Wat is belangrijk in de gekozen hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Wat is belangrijk in de gekozen hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-03 23:18

We hebben nu wel allemaal de hengsten gekozen waar we mee willen dekken.
Maar wat vinden jullie belangrijk.
Met name voor een hengst voor een rijpaardmerrie.
Zijn afstamming
Zijn nakomelingen
Zijn eigen prestaties
Zijn uiterlijk
Of een passende combinatie met jouw merrie
Moet hij aanvullen of bevestigen
Het is niet de bedoeling om weer met allemaal namen van hengsten te komen, want dan komen er zijdelingse discussies over die hengsten.
Dit topic gaat eigenlijk alleen over je eigen hengstenkeuze voor een bepaalde merrie.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 23:25

De hengst van mijn keuze moet de goede dingen van mijn merrie bevestigen en de mindere dingen verbeteren. Verder moet hij me zelf ook aanspreken, ik zou nooit voor een hengst gaan die mijzelf niet aanspreekt.
Zijn nakomelingen moeten het dan natuurlijk ook goed doen, de hengst moet het kunnen verbeteren, een hengst kan zelf iets nog zo goed hebben, als hij het niet verbetert heb je er natuurlijk nog niks aan.
En het is logisch dat hij bij de merrie moet passen, anders ben je aan het vermeerderen, niet verbeteren Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 23:32

De combinatie met de merrie is het belangrijkste. Daarnaast vind ik de nakomelingen erg belangrijk. Ondanks dat je soms de gok neemt met een jonge hengst.

Daarnaast vind ik het belangrijk dat een hengst zelf ook mooi is en zeer goed kan bewegen, anders kan ik het me niet voorstellen dat hij het wel vererfd!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 10:01

TJa, ik zocht een hengst die vergrootte, het karakter verbeterde en dressuurtypische veulens geeft met prima basisgangen. En eentje die kwa kleur niet echt foeilelijk (voor mij dan) na zou fokken.

Nu blijft het altijd een gokje, maar in mijn geval, het veulen is nu (eindelijk!) geboren, en inmiddels 3 weken oud. En ik mag niet klagen. De kleur is mooi, de gangen lijken prima, het karakter is idd beter dan dat van moeders (veulen is veel meer bereid met je om te gaan). Nou ja, het veulen heeft ook hele lange benen, dus zou in principe wat groter moeten worden dan moeders (pijpbenen zijn al even lang als die van de merrie). Ik kan zeggen dat mijn opzet redelijk gelukt is, vooralsnog.

Ik heb een hengst gebruikt waar al een beetje van bekend was kwa nafok. En dat de hengst in mijn ogen van mooi presterend bloed komt, is een hele grote pre. Bovendien heeft de hengst zelf ook al goed gepresteerd in de dressuur (GP), vind ik ook wel belangrijk.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 10:12

sarabande schreef:
We hebben nu wel allemaal de hengsten gekozen
Of een passende combinatie met jouw merrie
Moet hij aanvullen
.

Deze dingen heb ik er effe uitgelicht in jouw vraag want hier ging het mij om. Mijn merrie is een hete, gecompliceerde hittepetit. Daarnaast is ze heel compact gebouwd en wat aan de kleine kant met 1.63m (hoewel ik hoor dat klein de nieuwe trend is binnen de fokkerij, is dat meer mensen opgevallen?) De hengst van mijn keuze heeft een 200% karakter, helemaal ideaal voor mij, en is langelijnd. Voor 1 ding ben ik bang: mijn merrie heeft een 200% karakter vader, maar heeft 100% haar moeders karakter........... als dit bij het veulen ook zo zal zijn.........

De hond is de betere mens


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-03 10:23

Ja Desiree je kan ze helaas niet helemaal programeren. Ik heb ook gekozen voor een hengst die naast de zaken waar ik hem voor uitkoos ook een superbraaf karakter heeft, en dat heeft mijn merrie ook. Heb ik kans op een slome duikelaar dus Haha!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 10:25

Een slome duikelaar van Paddy? no chance! Haha!

De hond is de betere mens

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 14:24

Ik ben me aan het oriënteren op hengsten eventueel voor volgend jaar of daarna. Vind dat er vreselijk veel keus is.
Hengst moet aan de volgende eisen voldoen (in willekeurige volgorde):
- Mag geen amor of doruto in de bloedlijn hebben t/m opa. Daarvoor zit het alweer zover weg dat het wel weer kan qua inteeld
- Moet verbeterend fokken op de galop en de voeten
- Nafok moet redelijk koel in de kop zijn

Heb nu aan de hand van bloedlijnen wat hengsten uitgezocht en ben nu naar hengstenshows aan het gaan om te kijken of de hengst aanspreekt (hoe subjectief), maar vooral ook om te kijken hoe de veulens reageren op publiek.

Pak iets aan voordat het een probleem is. Schep orde voordat de chaos intreedt.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 15:41

Ik zocht een hengst met veel veer, want mijn merrie is heel erg ruim, maar mist nog wat schwung. Het moest ook een chique paardje worden en dus heb ik gekozen op tevens het advies van de hengstenhouderij voor Painted Black.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 16:46

Het eerste waar ik toch altijd op let, en dat is dan als je de hengst nog niet op papier kant, dat hij mij aanspreekt. Er moet een zekere klik zijn. Een hangst waar ik van laat dekken moet een eyecatcher zijn, maar ja dat is dan in mijn visie, zulke mening over een hengst is natuurlijk subjectief.

Dan ga je natuurlijk naar de afstamming kijken, en die vind ik toch zeer belangrijk, want het is toch grotendeels op basis van die afstamming dat je gaat proberen te combineren met de merrie waarmee je gaat dekken.

Prestaties van de hengst komen bij mij niet echt op de eerste plek. Het kan om verschillende redenen zijn dat een bepaalde hengst het niet in de sport gemaakt heeft. Als de hengst correcte basisgangen heeft, een daarbij een correct exterieur, zal hij in principe niet verslechteren. Belangrijk vind ik toch ook wel het karakter. Een goed paard fokken, dat niet te rijden is, daar ben je ook niets mee.

Nakomelingen, zijn natuurlijk heel belangrijk, ze vertellen iets over de vererving van de hengst, hoewel ik toch ook een gok durf te wagen. Als een jonge hengst uit een bewezen lijn komt, weet je ergens toch wel in welke richting de hengst gaat fokken, daarom hoeft de hengst zelf nog geen nakomelingen te hebben. Een gok blijft het natuurlijk altijd.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 17:18

sarabande schreef:
Ja Desiree je kan ze helaas niet helemaal programeren. Ik heb ook gekozen voor een hengst die naast de zaken waar ik hem voor uitkoos ook een superbraaf karakter heeft, en dat heeft mijn merrie ook. Heb ik kans op een slome duikelaar dus Haha!


brave hengst, brave merrie = een sloom duikelaar veulen ?

braaf is niet hetzelfde als sloom!

misschien interpreteer jij braaf anders als ik doe?

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 18:17

In mijn geval wil ik dat de hengst voornamelijk bevestigd. Ik heb weinig te verbeteren op de merrie. Wil graag dat hij wat maat doorgeeft en wat meer bot. Hij moet absoluut 3 goede basisgangen hebben met een extra galop ivm met het Balzflug bloed in de moederlijn.

Verder ben ik ook wel een beetje een kleurtjesfokker en wil ik eigenlijk graag een donkere. Verder ben ik blij als het veulen is zoals de moeder.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 18:22

Tja, bij mijn fokproduct en doelstelling (het fokken van een meer rijtypisch paard bij mijn tuigpaardmerrie) zocht ik vooral naar verbetering! En dat blijkt al tweemaal prima gelukt te zijn in Voice (zie profiel) en Wencke (zie kraamstal!). Dat zijn echt NIET de minsten, hoewel de meeste mensen nooit zo zouden fokken. Ik weet wel dat heel veel mensen ze echter zo zouden willen kopen.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-03 20:50

Jan_VT schreef:
Prestaties van de hengst komen bij mij niet echt op de eerste plek. Het kan om verschillende redenen zijn dat een bepaalde hengst het niet in de sport gemaakt heeft. Als de hengst correcte basisgangen heeft, een daarbij een correct exterieur, zal hij in principe niet verslechteren. Belangrijk vind ik toch ook wel het karakter. Een goed paard fokken, dat niet te rijden is, daar ben je ook niets mee.


Zou je dit willen toelichten, volgens mij spreek je jezelf tegen in deze alinea Verward

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-03 20:52

[quote="kattebeest
brave hengst, brave merrie = een sloom duikelaar veulen ?

braaf is niet hetzelfde als sloom!

misschien interpreteer jij braaf anders als ik doe?[/quote]

Kattebeest dit Haha! = geintje dat betekent humor

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 21:16

weet ik wel, dat dat om te lachen is, maar sommigen stellen wel dat braaf en sloom hetzelfde is, maar ik merk nu wel dat jij en ik en vele anderen weten dat dit ABSOLUUT niet hetzelfde is!

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 22:09

Ik had al bepaalde hengsten op m'n verlanglijsjte staan:

Ik heb een merrie die ik vorig jaar moeilijk drachtig kreeg en zou dit jaar bij VDl insemineren, omdat je daar goede verhalen van hoort...

Dus de keuze was een VDL hengst, ook omdat ik dan evt een verse portie zou kunnen krijgen als het echt niet mocht lukken..


dekeuze was Farrington of Prestige....


Eind februarie de merrie laten insemineren, , van Prestige... Silvano N x Goodtimes x Ahorn Z x Ronald X cor de La Bryere

Ik wou iets aparts.......nieuwe hetnsgt die in Zweden al een goede collectie veulens heeft laten zien....

Holsteins gefokt..en daarhou ik wel van,..weinig volbloed in de 1e genaratie's , mijnmerrie voert al 62.5 procent, dus beslist niet meer ...XX ..bloed,


Hengst kan bewegen en ook nog eens redelijk springen( komt uit moederlijn van riggoletto en is eigenlijk springen gefokt....

Spreekt mij kwa model en karkter erg aan, heb em op de hengsten show gezien en een paar weken daarvoor heb ik em in de box en in training gezien....

Merrie dus geinsemineerd, want ik denk vroeg beginnen, want ik had er niet super veel vertrouwen in...en wat blijkt,, deze week scannen op 9 weken en als alles mee zit een veulen eind januarie....

Sigrid

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-03 22:18

Sigrid, zou je je tekst eerst even na willen lezen voor je het plaatst het is zo erg lastig lezen. Daarbij ging dit topic over de keuzes voor een hengst en juist geen namen omdat er dan weer een andere discussie ontstaat.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 01:24

sarabande"]
[quote="Jan_VT schreef:
Prestaties van de hengst komen bij mij niet echt op de eerste plek. Het kan om verschillende redenen zijn dat een bepaalde hengst het niet in de sport gemaakt heeft. Als de hengst correcte basisgangen heeft, een daarbij een correct exterieur, zal hij in principe niet verslechteren. Belangrijk vind ik toch ook wel het karakter. Een goed paard fokken, dat niet te rijden is, daar ben je ook niets mee.


Zou je dit willen toelichten, volgens mij spreek je jezelf tegen in deze alinea Verward
[/quote]

Je mag het ene niet met het andere verwarren! Een hengst moet voor mij niet noodzakelijk gepresteerd hebben! Zoals ik al zij, dat kan om verschillende redenen zijn bv. een kwetsuur, of gewoon, omdat de hengst net niet goed genoeg was om tot topprestaties te komen (daarmee bedoel ik dan tot aan Grand Prix niveau) en vervolgens gewoon op rust is gezet. Als de hengst in de basis goed genoeg is, en een goede afstamming heeft is het OK. Het hoeft niet altijd te zijn omwille van het karakter dat een hengst niet tot de gewenste prestaties komt.

Dat karakter vind ik trouwens wel belangrijk, met het oog op vererving. Als de hengst echt een dermate slecht karakter heeft begin ik al eens te twijfelen. Stel dat hij dat doorgeeft aan nakomelingen, dan wordt het moeilijk om met zulk een nakomeling te werken, en dat hebben we toch liever niet?!? Ook een hengst met een goed karakter, kan minder gepresteerd hebben in de sport, maar toch nog de moeite waard zijn om mee te fokken, bijvoorbeeld omwille van zijn interessante afstamming, of omdat hij zeer veel goede nakomelingen geeft,...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 01:30

Jan doel je hier op een Farrington bijvoorbeeld, die door een blessure niet veel heeft gepresteerd in de sport, maar wel heeft laten zien dat hij veel goede nakomelingen heeft gebracht?

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 01:32

Ja dat is een zeer goed voorbeeld! Is exact wat ik bedoel! Knipoog Haha! Knipoog Haha! Knipoog Haha!
Laatst bijgewerkt door Jan_VT op 23-04-03 01:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 01:35

Ik denk dat Sarabande bedoelde van enerzijds zeg je dat een hengst niet echt moet presteren (zoals ik het begrepen heb wijt zij dat dan aan een slecht karakter van de hengst, waardoor hij moeilijk te rijden was), en anderzijds wil je een goed karakter terugvinden in een hengst om tot nakomelingen te komen die karaktermatig goed zijn om zo in de sport toch enigzins te kunnen presteren.

Ja als je het in die visie bekijkt, dan lijkt het niet echt logisch.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 08:04

ik vind zijn karakter erg belangrijk.
en verder hoe hij eruitziet.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-03 08:54

Nee Jan_VT Ik bedoel dat buiten het voorbeeld Farrington, jij gaf dat voorbeeld al in eerdere topics, wiens kinderen overduidelijk bewezen hebben dat hij de wil om te presteren doorfokt, het in deze moderne rijpaardfokkerij een must is om een veulen te fokken waarvan de ouders of in ieder geval een daarvan die wil en aanleg tot prestatie bewezen hebben.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 19:22

sarabande schreef:
Nee Jan_VT Ik bedoel dat buiten het voorbeeld Farrington, jij gaf dat voorbeeld al in eerdere topics, wiens kinderen overduidelijk bewezen hebben dat hij de wil om te presteren doorfokt, het in deze moderne rijpaardfokkerij een must is om een veulen te fokken waarvan de ouders of in ieder geval een daarvan die wil en aanleg tot prestatie bewezen hebben.


Dat is waar dat durf ik ook niet te ontkennen, maar ik geloof er wel in dat wanneer een hengst een goed karakter heeft hij dat toch makkelijker zal doorgeven, hoewel je geen garantie hebt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 bezoekers