[discussie] Subsidies veehouderij

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Jaduuh

Berichten: 9407
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Gent

[discussie] Subsidies veehouderij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-06 18:52

Het gaat om deze stelling;

De Nederlandse overheid moet subsidies geven aan diervriendelijke veehouderijen

Nou kom maar op met jullie meningen en argumenten.

When you feel like giving up, remember why you held on for so long in the first place.


Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:43

LZP --> NM.

Anoniem

Re: [discussie] Subsidies veehouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 23:01

Nog niet 'ingelezen' is mijn eerste reactie: Waarom?

De meeste Nederlandse veehouderijen zijn al redelijk diervriendelijk. Zeker in vergelijking met andere landen.
Subsidie? Tja, je kunt overal wel subsidie voor gaan geven, maar is het niet beter om dieronvriendelijke veehouderijen te korten? Als een diervriendelijke aanpak geen geld kost en een dieronvriendelijke aanpak wel...?
Aan de andere kant kosten aanpassingen veel geld en zou een subsidie welkom zijn; veel veehouderijen zijn overerfd en 'vroeger' was dierenwelzijn een ondergeschikt punt.
Moeilijk hoor, ik wacht nog even andere reacties af.

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 23:10

nee, de consument wil geen diervriendelijke producten omdat ze daar extra voor moeten betalen. ik vind het dan een beetje krom om vervolgens dat extra geld maar via subsidies te regelen.
zoals marreke al heeft gezegt gaat het er in Nederland relatief diervriendelijk aan toe, maar toch kiest de consument voor dat goedkope buitenlandse stukje in de aanbieding. geeft wel aan waar in Nederland de prioriteiten liggen, In de knip en niet bij de dieren.

Jaduuh

Berichten: 9407
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Gent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-06 06:20

Ik ben voor.

- Zo worden de diervriendelijke veehouderijen gestimuleerd
- Zo krijgen de dieren een beter leven
- Zo breken er minder ziektes uit en als ze al uitbreken is dit sneller onder controle. Ook omdat de dieren een betere weerstand hebben opgebouwd.
- En economisch gezien, als je zeker weet dat alles diervriendelijk is gebeurd zullen er minder mensen vegetaries worden, en dus meer vlees gaan kopen. Dit is goed voor de winst van de winkels/veehouderijen en de overheid.

When you feel like giving up, remember why you held on for so long in the first place.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:20

Ik denk zelf dat het verstandiger is om in plaats van de diervriendelijke veehouderijen te subsidiëren, de ondiervriendelijke (wat is trouwens de definitie daarvan?) te korten op hun subsidies. Dit is vervelend voor die ondiervriendelijke veehouders, en het zal heel wat protest opleveren, maar misschien dat het uiteindelijk wel helpt.

Het idee erachter vind ik niet slecht. Maar wat is het beoogde doel van de subsidies? Is het de bedoeling dat er meer veehouderijen diervriendelijk gaan "produceren"?

Zo ja; vind het geen slecht idee, maar of het zal werken is een tweede.

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Marigold

Berichten: 12493
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:24

ik ben het er mee eens dat de diervriendelijke landbouw een kans moet krijgen, en dat er een duidelijk teken moet komen dat diervriendelijk zoveel wenselijker is dan bio industrie, fabrieksmatig omgaan met dieren.
of het antwoord in de subsidie ligt voor de diervriendelijke landbouw weet ik niet, misschien heeft het meer effect om de subsidie op het product te geven zodat het voor een gelijke prijs in de winkel kan liggen, vergeleken met het goedkope stukje dierenleed.. ?

Paarden ❤️

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:27

heel moeilijke vraag...

ik denk dat het het beste is om de doerONvriendelijke subsidies te geven als ze beloven dan beter met hun dieren om te gaan en hier moet dan ook controle op komen
maar dan moet je de diervriendelijke ook geven want dan willen ze er mischien geld uit krijgen en ook dieronvriendelijk worden

dus gewoon de diervriendelijke subsidies geven als beloning en met de dieronvriendelijke een contractje opstellen

Inspiratieloos....

Marigold

Berichten: 12493
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:36

(vriend van loveblacky, zelf boer):

ben eigenlijk tegen omdat daar al vrij veel subsidie vanuit europa naar toe gaat denk zelf dat de regelgeving voor bio industie zo maken dat die dieren diervriendelijker gehouden moeten worden wat gelukig al steeds meer gebeurt.
wat ik belangrijker vind en meer helpt dat de consument ( wij allemaal dus ) de producten van bedrijfen waar dieren dier vriendelijk worden gehouden bereid zijn er meer voor te betalen wat helaas over het algemeen niet zo is.
dus kort gezegd als de consument bereid is meer te betalen is subsidie helemaal niet nodig

Paarden ❤️

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:40

Jaduuh schreef:
- Zo breken er minder ziektes uit en als ze al uitbreken is dit sneller onder controle. Ook omdat de dieren een betere weerstand hebben opgebouwd.

juist het tegenovergestelde is waar, daarom was er tijdens de vogelpest ook zoveel commentaar op scharrelkippen.

Jaduuh

Berichten: 9407
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Gent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-06 14:42

MRmichiel schreef:
Jaduuh schreef:
- Zo breken er minder ziektes uit en als ze al uitbreken is dit sneller onder controle. Ook omdat de dieren een betere weerstand hebben opgebouwd.

juist het tegenovergestelde is waar, daarom was er tijdens de vogelpest ook zoveel commentaar op scharrelkippen.


Die snap ik niet, als al die beesten wat meer ruimte voor zichzelf hebben en niet op elkaar gepropt in een hokje zitten. Dan heb je toch júist minder kans op ziekten enzo ?

When you feel like giving up, remember why you held on for so long in the first place.

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:46

ik heb het een beetje fout verwoord, ik doelde op de kippen die buiten lopen(dus niet de normale scharrelkip) deze zijn vatbaarder voor ziektes omdat ze simpelweg meer ziektes tegenkomen als ze buitenlopen.

Jaduuh

Berichten: 9407
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Gent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-06 14:48

MRmichiel schreef:
ik heb het een beetje fout verwoord, ik doelde op de kippen die buiten lopen(dus niet de normale scharrelkip) deze zijn vatbaarder voor ziektes omdat ze simpelweg meer ziektes tegenkomen als ze buitenlopen.


Ja zo okee, maar [kan mijn fout zijn hoor] doelde met veehouderij meer op de koeien/varkens/schapen enz. ipv het pluimvee.

When you feel like giving up, remember why you held on for so long in the first place.

Wiesje

Berichten: 2906
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 19:09

Al valt het pluimvee ook gewoon onder de intensieve veehouderij hoor

Ga met de vriend van loveblacky mee. Als de consument bereid zou zijn over het algemeen meer voor het product te betalen, waren subsidies helemaaln iet nodig. Nu krijgt de producent via de overheid een bepaald bedrag dat de tussenhandel opstrijkt ten koste van de producent (zijn we nog wakker? )
De consument roept al jaren dat ze diervriendelijker vlees willen hebben (of eieren, of net wat) maar als het in de schappen ligt tegen meerwaarde die het gewoon met zich meebrengt (het diervriendelijk produceren is veel arbeidsintensieveren brengt veelal veel meer andere kosten met zich mee, andere huisvesting etc.) dan kiest hij toch voor de goedkopere variant (die dan weer vaak uit het buitenland komt en waarvan we dus niet weten waar/hoe het geproduceert is.

De dieren van tegenwoordig hebben het in de gemiddelde veehouderij echt niet zo slecht hoor!

EEF www.campingdesleng.nl
Goed dat je roddelt, dan blijf ik op de hoogte van mezelf!

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Re: [discussie] Subsidies veehouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 01:03

Ik vind, persoonlijk, het al een beetje vreemd dat veebedrijven als "diervriendelijk" kunnen worden bestempeld. Even radicaal en zwart-wit: die dieren worden geproduceerd, gedood, en gefabriceerd tot verpakt supermarktvlees. Dit is niet leuk, en gaat ook nooit leuk worden voor het beessie, want ze hebben niks aan TV en snaaien tussendoor mag ook al niet om de samenstelling van het vlees niet te veranderen.

Dus ik vraag mij af; waar gaat dit over?

Koop biologisch en laat de rest links liggen, dan weet je zeker dat je een relatief puur product in je handen hebt wat, niet totaal onbelangrijk, ook nog eens gezonder is voor jezelf. Om over minderen met vlees nog maar te zwijgen, want zes keer per week is écht niet nodig...

Marigold

Berichten: 12493
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:28

nou, koeien (de koeien die buiten komen bedoel ik, een groot gedeelte van het melkvee) komen eerst in de opfokgroep te staan, en komen later op de boerderij op een grote groep, (gewoon alle melkkoeien bij elkaar), met rangorde en alles, krijgen genoeg eten, hebben borstels hangen om zich aan te schuren, kunnen volop koe zijn.
het enige wat minder leuk is is dat de kalfjes er gelijk bij weg worden gehaald.
als een koe om een bepaalde reden niet meer mee kan draaien als melkkoe, gaat ze vaak nog een tijdje het land op om aan te komen, en gaat dan naar de slacht.
zolang de slacht niet km's verderop is, vind ik dat zo'n koe best een mooi leven heeft gehad.
vleeskoeien staan op het land, met de kalfjes erbij, tot ze goed genoeg zijn voor de slacht maar ze hebben gewoon een dierwaardig bestaan gehad!
hoe het met stiertjes gaat (de stierkalfjes van de melkkoeien) dat weet ik eigenlijk niet..
varkens ben ik het mee eens, die kunnen voor geen meter varken zijn, ik eet dan ook geen varkensvlees (alleen als het zo uitkomt, op visite ofzo), want ik vind het maar niks de varkenshouderij.
kippen vind ik ook best wel een drama, niet alleen de legbatterij kip, maar om te beginnen al dat het zo massaal is, broedmachine, dan haantjes eruit en door de schredder ik weet niet, er gebeurd veel voordat wij een ei hebben, of kippenvlees, ik bedoel, allemaal opgepropt in een krat, en soms blijft er wel eens een kip achter ofzo, zien ze die over het hoofd..
en dat allemaal omdat wij kippenvlees willen eten.
het is inderdaad niet nodig om elke dag vlees te eten, in de tijd van de Bijbel aten ze alleen vlees als het feest was, en ik geloof dat het zo ook bedoeld is.
en idd biologisch, of goed opletten dat het in 1 land gefokt, en geslacht is.. (ivm terugdringen diertransport).

Paarden ❤️

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 17:44

loveblacky schreef:
hoe het met stiertjes gaat (de stierkalfjes van de melkkoeien) dat weet ik eigenlijk niet..

deze worden opgehaalt en komen bij elkaar bij opfokbedrijven. hier komen ze de eerste weken apart te staan en zodra ze minder zorg nodig hebben komen ze in groepshuisvesting. dan worden ze geslacht als kalfsvlees of ze worden langer gehouden en dan geslacht. de stiertjes(of vaarzen die niet goed zijn) zijn eigenlijk een restproduct van de melkveehouderij, deze worden dus vaak al als kalf geslacht omdat ze voor normaal vlees liever vleesvee gebruiken.

Marigold

Berichten: 12493
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 08:47

oké weten we dat ook ff weer.
maar nuchter bekeken he, de kalfjes missen de eerste dagen hun moeder en dat is iets waar ik persoonlijk wel problemen mee heb (het zou imo ideaal zijn om een type melkveehouderij te ontwikkelen waarbij de kalfjes en koeien samen blijven).
maar dan komen ze dus al snel in groepshuisvesting, met genoeg ruimte, dus dier onvriendelijk is het niet vind ik.
genoeg eten en gezelschap, tot ze worden opgehaald, en naar het slachthuis gaan waar het voor ze het doorhebben over is.
diervriendelijker had ik het gevonden als ze een zomer lang geweid werden.

Paarden ❤️

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 17:56

Ik kan me zo mateloos ergeren aan het landbouw beleid ! vooral omdat dit tegenwoordig europees is geregeld (lees: door duitsland en frankrijk, en met name frankrijk wordt geregeerd door boeren)
ten eerste een paar feiten:
- 60% vd europese begroting gaat naar landbouw in de vorm van (o.a. export) subsidies (waardoor btw, ontwikkelingslanden, die wel de ruimte hebben om hun vee buiten te laten lopen, niet aan de bak komen met hun producten- nee de europese burger tast wel weer in de buidel voor ontwikkelingshulp op die manier blijven we ons geld erin pompen en kunnen die landen ook geen bestaan opbouwen.
- door de bemoeienissen van europa zijn we gestopt met (bijvoorbeeld) het inenten van varkens tegen varkenspest- omdat dit slecht is voor de export; de oplossing nu is het ruimen van 100.000den beesten laat ze dat geld dan besteden aan het ontwikkelen van een test zodat ze bij export, kunnen zien of een varken varkenspest heeft of geent is
- het europees beleid is : schaalvergroting sorry....maar hadden we al geen boterberg en melkoverschot ?, en zijn er in ned. al geen 1000den varkenshouders gestopt omdat varkensvlees geen cent meer waard was ? en ondanks dat worden ze gesubsidieerd om uit te breiden ???? en het mestoverschot dan ??.....los van wat het doet met de grondprijzen waardoor de hardwerkende burger (die dit allemaal financiert) geen huis kan kopen omdat grond=goud.

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 19:05

@ Mist, nederland(en de EU) heeft voor dit beleid gekozen omdat ze niet volkomen afhankelijk willen zijn van voedsel van andere landen. (in hoeverre ze dat al niet zijn, aangezien veevoeder wordt geproduceert in het buitenland, terwijl er nog niet eens eten genoeg is voor eigen bevolking in die landen)
die 60% die jij geeft, is een beetje een vertekend beeld, aangezien landbouw de enige post is die via de EU wordt geregeld, corrigeren we dit met de nationale begroting zitten we op 2 a 4%.
@loveblacky, het is juist beter dat koe en kalf direcht worden gescheiden. laat je deze de eerste dagen samen, en haal ze dan uit elkaar is de koe helemaal overstuur. als je ze direct scheidt is er echter niets aan de hand en is de koe na een paar minuten haar kalf al weer vergeten.

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:27

waarom ze dat beleid hebben gekozen zal mij persoonlijk een worst wezen ik ben het er persoonlijk niet mee eens.

Nederland is nu eenmaal een klein land met een snel groeiende populatie, er moeten keuzes gemaakt worden en in mijn ogen worden de verkeerde keuzes gemaakt. Je kunt niet alles hebben. Er zijn landen (ook binnen europa) die veel beter uitgerust zijn om veeteeld te faciliceren.


Daphna

Berichten: 3691
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Aarde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:18

Erg moeilijk, tuurlijk ben ik er voor dat onze nederlandse beesten een goed leven hebben, misschien moet bio industrie gewoon afgeschaft worden. Dan word vlees wel duurder enzo, maar dan zouden die subsidies natuurlijk goed zijn. Ik denk dat er dan ook meer ruimte nodig is voor het vee, die miljoenen varkens moeten toch ergens lopen, maar dat land hebben we denk ik wel, niet voor alle, maar boeren hebben het moeilijk nu toch? kap er dan mee en begin een bio boerderij met behulp van de overheid natuurlijk.

Als het vlees dan iets duurder is dan dat het nu is, vind ik geen probleem verder... dat is alleen goed voor de buitenlandse concurentie, dan zou er ook een invoer quota moeten komen, anders gaat iedereen buitenlands vlees eten, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:50

alle subsidies die nu bescjikbaar zijn in de bio industrie opheffen
geen geld meer instoppen maar kappen ermee

dat geld beschikbaar maken maken in subsidievorm voor de eco industrie
mensen willen idd goedkoop en zullen zolang eco duurder is voor bioindustrie producten blijven kiezen
waarom is eco duurder, omdat er vele meer (hand)werk en ruimte bij komt kijken dan bio
maar het is wel prettiger voor de dieren ...
moeten de dieren dan maar via bio industire model blijven geproduceert worden ( ik kan het geen andere naam geven ondanks dat we het over levende wezens hebben )
omdat wij mensen cheap ass producten willen?

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Wiesje

Berichten: 2906
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:00

dat is wel de realiteit draumpje. Zolang er duur en goedkoop vlees in het schap ligt kiest de consument (die heel hard roept dat alles diervriendelijk geproduceert moet worden) toch voor de goedkope variant. En denk maar niet dat dat allemaal nederlands is hoor.

En als in nederland de bioindustrie afgeschaft wordt? dan wordt het geimporteerd vanuit het buitenland, omdat anders geen mens nog vlees koopt.

Verder heeft het heel weinig nut om in dit topic aan te halen hoe zielig de dieren in de gewone veehouderij wel niet zijn, want dat zijn ze niet. Laten we eerlijk zijn. De vier maanden dat een vleesvarken leeft: denken jullie nu werkelijk dat dat dier weet wat er achter die muren schuilt? Hoezo een varkenswaardig bestaan. Zo'n dier weet toch niet beter joh! Ik zie het maar zo: als ze naar het slachthuis gaan, dan gaan ze er een dagje met z'n allen op uit! Om niet meer terug te komen. Maar het slachten van dieren is een kwestie van seconden, het is razendsnel gepiept en ze lijden er echt niets van. net als de kuikenhaantjes. Als ze de schredder ingaan merken ze daar niks van. Dat klinkt wel heel cru, maar we veranderen er toch niks aan.

EEF www.campingdesleng.nl
Goed dat je roddelt, dan blijf ik op de hoogte van mezelf!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:14

juist
vandaar alle!! bio industrie subsidies schrappen
dus ook de im en export

maar ik doel dan ook op europees niveau en dat brazilie al zijn keoien in zijn >insert censuur < stopt
om het even cru te zeggen

in nl worden dieren gefokt, ge exporteerd met subsidie en wij halen het vlees weer in het buitenland

door al dat gesleep met dieren sleep je dus heel makkelijk ziekten mee...

en dat biologische beestjes makkelijk ziektes krijgen ...juist niet
dieren krijgen ruimte en worden aan meer blootgesteld en verkrijgen op die manier dus ook meer weerstand

er word mninder gesleept met dieren , dus minder kruisbesmetting...

dieren staan niet hutje mutje dus ook al minder overdracht van ziektes

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Lanoca, Pommier, Renss, sasja0705, vilheide en 9 bezoekers