Past mijn zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Past mijn zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-03 11:54

Aangezien ik heb gehoord dat het klapperen van je zadel aan de achterkant geen goed teken is, stap ik niet meer met een gerust gevoel op mijn paard. Ik heb er iemand naar laten kijken (geen zadelexpert, maar wel iemand die er aardig wat van weet) en die zegt dat hij nog wel past.

Hier even een plaatje van de plekken die droog zijn na het rijden:
Afbeelding

Het zadel klappert niet overdreven aan de achterkant, maar wel een beetje. Bovendien kan ik ruim een hand achter mijn zadel steken wanneer ik heb aangesingeld en er nog niet opzit. Ook kan je nog een hand aan de voorkant steken. Toch ben ik niet helemaal gerust.

Ik weet niet of het mogelijk is aan de hand van deze puntjes te bepalen of hij past of niet, maar ik kan het altijd vragen *LOL*

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 11:58

Fleur heeft een dressuurzadel, ik weet niet of het vergelijkbaar is, maar zij is daar ook altijd nog droog. Haar zadel is een week geleden helemaal gecheckt en ik mag dus aannemen dat hij past Lachen

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 12:07

maak anders een wat malletjes van z'n rug. Dan heb je een beteje een idee of het zadel goed ligt. Jammer dat je niet bij de zadelpasclinic kon zijn, daar werd heel goed uitgelegde hoe je met een malletje de paardenrug kon "meten".
Sablou doet het met ijzeren staafjes. 1 op schoft, 1 voor middenstuk en 1 voor achterstuk. Over het paard heen buigen en dan contralmal van karton knippen. De contramallen kun je onder het zadel houden. Maar klapperen en droge plekken lijkt mij persoonlijk dat hij voor niet goed ligt waardoor hij achteren omhoog komt. Had ik met mijn eerste zadel ook.

Shelley

Berichten: 265
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 13:10

Ik weet precies hoe je je voelt. Het zadel dat ik heb ligt niet goed op mijn paard. En een nieuw zadel koop je ook niet zo snel. Nu gebruik ik mijn zadel ook niet meer en leen ik er een van iemand anders. Maar ik ben nu zo geficseerd op zadels. Dat ik helemaal niet meer weet wat wel of niet goed ligt. En dat is echt vervelend. Gelukkig zijn er mensen die er wel verstand van hebben, maar ik zal wel blij zijn als ik straks zelf een goed passend zadel heb.

DubbelFun

Berichten: 88664
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 13:17

Vanaf een foto kun je niet zien of een zadel past, ook niet aan getekende rondjes. Knipoog
Je bovenste rondje vind ik te ver naar voren zitten voor een zadel.(JMHO)
Buddels heeft van zichzelf als een hele mooie pasplek waar het zadel zou moeten liggen Haha!
Bel Evelien eens voor een meting van je paard en je zadel, dan weet je zeker waar je aan toe bent, voor nu want over een jaar kan het wel weer heel anders zijn.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 14:19

Als je niet op het zadel zit, klappert een westernzadel altijd wat. Dat komt omdat het zadel de singel aan de voorkant van het zadel heeft, en niet in het midden. Daarnaast heeft een paard onder zo'n groot zadel wat bewegingsvrijheid nodig. Dus op zich hoeft dat klapperen geen teken te zijn dat het zadel niet past. Als het zadel ook voorover 'duikt' als het paard stil staat (zonder aan te singelen en zonder pad) dan is er duidelijk wél iets mis.
Maar zoals anderen al zeiden... zo vanaf een foto of omschrijving kun je niet bepalen of je zadel past.
Het beste is dan om het advies van Natascha of Sugarmiss op te volgen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-03 14:28

Als ik hem niet aansingel dan ligt mijn zadel mooi. Wat kost zo'n meetinkje met Evelien? Lachen Ik ben nu eenmaal een arme scholier *LOL*
Sugarmiss: op de foto heeft hij normaal ook geen zadel op en de rondjes zijn dus min of meer op de tast neergezet. Als ik eraan denk zal ik vrijdag mijn camera meenemen en na het rijden een foto van de 'zweetplek' van het zadel hier neer zetten.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 14:51


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-03 14:57

Nou, nou, zover zijn we nou ook weer niet. Ik bedoelde maar dat ik gewoon wilde weten waar ik op kan rekenen.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 15:15

Als het zadel bij het longeren een beetje klappert wil dat niet altijd zeggen dat het zadel niet past. Vaak is het ook een teken dat het singelpunt iets te ver naar voren zit. Ook de droge plekken zeggen niet altijd wat. Dit kan net zo goed het gevolg zijn van een ruiter die met zijn\haar zwaartepunt te ver naar voren heeft gezeten. Het is een teken, dat de huid zwaar zwaarder belast werd en niet kon zweten.

Zoals Natascha schrijft, maak 3 mallen en meet je zadel na. Dan weet je het zeker.

MVG Louis

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-03 15:16

Mallen maken... Haha! Ohjee, en ik ben al niet zo technisch. Is er ergens een site oid met meer informatie over het hoe en wat met betrekking tot het maken van een mal?

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 15:37

Ik dacht bij Louis op de site. Dat grijze grondkabel werkt wel aardig.
Op de foto's van de zadelpasclinic staan 'meerdradige' dan zie je hoe het er ongeveer uit moet zien.

DubbelFun

Berichten: 88664
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 15:42

Ken je niemand die in een ziekenhuis werkt. Daar hebben ze nl van die grote vellen waar ze mensen met gebroken ledematen in verpakken (verbandgaas met gips).
Als je een plastic zak op zijn rug legt en dan die gipsvellen erover. Nat maken, even laten drogen en je hebt de beste mal die je je kan bedenken Haha!
Let wel dat je zadel dus op de schouder 2 cm breder moet zijn dan die mal om de beweging 'kwijt' te kunnen.

En andere truc is om een lichte dunne doek op zijn niet gepoetste rug te leggen (teken de omtrek van je zadel af op de lichte doek). Hierover gewoon je zadel. Rijd hem dan zo'n 15 min tot hij normaal bezweet (niet overmatig). Veel rechte lijnen, geen sterke wendingen.

Hierna zie je precies aan de vuile zweetplekken waar het zadel ligt en eventueel drukt.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 15:49

Men neme een ijzerdraadje van 50 cm. Men vouwe dat om het paard zodat het de U vorm van het paard krijgt. Leg de U op een stuk karton en teken hem over. Snij de U uit (je hebt dan de binnenkant van de U). Zo krijg je er uiteindelijk 3. Leg je zadel op z'n kop of zijkant en leg de kartonnen U's erin. Je krijgt zo een beetje een idee waar de knelpunten zitten. Dit is uiteraard puur het zadel. Ruitergewicht vazlt zo niet te meten Knipoog

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 15:49

Je kunt ook van die dunne ijzeren kleerhangertjes gebruiken. Open buigen en dan over z'n rug 'modelleren'...

DubbelFun

Berichten: 88664
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 15:52

Dat met die ijzerdraadjes werkt alleen als je zeer goed weet aan te geven waar je de maat op het paard genomen hebt en waar je dit in het zadel moet projecteren. Door met een vaste mal te werken voorkom je dat je de ijzerdraadjes verkeerd neerlegt.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 15:57

Sugarmiss schreef:
Dat met die ijzerdraadjes werkt alleen als je zeer goed weet aan te geven waar je de maat op het paard genomen hebt en waar je dit in het zadel moet projecteren. Door met een vaste mal te werken voorkom je dat je de ijzerdraadjes verkeerd neerlegt.


Dat wel, maar de bevriende verpleegkundigen die voor je aan verbandgaas met gips kunnen komen zijn ook vrij zeldzaam Haha! .

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 17:42

Paintje"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Dat met die ijzerdraadjes werkt alleen als je zeer goed weet aan te geven waar je de maat op het paard genomen hebt en waar je dit in het zadel moet projecteren. Door met een vaste mal te werken voorkom je dat je de ijzerdraadjes verkeerd neerlegt.


Dat wel, maar de bevriende verpleegkundigen die voor je aan verbandgaas met gips kunnen komen zijn ook vrij zeldzaam Haha! .
[/quote]

gewoon zeggen dat je een prject houd voor school ofzo. zo ben ik laatst ook een keer aan gips gekomen. gewoon naar het ziekenhuis en op naar de gipskamer

Klaaske

Berichten: 119
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: Ternaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 21:48

Ik koop altijd gips bij de drogist.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 22:07

Heb jij zo vaak gips nodig dan Lachen

DubbelFun

Berichten: 88664
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 22:12

Kijk maar in haar onderschrift, verklaart een hoop Lachen
Maar mischien heb je wel gelijk en kun je het zo bij de drogist kopen.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 22:30

Gips zonder verband kun je zo bij de hobby en doe het zelf zaken kopen... als je dan op het plastic een dunne lap van 't één of ander legt en daar wat gips op smeert... Wordt wel een geklieder hoor! En dan moet je ook nog je gipsmodelletje heel in je zadel zien te leggen...
Ik denk dat het simpeler is om te vragen of Evelien op de Spring Show aanwezig is en of ze daar even je paard en zadel wil 'opmeten'. Je zou ook de Horseman Outfitter kunnen bellen, die zal er zowiezo zijn en heeft ook zo'n 'visgraat-mal'.
Dan hoef je niet eens speciaal iemand te laten komen maar doe je't dus op de westrijd. Ik neem mijn zadel ook mee, want ik wil weten of het enigzins op Dot zou (gaan) passen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-03 22:35

Francis, das nog eens een tip Haha! Das tenslotte al behoorlijk binnenkort.