Wat mag ik voor dekgeld vragen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hendrik

Berichten: 234
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Loon

Wat mag ik voor dekgeld vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-03 19:40

Ik ben sinds vandaag in bezit van een mooie shetland Hengst. een Vosje.
Er zitten geen papieren bij. Nu wil er iemand zijn merrie laten dekken door mijn hengst. Dat kan natuurlijk. Maar wat voor een vergoeding mag ik daar eigenlijk voor vragen?


Rivendell

Berichten: 6817
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 19:47

Voor een hengstje zonder papieren niet meer dan 25 euro. Als de eigenaar van de merrie het veulen wil verkopen en het wordt een hengstveulen, zal ze er ook niet veel voor krijgen.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 20:05

zoveel als je wil.
de vraag is: wat vindt de merriehouder een goede prijs? en waar voel jij je goed bij?

is er geen bokker die een shethengst zonder papieren heeft en al eens gefokt heeft met het dier?

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 21:37

tja wat de gek er voor geeft!!
Ik heb ook een klein zwart hengstje en ik vraag ook 25Euro maar ik heb vorig jaar ook een keer 40Euro gehad..

She's my lady Lovers

serenta

Berichten: 2274
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 21:54

Bij ons op stal ligt de prijs tussen 25-75 maar dan ligt het eraan hoe de hengst eruit zag.
die van 75 was een hele mooie bonte en lopen wat die kon voor een shet. Maar omdat hij er zelf mee fkte en daarom wist hij dat er ook zeer mooie veulens van geboren werden

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 23:34

Ik heb een goedgekeurde NMPRS hengst van 80 cm. de veulens krijgen dus ook papieren. Het hengstje is voor z'n leven goedgekeurd en heeft een eerste premie, Zijn dekgeld is: 100,-

Ligt helemaal aan z'n hoogte, bouw etc. toch wel max. 50,-

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

fokfanaat

Berichten: 20209
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 23:36

niet meer dan 25 euro

Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 15:03

Tja, als ze eenmaal een keer gedekt hebben, zijn het bepaald geen kinderpony's meer... En een goede kidnerpony is meer waard.
Het is maar net of jij je pony voor een luttele 25 euro een echte hengst wil laten worden. Ik zou het niet doen.

Vind sowieso trouwens dat je papierloze shetlanders zeker niet moet gebruiken , dat is fokken voor de salami. Mensen die pony's fokken voor de vleeshandel, moeten zich schamen. ER zit niemand te wachten op een dergelijk veulen..er zijn er al zooo veel.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Hendrik

Berichten: 234
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Loon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-03 17:06

Dees schreef:
Vind sowieso trouwens dat je papierloze shetlanders zeker niet moet gebruiken , dat is fokken voor de salami. Mensen die pony's fokken voor de vleeshandel, moeten zich schamen. ER zit niemand te wachten op een dergelijk veulen..er zijn er al zooo veel.


Tja, wie zegt het dat het voor het vlees is? Ik ken mensen genoeg die shetlanders hebben zonder papieren. En dat direct maar salami pony's te noemen vind ik wel wat ver gaan.

batje

Berichten: 10559
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 17:12

Hendrik schreef:
Tja, wie zegt het dat het voor het vlees is? Ik ken mensen genoeg die shetlanders hebben zonder papieren. En dat direct maar salami pony's te noemen vind ik wel wat ver gaan.


Maar het is helaas wel waar.. er zijn zo ontzettend veel shethengstjes die bij de slager terecht komen omdat er simpelweg geen markt voor is. Ook hele mooie shetjes..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 20:09

Niet aan beginnen is mijn tip. Ik denk dat de slacht waarde van een shet hengst veulen zonder papier nog hoger ligt dan de marktwaarde. Simpel gezegt, je fok voor de slager dan. Als je dan zo graag een shet veulen wil, koop er eentje. Je kan dan kleur, geslacht, geschatte te worden groote, karakter enz kiezen. En je hebt het risico niet dat er iets met je eigen merrie gebeurd. Voor 100 euro heb je zeker weten een heel erg leuk shet veulen zonder papier.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 09:32

Ik was laatst op een ponymarkt, en toen vertelde een koopman mij: Bij die shetlander hengsten gaat er 1 van beiden af, zijn ballen of zijn kop.

en neem maar van mij aan dat het laatste het geval is bij de meeste shetlanderpony's...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 10:16

yep, moet je er daarom perse iets voor vragen?

De hond is de betere mens

Hendrik

Berichten: 234
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Loon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-03 15:54

Nou wat zijn we allemaal weer postief ja!!! Ik denk ook dat we een beetje afdwalen. Mijn vraag was namelijk wat ik er voor kan vragen. Er wil namelijk iemand zijn Pony laten dekken door mijn hengst. En wat hij er dan later mee wil dat is voor mij niet erg belangrijk..........

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 15:56

ja maar stel, je vraagt 50 euro (noem maar wat) en hij ziet er vervolgens van af, heb je er dan iets mee gewonnen? En stel, je doet het gratis, verlies je er dan iets mee?

De hond is de betere mens

Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 16:10

Ik zou van mijn pony nooit een dekkende pony willen maken, voor geen geld.

Weet je zeker dat je de gevolgen kan overzien als je pony eenmaal weet wat dekken is? En zo ja, voor hoeveel geld wil je de nadelen ervan accepteren...ik zou er nog eens goed over nadenken als ik jou was....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 16:49

Dees schreef:
Ik zou van mijn pony nooit een dekkende pony willen maken, voor geen geld.

Weet je zeker dat je de gevolgen kan overzien als je pony eenmaal weet wat dekken is? En zo ja, voor hoeveel geld wil je de nadelen ervan accepteren...ik zou er nog eens goed over nadenken als ik jou was....


Kijk en in dat geval maken die paar centen niets meer uit, ook geen 100 euro (en er meer voor vragen is onmogelijk voor zo maar een hengstje).

De hond is de betere mens


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jazzejam en 54 bezoekers