Hoe genees je Treptotrichosis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
max_gekje

Berichten: 52
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: z'dam

Hoe genees je Treptotrichosis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-03 20:32

Ik ben een nieuw onderwerp voor mijn site aan het typen en dat gaat over Treptotrichosis, maar ik kan nergens vinden wat je eraan kan doen, dus als iemand het weet.................................................
al vast bedankt!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 21:01

Als je dit invult op google, vind je dat het een bacteriele infectie is. Deze zal dus waarschijnlijk met een antibioticum behandeld kunnen worden.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 08:28

Wt ik ervan weet is het een bacterie die een paard kan krijgen nadat hij bv door een dierenarts is behandeld aan een wondje zonder de nodige hygiene in acht te houden. Ik ken een pony die eraan is dood gegaan door een dierenarts die niet goed zijn spullen schoon houdt. Verder weet ik er weinig van.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 17:30

Is het een idee om eens bij een kliniek langs te gaan om te informeren?

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 01:25

Ik denk dat je het hebt over dermatophilose. Dit is een bacteriƫle huidinfectie, veroorzaakt door Dermatophilus congolense. Dit is ook bij het rund bekend onder de naam streptotrichosis.
Het is hetzelfde als rainrot.

Oftewel:
een huidinfectie veroorzaakt door de bacterie Dermatophilus congolense. De bacterie kan aanslaan door lichte beschadiging van de bovenste huidlaag en via de wortelschede van de haren. Dat is het makkelijkst wanneer de haren en de huid nat zijn (het oppervlakkige waslaagje is dan weg). Vandaar de rol van de regen.
Witte huid zou gevoeliger zijn dan gekleurde huid. Wanneer paarden onder slechte hygiƫnische omstandigheden gehouden worden kunnen ze het ook op stal krijgen.
Bij uitzondering kunnen ook mensen hier last van krijgen.

Bij het ontstaan kan het lijken op een schimmelinfectie. Later ontstaan korstjes die een open roze plek achterlaten wanneer je ze weg haald. Aan de onderkant zijn de korstjes nat en soms een beetje pussig.
Het is voor het paard vaak wel pijnlijk maar geeft meestal geen jeuk.

Om te genezen moet je alle korsten verwijderen (voorzichtig!), evt eerst wassen met betadine-shampoo om de korsten te verweken. Na het verwijderen van de korsten moet je je paard opnieuw wassen met Betadine, om de dag. Na het wassen het paard goed drogen en evt de ergste plekken met betadine aanstippen.
Daarnaast schoon en droog opstallen.
Het wassen en aanstippen van de plekken een week volhouden, dan is het meestal wel over.

Wanneer het heel ernstig is kan je antibiotica (TMP/S of pen/strep) toedienen gedurende een week.

Dermatophilus congolense komt normaal op de paardenhuid voor, valt onder de normale huidflora, die dus onder abnormale omstandigheden een ziekte kan veroorzaken.