Hoe lang rij je met je paard en wat doe je dan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Hoe lang rij je met je paard en wat doe je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-03 10:04

Ikzelf rij met Kasmeria 3 kwartier tot een uur.
Eerst doe ik 10 min. oefeningen in stap. Voltes rijden ed.
Dan draaf ik aan en rij ik 10 min. Veel overgangen draf-stap-halt en andersom. Ook weer veel oefeningen, voltes, wijke, enz.
Daarna galopje links en rechts, ook weer overgangen, dit ook zo'n 10 min.
En na dit half uur ga ik de zwaardere oefeningen doen, zoals travers, schouderbinnenwaarts, o.i.d.
Daarna nog zo'n 5 a 10 min uitstappen.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 10:31

Dat is eigenlijk altijd verschillend. Vaak rijd ik ook maar een goede 3 kwartier, maar het komt ook ooit voor dat ik 2 uur erop zit. Vaak train ik door op wat er de vorige keer niet goed uit kwam, dat kan zijn, wijken, middendraf etc, maar ook wel eens gewoon netjes aanstappen zonder verzet of andere “rustige” dingen waarbij weinig gezweet wordt.
Ik hanteer het principe: Goed is Goed. Dat houdt bij mij in dat als de training goed gaat, ik stop. Ik wil mijn paard niet overvragen en hem wel duidelijk maken dat wat hij deed, goed was.

Toos paardloos

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 10:34

Hangt er inderdaad helemaal vanaf hoe het gaat. Als ze als een debiel door de bak stormt gaan we door tot we links en rechtsom een rondje netjes nagevelijk hebben gedraafd. Is ze sloom dan gaan we door tot ze actief loopt enz enz.
Mijn enige eis is eigenlijk dat ze fijner was dan toen ik er op ging zitten Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 11:17

Meestal (als ik genoeg tijd heb) rijd ik een uur tot 2,5 uur..........ik ga dan naar het strand en de duinen, heuveltjes nemen om conditie op peil te houden. Ze vinden dat helemaal geweldig. Als ik lang rijd dan stap ik het eerste half uur en de laatste 15 min. Omdat de paarden vaak stijf zijn en ik ze eerst lekker losstap. In de duinen draaf ik veel en ze mogen altijd 1 keer galoperen in de duinen. Dan ben ik meestal op zo'n rit een half uur op strand....daarvan ben ik 20 minuten in het water om de benen te spoelen en de rest mogen ze zich uitleven in een galopje en dan gaan we weer via duinen terug waar ik weer veel draaf en laatste stuk is om rustig uit te stappen!

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 11:28

Dat is echt heel verschillend. De ene keer maak ik een buitenrit van 2,5 uur, de andere keer een buitenritje van een half uur.
Dressuurrijden doe ik eigelijk nooit langer dan een uur.


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 11:55

Heel verschillend. Als ik buiten rijd varieert het van 1 uur tot ?... Rijd ik in de bak, dan meestal een half uurtje, drie kwartier. Dan heb ik het wel gezien en ga ik buiten nog even uitstappen.

* To Belg, or not to Belg *

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 11:57

varierend van een half uur tot maximaal een uurtje of 7. Afhankelijk van of hij aan de longe, onder het zadel in de bak, of in het bos loopt. Ik heb geen vaste indeling van mijn rijden. Ik rijd de oefeningen die ik op dat moment nodig heb om hem te verbeteren.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 12:23

eerst kwartiertje losgooien in de bak (eventueel wat vrij-spring-oefeningen)
Daarna opzadelen en aan de longe 15 min. en dan half uurtje rijden.
Na het rijden altijd nog even los in de bak, zodat ze lekker kan rollen.
Dan afspoelen en op stal (flinke poetsbeurt)

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 12:41

Ik ben wel eens met 20 minuutjes klaar, als alles goed gaat, wat heb ik dan verder nog te zoeken in die bak? Dan zadel ik haar af en gaat ze lekker nog een tijdje in een paddock of de wei, of we rijden nog een stukje buiten.
Maar het kan ook best anderhalf uur duren voordat ik eraf kom, ligt eraan waar we mee bezig zijn en hoe het gaat.
Wat ik precies doe is van dag tot dag verschillend. Soms heb je grootse plannen om ergens aan verder te gaan werken en loop je met losrijden al tegen een probleempje aan. Tja, dan ben je wel eens een dik uur alleen maar met loswerken bezig. Dat is het leuke van paardrijden.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 12:50

Ik rijdt vaak ook maar een minuutje of 30, maar meestal kan ik dan zelf niet meer. Galopperen doe ik ook niet altijd, vind ik niet echt altijd nodig. Als ik zelf niet zo'n zin heb kan ik ook wel eens alleen een stap ritje maken.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 13:06

Ik wissel het nogal eens af, strandritten (die duren meestal wel 1.5 a 2 uur) longeren (30 minuten) en in de bak (gemiddeld 45/60 minuten)

Op het strand doen we het liefst lange stukken draven of in een rustig galopje afgewisseld met lekker door het water stappen.

Longeren gaat bij mij met touwtjes en dan moet hij gewoon werken, veel overgangen enz.

Rijden in de bak, meestal begin ik met heel veel overgangen en veel wendingen en dat ga ik uitbouwen, ik rijd niet "op de klok" is het genoeg dan stop ik, gaat hij geweldig en we zijn al een 30 minuten bezig dan ga ik meestal nog fff langs de weg stappen met hem, of rijd ik even snel naar het strand Knipoog

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 13:29

Hangt er helemaal van af. Voor de kar kan ik uren weg zijn. Net als lekker lang het bos in. In de bak ben ik meestal met een half uurtje klaar, dan hebben Den en ik het wel weer gezien.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

regien

Berichten: 115
Geregistreerd: 02-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 13:59

Dressuren doe ik meestal niet langer dan een uur gemiddeld. Het hangt er een beetje vanaf hoe goed ze loopt, als ze heel braaf is en netjes loopt stop ik ook eerder en stap ik haar nog even in het bos uit. Zodat ze ook weet dat ze braaf is. Maar als ze aan het draken is blijf ik net zolang zitten tot ze die paar passen wel doet wat ik wil en dan is het gelijk braaf en stoppen. Het varieert dus nogal.
Als ik echt alleen maar ga buitenrijden is het helemaal verschillend, maak soms half uur bosritjes maar ga soms ook wel eens bijna 2 uur bossen.

<B>Lipizzaner: daar waar schoonheid en gratie samenkomen...</B>

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 14:58

Euhm lekker rond hobbelen, wel dressuur matig rond hobbelen.
de ene keer langer als de andere keer!

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

citalover

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 15:05

de ene keer probeer ik dressuur Lachen
de andere keer ben ik wat idioots aan het proberen zoals laatst op mick opjagen te paard.
en anders een buitenritje

Thundering hooves, blood in the nostrils, sweat in the face. Remember wherever you are,
you carry the blood of Man o' War.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 15:05

Meestal rijd ik een half uurtje tot 3 kwartier. En wat we doen verschilt ook, meestal oefen ik dingen die we in de les deden en niet helemaal goed gingen. En zeker 2-3 keer in de week oefen ik kleine cirkeltjes met Sher, naar binnen gebogen en naar buiten gebogen. Dit omdat ze naar buiten buigen op een cirkeltje in het begin heel moeilijk vond, en nu oefenen we het vaak en bouwen het langzaam op. Verder heb ik eigenlijk geen vaste dingen, gewoon net waar we (ik Knipoog ) zin in heb.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 15:36

Sonja schreef:
Ik ben wel eens met 20 minuutjes klaar, als alles goed gaat, wat heb ik dan verder nog te zoeken in die bak? Dan zadel ik haar af en gaat ze lekker nog een tijdje in een paddock of de wei, of we rijden nog een stukje buiten.
Maar het kan ook best anderhalf uur duren voordat ik eraf kom, ligt eraan waar we mee bezig zijn en hoe het gaat.
Wat ik precies doe is van dag tot dag verschillend. Soms heb je grootse plannen om ergens aan verder te gaan werken en loop je met losrijden al tegen een probleempje aan. Tja, dan ben je wel eens een dik uur alleen maar met loswerken bezig. Dat is het leuke van paardrijden.



Hier sluit ik me helemaal bij aan

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 17:35

meestal rijd ik een uurtje.
Soms ook korter hangt dus af, hoe het gaat, als het goed gaat, moet je het paard ook niet door trainen, want het moet wel leuk blijven Haha!

Maar wat ik meestal doe Verward
Hangt per oefening af, wat men instructriece mij opgeeft.
Maar voornamelijk:

1st even lekker losstappen op beide kanten.
daarna lekker actief aandraven, en dus nagevelijk, wat van hand veranderen, gebroken lijnen, Daarna beide kanten aangaloperen , en wat volte's rijden.
Daarna ondertussen eens wat wijken.
En halthouden enz..
Dat was het ongeveer wel wat, deze oefeningen breng ik ook een beetje over op mijn andere pony.

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 17:50

Ik rijd meestal 20 tot 40 minuten, maar ze worden dan wel flink gewrkt zodat ze genoeg conditie krijgen voor de wedstrijden.
de tijden verschillen van dag tot dag en ven paard tot paard...

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 18:22

Varierend van 20 minuten t/m 4 uur.... Als ik dressuur/spring of train voor de SGW's is het nooit langer dan 1,5 uur.. eigenlijk nooit langer als een uur... Buitenritten duren vaak een half uur t/m 4 uur, maar meestal een half uurtje of uurtje.. De dressuurtrainingen en springtrainingen duren meestal een half uur, maar dat is dan ook echt intensief!

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 18:38

ik rijd meestal iets van 2 uur, maar dressuur hou ik maar een half tot 1uur vol (vind ik niet leuk) maar met buitenrijden (wat ik dus meestal doe) kanik echt uren wegblijven.
het langste wat ik gereden heb is 4,5 uur, wel met vriendin. als ik alleen zo lang weg ga krijgt m'n pony kriebels...

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 20:30

Met Skippy rij ik meestal een uur, en vaak dan nog een kwartiertje naar buiten om uit te stappen.
Skippy is echt een pittig ding en vind het rijden alleen maar leuk.
Het rijden is best varierend, de ene keer dressuur, dan springen, dan dressuur en springen gecombineerd, balkjes lopen en dressuur, vrijheidsdressuur, longeren (evt. met slof), longeren en af en toe over een sprongetje, buitenrijden, wandelen, zonder zadel rijden, erop zonder zadel en hoofdstel, en natuurlijk af en toe een vrije dag Haha!

gelukkig kan ik met Skippy ook veel, springen vind ze helemaal te gek en kan het ook erg goed, en de dressuur gaat ook met haar prima. Vrijheidsdressuur wil helaas niet echt met haar lukken.. het kwartje wil maar niet vallen ;'( Maarja.. genoeg andere leuke dingen!!

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 20:33

Kwartiertje tot een uurtje. Wat is doe? Nou is stap voornamelijk. Lekker zonder zadeltje, enkel een haltertje het weiland in. Ik hoop dat ik van de zomer het rijden weer kan opbouwen en weer wat meer met haar kan doen. Daar bedoel ik dus draf en mischien een klein galopje mee. We kunnen alleen inhet weiland rijden, Gennies benen zijn niet meer zo heel goed. Moet het rustig opbouwen, kijken of het dan beter gaat. Maar voornamelijk stap en af en toe een sukkeldrafje.

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 12:14

Ik rijd meestal een uur, soms wat korter. En wat ik dan allemaal doe... dat is heel verschillend. Ligt aan haar bui en aan mijn bui. Stappen natuurlijk, draven en veel overgangen en voltes, vaak een galopje, maar lang niet altijd, ligt ook aan haar bui (ze kan nl echt heeel hard ). Ik galoppeer alleen als het in draf gaat zoals ik wil. Vaak rijd ik ook figuren die niet eens een naam hebben. Dan doe ik maar gewoon wat.

:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 13:50

Dat is een beetje afhankelijk van het schema dat ik die week heb. As je grondig te werk gaan zit ik er wel een uurtje op.
In het loswerken werk ik aan nageeflijkheid en het voorwaarts zijn dmv schakelen en stelling te vragen. Daarna pakken we er wat oefeningen bij [SB, travers, appuyeren] waarin ik ook weer blijf schakelen en blijf spelen met stelling en buiging. Een oefening waarmee je je paard lekker los krijgt is om van SB over te gaan in travers. Ik rij veel tempowisselingen in contra en maak een vliegende wissel, eenvoudige wissel, stap-galop overgang het liefst op de binnenhoefslag.
Als we niet zo intensief trainen laat ik de oefeningen buiten beschouwing en blijven we schakelen en aan stelling en buiging werken. Als Lois daarin mooi los van de hand is en van de gond draaft zijn we klaar.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, SemrushBot en 33 bezoekers