op welke leeftijd zijn jullie paarden ingereden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

op welke leeftijd zijn jullie paarden ingereden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-03 12:14

Hai bokkers,
Omdat er nu een op welke leeftijd ingereden discussie bezig is bij ijslanderpraat, dacht ik laat ik hier maar een ander onderwerp over opstarten.
Op welke leeftijd hebben jullie je paard ingereden, waarom daarvoor gekozen, kan het paard het aan of verzet het zich.
Je hoort vaak dat een 2,5 jarig *gewoon* paard ingereden word.
Wat is daarover jullie mening?
Persoonlijk vind ik dat je dat pas na 3,5 4 jaar kan doen en dan nog het meest kijkend naar het gedrag van je paardje..
Ben erg benieuwd naar de reacties
groetjesss Marjolein

Mars_oud
Berichten: 487
Geregistreerd: 19-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 12:23

Mijn ijslandse ruin heb ik zadelmak gekocht. Hij was 5 en toen net zadelmak. Mijn merrie is momenteel 3 jaar en staat nog lekker op de begrazing. Wil ook pas op 5 jarige leeftijd met haar beginnen.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 12:34

Ik heb nu een 2 jarige haflingermerrie, en ik stelde de vraag ook bij ijslandpraat. Vraag me af wat een mooie leeftijd is om haar in te rijden. Zelf zat ik aan volgende zomer (2004 dus) te denken, wanneer ze 3,5 is. Maar is dit dan ook te jong, aangezien het ook een zwaarder gebouwd paard is, net als ijslanders?

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-03 12:37

Ik denk dat je dus vooral moet kijken naar hoe het gedrag van het paard is, wil hij/zij aan het werk? of speelt hij nog veel liever met anderen.
Ook vind ik het goed als een paard licht ingereden word en daarna weer lekker de begrazing ingaat ipv gelijk doortrainen tot wedstrijden.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 12:41

Bij ons op stal word er met 2,5 jaar begonnen met het laten wennen aan zadel, hoofdstel, gewicht op de rug enz. en als ze 3 zijn word er voor het eerst op 'gereden'. Het gaat hier om KWPN'ers

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 12:43

Ik weet niet wanneer mijn haflinger ingereden is omdat ik haar op 13 jarige leeftijd gekocht heb. Als ik het zelf te doen had zou ik sowieso wachten tot drie jaar en dan pas beginnen met rustig longeren enz. En het is natuurlijk heel erg van het paard afhankelijk. Is ze nog er speels en "kinderachtig" dan zou ik lekker nog een jaartje wachten...
Als het paard al wat meer volwassen is dan zou ik rustig beginnen.
Longeren vind ik eigenlijk helemaal niet goed voor een jong paard maar dat is wat anders...
Verder ben ik van mening dat je een paard nooit te laat kunt inrijden...
Als je al met 2 jaar erop zit moet je je eens afvragen waarom je al zo vroeg wilt inrijden. Een paard z'n botten zijn pas echt uitgehard met een jaar of 4 of 5. Als je van te voren er te veel mee doet (intensief rijden enz.) heb je meer kans op slijtage als ze wat ouder zijn. Kijk maar eens naar die toppaarden die presteren in de springsport...de meeste zijn een jaar of 8 of ouder... Simpelweg omdat ze er eerder nog niet klaar voor zijn!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 12:52

Ik ga over een maandje of 1,2 beginnen met longeren en zadelmak maken enzo.
en over 3 maanden(dan begint de vakantie heb ik veel tijd Haha!) inrijden.
Hij is op het moment 3 jaar.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 12:53

Onze KWPN ruin was 3,5 jaar toen hij ingereden werd.

De friese 2 jarige hengst op stal wordt nu langzaam beleerd en loopt met 2,5 al voor de kar als het goed is. Hij wordt pas met 3,5 jaar ingereden onder het zadel.

Onze KWPN merrie is nu 2 jaar en die rijden we ook pas volgende zomer met 3,5 jaar in. Hier doen we nu niets mee in tegenstelling tot de fries, die heeft al af en toe een bitje in en een tuigje op. Maar we zijn ook met hem bezig om hem wat makker te houden als hengst. Hij is al een flink stuk rustiger nu we er wat vaker wat mee doen, dat speelt ook mee.

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 12:56

Wij gaan volgend jaar waarschijnlijk na de zomervakantie beginnen met het inrijden van onze jonge meerie, die is dan ongeveer 3,5 jaar. Voor die tijd beginnen we wel vast met wat longeren en misschien een zadeltje erop.
De andere pony's bij ons op stal die zijn ingereden zijn ook allemaal op hun derde ingereden (het zijn Welsh Pony's)

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-03 12:57

Mijn paardje is trouwens op 4,5 jarige leeftijd ingereden (ik heb er pas op ruim 7,5 jarige leeftijd gekocht). Ze was toen heel gewillig. Ik weet niet of ze daarna doorgereden is of dat ze op rust is gezet. Toen ik dr kocht kende ze in ieder geval weer weinig dus dat heb ik er zelf weer moeten leren *LOL*
Dan lijkt het toch of je op een net ingereden paardje zit Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 13:03

Kawa was 3,5 jaar oud.

Verder heb ik nooit op 2 jarige paarden gereden
Het is me wel eens gevraagd, maar daar pas ik voor.
Ik wil het niet op m'n geweten hebben dat ze door mij naar de knoppen zijn op latere leeftijd.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 13:10

Onze draver worden als ze een jaar oud zijn al beleerd voor de kar, met twee jaar beginnen we echt met trainen. Maar ik ga er niet op voordat ze een jaar of 3/4 zijn. Ofir ben ik pas onder het zadel mee begonnen toen hij 5 was, Rival was bijna 4. Ilana was al 4, leonie was 5. Allemaal vrij laat, vind ik zelf. Maar al deze paarden zijn als 2-jarige al voor de kar beleerd (let wel: sulky is niet zo zwaar als bv een marathonkar).
Mijn pony kreeg ik toen hij 3 was, en was toen net ingereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 13:14

Novalee is op haar 12e ingereden.
Erg laat maar toen ik haar kocht kon ze dus ook bijna niets.
Ik geloof dat ze nu ong 2 1/2 maand onder het zadel is.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 13:17

Met inrijden ben ik begonnen toen Yorghos 3,5 jaar oud was. Hij had van tevoren al wel een bitje in gehad en een zadel op zijn rug gehad. Yorghos was 4 jaar toen ik echt met hem ging werken.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 13:20

Magic is met ongeveer 3 jaar en 2 maanden ingereden. Ze was 10 dagen zadelmak toen we haar kregen en was 3 jaar en 3 maanden. Verder is ze toen pas uit het weiland geplukt dus was er nog niet veel mee geprut.

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 13:30

Buddy is helaas ingereden op een leeftijd van 2 1/2 jaar.Ik kocht hem toen ie 3 1/2 was en ben toen begonnen met hem te longeren(hebben de vorige eigenaren nooit de moeite voor genomen Frusty ).Heb hem helaas veel dingen af moeten leren(was hem verkeerd geleerd).Met het rijden ben ik pas een half jaartje later mee begonnen(een keer per week meerijden in de les).

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 14:15

Ik heb ooit een IJslandse hengst in moeten rijden, dat doe je bij IJslanders vaak rond de 5 jaar. Het gemiddeld rijdpaard mag wat eerder. Rond de 3,5 of 4 jaar vind ik meestal wel ideaal.
Op 2 jaar rijd ik geen paarden in, geen ENKEL paard is dan al volwassen naar mijn mening. Zet ze nog lekker even een jaartje op de wei, dat zal ze veel beter doen.. Nadat een paard bij mij de basis kent mag 'ie weer lekker op de wei. En dan pakken we het later weer op. Dit vind ik zelf het fijnst, en is beter voor het paard naar mijn mening.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 15:43

Het beleren begin ik vaak mee voor ze 3 zijn de eerste keer dat ik op mijn ruin zat was op zijn 3de verjaardag.
De eerste keer dat ik op de hengst zat was een maand voor zijn 4de verjaardag

wickedjazz

Berichten: 1625
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 16:31

Mijn paard is beleerd geloof ik toen ze vier was. Haha!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 16:36

Die van mij op haar 6e jaar.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 17:01

Mijn ruin is beleerd op 5-jarige leeftijd, mijn merrie wordt waarschijnlijk volgend jaar beleerd, maar we zullen eerst eens afwachten of ze er volgend jaar aan toe is..

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 17:36

Mijn ijslandse ruin is op 4 jarige leeftijd in gereden en op zijn 5e heeft hij zijn eerste echte lange buitenrit van 5 uur gemaakt...dat vind ik echt belachelijk lang voor zo'n jong paardje... Mijn veulen (ook ijslander) wil ik pas gaan inrijden als ze ongeveer 5 jaar is. Haha!

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 18:09

Hier zijn de paarden op 1,5-2 jaar voor de kar beleert. Truus was 4 jaar toen ze voor het eerst een zadel op haar rug had en Marion was geloof ik 3,5. Vinessa was toen ze bij ons kwam al een tijdje onder het zadel, ze was toen net 2 geworden. Ze is daarom ook best getraumatiseerd en hebben er best problemen mee........we hebben haar een tijd met rust gelaten en toen ze 3 jaar was zijn we helemaal overnieuw begonnen met inrijden en ze doet het nu een jaar later toppie. Brechje is nu bijna 3 jaar en heeft een aantal keer het zadel op haar rug gehad en heb er 2 keer op gestapt, maar nog niet echt gereden....dat komt over een tijdje pas. Ze loopt wel al in het tweespan. Ik had verzorgmeisjes en die hadden zomaar twee paarden uit de stal geplukt zonder te weten wie het was en hoe oud en hun ervaringen. Ze hadden dus Brechje gepakt en de weg opgegaan............ik had toen een hyperventililerend paard op stal en sindsdien is ze bang voor het zadel. Dus moet nu weer rustig overnieuw gaan beginnen. Maar ik heb alle tijd!

roloke
Berichten: 97
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Leuven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 18:18

hey,
paarden leer je normaal op als ze 3 jaar oud zijn.Bij ons in de manege toch Bloos)

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 18:21

2,5 maar dat ligt aan het paard. Is hij zwak, en nog speels, dan niet. Maar de meeste zijn er dan al wel aan toe.