waar haal je je kennis over voeding vandaan?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

waar haal je je kennis over voeding vandaan?

lectuur (roddelbladen, magriet, libelle etc)
4 (20%)
Literatuur (wetenschappelijke publicaties, boeken met goede referenties)
2 (10%)
de huisarts
Geen stemmen
de dietist of voedingskundige
4 (20%)
televisie, radio
2 (10%)
anders, nl .....
8 (40%)

Totaal aantal stemmen: 20


SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

waar haal je je kennis over voeding vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-03 08:53

voeding is iets waar iedereen wat van weet. Ik ben (beetje beroepshalve) benieuwd waar iedereen zijn kennis op baseerd en waarom juist op die bron.


Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 17:00

Ik heb hier en daar wat kennis bijeengesprokkeld
- dietiste
- lectuur
- internet
en dan de lectuur met een korreltje zout af en toe...

Ik ben gewoon geïnteresseerd in gezonde voeding, omdat ik me beter voel als ik gezond eet...
En eigenlijk na een tijdje, heb ik gewoon geen zin meer in zo een vette hap... heel soms nog eens kebab of pizza maar eerder zelden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 17:02

Je vergeet het i-net. Op www.loopwereld.nl staat een heel mooie verhandeling over voeding en hardlopen. Verder interesseerde het me op de middelbare school altijd al enorm. Maar daarbij was ik meer gericht op de chemische celwerking en voeding.

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 17:23

Kookboeken, Oma's, Moeders en aanverwante artikelen Haha!

En tegenwoordig inderdaad ook internet. Ik heb nog nooit een wetenschappelijk artikel over voeding gezocht. Misschien ook omdat ik daar niet zo makkelijk toegang toe heb...

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-03 17:42

Jippie schreef:
Je vergeet het i-net. Op www.loopwereld.nl staat een heel mooie verhandeling over voeding en hardlopen.


Als ik heel eerlijk mag zijn vind ik dat er een hoop missers in de tekst staan

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 19:16

Overal en nergens vandaan.
Ik snuffel overal wel wat mee wat lekker is en wat gezond en wat niet goed is etc.

Ben er gewoon in geïnteresseerd dus vind ik het ook leuk om er wat over te lezen, of nieuwe recepten uit te proberen en zo nu en dan een leuk kookboek te kopen Lachen

Koken = leuk Haha!

Het leven is een gebakje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 23:13

sjakie"]
[quote="Jippie schreef:
Je vergeet het i-net. Op www.loopwereld.nl staat een heel mooie verhandeling over voeding en hardlopen.


Als ik heel eerlijk mag zijn vind ik dat er een hoop missers in de tekst staan
[/quote]

zoals????
Ik wordt nieuwsgierig


Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 23:41

Op school bij Biologie hadden we een heel hoofdstuk over voeding in het examenjaar.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-03 08:29

Citaat:
Meer dan 50% van onze voeding bestaat uit koolhydraten.


Volgens de VCP 1998 (voedselconsumptie peiling) eet de nederlander gemiddeld 45 en% (dus geen Ziek aan koolhydraten.

Citaat:
Eenvoudige koolhydraten zoals monoacchariden en disacchariden leveren snel veel energie. Deze koolhydraten worden snel omgezet naar glucose en ook snel opgenomen in de bloedbaan. Dit veroorzaakt een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel. Een automatische reactie van het lichaam is echter om het te veel aan glucose op te slaan als glycogeen of vet. Dit resulteert in een bloedsuikerspiegel die uiteindelijk lager is dan het begin niveau.


gedeeltelijk waar. Een overschot wordt altijd opgeslagen als vet. Maar dat geldt voor alle energieleveranciers. Glycogeen is geen ongunstige opslag vorm. Glycogeen wordt opgeslagen in de spieren en in de lever. Het spierglycogeen wordt hoofdzakelijk gebruikt tijdens inspanning. Het leverglycogeen voor het op peil houden van de bloedsuikers. Het lichaam is bij gezonde mensen heel goed in staat om de bloedsuikerspiegel te reguleren. Zoals het hier staat lijkt het wel of iedereen diabetes heeft.

Citaat:
Glycogeen heeft ook een belangrijk nadeel ten opzichte van vet omdat het slechts gering opgeslagen kan worden.


Op zich waar, maar de gemiddelde hobby-hardloper heeft meer dan voldoende aan het glycogeen wat in het lichaam is opgeslagen.

Citaat:
Bij intensief sporten is het aan te bevelen om extra vitamine B1 (thiamine) in te nemen omdat het helpt bij de koolhydraatstofwisseling).


De gezondheidsraad acht dit onvoldoende bewezen en heeft de aanbeveling teruggedraaid naar 1,1 mg/ dag ipv 0.6 mg/ MJ

Citaat:
Via zweten is er een verlies van mineralen en sporenelementen. Daarom is de behoefte aan deze stoffen bij sporters wat hoger.


Geldt alleen bij een zweet verlies van meer dan 4 liter

Citaat:
Er zijn twee soorten zportdranke: dranken die hypotoon of isotoon zijn.


Een hypertone (energiedrank) valt ook onder de sportdranken. Dit heeft een hogere concentratie dan het bloed en zorgt voor de aanvulling van energie.

Citaat:
Zo kunnen de negative gevolgen van een extra kop koffie worden beperkt en de positieve gevolgen van een gezonde maaltijd worden versterkt.


Koffie staat op de dopinglijst omdat het een ergogeen (prestatieverbeterend) effect heeft. Dus helemaal negatief is het niet.

Citaat:
Veel vitamines en mineralen zijn namelijk alleen oplosbaar in vet


terwijl de B (wateroplosbare) vitamines de belangrijkste zijn voor sporters. Daarnaast is het zelden (ook voor topsporters nodig om voedingssupplementen te gebruiken, mits er goede keuzes in de voeding gemaakt worden.

en tot slot is de aanbeveling voor vitamine C geen 50 mg, maar 70 mg.

Op zich staan er ook wel goede dingen op hoor, maar ik had liever gezien dat ze onderscheidt maken tussen een recreatiesporter, wedstrijdsporter en een topsporter. Een recreatiesporter kan namelijk volstaan met richtlijnen goede voeding de andere twee niet.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 10:46

Vooral creatief zijn. Ik heb iets gezien wat ik lekker vind. Dan ga ik dat, zonder boeken of andere info, proberen te maken. Mijn dingen mislukken nog als eens. Wat er precies in zit heb ik ook geen idee van. Maar goed dat m'n ouders meestal koken.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 12:00

Lectuur, eigen diëtiste, m'n zus die diëtiste is, en uit m'n opleiding.

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 13:36


    Lovers ... marko ...
Marko is verkocht...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 22:57

boeken, de dietiste van mijn moeder(ivm diabetes)
en op school les gehad van een dietiste

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 15:16

Weight Watchers! en ben super tevreden met hun methode omdat er werkelijk NIKS is wat je volgens hun Niet mag eten!
Mijn eetpatroon is alleen veranderd doordat ik nu weet hoeveel overal inzit..'
Eerst nam ik rond 3 uur op school graag een bounty, maar nu weet ik dat daar al 1/3 inzit van wat je op een dag mag hebben heb ik er niet eens zin meer in.
Vroeger at ik alleen fruit als ik er zin in had, nu ook, alleen nu eet ik het wel 3x zoveel.. Omdat je weet dat fruit goed is en een bounty niet geniet je veel meer van fruit dan van een bounty!

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 20:58

Op mijn werk!!! Ik werk namelijk bij de KvW en daar leer je toch stiekum een hele hoop over voeding bewaren, bereiden en natuurlijk opeten!!!

Toos paardloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Freekfuchs en 18 bezoekers