Wegsprinten als ik wat vraag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Wegsprinten als ik wat vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-03 18:30

Hoi!
Ik rijd een pony die absoluut niet wil dat ik wat van haar vraag. Eerst was het vooral bokken als ik been gaf, maar dat is al redelijk opgelost. Nu heeft ze dus iets nieuws verzonnen, en dat is heel hard wegsprinten als ik begin te vragen (dus gewoon al bij rustig knijpen met mijn hand). Vooral in draf gaat ze dus wegsprinten, in stap gaat ze heel irritant huppelen. Scheve mond
Ik dacht eerst dat ik misschien teveel been gaf, en te weinig vroeg, of juist te veel, maar ik krijg het dus echt niet voor elkaar.
Oke, het lukt me alleen als ik haar heeel erg moe maak, dan is ze minder druk en kan ik haar beter tegen mijn hand aandrijven, maar ik vind het dus heel irri dat ik eerst 2 uur moet rijden voor ze het pikt dat ik wat begin te vragen. En als me dat lukt komt ze ook heel makkelijk naar beneden, maar het probleem is dus bovenstaande.
Vanzelfsprekend ligt het probleem ergens bij mij, ik krijg elke week priveles en we werken aan deze dingen, maar hebben jullie misschien tips, waar het aan kan liggen of wat ik fout kan doen etc. Met Trix's gebit is niks mis, en met haar rug ook niet.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 18:33

Het bericht hierboven is dus van mij, hahah. Mijn zus is vergeten uit te loggen en dus was ik voor de zoveelste keer vrolijk op haar naam aan't bokken. *LOL*

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 19:48

longeer haar eens voor het rijden om de ontspanning te zoeken. het doeleinde van longeren is hetzelfde te bereiken als met rijden. dus los over de rug en ontspannen op een goed tempo te lopen.

begin dan met voorwaarts neerwaarts rijden en zorg dat ze met een actieve achterhand op jou tempo blijft lopen. rijd veel wendingen en overgangen.

wat doe je in de les om het op te lossen?

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 21:01

Steeds weer rustig terug nemen als ze in de stap gaat dribbelen, zeg maar, en in de draf ga ik snel in hetzelfde snelle tempo mee lichtrijden, wat ik dus niet moet doen volgens degene die mij lesgeeft, volgens haar moet ik juist iets achter het tempo gaan lichtrijden, dus gewoon heel rustig. Maar het is best moeilijk. Scheve mond
Ook laten we haar wel eens gewoon helemaal uit galloperen, alle energie eruit, maar ze vindt het dus zo leuk dat ze maar door blijft gaan. Ze is dan wel moe, maar echt, als het aan Trix ligt gallopeert ze zichzelf dood. Nu ze steeds meer conditie krijgt wordt het steeds rottiger haar eindelijk eens rustig te krijgen. Gaaaap

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 21:19

een race-beest dus. zeker dat ze niet te veel voer krijgt? of dat het niet aan andere oorzaken dan rijkunstige ligt?

doet ze 't ook als je instructeur er een halfuurtje mee rijdt?

anders eerst een tijdje aan de longe zetten, ontspanning zoeken en warm lopen, en dan gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 21:25

Zet haar op het moment dat ze wegrent, of nog beter (als je het voelt) net voordat ze wegrent op een volte.
Wil ze nog steeds hard, maak de volte dan kleiner.
Is ze rustiger, maak de volte dan groter.

Als ze wegrent, ga dan niet aan de teugels trekken.
Ze word dan alleen maar heter.
Vraag haar zachtjes in tempo terug, maar blijf niet vasthouden, ontspan meteen weer.

Probeer zoveel mogelijk op je zit je paard terug te houden.
In draf zal dat vast niet meevallen, maar in stap kun je daar het beste al zoveel mogelijk op gaan oefenen.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 22:06

Bedankt voor jullie reacties, ik zal eens wat proberen. Lachen
Het kan ook zijn dat het zadel niet helemaal lekker ligt, dus we gaan binnenkort naar de zadelmarkt met Trix, waar we dus ook zadels gaan passen.
Dat zadel is hard aan vervanging toe, dus we kijken wel.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 22:39

kattebeest schreef:
een race-beest dus. zeker dat ze niet te veel voer krijgt? of dat het niet aan andere oorzaken dan rijkunstige ligt?

doet ze 't ook als je instructeur er een halfuurtje mee rijdt?

anders eerst een tijdje aan de longe zetten, ontspanning zoeken en warm lopen, en dan gaan rijden.


Vergeten je vragen te beantwoorden. Knipoog
De andere oorzaken staan hierboven, mijn instructrice heeft er al een keertje opgezeten, maar omdat Trix nogal eens bokt is ze er ook weer snel afgestapt omdat ze heel veel last van haar rug heeft, na een bok of een ander soort rare beweging kan ze bijna niks meer, erg vervelend.
Aan de longe is een goed idee.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 09:09

Ik ken het probleem, ik rijd een pony voor een meisje, die er zelf niet oz serieus mee rijd.
Gevolg: als ik hem aan het werk zette begon hij te rennen om onder het werk uit te komen.
Ik moest mijn been eraan houden, onder zijn tempo gaan lichtrijden en veel voltes, overgangen enz. rijden en vooral zelf heel rustig blijven.
Het gaat nu steeds beter, maar ik moet (zeker als hij weer zo'n bui heeft) niet te veel rechte lijnen rijden, dan heeft hij namelijk veel meer kans om te gaan rennen.

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 09:23

Dit ken ik! Maar het probleem bij mij is dat ik van mijn instructrice op een buitenteugel een volte moet inrijden. Op dat moment gaat ie weleens versnellen en dan wil ik hem weer op die buitenteugel (=tempoteugel) terugnemen, maar ondanks binnenbeengebruik vliegt ie dan de verkeerde kant op...
Iemand daar een oplossing voor? Hij zit wat vast op links en op de linkerhand mag ik dus eigenlijk niets met links doen. Pff. moeilijk, moeilijk!

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 12:52

He, die oefening moet ik ook doen, maar dan moet ik juist mijn rechterhand niet gebruiken want daar zit Trix vast. Haha!
Misschien moet je haar een keertje met een zweep naar buiten tikken as ze niet reageert op je been.
Het is echt ontzettend moeilijk om dan mijn rechterhand niet vast te zetten, bij jou links waarschijnlijk. Haha!

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 16:49

hoi, ik heb een volbloed gereden die alleen maar dribbelen kon, wat ik gedaan heb is een aantal keren alles alleen in stap doen, want dit kon ze al niet, en maar diep en rustig zitten, voorwaarts neerwaarts, absoluut niet aan de teugels tegenhouden, dit werkt echt averechts, als ze te snel gaat stappen, met je zit 'tegenhouden' lui gaan zitten zeg maar en als je gaat draven, lui lichtrijden, niet doorzitten maar langzaam lichtrijden, dwing je je paard rustige passen te gaan nemen, dit heeft altijd bij mij geholpen, wil natuurlijk niet zeggen dat dit de oplossing is.

in ieder geval succes ermee

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 22:12

mijn paard die boktee eerst ook op me been en begon keihard te rennen. toen is de manegeeigenaar erop gegaan en heeft het opgelost vanaf toen ging het goed todat ze de laatste 2 weken als ik dus vraag er vandoor gaat nou moet ik dan diep gaan zitten en voporal niet boos worden en op de kleine volte zetten en opvangen op mijn buiten teugel en drijven met me binnenenbeen. toen ze dat tegen mij vertelde dag ik ze reageert niet op me buitenteugel en dan ga ik ook nog drijven met me binnenbeen en breekt ze uit maar dat was juist niet het geval ze ging op de volte en kon haar zo weer opvangen en dat doe ik nu en blijf ook zelf rustig . ze vinden het gewoon een spelletje. bij die van mij kwam het eerst doordat ze last van de rug had maar ze kwam er achter dat ze zo onder het werk van daan kon komen en maakte er een spelletje van

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 09:15

En hoe reageert de pony op been dan? Die van mij ging ook rennen, puur omdat ze niet begreep wat ik van haar verlangde. Ik rijd haar nu 2 weken puur op been, ook al gaat ze harder been eraan. En gister was het rennen na 1 rondje afgelopen, ik kon lekker mijn been eraan houden, ze proeste en koppie ging naar beneden. Die van mij is ook erg gevoelig op reacties, ik kan haar bij wijze van spreken op 1 vinger rijden.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 16:56

Trix kan trouwens nog best wel hard op een kleine volte, heb ik gemerkt. *LOL* Laatst was het ook een geren van hier tot ginder met onze eerste wedstrijd. Vold de jury niet leuk en we waren dus laatste.. Haha! Nou ja, oefening baart kunst he. Knipoog Maar goed, Trix gaat al behoorlijk langzamer op een erg kleine volte, en zodra ze nageeft maak ik de volte dus groter, maar als de volte groot genoeg is om weer te rennen gaat gelijk dat hoofd weer omhoog, bit tussen de kiezen en rennen maar... Heel irritant.
Maar goed, ik heb haar nu dus redelijk rustig in het eigen weiland, maar zodra ze ook maar iets afgeleid wordt is het weer mis en op andere terreinen ook. Gaaaap
Ik ben dus van plan wat oefenwedstrijden te gaan rijden, misschien dat ze rustiger wordt als ze gewend is aan veel verschillende terreinen.. Scheve mond

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 17:00

Summertje schreef:
En hoe reageert de pony op been dan? Die van mij ging ook rennen, puur omdat ze niet begreep wat ik van haar verlangde. Ik rijd haar nu 2 weken puur op been, ook al gaat ze harder been eraan. En gister was het rennen na 1 rondje afgelopen, ik kon lekker mijn been eraan houden, ze proeste en koppie ging naar beneden. Die van mij is ook erg gevoelig op reacties, ik kan haar bij wijze van spreken op 1 vinger rijden.


Ik kan Trix ook best makkelijk op mijn been naar beneden rijden, maar als ik mijn been er dus aanleg, wordt het gelijk een sprint, en dan ook echt rengalop. Heb je die van jou ook gewoon laten rennen dan? Ik heb dat ook al eens geprobeerd, maar Trix heeft daar teveel uithoudingsvermogen voor, ze gallopeert rustig een uur door... Scheve mond