Hoe zit het met dekken en vogelpest?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Hoe zit het met dekken en vogelpest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-03 08:58

Zomaar een vraagje. Op 1 Juni begint het dekseizoen weer voor ons. Iemand enig idee hoe dat zit met dekkingen? We hebben ook kippen, maar geen eigen hengst dit jaar. We zitten net buiten het besmette gebied. Kunnen we zelfs naar de hengst? Is KI mogelijk? Weet iemand hoe lang men van plan is de maatregelen te laten gelden?

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary


Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 09:24

Het zal eraan liggen in welk gebied je zit en voor buiten de toezichtsgebieden of er kippen op het terrein aanwezig zijn of niet. Er zullen een periode geen uitbraken meer moeten voorkomen om de hele boel weer terug te draaien denk ik. Voorlopig is er nog geen sprake van versoepeling zoals ik het begrijp is de kans op nog strengere maatregelen groter.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

Jaly
Berichten: 63
Geregistreerd: 15-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 09:32

Citaat:
We zitten net buiten het besmette gebied


Sinds vrijdag zit je wel in het gebied Huilen

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-03 09:33

Hoezo, leg uit? Someren-Eind is toch meer dan 1 km weg? Mijn vader hoeft geloof ik nog geen kippen te ruimen.. Dat het gebied onder verzwaarde controle ligt (binnen 10 km) wist ik wel, maar dat is nog niet "besmet" gebied.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 09:36

Sorry Joost, maar zoals ik het lees zit jij wel in het gebied, namelijk een toezichtsgebied en dat betekend kippen binnen, paard niet vervoeren, geen mest vervoeren etc. kijk een op de site van het ministerie daar kun je precies de gebieden zien

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-03 09:49

beppies: ja, dat toezichtsgebied snap ik nou wel. Ik weet dat dat inderdaad betekent dat we op het moment niks kunnen vervoeren. Het wordt interessant hoe lang de maatregelen in stand blijven nadat het laatste geval is geconstateerd en geruimd. Als dat drie maanden is, dan moeten we al snel denken aan plan B. Als het 6 weken is, dan kunnen we nog hopen..

Dan heeft nog niemand over KI gepraat. Kan dat eventueel wel, is de vraag?

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 09:59

joostvangestel schreef:
beppies: ja, dat toezichtsgebied snap ik nou wel. Ik weet dat dat inderdaad betekent dat we op het moment niks kunnen vervoeren. Het wordt interessant hoe lang de maatregelen in stand blijven nadat het laatste geval is geconstateerd en geruimd. Als dat drie maanden is, dan moeten we al snel denken aan plan B. Als het 6 weken is, dan kunnen we nog hopen..

Dan heeft nog niemand over KI gepraat. Kan dat eventueel wel, is de vraag?

Ik dacht dat KI nog wel mogelijk is. Maar dan moet de hengst wel naar een station mogen om sperma te vangen. Of de hengstenhouder moet dat thuis kunnen doen. Ik weet niet hoe ze dat bij die Atjes doen Lachen

Ik ben iig blij dat ik net op tijd de hengst heb laten keuren en dus dit jaar wel zelf een hengst op stal heb staan. Toevallig gisteren de eerste merrie gedekt...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 10:15

Nou, ik heb wel gehoord dat in verband met vogelpest bepaalde hengstenhouders hun werk niet meer mogen doen. En we zitten in het beroerde gebied, noord oost brabant. De concoursen hier zijn afgelast maar ik heb nog niets gehoord dat er niet gedekt mag worden. De hengstenhouder mag mogelijk niet met zijn schouwhengst rond rijden maar misschien wel met zijn rietjes sperma? Gelukkig kan iones goed kijken bij paddy of ze hengstig is.......

De hond is de betere mens

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-03 10:40

Ik heb nog sperma ingevroren liggen van Sumrin Tristan. Goed, past hooguit maar bij een merrie van ons, maar toch..

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 20:22

En wat nou wanneer je in een 'veilig' gebied zit ? en zonder kippen ? Mag ik dan wel met de hengst het hele land doorreizen op weg naar een ander niet besmet gebied ?
Oftewel van Twente naar Zeeland ??? Iemand een idee ?

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 20:26

Ik knijp hem ook een beetje hoor, ik heb een hengstje uitgezocht voor mijn mini's in Brabant, in Heeswijk-Dinther dat ligt nu nog net onder het toezichtsgebied, maar mocht het uitbreiden dan mag ik er volgends mij niet meer heen. Dan zal ik wat anders moeten zoeken... Heb nog wel een paar opties maar wil nu gewoon deze!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 20:51

Er staat een redelijk duidelijke interpretatie van de regels van het ministerie van lnv op de site van de knhs: http://www.knhs.nl/knhs/bericht.asp?nid=2500

Ook m.b.t hengsten en merries.

Als er geen kippen e.d. aanwezig zijn mag er wel gedekt c.q. geinsemineerd worden.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-03 21:14

Interessante link fabienne. Er wordt alleen niet gezegd of KI wel toegestaan is. Wij hebben dus ponies, maar ook kippen (AI gevoelige dieren dus). Ook de kippen zijn overigens del van een fokplan, alweer bijna 30 jaar. Gezien de problemen in de Gelderse vallei, kan het dus goed zijn dat ons kippenras (Welsumer) weer op de lijst van bedreigde kippenrassen komt. Slachten is dus niet de meest praktische oplossing.

Het is wel wat, voor die ouders van mij. Overal bordjes, spoelbakken en meer van die toestanden. Alles is op slot, bezoek mag niet meer achterom. Het is ook wat.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 22:15

Het probleem is, zo als ook met vorige dierziektes, dat men eigenlijk niet goed weet waar en welke maatregelen genomen moeten worden. Degenen die zich er aan dienen te houden begrijpen er vaak niets van. Net een uitzending op de TV waarin uitgelegd werd dat ze eigenlijk helemaal niet weten hoe het overgebracht wordt, maar de combinatie vogels en scharrelkippen lijken hoog te scoren (die eten nog al eens uit dezelfde bakken). Het lijkt erop dat het nog maar net begonnen is, ik heb geen kippen (meer), maar of dat helpt Verward

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 22:27

Joost wel goed lezen,

KI = insemineren en dat wordt wel vermeld! Voor verdere info wordt nog een link gegeven.

minlnv schreef:
Als er bij de merriehouder en hengstenhouder geen AI-gevoelige dieren worden gehouden, mag de merrie geschouwd en geïnsemineerd worden. Tevens mag de merrie in dat geval naar de hengst en mag de hengst naar de merrie. Indien er bij de merriehouder en/of hengstenhouder wel AI-gevoelige dieren worden gehouden gelden er wel beperkingen. Zie daarvoor de informatie van LNV via de website www.pve.nl (bedrijfsnet > dossier Aviaire Influenza


De vetgedrukte zin zou in jouw geval betekenen dat het dus NIET mag.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-03 07:58

minlnv"]
Indien er bij de merriehouder en/of hengstenhouder wel AI-gevoelige dieren worden gehouden gelden er wel beperkingen.
[/quote]
[/quote]

Goed, jouw zin klopt, maar waar slaat dit zinnetje dan weer op? Als er beperkingen zijn, dan is er dus wel iets toegestaan. Maar wat dan?

Even logisch redeneren:
- voor KI hoeven er geen dieren van het erf af, dacht ik. Dat betekent dus dat we het vervoersverbod niet hoeven te overtreden.

Het grootste probleem zit hem wel hierin:



[quote="minlnv schreef:
Voor personen die beroepsmatig een bedrijf bezoeken (zoals dierenartsen en transporteurs) waar AI-gevoelige dieren aanwezig zijn gelden de volgende voorwaarden:

men mag in de 72 uur voorafgaand aan het bedrijfsbezoek geen bedrijf hebben bezocht waar AI-gevoelige dieren aanwezig zijn in een ander compartiment
- men gebruikt zoveel mogelijk de op het bedrijf aanwezige gereedschappen, meegebrachte gereedschappen moeten worden gereinigd en ontsmet volgens een goedgekeurd protocol
- elke keer voor het betreden van een bedrijfsgebouw én voor vertrek moet men een R&O-behandeling ondergaan volgens een goedgekeurd protocol
- na het bezoek moeten zowel de vervoermiddelen als de gebruikte voorwerpen die het bedrijf verlaten worden gereinigd en ontsmet volgens een door de RVV goedgekeurd protocol - vervoermiddelen voor eventueel toegestaan transport van AI-gevoelige dieren, broed- en consumptie-eieren, gebruikt strooisel of mest van AI-gevoelige dieren moeten tevens na iedere lossing op het bedrijf worden gereinigd en ontsmet
- men moet een registratie bijhouden van
adres en plaats van de bezochte bedrijven;
de hoeveelheid en soort vervoerde, opgehaalde of afgeleverde goederen;
de gereden route, en
datum en tijdstip van het vervoer.


Het zal dus wel een duur grapje worden.. ook is het de vraag of we onze dierenarts überhaupt zo gek krijgen...

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 08:04

Wie zal het zeggen, vandaag lig je buiten het besmete gebied en morgen er mischien wel in.

De MKZ begon ook helemaal boven in friesland en iedereen in brabant dacht ook nou dat is een ver van mijn bed show..
en toen ineens zat brabant dicht omdat er in boekel een geval was ver weg van friesland..

Dus je kunt op dit moment helemaal nergens zeker van zijn.
Niemand weet of het in juni allemaal verleden tijd is of we er juist tot onze nek inzitten.

Monique


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, jazzejam, Ubermetrics en 152 bezoekers