Pony reageert heel anders op mij als op eigenaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Pony reageert heel anders op mij als op eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-03 21:36

Ik weet even geen betere titel.
Maar goed. Ik heb verzorgpony's waarvan eentje een hengst is.
Hij moet nog 3 worden. En is in november 2002 uit Wales gekomen.
Het is een goudeerlijke pony, hij slaat niet. Bijten doet hij ook niet echt.
Wel een probleem, hij had nog nooit mensen van dichtbij gezien. Daar in Wales liep hij in de heuvels en is op de vrachtwagen naar Nederland gekomen. Dit is niet allemaal goed gedaan. Hij had 2 hele dikke benen, en daarbij dik onder de mok. Hij was niet aan te raken etc.
Ik en de eigenaar zijn veel bezig geweest. Eerst hem aan kunnen raken. Hij heeft op stal gestaan totdat dat lukte. Toen in een klein bakje (15x15m denk ik). Dan komen de problemen. De eigenaar kan hem niet pakken. En ik in het begin ook niet. Dus deden we het hek open dan loopt hij naar zijn stal.
Met veel oefenen en wortels kan ik hem eindelijk pakken. Maar wat de eigenaar ook probeert, hij komt niet bij hem.
Voeten tillen was ook een probleem, maar dat lukt nu. Hij is zelfs beslagen.
Nu worden de problemen wat groter. We willen hem in het weiland hebben. Dat heeft hij nu 2x gestaan. De eerste keer heb ik hem gewoon gepakt. En dat ging prima.
En vandaag de tweede keer. De eigenaar heeft het geprobeerd, maar het lukte niet erg. Ook zijn dochter heeft het geprobeerd, die had hem wel, maar hij draaide om en zij liet los. Dus werd ik gebeld. Ik ging erheen. Hij kwam gelijk aan lopen, helemaal geen problemen. Dat doet hij altijd bij mij.

Wie weet waar dit in kan zitten? Ik vind het een heerlijke uitdaging, maar tegen mij is hij dus niet moeilijk. Overigens heb ik dit met meer pony's gehad. Dat ze bij mij niet moeilijk waren, maar bij anderen wel.
Allebij steken we een hoop tijd in hem.

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 21:43

Misschien heb jij een houding waarmee je vertrouwen naar het paard toe uitstraald, waardoor het paard dus graag naar je toekomt en je eerder vertrouwd. Ik weet niet precies wat de eigenaar hieraan moet doen, misschien moet die een andere houding proberen of zoiets Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 21:45

Slechte ervaring met mannen? Mogelijk door een paar kereld de vrachtwagen in geslagen toen hij op transport ging?

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 21:47

ja, dat denk ik ook.
en veel oefenen!
en de eigenaar kan hem misschien vaker pakken, voor ook alleeen leuke dingen:; bv een appeltje en dan weer trug de wei in.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 21:49

dit had ik ook met mijn pony en mn zusje toen ze nog van ons beide was en nu ze alleen van is is het nog steeds zo. Met mn zusje maakt ze bijna altijd ruzie en doet ze abnormaal (ze is heel eenkennig, tegen anderen doet ze ook altijd abnormaal, in de stal en met rijden is dat zo)
En bij mij doet ze altijd gewoon normaal en lief. Terwijl mijn zusje en ik (toen we haar nog met zn 2en hadden) er beide even veel tijd en aandacht aan besteedden. Maar mede daardoor kregen we er nog een paard bij en nu heb ik haar voor mezelf en is alles ok. (zolang ik het alleen doe tenminste, t is wel irritant want als ik een keer ziek ben of niet kan is er vaak niemand die haar even voor mij kan rijden omdat ze zo debiel doet, maar goed longeren en vrijspringen kan dan ook nog.)

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-03 21:57

Mijn eigen pony is ook eenkennig, dus dat ken ik wel. Ik ben de enigste samen met mijn instructrice tot nu toe die hem kunnen rijden.
Maar deze hengst heeft dus de eerste levensjaren bijna geen mensen gezien. Door een stok pakten ze hem bij het halster (maakten ze speciale touwtjes aan). Doen ze daar met alle hengsten.
Zelfs met leuke dingen pakken en terugzetten maakt niet uit. Hij wil ook graag de bak uit, en ook de wei na een bepaald aantal uren, maar laat zich toch niet pakken door zijn eigenaar.
Houding maakt niets uit, als hij mij hoort of ziet komt hij al.
Alleen dat slechte ervaring heeft wel wat. Alleen is het wel zo dat hij op alle vreemden nog erger reageert. Als er vreemden zijn staat hij achterin zijn stal etc, terwijl nu ondertussen hij naar voren komt als 1 van ons komt.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 22:04

Vertrouwen is het sleutelwoord. Kan het zijn dat jij veel meer tijd aan hem besteed dan zijn eigenaar?

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-03 07:58

Ik heb zeker niet meer tijd aan hem besteed als de eigenaar. De eigenaar mest hem elke dag uit. En is er ook in de avond veel te vinden. Heeft echt al veel uren in de hengst gestoken.
De hengst vertrouwt ons beiden nog niet 100%. Hij vind ook nog veel eng. Maar we gaan gewoon rustig door, tot hij ons beiden 100% vertrouwd. Alles wordt in rust gedaan met hem.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 14:18

ga in rust verder. de eigenaar zal het wel frustrerend vinden dat jij hem kunt pakken en hij niet , maar heb GEDULD, geduld, geduld, geduld. niets overhaasten, gewoon consequent en eerlijk met hem zijn. dan lukt het wel. niet nu, of over een week, maar heel langzaamaan zal het vertrouwen groeien. succes!

Annabel_Simone

Berichten: 299
Geregistreerd: 08-05-02
Woonplaats: Bergen n-h

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 19:24

dat komt waarscheinlijk omdat het paard misschien iets in het verleden iets mee heeft gemaakt waardoor hij niemand vertrouwt alleen als je er vaak mee omga

roloke
Berichten: 97
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Leuven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 19:33

Misschien moet de eigenaar net als jij ook eens met veeeeeel wortels proberen.Als jij hem vast hebt kan de eigenaar ook een naar het paard komen en het strelen,wortel geven,belonen,toespreken...Zo gaat het paardje misschien ook hem meer vertrouwen.Als jij hem vast hebt laat de eigenaar hem dan misschien naar de stal of de weide brengen zodat hij het gewoon wordt dat deze dit doet!!
veel succes

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 20:31

Sonja schreef:
Slechte ervaring met mannen? Mogelijk door een paar kereld de vrachtwagen in geslagen toen hij op transport ging?

Hoeft niet perse te zijn dat een paard of pony dan een hekel heeft aan alle mannen. Zelf heb ik altijd de moeilijk handelbare paarden verzorgd en gereden, ook de paarden waarvan men zei dat ze geen mannen accepteerden of eenkennig waren. Gaat wat dat betreft meer om de houding waarmee je jezelf presenteert. Als je rust en vertrouwen uitstraalt gaat het stukken makkelijker cq. beter.
Bij dit diertje moet je gruwelijk veel geduld hebben, veel aanhalen, laat jezelf horen. Laat hem merken dat je geen kwaad in de zin hebt. Belangrijk is dat het niet overhaast moet gaan.

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 21:03

heel duidelijk hij vertrouwt jouw helemaal. heb dat ook al enkele keren meegemaakt. dat is wel leuk voor jezelf maar de eigenaren vinden dat niet altijd even leuk. Mss moeten wat meer mensen met hem omgaan zodat hij niet gewend wordt aan één persoon maar ook aan andere. bijvoorbeeld door veel te poetsen enzo dat helpt meestal wel

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-03 21:20

Hij wordt ook gepoetst door de eigenaar. Ook geef ik hem vaak aan de eigenaar over, nadat ik hem gepakt heb. Met wortels komt hij bij mij wel, maar bij hem niet. En als ik hem beet heb dan kan ik hem dus wel overgeven, als we allebei maar heel rustig doen. Hij schrikt van hele kleine dingen.
Meer mensen als de eigenaar en mij is geen optie. Er zijn niet meer mensen in de buurt, die er veel komen en met een hengst om willen en kunnen gaan.
De eigenaar vind het niet erg dat ik zo goed met hem om kan gaan, maar zou hem wel graag zelf willen kunnen pakken. Nu moet hij mij altijd bellen. Iedereen staat er ook versteld van hoe hij tegen mij is. Al meerdere mensen hebben het wel geprobeerd, maar hij laat zich dus echt slecht pakken.
We blijven gewoon rustig doorgaan, en hopen dat het vanzelf goed gaat. We blijven fanatiek met hem bezig, allebei.

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 11:44

dat zal het beste zijn denk ik. die eigenaar moet gewoon blijven proberen, het zal hem wel lukken. alvast nog veel succes

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 12:33

Ik kan ook alles met m'n merrie jaarling doen terwijl ze naar m'n man zou durven uithalen tenzij ik in de buurt ben. Raar, maar soms hebben ze gewoon hun voorkeuren!

black_kelpie

Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 19:04

Kiamyd schreef:
Misschien heb jij een houding waarmee je vertrouwen naar het paard toe uitstraald, waardoor het paard dus graag naar je toekomt en je eerder vertrouwd. Ik weet niet precies wat de eigenaar hieraan moet doen, misschien moet die een andere houding proberen of zoiets Verward


volgens mij klopt dit idd. een paard kan heel sterk op iemands houding reageren, zeker als hij eerder nooit echt met mensen in aanraking is gekomen. kijk maar naar bijv. natural horsemanship. bij het grondwerk heb je heel veel te maken met je houding!

Dit probleem heb ik ook in een iets andere vorm. ik verzorg 2 hengsten van 2 die wel veel in de hand zijn geweest. Ze doe mij absoluut niets, komen er blij aanwandelen als ik eraan kom, niets mee te doen.
Maar als de eigenaar er iets mee doet gaan ze donderjagen, stijgeren, bijten. Verward Snap er niets van... Frusty

Ik denk dat als de eigenaar veel tijd neemt voor het paard en alleen maar dingen doet die het paard als positief beschouwd (wel straffen op de goede manier als iets niet mag natuurlijk ) dan zal hij waarschijnlijk steeds meer vertrouwen krijgen en uiteindelijk ook geen problemen meer hebben met de eigenaar... Je hebt er alleen soms stijfkoppen tussen zitten, daar doe je nix aan Haha!

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 19:43

onze vorige ezeltjes (jaja daar kun je ook op rijden) waren als de dood voor ons pap. Die hoefde maar in de wei te komen en weg waren ze. Ik kon er alles mee doen, tot er mannen in de wei kwamen. Het is nog steeds niet over geloof ik (ze zijn verkocht) maar wel minder.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-03 21:07

Deze pony is niet echt heel erg bang meer.
Vandaag heeft de eigenaar het met voer geprobeerd. Bix, want de wortels worden slecht. En een handje. Hij komt, doet dan zo hard, dat je gelijk een hap in je hand hebt en is weg. Dus niet echt een oplossing.
Ik was erbij, dus heb ik hem weer gepakt. Bij mij komt hij dus gewoon aanlopen.
Wat betreft houding kan, maar ik zal niet weten wat ik dan anders doe als de eigenaar. We zijn beiden even rustig etc.

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 07:05

Dyonne schreef:
Wat betreft houding kan, maar ik zal niet weten wat ik dan anders doe als de eigenaar. We zijn beiden even rustig etc.

Zover ik weet heeft alles van je houding invloed. Aankijken, breed maken, snelheid van lopen, etc.. Al die dingen hebben invloed op hoe er op je wordt gereageerd.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-03 07:52

Ja. dat begrijp ik wel. Aankijken doen we beiden niet in zijn ogen. Ik weet dat je dat niet hoort te doen, maar hier denkt hij altijd meer om als ik.
Voor de rest lopen we alletwee de bak in, en proberen eerst of hij wil komen. Doet hij dit niet loop ik er rustig op af, en dat doet de eigenaar ook.
Breed maken weet ik eigenlijk niet. Daar let ik eigenlijk bij mezelf ook niet op.
We blijven het proberen. Maar doordat hij zich niet laat pakken, betekent het dat hij alleen het land in mag als ik hem eruit kan halen. En anders staat hij op stal en in het bakje. Het is jammer, maar helaas niet anders. We zijn wel blij dat hij ookal is hij hengst het weiland af en toe in kan.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 17:03

de eigenaar zou kunnen proberen om gewoon de wei in te gaan en hem dan iets geven en dan weer weg te gaan...verder niks doen en dan als dat goedgaat met een snoepje uit de wei halen en dat langzaam opbouwen en opgegeven moment de snoepjes dan weg laten......het zal waarschijnlijk niet bij alle pony`s lukken maar bij de pony van mijn zus is het gelukt, hij laat zich nou liever pakken dan mijn pony Haha! (die van m`n zus komt naar je toe, die van mij blijft gewoon staan....de luiwammes)

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-03 19:33

Het probleem is dus dat hij dan heel hard hapt en wegrent bij hem. Dat happen is zelfs link, want hij neemt gewoon een flinke hap, en vaak zit je hand er dan gedeeltelijk tussen.
Vandaag heb ik hem weer gepakt uit het weiland, dit hadden we afgesproken, zodat hij toch nog even in het weiland kon.