koliek tijdens een buitenrit!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rivjenn

Berichten: 4020
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

koliek tijdens een buitenrit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-03 21:06

Gister ging ik met nog iemand van stal een bosrit maken.
Ineens zakte haar paard door de knieen.
We dachten dat ze struikelde dus reden we daarna weer door, zelfs gedraafd en gegaloppeerd, niks aan de hand.
Toen we nog verder waren zakte het paard helemaal in en bleef liggen.
Wij haar toch weer overeind getrokken, eerst ging ze ernaast lopen, maar dan wilde ze steeds weer gaan liggen.
Dus toch weer opgestapt en verder rijden.
Zoveel mogelijk gedraafd want zodra je ging stappen zakte ze weer in.
Thuis gekomen de dierenarts gebeld, ze had dus koliek, dachten we al, maar wat wel gek was dat ze wel poepte.
Ze kreeg een spuit en dan moest ze wel opknappen.
Maar het is nog steeds niet helemaal over.
Maar volgens de dierenarts moet het toch overgaan, het mag alleen niet erger worden.
Het is in ieder geval heel raar als een paard zomaar instort..

"Kies je paard uit, zoals je een vriend kiest, want je moet hem liefhebben."


flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 21:12

Wat vreselijk eng zeg, ik zou toch wel behoorlijk in paniek zijn. Jullie hielden het hoofd wel koel dat je nog naar stal ging draven. Hopelijk komt het goed!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 21:18

Jee dat is niet zo'n leuke buitenrit geweest zeg. Gelukkig niet in paniek geraakt! Sterkte ermee

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 21:21

He bah wat naar..
Hopenlijk is ze morgen weer een heel stuk opgeknapt! Scheve mond

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 21:23

Hai,

Waarom is het vreemd dat een paard poept bij koliek Verward .
Je hebt vele soorten kolieken en een paard kan daar wel degelijk bij poepen.
Echter kan een verstoppingskoliek de darmwerking wel doen stoppen en een slag,kronkel in de darm ook maar de onlasting voor de verstopping komt er meestal gewoon nog uit.

Mijn pony is overleden aan koliek,zij had een goedaardig gezwel om haar darm gebonden zitten op 7 meter,er kwam dus nog 7 meter ontlasting uit en dat was 5x poepen om precies te zijn.
Ik haalde in 1ste instantie opgelucht adem toen ik haar ontlasting zag maar het bleek een stilte voor de storm te zijn.
Ondanks dat de spuiten wel wat geholpen hebben om de pijn te stillen(2x ingespoten)ging het toch slechter en toen we op de kliniek kwamen leek het in begin dat het zelfs weer de goede kant op ging maar helaas,dit was schone schijn.
Via een aftapping onder de buik zagen ze dat het fout zat binnenin haar buik.
Ze moest geopereerd worden en daar kwam mijn nachtmerrie uit,nadat er gezegd werdt dat verder leven ondragelijk zou zijn voor mijn pony.
Ze is dus ingeslapen op de operatietafel.

Koliek kan vele oorzaken hebben bij verschillende ingewanden en kan zeer gevaarlijk zijn!
Goede oplettendheid en gelijk een dierenarts kan een hoop verhelpen en misschien redding bieden,maar dit gaat helaas niet altijd zo.
Dus staar je niet blind op die ontlasting maar hou het dier goed in de gaten.
Weet de dierenarts niet welk soort koliek het is(gas,verstopping,kramp enz).

Ik wil je niet bang maken hoor,maar heel veel mensen verkijken zich op het probleem koliek.

Ik wens het paardje en jullie veel sterkte toe en hopelijk heeft het dier een lichte vorm van koliek of een goed te verhelpen soort van koliek.

Succes Smousje.

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!

Rivjenn

Berichten: 4020
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-03 21:27

De dierenarts denkt zandkoliek want het is zo droog en zanderig dat er weinig groeit.
Ze krijgt zemelen en lijnzaad.
Volgens de dierenarts is er nu weinig aan te doen..
Maar ze wordt zeer goed in de gaten gehouden en we hopen dat ze gauw weer opknapt.

"Kies je paard uit, zoals je een vriend kiest, want je moet hem liefhebben."

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 21:29

wat erg Smousje Verdrietig
maarja je hebt gedaan wat je kon voor jou pony he

A dreamer is one who can only find his way by moonlight, and his punishment is that he sees the dawn before the rest of the world

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 22:22

aaaaaaaah dat is niet mooi! Ik hoop dat het paardje erbovenop komt. Brechje's moeder is ook aan koliek overleden en dat s het ergste wat me ooit is overkomen Huilen

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction


myla
Berichten: 168
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Langedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 22:30

Jeetje wat naar. Maar niet vervelend bedoelt hoor maar heeft de da zijn mest niet onderzocht op zand? En het paard niet doorgespoelt met parafinne? Mijn paard heeft namelijk hele erge zandkoliek gehad en ik word altijd een beetje naar van zulke verhalen. Je kan de mest ook zelf controleren door wat in een emmer te doen met waten, een beetje losmaken de mest en de volgende dag leeggooien. Het zand blijft dan op de bodem van de emmer liggen. Mij is toen verteld dat er maar 1 theelepel zand in mag liggen. Als er meer in ligt, een paar x per week gekookte lijnzaad geven. Succes

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 07:21

Jeetje wat naar. Ik zou me rot schrikken, je zou maar een heel eind van huis zijn.... Ik ga duimen voor jullie dat het paardje snel opknapt en dat je snel beter bericht hebt.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 11:44

bah koliek is niet leuk zo ws er ok eens een pony opde manege,echt een hele leuke ik was m net heeel leuk gaan vinden, Knipoog ik was op vakantie en ik droomde dat er een paardje dood was Verward ik gelijk mn vriendin van de manege bellen,ik uitleggen en jah hoor het was kareltje hij had erge koliek en was neerge vallen en kon niet meer overeind komen zelfs met da ook neit hij is dus ook overleden aan erge koliek Ach gut

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 12:01

Ow wat een naar idee zeg, zo tijdens een buitenrit je paard zien instorten! ik hoop dat ie er weer bovenop komt, sterkte hoor.


@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 20:20

Tessake schreef:
wat erg Smousje Verdrietig
maarja je hebt gedaan wat je kon voor jou pony he


Ik heb inderdaad gedaan wat in mijn macht lag maar helaas mocht het niet baten Verdrietig .

Ook de dierenarts op stal deed zijn best en de dierenartsen op de kliniek ook,ze vonden het ook allemaal erg rot.
Op de kliniek kreeg ik even de tijd voordat ze werd ingeslapen en ruim de tijd om goed afscheid te nemen.
Alle slangen en toestanden werden verwijderd,zodat ze er goed bij lag.
Het is moeilijk om een goede vriendin die ik al 15 jaar had op deze plotselinge manier te moeten verliezen,ze was 18,5 jaar en altijd kerngezond geweest.
Ik mis haar nog dagelijks,ze was mijn eerste pony en dat blijft bijzonder Lovers .

Bedankt voor je lieve woorden!

Rivjen,gaat het al weer iets beter met het paardje,ik hoop van wel.
Zandkoliek kan ook gevaarlijk zijn!
Je hebt daar een middel voor bij de paardendrogist(zandcleare,geloof ik),weet niet of het echt helpt.

Succes ermee.

Smousje

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!

Rivjenn

Berichten: 4020
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-03 20:18

Nou, de volgende dag was het nog niet helemaal over, maar sinds gister en vandaag lijkt ze toch weer helemaal opgeknapt.
Gelukkig maar.
En we waren best ver van huis tijdens dee buitenrit, midden in het bos, maar we moesten wel doorrijden om thuis te komen.

"Kies je paard uit, zoals je een vriend kiest, want je moet hem liefhebben."

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 21:35

Oh, gelukkig dat het weer beter gaat!

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 23:04

Daar ben ik blij om .

Succes verder

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anjali, Dartel, flossies, JPitty, Mieke, NikkivanOlst, ogidni, pillow en 36 bezoekers