Ik twijfel zo..plastische chirurgie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Ik twijfel zo..plastische chirurgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-03 16:29

Een paar jaar terug ben ik door een ruit gegaan met mijn hand/pols.
Hier heb ik een aantal hele lelijke en nu nog pijnlijke litekens aan overgehouden.
De huid is heel lelijk gehecht omdat het een scheurwond was en geen snijwond.
Er ontbrak ook huid waardoor het dus heel strak staat.
Voor bij slecht weer doet het erg pijn.

Maar ook van onbekenden mensen krijg ik rare reactie's.
Je ziet ze kijken naar de litekens ( had ook slachtader geraakt ) en kijken dan snel weer weg en lopen dan ook het liefst meteen weer bij je weg met de gedachte van "hmm zal die een zelfmoordpoging hebben gedaan?'".
Ook wordt me dit vaak gevraagd...
Heb er dus best wel last van.

Nou kreeg ik te horen dat ik tot mijn 20e gratis plastische chirurgie kon laten doen.
Maar nu twijfel ik dus heel erg of ik het wel of niet zou doen.

Ik zal hieronder plaatsen wat er op de site van de NVPC stond over littekencorrectie.




Bij beschadiging van de huid van het menselijk lichaam als gevolg van een operatieve behandeling, een ongeval of een brandwond kan littekenvorming optreden.

Littekens kunnen dik (hypertrofisch) worden of zelfs buiten de begrenzing van het oorspronkelijke litteken gaan groeien en wild vlees geven (keloïd). Deze overmatige littekenvorming wordt vaker gezien bij mensen met een donkere huidskleur of een hele lichte rossige huidskleur. Bepaalde lichaamsdelen zoals b.v. de schouders en het borstbeen geven een verhoogde kans op littekenvorming dan elders op het lichaam.

Een andere factor die een litteken kan beïnvloeden is de richting van het litteken ten opzichte van de huidspanningslijnen. In het gelaat kan men deze duidelijk bekijken bij aanspannen van de gelaatsspieren.

Verder zal het duidelijk zijn dat een wond gemaakt door een scherp mes 'mooiere littekens' geeft dan b.v. een scheurwond. Een verhoogde spanning op de wond bij sluiten geeft vaak een breed litteken. Het blijkt dat jonge mensen en kinderen door de hogere huidspanning meer kans hebben op littekenvorming dan oudere mensen.

Bij een littekencorrectie tracht men de vorm van het litteken te verbeteren. Ook al wordt een littekencorrectie met de grootste zorg en volgens de regels der kunst uitgevoerd, het uiteindelijk resultaat kan niet worden gegarandeerd. Na de littekencorrectie zal men er rekening mee moeten houden dat de littekens langere tijd dik, rood, jeukend en zelfs pijnlijk kunnen zijn. Sommige littekens worden op den duur breder dan men had verwacht.

Behoudens littekencorrectie bestaan er ook andere methoden op dikke littekens te behandelen, zoals b.v. injecties met corticosteroïden, druktherapie, siliconenfilm of bestraling. Bij deze laatste behandelingen kunnen de klachten van een dik litteken verminderen, maar een en ander heeft geen invloed op de breedte van het litteken.

Duidelijk zal zijn uit bovenstaand verhaal dat een littekencorrectie een litteken minder opvallend maakt, maar dat het litteken nooit zal verdwijnen.

In het bovenstaande hebben wij geprobeerd U in te lichten over de operatie.

Een dergelijke beschrijving kan echter nooit volledig zijn en ook kunt U geen garantie uit bovenstaande ontlenen betreffende resultaten. Esthetische en Plastische Chirurgie is géén exacte wetenschap. Garantie op de resultaten of op een ongestoord beloop kunnen wij U nimmer geven. Complicaties kunnen altijd optreden, zoals b.v. narcose-problemen, trombosebeen, infectie, bloeduitstorting, weefselversterf, gevoelloze huid, etc. Absolute symmetrie bij dubbelzijdige operaties is niet te garanderen. Soms is het noodzakelijk om een aanvullende operatie uit te voeren voor het verkrijgen van een goed eindresultaat. Deze aanvullende operatie kan extra kosten met zich meebrengen die of door Uw verzekering vergoed moeten worden of door U zelf.

Wij behandelen U naar beste kunnen en mocht U nog vragen hebben: maakt U dan wederom een afspraak op de poli Plastische Chirurgie. Wij zijn gaarne bereid om al Uw vragen te beantwoorden.




Wat zou jij doen?

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 16:31

Als ik jou was, zou ik het doen.
Als jij er zo veel last (zowel lichamelijk als geestelijk) van hebt, zou ik er niet over twijfelen.

Het is een gratis behandeling begrijp ik, dus deze littekens heb je, verbetering kun je krijgen Lachen

Veel succes!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 16:31

Ik heb niet het hele verhaal gelezen, maar als je er echt last van hebt en het is gratis, dan zou ik het zeker overwegen, als ik jou was.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 16:32

Als jij er echt mee zit zou ik het laten doen. Uiteraard de voor en tegens afwegen. Je bent nu op een leeftijd waar uiterlijk heel belangrijk is en waarschijnlijk als je ouder bent denk je er anders over. Meer schijt aan de rest van de wereld.

Praat er anders eens met je dokter over.

Succes met je beslissing

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 16:34

Heb je al nagevraagd wat volgens de chirurg de verwachtingen zijn? Als hij aangeeft dat je 90% kans op verbetering hebt zou ik niet lang wachten met de beslissing. Geeft hij 50/50 aan wordt het natuurlijk al moeilijker om te beslissen.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 16:44

Ik denk dat je voor jezelf te voor en nadelen op moet schrijven en kijken wat voor jou het belangrijkste is.. Je zegt dat je er op het moment last van hebt, dus ik zou als ik jou was naar je huisarts gaan en het met hem overleggen en met de chirug waar je eventueel door geopereerd gaat worden, zij kunnen je meer vertellen over hoe het eruit gaat zien enz..

Succes in iedergeval!

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-03 16:52

Er was 70 % kans van slagen volgens de chirurg.
Ik twijfel heel erg omdat je 3 tot 5 weken uit de running bent volgens de chirurg, ze halen huid ergens anders weg en zetten dat aan mijn hand/pols.
Dus 3 tot 5 weken geen school ,stage en werk.
Maarja misschien zou dit in de grote zomervakantie kunnen?

En als ik het niet doe ben ik bang dat ik spijt krijg, en dan later alles zelf moet betalen..

Pff vind het wel moeilijk hoor

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 16:55

3 tot 5 weken is wel erg lang.
Waarom duurt dat zo enorm lang?
En dan zou ik er nog maar goed over nadenken, hoe je dat gaat doen met je school etc, misschien kun je thuiswerken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 17:12

Ik zou het doen! Zeker asl je er last van hebt... Maar wat je zelf al zegt: ik zou het in de vakantie doen! Scheelt weer.

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 17:37

Ik zou het zeker doen hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 19:09

Ik zou het ook zeker doen.
Als je je bekeken voelt geeft dat toch elke keer een rot gevoel.

Verder ken ik een meisje die ook een operatie moest doen die een nasleep had van 6 weken niets kunnen doen.
Zij heeft in overleg met de artsen de operatie in de eerste week van haar vakantie kunnen plannen, zodat ze ook geen school miste.

Dus dat komt blijkbaar vaker als wens voor.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 19:10

Als jij je er ZELF beter bij voelt moet je het gewoon doen, ik vind niet dat je van anderen moet uitgaan, je moet echt doen wat jij prettig vindt.

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 19:14

Je zegt zelf in het eerste stukje dat je er veel last van hebt, niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk, omdat mensen rare dingen denken. Dat is zwaar zeker als er telkens weer naar wordt gevraagd of als mensen juist niet durven vragen (maar jij ziet het toch wel aan ze)
Als er iets aan te doen is zou ik het zeker goed in overweging nemen... Waarom informeer je niet eens gewoon. Laat het beoordelen door een arts/chirurg en praat er goed over. Zij kunnen je beter vertellen welke voor en nadelen er aan zitten. Dan kun je altijd alsnog beslissen.
Heel veel succes/sterkte met je keuze

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 20:11

Doen!,wat zijn nou vijf weken op een leve lang last hebben[geestelijk]van het litteken.Ik bedoel als het toch kan verbeteren,zou ik er voor gaan.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 20:19

wat zijn 3 tot 5 weken nu op en mensen leven? Ik zou het persoonlijk doen, straks heb je misschien spijt dat je het nooit hebt gedaan...

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 20:25

Wat Binky zegt is natuurlijk wel waar !
Als je het in verhouding ziet, dan is 5 weken niet zo lang.

Ik vind het heel erg moeilijk om een "advies" te geven, maar ik denk dat ik het toch zou doen.
Nu voel je je er zowel lichamelijk als geestelijk niet lekker bij, een goede reden om er voor te gaan !
Wat je ook beslist: heel veel sterkte !

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 21:12

Je leeftijd is geen deadline, ook als je op oudere leeftijd (zoals op 21 jaar) toch wilt laten opereren zal je verzekering het vast vergoeden.

Laat je wel alleen opereren als JIJ het wilt. Niet omdat de omgeving je erover lastig valt. Maar goed, als je emotioneel er toch mee zit, dat mensen idd vreemd reageren op een opvallend litteken, kan ik dat heel goed begrijpen. Ik heb mij vorig jaar laten 'corrigeren', en dat is me goed bevallen.
Toch, na mijn operatie heb ik complicaties gekregen die de rest van mijn leven beinvloeden, ik heb trombose opgelopen. En dat is dus niet niks. Zeker onder algehele narcose kan je lichaam schade oplopen...

Alleen jij kan bepalen of je dat risico wilt lopen voor iets wat weliswaar wel naar is om te hebben, maar niet levensbedreigend is....

_Charlotte

Berichten: 8708
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 21:16

Ik ben ook door het glas gevlogen bij mij zit er een litteken op me buik ik krijg ook wel reacties van 'ielll wat heb jij nou op je buik?' of van 'Het lijkt wel een worm..' bij mij zit het gelukkig op me buik en het is aan het wegtrekken maar als ik jou was zal ik het wel doen

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 22:55

Ik zelf heb een litteken in mijn gezicht....is enkel weg te werken met een pluk haar ofzo...verder ligt het open en bloot voor de buitenwereld...

Ook mijn vader begon hier over....of ik er nog iets aan zou willen laten doen. Inderdaad voor een bepaalde tijd...

Ik leef er al heel mijn leventje mee ( was 2 jaar en 3 maanden toen het " ontstond") en heb het denk ik daarom zo makkelijk geaccepteerd....ik zit er niet mee...heb er geen last van...lichamelijk soms...dan trekt het...maar geestelijk niet echt....(mijn moedervlekken ergeren me meer.. Scheve mond )

Ik heb besloten om er niets aan te doen...

Maar in jou geval, als je je denkt er beter door te voelen. Zou ik het misschien toch wel doen.
Kijk....je zal er altijd iets van blijven zien...dat is heel simpel...helemaal weg...dat lijkt me vrij onmogelijk...
Jij moet het willen....en vooral belangrijk...jij moet er klaar voor zijn en helemaal achter je keuze staan !

Tuurlijk zou het jammer zijn als je over 10 jaar denkt...ik wil er wat aan laten doen...maar nu kost het klauwen met geld...had ik toen maar......bla bla bla...Maar dan doe je iedergeval wel iets waar je geheel zeker van bent en wat je echt wil...

Begin niet ergens aan waar je je niet zeker over voelt...voel jij je er wel zeker over....maak die stap dan......Ik hoop iedergeval dat je er uit komt...en met wat voor beslissing dan ook tevreden kan zijn...Lachen

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 22:56

Gewoon doen, klinkt misschien lang, maar het is toch een operatie, vind het niet zo vreemd! Als je je daarna een stuk prettiger voelt, why not!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 23:10

Maak eens een afspraak met een pastisch chirurg! De beschrijving die jij hier neer zette, bevat al veel algemene informatie, maar ik denk dat als een chirurg jou persoonlijk voor z´n neus heeft zitten, hij e.e.a. al veel beter kan beoordelen! Ook kan je hem dan evtl. vragen stellen, die in dit artikel niet worden beantwoord!
Als je goede kansen op verbetering van je klachten hebt én er zelf helemaal achter staat, zou ik de mogelijkheid zeker aangrijpen!! Sterkte met je beslissing!!

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-03 07:24

Heel erg bedankt voor jullie reactie's!
Ik heb er gisteravond nog veel over nagedacht en met mijn ouders over gepraat en ben tot de conclusie gekomen dat ik het wel ga doen.

Ik hoop dat het in de zomervakantie kan...

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 07:25

Sorry, late reactie, maar ik vind het een goede beslissing!
Veel succes meid Lachen