Buitenwedstrijden & jonge pony's, hoe doen jullie.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Buitenwedstrijden & jonge pony's, hoe doen jullie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-03 09:51

dat??

Mijn pony is in een grote bak van ong. 80 bij 40 al knettergek. Laat staan hoe die op open terrein is. Ga vanavond even kijken wat hij vind van een kleinere bak in een grote omgeving Haha!

Hoe zijn jullie paarden dan?? (dus voor het eerst op buitenwedstrijd waar je alleen de bordjes hebt Scheve mond )

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3


Finesse

Berichten: 531
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 11:21

Wij hebben het altijd zo gedaan; als we met een groene pony voor het eerst op (buiten)wedstrijd gingen, dan namen we de pony gewoon mee naar een wedstrijd voor spek en bonen. Dan kan de pony wennen aan de wedstrijddrukte en je hebt er vaak alle ruimte (en tijd) om in te rijden. Wanneer dit goed ging zijn we de wedstrijden echt gaan opgeven.

De pony van mijn zusje had dat ook, de eerste keren was ze helemaal knettergek en ging er constant van door. Dit ging steeds beter en na een stuk of 3 keer oefenen ging het goed. Nu loopt ze op wedstrijden alsof ze niets anders doet. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 11:24

De eerste wedstrijden van mijn paard was er een ander paard mee, eentje die al wat meer gewend was. Dat werkte wel, de mijne bleek het dapperste te zijn van die twee Knipoog. Als je paard zo druk is, dan zou ik zeker een stalgenoot vragen om mee te gaan met een braaf paard, dan is je paard in ieder geval niet alleen op zo'n spannende dag.


Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 11:42

Ik heb dus 1,5 week terug mijn eerste buitenwedstrijd gehad met Camilla, tevens de 2e wedstrijd. Dus ik had verwacht dat het een bommetje zou zijn, alles eng zou vinden, alle trailers op t terrein, schreeuwende mensen enz enz. Maar nee hoor, niks aan de hand. Coole kikker had ik. Het enigste irritante tijdens de proef was dat ze soms wel wat slingerde, ik denk doordat er geen bakrand-steun was. Haha! Ik rijd nu dus thuis ook zoveel mogelijk nét op de binnenhoefslag, zodat ze thuis ook niet veel steun heeft.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 14:40

veel in het land rijden, dan wennen ze eraan en evt een wedstrijd opzoeken waar je in een buitenbak kunt rijden.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131848
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 18:56

Je kunt idd. een paar keer "proefdraaien" door naar een wedstrijd te gaan en daar niet officieel te starten.
Gewoon alleen op losrijterrein rijden dus, daar doet je pony heel veel ervaring mee op !
Een groot terrein lijkt trouwens vaak enger dan het is hoor.... doordat er veel andere paarden rondlopen is het lang niet zo eng als wanneer je er in je eentje rijdt.
Veel succes !

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 19:47

officieel mag het niet maar het gebeurt veel, gewoon meenemen en wat rond laten kijken he.

hesterv

Berichten: 2853
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Bitgummole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 20:32

Ik had dat 2 jaar gelden zelf ook wel, maar ben vrij dapper in dat soort dingen meestal.. Heel brutaal rijden. Ik zat vaak af te wachten en ja.. Dan gebeurt er echt wel iets hoor!! Maar zodra je je pony wat bezig houd en flink aan het werk zet alsof het daar heel normaal is op dat terrein..

Maar in ieder geval veel succes!!!

Groetjes Hester

Frits [Silverstone x Casantos]
Celoma De La Tourbe [Whitesnake x Zuidhorn]
VERKOCHT
Gediplomeerd ORUN instructrice (niveau 2)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 20:40

Ik ga met een jong paard eerst al eens naar een paar buitenbakken van kenissen.
Wel gewoon afgesloten, zodat er minder vlug wat kan gebeuren.
Maar dan weet je al een beetje wat je paard doet op vreemd terrein.
Of het een koele is, of juist niet.

En de eerste keer op een groot terrein liep er iemand mee, met een halster touw.
Als ik dan daarna voelde dat in stap de grootste spanning eraf was dan ging ik eerst op de volte draven.

Op een volte heb je meer controle.
Als ik dan voelde dat er wat meer ontspanning was, ging ik wat meer van die volte af.
Maar bleef wel veel aandacht van ze vragen.

En aangezien het springpaarden waren, mochten ze daarna toch ook kijken of het springen op een vreemde ook leuk was Lachen
Maar het inspringen is altijd weer in een soort afgemaakt bakje, dus daar werden ze vaak niet gekker.

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 20:50

Melano was ook erg jong toen ik met haar voor het eerst op wedstrijd ging maar ik heb er eigenlijk eerlijk gezegd nooit problemen mee gehad.
Op mijn eerste wedstrijd (buiten was dat) regende de het kei hard, erger dan die dag kon gewoon niet. Echt klets nat waren we en ze had zich zo netjes gedragen!
Nu loopt ze gewoon netjes de ring door en is er niks meer engs hoor, gelukkig maar.. Party!!

het komt van zelf allemaal goed.. gewoon van de eerste 2 wedstrijden niks verwachten en daarna raakt hij wel aan alles gewend..

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 20:50

Jamy sprong met mijn eerste wedstrijd buiten de baan, ze had er geen zin meer in (gelukkig zag de jury het niet Haha! het stond iig niet op mijn prototcol) En anders was het gelukkig onderling... Maar ik heb 4 mei mijn eerste offieciele buitenwedstrijd dus ik ben benieuwd hoe het gaat Lachen zal wel niet veel aan de hand zijn, Jamy is meestal niet zo schrikkerig enzo...

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 11:55

Ik ga het zondag voor het eerst proberen. Gelukkig is het een o.l wedstrijd dus een goede oefening om mee te beginnen. Pling

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-03 19:17

Ik verwacht op zich geen problemen, hij is een koele kikker. Maar de galop, dan voelt zich vaak vrij in een grote omgeving, plus dat hij zoals Nathalie zegt geen bakrand-steun heeft, maar thuis rijd ik vaak in het midden van (grote bak van ong. 80 bij 40)
Ben benieuwd Haha!

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 21:03

Ik ben gewoon op mijn paard gestapt en aangereden dat ik me kan herinneren. Buiten is ie altijd braaf geweest net of ie er jaren liep.
Ow ja dat ik me kan herinneren hoefde ik toen pas smiddags te rijden en heb ikhem ff smorgens thuis gereden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers