moet natuurlijk wel altijd blijven opletten en wij hebben heel veel geluk gehad!
Maar laat geen zooltjes eronder zetten, dan verdeeld de druk alleen maar en neemt hem niet weg. Mijn paard reageerde er heel slecht op. Zorg dat de hoeven goed bekapt worden, en zet er evt. een ijzer onder dat van voren dunner geslepen is zodat je er als het ware aan de voorkant onderdoor kunt kijken. Dan is de druk van de voorste punt af.

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 bezoekers