Spring vraagje (hond)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Spring vraagje (hond)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-03 21:11

Onze ond houdt heel erg veel van springen en hij kan het op zich ook wel goed. ik laat hem vaak over bezems springen en meestal is het hoogste dan denk ik 40cm.
Nu is het probleem dat hij veeel te vroeg afzet. En daardoor springt hij heel vlak over de hindernis. Als het een dubbel is dan knalt hij ook bovenop de tweede en als ik dan de tweede lager zet of verder weg, doet hij het nog. Hij word gewoon helemaal opgewonden van het idee dat hij mag springen. Vraag 1: Hoe leer ik hem dichter bij de hindernis af te zetten? Zodat hij de tweede ook kan halen? (het is zo namelijk een beetje zielig, de bezem valt meteen als je hem raakt, maar maakt dan wle erg veel lawaai en dat vind hij eng)

Ook kan hij door een hoepeltje srpingen, dat vind hij oo helemaal geweldig. Alleen springt hij dan alleen met zijn voorpoten, zijn achterpoten trekt hij helemaal niet op. Als ik onder dat hij springt de hoepel ook niet omlaag doe, dan blijft hij met zijn achterpootjes hangen.
Vraag 2: hoe kan ik hem leren dat hij zijn achterpoten ook goed optrekt?

Vraag 3: Vinden jullie, dat als Tommy (naam hond) probeerd te springen, maar het net niet haalt. geen beloning (lees: koekje) verdiend? Ik vind van wel, maar misschien dat hij daardoorwel zo omstuimig springt.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 21:19

Ik zou je hond eerst eens het commando "Hoog" aanleren, dus hij moet blijven aanlopen op de hindernis en mag pas springen wanneer jij "Hoog" roept.. probeer dit eerst eens aangelijnd, dus laat hem volgen en aandacht houden bij jou en als die aandacht daar is, langs de hindernis lopen, niet laten springen, aandacht bij jou houden. En als hij dan mag springen zeg je op het moment dat hij springt: HOOG en gelijk belonen.. doe dit niet teveel achter elkaar maar een aantal malen, laat het dan liggen tot de volgende dag, dat hij nog even te vroeg afzet is niet zo erg, hij moet het commando HOOG gaan linken aan het springen.
Als hij dit doorheeft kan je hem op commando laten springen.
LET WEL, ten alle tijden de rust bewaren en de hond zeker niet gaan straffen oid als hij het niet snapt, het moet een spelletje blijven en hij moet het leuk blijven vinden, plus dat niet alle honden dit in een weekje snappen, dus veel geduld hebben en houden.
Niet teveel in 1x willen doen, leer hem eerst het commando maar aan en ga als hij het beheerst dan verder uitbouwen.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-03 21:26

Tommy kende het eerst ook wel heel goed op comande (op het commando spring) maar soms word hij zo opgewonden dat hij alles achter elkaar spring, zondar dat ik het comando heb gegeven.
Aan de lijn springt hij zoiezo veel te vroeg, als ik dan net de andere kant op wil lopen, springt hij er nog eventjes snel overheen.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 21:29

Annetje schreef:
Tommy kende het eerst ook wel heel goed op comande (op het commando spring) maar soms word hij zo opgewonden dat hij alles achter elkaar spring, zondar dat ik het comando heb gegeven.
Aan de lijn springt hij zoiezo veel te vroeg, als ik dan net de andere kant op wil lopen, springt hij er nog eventjes snel overheen.


Dan zou ik eerst nog even goed appel oefeningen doen Knipoog zeker als hij het commando goed kent, dat hij zo opgewonden raakt is vrij normaal, dat hebben de meeste honden wel, maar hij moet gewoon wachten tot jij het commando geeft, luistert hij niet dan kent hij het commando toch niet zo goed of ben jij niet consequent genoeg Haha!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 21:33

Misschien een leuk idee om bij een kynologen club (KC) te gaan? Misschien dat dat wel iets is voor jou en je hond.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-03 21:35

Moet ik hem dan straffen, als hij toch springt?

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 21:38

Annetje schreef:
Moet ik hem dan straffen, als hij toch springt?


Nee ik zou het negeren, maar je moet hem er ook absoluut niet voor belonen...wat je beter kan doen idd is naar een behendigheids club gaan, daar doen ze dat soort dingen, en daar kan je veel beter uitleg krijgen dan zo over het scherm Knipoog

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 22:34

Misschien kun je in de buurt een hondenclub zoeken waar ze behendigheid cursus geven. Zo te horen is jouw hond er erg enthousiast in! Mijn hond is ook superenthousiast en vind de cursus behendigheid helemaal geweldig! Je leert er professionele commando's en hoe het wel en niet moet...
Het commando hoog is idd het commando voor een hoogtesprong, maar als je zoals jij 2 hindernissen achter elkaar zet wordt het commando 'breed'(!) Na een paar keer zal je hond verschil horen in 'hoog' en 'breed' en zo weet hij dus dat ie bij deze sprong vér moet springen.
Verder moet je er bij commando's op letten dat je het commando niet geeft om hem te laten springen, maar dat je het commando geeft om aan te geven wat voor een sprong/hindernis eraan komt! Dit is heeel belangrijk. Je geeft het commando dus vóór de sprong, en je mag het gerust een paar keer noemen.
Verder is het heeeeeeel balangrijk dat je bij behendigheid je hond noooooooit, maar dan ook nooooit, mag straffen!!!
Behendigheid is niet zo makkelijk als het lijkt. Als je het goed wilt doen en je hond niet kreupel wil laten worden zou ik je aanmelden bij een hondenclub. reuzegezellig voor jou én vooral voor de hond en natuurlijk, het belangrijkste, zeer professioneel!
Je hond en jij moeten er beiden plezier in hebben, en zo te horen vind jouw hond het erg leuk, dus als je naar een club gaat kun je er misschien ook mee verder (wedstrijden enzo..)
Heel veel succes met oefenen en laat je me weten hoe het gaat?
Verder kun je met al je vragen over behendigheid bij mij terecht, ik doe tenslotte ook samen met mijn hond behendigheid Haha!
owja, het is ook belangrijk dat je hond jou vertrouwd en gehoorzaamd! En oefenen met je hond aan de rien kan ook helpen, je kunt em dan wat beter de weg wijzen. En telkens als ie iets goed doet, uitgebreid belonen met z'n favo speeltje (mag met iets lekkers, maar liever niet).
Ik raak er niet over uitgepraat Haha! Haha!
Nou, pb me maar als je meer wilt weten Haha!
Liefs Ilse

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-03 11:30

ilsejee schreef:
Misschien kun je in de buurt een hondenclub zoeken waar ze behendigheid cursus geven. Zo te horen is jouw hond er erg enthousiast in! Mijn hond is ook superenthousiast en vind de cursus behendigheid helemaal geweldig! Je leert er professionele commando's en hoe het wel en niet moet...
Het commando hoog is idd het commando voor een hoogtesprong, maar als je zoals jij 2 hindernissen achter elkaar zet wordt het commando 'breed'(!) Na een paar keer zal je hond verschil horen in 'hoog' en 'breed' en zo weet hij dus dat ie bij deze sprong vér moet springen.
Verder moet je er bij commando's op letten dat je het commando niet geeft om hem te laten springen, maar dat je het commando geeft om aan te geven wat voor een sprong/hindernis eraan komt! Dit is heeel belangrijk. Je geeft het commando dus vóór de sprong, en je mag het gerust een paar keer noemen.


Ik wilde met Tommy ook een behendigheids curses doen, maar dan moet je eerst alle andere cursesen halen en hij heeft zondag met mijn vader gehoorzaamheid 1 gehaald (curses na de puppy curses) Maar hij mag van de mensen van de club NIET verder. Hij is namelijk als er andere honden bij zijn helemaal gek, hij blaft hij jankt en als er een hond in de buurt komt vliegt hij ze aan.
Nu wil een van die cursesleiders voor ons een gedragstherapheut regelen en heel misschiend at als dat effect heeft, hij verder mag.
Maar of hij het echt tot behendigheid zal halen?
Ik wist trouwens niet dat je verschillende dingen moest zeggen, vor verschillende hinderenissen. Misschien dat hij daarom het soms niet helemaal begreep. Een breedte sprong dus breedt en hoogte sprong hoog en door het hoepeltje moet dan weer iets anders zijn (word gewoon hoepel of hoep ofzo) Maar wat zeg ik nou als hij een in uitje (zo noem je dat bij paarden toch? geen idee hoe ik het anders moet noemen) sprint? Hij probeerd dan als ik het commande spring geef alles in een keer te springen.
We doen trouwens wel als hij ergens op moet springen een ander commando dan eroverheen. Hij weet ook als ik stoel zeg, dat hij op de stoel moet. En als ik op zeg dan springt hij op iets, waar ik dan naar wijs.
Is dat dan wel goed? Of mag je alleen maar verbale commandos geven?

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 16:24

Annetje"]
Ik wilde met Tommy ook een behendigheids curses doen, maar dan moet je eerst alle andere cursesen halen en hij heeft zondag met mijn vader gehoorzaamheid 1 gehaald (curses na de puppy curses)
[/quote]

Je hebt gelijk, had ik idd niet aan gedacht. Heb zelf de puppy cursus gedaan en daarna de gehoorzame hond cursus. Daarna zijn we begonnen met behendigheid en Gehoorzame Hond A (beiden dit seizoen)

[quote="Annetje"]
Maar hij mag van de mensen van de club NIET verder. Hij is namelijk als er andere honden bij zijn helemaal gek, hij blaft hij jankt en als er een hond in de buurt komt vliegt hij ze aan.
Nu wil een van die cursesleiders voor ons een gedragstherapheut regelen en heel misschiend at als dat effect heeft, hij verder mag.
Maar of hij het echt tot behendigheid zal halen?
[/quote]

hmm.. das wel heel jammer ja! Ik hoop voor je dat het lukt, want bij ons kun je ná de gehoorzame hond al met behendigheid beginnen, maar das idd wel lastig, want met behendigheid moeten de honden los kunnen. Ik hoop voor je dat het werkt! Tot die tijd oefen je toch lekker thuis?!

[quote="Annetje"]
Ik wist trouwens niet dat je verschillende dingen moest zeggen, vor verschillende hinderenissen. Misschien dat hij daarom het soms niet helemaal begreep. Een breedte sprong dus breedt en hoogte sprong hoog en door het hoepeltje moet dan weer iets anders zijn (word gewoon hoepel of hoep ofzo)
[/quote]

Bij de officiele cursus wordt voor dit onderdeel een stellage opgezet waarin in het midden een band hangt. (Zelfde effect als wanneer jij een hoepel voorhoudt) Als je misschien ooit nog een cursus gaat doen is het verstandig om voor dit onderdeel het (officiele) commando 'band' te gebruiken. Je hond zal het dan op de cursus meteen herkennen.

[quote="Annetje"]
Maar wat zeg ik nou als hij een in-uitje (zo noem je dat bij paarden toch? geen idee hoe ik het anders moet noemen) sprint? Hij probeerd dan als ik het commande spring geef alles in een keer te springen.
[/quote]

Je moet hierbij dus zorgen dat hij de sprong als 2 sprongen ziet. Je gebruikt nog steeds het commando 'hoog' dus. Begin met de sprongen wat verder uit elkaar (bijvoorbeeld 2 of 3 hondenpassen) zodat ie weet dat ie tussendoor sowieso moet landen. Op de cursus springen we trouwens nooit in-uit-jes, dus voor wedstrijden o.i.d hoeft hij het niet te kunnen, maar als je het leuk vind em te leren zou ik de sprongen eerst ver uit elkaar zetten en vooral laag beginnen.

Overigens, je mag zelf je commando's verzinnen, als jij je hond al spring hebt geleerd i.p.v hoog, moet je vooral 'spring' blijven gebruiken! maakt op de cursus niet uit en anders snapt je hond er helemaal niks meer van! Lachen

[quote="Annetje schreef:
We doen trouwens wel als hij ergens op moet springen een ander commando dan eroverheen. Hij weet ook als ik stoel zeg, dat hij op de stoel moet. En als ik op zeg dan springt hij op iets, waar ik dan naar wijs.
Is dat dan wel goed? Of mag je alleen maar verbale commandos geven?


Ik zou voor alles waar hij óp moet het commando 'op' gebruiken. Op een stoel springen is voor de hond namelijk hetzelfde als op een muurtje springen, dus als je dat verschillende commando's geeft is het moeilijker te onderscheiden, maar het kan wel!

En met dat wijzen is juist top! Je hond kijkt naar je handen, dus moet jij met je hand aangeven waar de hond moet springen. Je kunt dit oefenen door 2 hindernissen naast elkaar te zetten maar wel zó dat jij ertussendoor kan lopen. De ene keer wijs je de linker aan, de volgende keer de rechter.

Owja, nu bedenk ik ineens iets door deze vraag! Het is ook belangrijk dat je hond het aan jouw beiden kanten kan. Je rent dus met je hond mee langs de hindernis. De ene keer loop jij er rechts langs en loopt je hond dus links van je, de volgende keer loop jij er links langs en loopt je hond dus rechts van je. Dit is belangrijk omdat je in het parcours bij elk onderdeel in moet schatten waar jij en je hond heen moeten ná het onderdeel, wat de korste route is, enz.

Nouja, ik hoop dat je er iets aan hebt! En anders reageer of pb je maar weer!

Liefs Ilse

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 16:25

cloris schreef:
Ik zou je hond eerst eens het commando "Hoog" aanleren, dus hij moet blijven aanlopen op de hindernis en mag pas springen wanneer jij "Hoog" roept..


Dit is dus fout hè! lees ik net pas, maar had ik in m'n eerste bericht volgens mij al uitgelegd. Dat je met het commando aangeeft dat de sprong eraan komt, en niet dat hij dan pas mag springen!

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 16:34

cloris"]
[quote="Annetje schreef:
Moet ik hem dan straffen, als hij toch springt?


Nee ik zou het negeren, maar je moet hem er ook absoluut niet voor belonen...wat je beter kan doen idd is naar een behendigheids club gaan, daar doen ze dat soort dingen, en daar kan je veel beter uitleg krijgen dan zo over het scherm Knipoog
[/quote]

sorry, ik lees dit allemaal nu pas Haha!

Je moet het gedrag van je hond in dit geval idd accepteren en doen of je niets gezien hebt. Als mijn hondje een keer in d'r enthousiasme langs de sprong rent en ik roep haar terug, dan springt ze via de verkeerde kant over de sprong naar mij toe zeg maar. Gewoon net doen of je het niet zag en opnieuw beginnen.

Nu ik het hierover heb : zorg altijd dat je je training afsluit met een makkelijke oefening die hij goed kan en zorg dat je een onderdeel pas afsluit voor die keer als hij het goed gedaan heeft. Dat geeft jullie beiden een goed gevoel en bevorderd het enthousiasme van de hond! En vooral veeeeeel knuffels geven!

En als ie van je wegrent of z'n eigen hindernissen neemt, dan roep je em gewoon rustig terug en begin je opnieuw. Mijn hond is een jack-russel die áltijd sneller over het onderdeel is dan dat ik er langs kan lopen Haha!, eerst ging ze dan andere dingen doen (de andere cursushondjes begroeten bijv.) maar nu heeft ze geleerd dat ze na elk onderdeel moet wachten tot ik heb gezegd welke ze erna mag doen. Het is dus belangrijk dat je hond elk onderdeel altijd neemt omdat jij zei dat het mocht!
En omdat jouw hondje ook zo enthousiast is zou ik als ik jou was proberen na iedere sprong gas terug te nemen alvorens een volgende sprong te laten nemen..


Liefs Ilse

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-03 19:02

Heel erg bedankt!
Ik zal het morgen alvast een beetje proberen.
Er zitten echt hele goede tips bij, ik heb best veel boeken uit d bieb gehaald hierover, maar in die paar berichten van jou staat al meer bruikbare info dan in al die boeken.
Dank je wel! Als ik na of tijdens het oefenen nog vragen heb dan pb ik je wel!