'vooruitkijktips'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

'vooruitkijktips'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-03 12:04

Ik heb een nieuwe tic ontwikkeld die niet erg gunstig is voor mijn zit. Ik kijk constant naar het binnenachterbeen. Oftewel mijn hoofd draait schuin naar achteren en de rest van de ledematen draait automatisch mee.
Met de uitgestrekte draf heb ik een beetje problemen met uitzitten doordat constante achterom gekoekeloer. Boos!

Wie heeft er nog handige tips om mezelf te kunnen corrigeren. (dus niet de opmerking neem zitles Lips are sealed )


Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 12:16

Als je vooruit kijkt, moet je 1 punt zoeken waarnaar je blijf kijken.
Je moet grotendeels op je gevoel rijden.
En probeer maar gewoon met je neus in de lucht te rijden.

Je kunt ook naar het dak kijken, dan ga je dieper zitten, gaan je schouders naar achteren, en je gaat vanzelf achterover zitten.

Waarom kijk je eigenlijk alsmaar naar het binnenachterbeen?

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-03 12:33

Angeliek schreef:
Als je vooruit kijkt, moet je 1 punt zoeken waarnaar je blijf kijken.
Je moet grotendeels op je gevoel rijden.
En probeer maar gewoon met je neus in de lucht te rijden.

Je kunt ook naar het dak kijken, dan ga je dieper zitten, gaan je schouders naar achteren, en je gaat vanzelf achterover zitten.

Waarom kijk je eigenlijk alsmaar naar het binnenachterbeen?


Omdat zijn binnenachterbeen nogal lui is en hij hem snel buiten het lijf plaatst. Ik kan het ook wel voelen als hij het doet, maar op een of andere manier zoek ik daar toch bevestiging in en kijk ik achterom. daarnaast rijd ik altijd in een buitenbak en heb je geen spiegels dus ik kijk ook nog wel eens naar mijn schaduw om mijn zit in te schatten.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 14:12

iedere keer kijken naar het punt waar naar je heen rijdt je zult hierdoor ook merken dat daardoor alles soepeler gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 14:56

Ik denk dat je bijna altijd alleen in de rijbaan rijdt. Dan kun je best het risico nemen om niet om je heen te kijken, er is dan toch niemand die je in de weg zit.
Ga dus eens met meer ruiters in de bak rijden. En als die niet te vinden zijn laat dan een jack-russel los in de rijbaan. Dan moet je wel opletten aar je rijdt *LOL*
Verleden week zat er bij ons op stal een duif in de rijbaan. De Jack van stal liep steeds als een gek heen en weer door de baan en keek alleen maar omhoog naar de duif. Dan kun je het je echt niet veroorloven niet uit te kijken waar je rijdt Haha!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 15:36

ik ken het probleem. wij hebben geen spiegels in de bak en dan betrao ik mezelf erop dat ik in de schaduw ga kijken hoe het eruit ziet, zit ik netjes etc. ik denk dat je er zelf bewust van moet zijn (dat ben je) maar ook tijdens het rijden. (iets meer) omhoog kijken wilt ook helpen voor een onafhankelijke zit. maar verder tsja..tussen de oren van je paard door kijken. misschien iemand die je erop wilt attenderen?

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-03 18:19

zoals jippie terecht opmerkte rijd ik praktisch altijd alleen in de bak. Het gaat er eigenlijk om dat ik sjaak voor me zet. hij moet voor zichzelf lopen ik niet voor hem. door te draaien met mijn hoofd kan hij er aan alle kanten tussen uitpiepen, waardoor ik nog meer ga kijken.

nog meer mensen tips, want het is echt een storende gewoonte.
voor degene die gereageerd hebben ik ga het allemaal proberen, behalve de loslopende jack. daarmee krijgen we ruzie met de buren.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 18:52

Heel simpel maar soms effectief: een petje opdoen. En die dan niet 'normaal' opzetten maar met de klep wat verder over je gezicht zeg maar. Als je dan toch nog wilt zien waar je naartoe rijdt moet je vanzelf je hoofd wat omhoogbrengen. Dit lang genoeg volhouden en uiteindelijk heb je het petje niet meer nodig.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 18:53

Gooi links en rechts wat dingen in de bak, zodat je moet opletten waar je moet rijden Haha!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-03 19:35

dat petje ga ik eens proberen. En dingen in de bak houd ik nie zo van. ze storenme enorm bij het rijden van oefeningen. maar ja achterste voren zitten stoort me ook bij het rijden. dus wie weet zet ik voor mezelf eens een 'behendigheidsparcoursje' op.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-03 19:24

vandaag wat tips van jullie in de praktijk gebracht. Het beste hielp het met de ogen dicht rijden. Was alleen een beetje onhandig omdat we vandaag met zijn tweeen reden. Maar het gaat gelijk weer een stuk beter een sjaak is dan ookniet zo zuur. Ik kan het hem ook niet kwalijk nemen als ik hem ontzettend stoor. Dus voortaan de doppies dicht.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 19:33

toem ik dit vroeg kreeg ik de tip.... plak een briefje op de nek...waarop staat... "naar voren kijken" alleen was bij mij het probleem dat ik gewoon de hele tijd naar beneden keek, ik keek de hele tijd of die nog met zijn hoofdje mooi naar beneden liep...

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-03 19:46

misschien een briefje op de bips van sjaak plakken *LOL*

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 20:23

ik heb ergens gelezen dat een witte stip tekenen/plakken/verven op de binnenkant van de klep van je cap weleens wil helpen.
als je tenminste een cap draagt!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 23:34

vamp, hoe zou dat moeten werken dan?

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


Linda_k
Berichten: 188
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 14:37

Ik vond het ook altijd moeilijk om voor me uit te kijken, maar de beste tip is nog tussen de oren door kijken. Voor mij werkt dat echt. Kan je toch een beetje naar je paard kijken en kijk je evengoed naar voren. Je bovenlichaam ontspannen is heel belangrijk.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 14:44

Schouders naar achteren doen. En probeer ook eens naar de lucht te kijken. Of duw je kin er eens uit, alsof je heel trots op je paard zit en VOEL dan ook de spieren die je aan- of ontspant. Train jezelf erin om dit gevoel te onthouden en toe te passen wanneer mogelijk...

Leg dan ergens een jas ofzo neer, en train erop dat, elke keer als je er langs rijd, je jespieren op die manier aanspant en jezelf erop controleerd!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-03 15:28

Tyrza schreef:
Schouders naar achteren doen. En probeer ook eens naar de lucht te kijken. Of duw je kin er eens uit, alsof je heel trots op je paard zit en VOEL dan ook de spieren die je aan- of ontspant.


Kin eruit steken is bij mij uitden boze. dit doe ik ook nog wel eens en bij mij wordt mijn zit er niet beter van.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 15:30

Ik heb mijzelf verkeerd uitgelegd, ik bedoel dat je je kin omhoog doet, niet vooruit. Dus dan krijg je het effect dat je omhoog kijkt. En als je omhoog kijkt, ga je meer in je zadel zitten... Knipoog

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-03 15:33

Tyrza schreef:
Ik heb mijzelf verkeerd uitgelegd, ik bedoel dat je je kin omhoog doet, niet vooruit. Dus dan krijg je het effect dat je omhoog kijkt. En als je omhoog kijkt, ga je meer in je zadel zitten... Knipoog


Ik vond het al zo'n vreemde opmerking van je, maar nu begrijp ik hem Haha! . Het gaat overigens al een stuk beter als ik mijn ogen dicht doe. dan heb ik ook niet de neiging om alles te corrigeren, maar beperk ik me veel meer tot de essentie van het probleem (bij sjaak en mij) het rechtrichten.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 15:54

Probeer je te richten op punten waar je heenrijdt en kijk ook naar deze punten.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 16:00

Het hele paardrijden gebeuren gaat op gevoel.
Je moet altijd vooruit kunnen denken,wat zal het paard dan en dan gaan doen en hoe ben ik hem voor.
Dit kan alleen als je kijkt waar je heen gaat.
Je hoofd moet echt recht naar naar voren gericht zijn en je ogen kijken waar je heen gaat.Op een lange zijden betekend dat dat je aan het begin al weet wat je aan het einde doet.Ook een volte is rond en die wordt alleen rond als je hem met je ogen uitstippeld.
Als je dus altijd met je ogen uitstippeld waar je moet rijden is er absoluut geen tijd om achterom te kijken.
(het hoofd is altijd recht boven het lichaam en de ogen kijken alleen wat je in die houding kan zien en niet verder)
Een goede tip is iemand vragen om jou hierbij te helpen en te waarschuwen als je je hoofd beweegt.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-03 17:03

holly schreef:
Een goede tip is iemand vragen om jou hierbij te helpen en te waarschuwen als je je hoofd beweegt.


zoals ik al eerder gezegd had rijd ik praktisch altijd alleen. ik hoef niet voor me uit te kijken om te weten wat hij gaat doen. Hij is redelijk voorspelbaar. Het gaat er echt om dat ik bepaalde oefeningen niet goed meer kon uitzitten, omdat ik zijn benen in de gaten zat te houden. Hoe meer ik hem stoor met mijn zit, hoe lastiger het voor hem is om de oefening uberhaupt nog te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 17:47

sjakie schreef:
En dingen in de bak houd ik nie zo van. ze storenme enorm bij het rijden van oefeningen.


Maar zo leer je wel te kijken waar je naartoe moet. En zo overdenk en plan je je oefeningen ook beter. Je kunt ook gewoon wat hindernissen opzetten of caveletti. Best leuk om die zo nu en dan ook mee te pakken.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-03 18:38

Jippie"]
[quote="sjakie schreef:
En dingen in de bak houd ik nie zo van. ze storenme enorm bij het rijden van oefeningen.


Maar zo leer je wel te kijken waar je naartoe moet. En zo overdenk en plan je je oefeningen ook beter. Je kunt ook gewoon wat hindernissen opzetten of caveletti. Best leuk om die zo nu en dan ook mee te pakken.
[/quote]

werkte bij mij nooit zo goed. Op mijn vorige stal hadden we ook altijd ontzettend veel 'rotzooi' in de bak. die zag ik ook wel uit mijn ooghoeken en als ik eenmaal wet waar ze staan hoef ik er niet zo geconcentreerd op te letten.

En een sprongetje op zij tijd is erg leuk en dan laat ik het wel om achterom te kijken. Hmmmm vaker springen dus Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 45 bezoekers