gevaarlijk jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ischa
Berichten: 13
Geregistreerd: 20-04-03

gevaarlijk jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-03 16:43

hallo allemaal

Ik heb sinds kort een paardje. ze is 4 jaar en volgens de man waar ik hem bij kocht was ze net zadelmak En was er ongeveer 7 tot 8 keer opgezeten daarvoor had ze in de wei gelopen.
Eigenlijk valt het allemaal erg tegen. Ze is gewoon gevaarlijk. Ik heb er geprobeerd mee te longeren maar ze draait om en wil zich achteruit laten vallen.
Naar de wei gaat nu goed maar dan moet er een ketting om d'r neus anders ga ik er als een vlaggetje achteraan. Van de week stond ze op de wasplaats en gaat het super. Opeens gaat er een knop om en raakt ze in paniek waardoor ze niet meer te bereiken is. Eerst wil ze zich achterover laten vallen maar omdat dat niet lukt komt ze steigerend naar voren. Vandaag ging ik rijden. Aan de longe gaat het redelijk maar zo gauw ik haar losklik gaat weer dat knopje om. Naait ze ertussenuit ( net zoals dat ze losloopt in de bak) en is het gewoon gevaarlijk ze wordt opeens onbestuurbaar en er is niks meer mee te beginnen. We hadden bedacht dat we er een bijzet aan gingen doen en dan weer erop. Ze heeft de bijzet er goed en wel om. Ik zit erop en ze laat zich zo weer achterover vallen...
Wat moet ik hier nou mee. Het is echt supergevaarlijk en als het zo doorgaat ben ik bang dat ik haar moet verkopen.

groetjes isch

groetjes


Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 17:46

Heb je hulp van een ervaren persoon met je paard? Zo nee, dan moet je die gaan zoeken. Dit zijn geen problemen die je zo huphup via internet kan oplossen. 'Met zo'n onervaren jong paard moet je zowiezo hulp van iemand hebben die veel ervaring heeft.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 18:01

Het is geen gevaarlijk paard, maar alleen onervaren en daardoor van de voor jou idee, simpelste dingen nog bang.
Dit zijn gewoon dingen die jongen paarden doen bij onervaren mensen.

Zo te horen heb je nog weinig ervaring met echt groene paarden.
Ga aub hulp vragen voordat er echt wat gebeurt.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 18:11

En bedenk goed óf je hier tijd en geld in wilt steken. Er is een land vol met paarden en als je er niks in ziet, verkopen voordat je je er misschien teveel aan hecht. Als je wél verder wilt, zorg voor goede begeleiding zodat jullie er samen aan kunnen werken.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 18:33

wanneer je het echt niet meer ziet zitten en je 'm toch graag goed beleerd wil hebben en er het geld voor over hebt, kun je 'm ook tijdelijk op een africhtingsstal zetten. Die rijden 'm dan voor je door en vaak hebben ze ook nog wel niet goed geld terug garantie, dus wanneer het hun helemaal niet lukt......

ischa
Berichten: 13
Geregistreerd: 20-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-03 19:03

hoi

we zijn niet onervaren in het rijden van jonge paarden. dus ga niet zitten zeuren over een ander erbij halen. we hebben het zelf al best vaak gedaan. het gaat er hierom dat we ons afvragen of het paard dit doet uit angst of dat we te maken hebben met een echte etterzak.
en wat als we een etterzak hebben? is het dan de moeite waard om er energie in te steken of kunnen we hem dan net zo goed meteen verpatsen. ik snap natuurlijk ook dat als het gaat om angst dat er meer vertrouwen opgebouwd moet worden. ???

ander advies als haal er een deskundige bij is welkom

groetjes ischa

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 19:11

Zeuren, sorry hoor?!!!
Die verhalen van ja ik ben ervaren ken ik
Genoeg verkloote knollen op mogen knappen voor mensen die wel "ervaren" waren

2 ponys zadelmak gemaakt hebben valt nog lang!! niet in de catogorie ervaren Lachen (ff bij wijze van voorbeeld )

Een etterbak is zeer goed op te knappen,
maar ja daar kom ik weer
met de nodige ervaring in jonge etterbakken Lachen
Vergeet daarbij een dosis lef niet aan toe te voegen Lachen

Bij angst is het idd vertrouwen.
Maat dat betekend niet dat je moet gaan musten.
Maar consequent en duidelijk zijn
wat overrigens voor etterbakken ook geld Lachen

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 19:20

Als je echt ervaren genoeg was zou je of dit soort problemen niet tegenkomen of zelf wel weten hoe ze op te lossen. Het ene paard is het andere paard niet en ervaring met jonge paarden hangt niet af van eens een keertje een pony (of paard) ingereden te hebben. Ik twijfel er niet aan dat je geen beginner bent, maar bij dit soort problemen zou ik toch hulp gaan zoeken bij iemand met nog meer ervaring. Paarden die van nature gevaarlijk zijn bestaan niet, die worden gemaakt. Wellicht is het niet eens bij jullie misgegaan, maar bij degene die het paard voor jullie had, dat is nog steeds een reden om hulp te zoeken.

Je vraagt hier trouwens middels deze topic ook om advies, wat is er dan op tegen om irl aan iemand advies te vragen, die ziet wat het paard doet en hoe jij daarop reageert?
Laatst bijgewerkt door Ptries op 20-04-03 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 19:24

Als het angst is zou ik ff niet meer rijden.
Het paard mist duidelijk het vertrouwen,
dat moet je eerst zien te winnen.
Ga er rustig mee om, en wordt niet boos als ze zo gaat hangen,
zo krijgt ze alleen maar meer schrik.
Blijf consequent en duidelijk, zoals RK al zei.

Verder zou ik goede begeleiding zoeken...
Dit is niet zomaar iets wat je alleen kan oplossen.

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 19:28

Isha, het verhaal dat jij beschrijft is nu juist het verhaal dat je altijd te horen krijgt van onervaren ruiters met jonge paarden. Die paarden wroden uiteindelijk ingeruild bij een handelaar en daar worden ze weer opgeknapt, want in feite is dit diertje nu al verreden.
Goede tip: verkoop dit paard nu het nog kan en koop een nuchterder/ouder paard terug.

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 19:29

Longeer je paardje eerst een hele tijd, dan bedoel ik niet voor je erop kruipt maar een aantal weken, werk met hulpmiddelen laat hem voorwaarts neerwaarts lopen, met naar buiten doen, probeer je paard naast je te laten lopen, hou een zweepje in je hand en als hij sneller gaat, tik hem tegen zijn borst (ik heb met hengstenopfok zo 2 hengsten naast elkaar altijd naar buiten gekregen, eerst een weekje goed werken zodat ze weten wie de baas is en dan bleven ze altijd netjes naast me lopen, zeg ik niet dat ik ze afgeranseld heb, maar duidelijk maken als ze met hun schouder voor mij uit liepen, met een tikje een stapje terug laten doen, dit werkt echt!!! (26 jaar jonge paarden getraind)
Ik heb ook met een jonge Rex hengst gewerkt die zogenaamd 'gevaarlijk' was, ik kon er alles mee doen. Met vertrouwen kom je heel ver.

Maar, ik wil wel zeggen, als je paard zich naar achteren gooit of op je af komt, pas aub op, dit is echt gevaarlijk. Maar probeer eerst een hele tijd met grondwerk vertrouwen opnieuw te winnen, je weet misschien ook niet hoe je paard voorheen 'ingereden' is.
Ik kan nog veel meer zeggen hoe ik dit allemaal oploste, als je interesse hebt, mail me dan.

heel veel succes!

Ruitershop Bolsterbos: http://www.stalbolsterbos.be
Facebook: Boomloze zadels België
Ruitershop Bolsterbos

KiKaDay 2018 :
Op 2 Juni 2018 organiseren we de 3de editie van KiKaDay bij de Wolfshoeve training in Hoogerheide.
Een paardensportevenement voor het KiKa Kinderkankerfonds.

Een dag vol clinics, workshops, demonstraties, strodorp en de KiKa Battle

http://www.kikaday.com

ischa
Berichten: 13
Geregistreerd: 20-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-03 19:30

dat zeuren kwam er wat banketstaaf uit. dus dat bedoelde ik niet zo!. i'm really sorry!

maar we hebben wel genoeg ervaring niet ooit eens een pony zadelmak gemaakt. maar ik heb jaren in de paarden gewerkt. en heb al heel wat gezien maar dit is gewoon extreem. en ik vraag alleen advies over hoe jullie zouden reageren.
de achtergrond is niet bekend. dus hoe komen we erachter hoe te reageren.

nogmaals sorry van het zeuren.

groetjes ischa

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 20:43

ischa schreef:
hoi

we zijn niet onervaren in het rijden van jonge paarden. dus ga niet zitten zeuren over een ander erbij halen. we hebben het zelf al best vaak gedaan.het gaat er hierom dat we ons afvragen of het paard dit doet uit angst of dat we te maken hebben met een echte etterzak.
en wat als we een etterzak hebben? is het dan de moeite waard om er energie in te steken of kunnen we hem dan net zo goed meteen verpatsen. ik snap natuurlijk ook dat als het gaat om angst dat er meer vertrouwen opgebouwd moet worden. ???

ander advies als haal er een deskundige bij is welkom

groetjes ischa


sorry maar dit verhaal is niet hetzelfde als deze, de vraagstelling lijkt zelfs in de verste verte niet op elkaar.

Citaat:
Ik heb sinds kort een paardje. ze is 4 jaar en volgens de man waar ik hem bij kocht was ze net zadelmak En was er ongeveer 7 tot 8 keer opgezeten daarvoor had ze in de wei gelopen.
Eigenlijk valt het allemaal erg tegen. Ze is gewoon gevaarlijk. Ik heb er geprobeerd mee te longeren maar ze draait om en wil zich achteruit laten vallen.
Naar de wei gaat nu goed maar dan moet er een ketting om d'r neus anders ga ik er als een vlaggetje achteraan. Van de week stond ze op de wasplaats en gaat het super. Opeens gaat er een knop om en raakt ze in paniek waardoor ze niet meer te bereiken is. Eerst wil ze zich achterover laten vallen maar omdat dat niet lukt komt ze steigerend naar voren. Vandaag ging ik rijden. Aan de longe gaat het redelijk maar zo gauw ik haar losklik gaat weer dat knopje om. Naait ze ertussenuit ( net zoals dat ze losloopt in de bak) en is het gewoon gevaarlijk ze wordt opeens onbestuurbaar en er is niks meer mee te beginnen. We hadden bedacht dat we er een bijzet aan gingen doen en dan weer erop. Ze heeft de bijzet er goed en wel om. Ik zit erop en ze laat zich zo weer achterover vallen...
Wat moet ik hier nou mee. Het is echt supergevaarlijk en als het zo doorgaat ben ik bang dat ik haar moet verkopen.

groetjes isch

groetjes


als je het toch zo goed weet kun je het verschil ook wel zien tussen etteren en angst, en weet je ook wat je moet doen.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 20:48

wat reageren jullie allemaal aanvallend. ze vraagt wat ze kan doen, misschien of jullie ooit al zo'n extreem geval hebben meegemaakt, en wat jullie er dan mee deden. niet of zij al dan niet bekwaam is een paard op te leiden.
eerlijkheidshalve zeg ik erbij dat ik nooit een paard heb opgeleid, maar dat er meerdere gevallen zijn die extreem zijn. ik denk dat hier het belangrijkste is de achtergrond te weten te komen. het kan zijn dat hij of erg verwend of erg slecht behandeld is geweest. ik ben geen held in het oplossen van zo' problemen. misschien als je eens wat boeken leest van paardenfluisteraars dat het duidelijker wordt. ik ben er niet voor, commercieel idd, maar er staan wel waarheden is. het kan een idee zijn verschillende van die methodes te onderzoeken, en te kijken wat kan passen. spreek er idd over met iemand die bv ervaring heeft met moeilijke gevallen, als je die kan vinden. ik hoop dat het opgelost raakt want het klinkt een paard dat vertrouwen moet terugwinnen.

Enya - Daya :-)

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 20:58

ik vind het nogal wat om in deze situatie van internet je adviezen af te halen, wat kan hier beter zijn dan een goede trainer in real life? het verhaal wat we lezen is niet objectief en maar van 1 kant gelezen. wellicht leest iemand anders heel ander gedrag van het paardje dus daar ga je al.
als ik het kon ging ik hier geeneens een advies geven, stel je voor dat het wordt opgevolgd en het werkt averechts... wat dan?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 20:59

niks aanvallend
alleen maar dat ze er ervaren hulp bij moet gaan halen.
Dat is niet verkeerd bedoeld, maar wel de enige oplossing.
Zoals erg vaak.

Zulke grote problemen zijn niet op te lossen via i-net.
We zien hier immers geen paard, dus geen oren, ogen, staart enz, die zo belangrijk zijn om te kunnen bepalen waarom een paard zo reageert.

Vandaar uit kun je pas bepalen of het streken zijn of angst, of beide.

Het enige wat in beide gevallen aan te raden is eerlijk en consequent zijn, en je niet schamen om hulp te vragen.

Hoe denk je, om even over mezelf te spreken, ikzelf paarden zadelmak heb gemaakt? of verprutste paarden weer normaal heb gekregen?
Juist door deskundige en ervaren hulp.
Zelfs na honderden paarden, durf ik toe te geven dat ik er zonder hulp niet kom.
Want elk paard is anders, reageert anders.

Zelfs Anky heeft nog dagelijks hulp.
En mensen die ik ken die veel en veel meer ervaring als ik hebben, hebben hulp.
Maar soms lijkt dat op bokt wel een erg vies antwoord
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-04-03 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

ischa
Berichten: 13
Geregistreerd: 20-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-03 20:59

thanks ponyzotje.

ik voel me hier vet aangevallen terwijl ik alleen maar om ervaring e.d vraag. maar schijnbaar kan dat hier niet eens!.
en ik zeg ook helemaal niet dat ik geen hulp nodig heb want morgen hebben we het erover met de manegebaas die zelf africhter is en die helpt...
maar het lijkt hier op bokt af en toe het enige antwoord te zijn dat je je of aanstelt of dat je je voordoet alsof je een prof bent. en dat ben ik helemaal niet. en dat heb ik ook niet gezegt. ik vraag alleen om ervaringen en over wat jullie zouden doen. en tuurlijk snap ik ook wel dat het helemaal niet kan over internet omdat jullie het paard niet zien. en om nou hier een hele beschrijving te geven van wat ze doet vallen jullie in slaap bij het megalange verhaal.

groetjes isch.
Laatst bijgewerkt door ischa op 20-04-03 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 21:01

kritiek op wat je schrijft moet je ook kunnen slikken, eerst nadenken dus voor jezelf begint uit te vallen. je bent het dus zelf die dit creeërt, wij niet.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 21:09

het was geen kritiek op wat ze schreef, maar op wat ze niet schreef. maar laten we dat rusten, en dus op het probleem voortgaan zoals ze het er in al haar berichten samen heeft gezet. volgens mij zijn hier echt nog wel mensen die zo'n gevallen gehad hebben.
op de regels van bokt. nl staat trouwens ook dat bokkers niet verantwoordelijk zijn voor wat de opstarter van het topic uithaalt met de antwoorden. ze is volgens mij ook verstandig genoeg die te relativeren en toe te passen op haar paard. en vanop afstand kan idd nooit iets gezegd worden, maar als soortgelijke ervaringen uitgewisseld worden kan zij zelf wel een beeld vormen dat haar misschien vooruit helpt. dat is geloof ik ook de reden waarom ze het topic opstelde.

Enya - Daya :-)

ischa
Berichten: 13
Geregistreerd: 20-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-03 21:09

ik kan ook best kritiek hebben. als er gewoon geluisterd wordt. en ik heb het hier ook helemaal niet over kritiek hebben.
ik vraag alleen over ervaringen.~!!!!!!!!!!!!!!!!! want meer kan ik toch niet verwachten!.

idd ponyzotje. het is zo moeilijk om dat hier neer te zetten. en ik weet ook wel dat ik geen oplossingen kan krijgen vanuit hierzo. het is alleen ervaringen van andere mensen en hoe ze erop reageerden.
het topic is ook door hiervoor opgestart maar waarschijnlijk heb ik het verkeerd gebracht waardoor iedereen nou denkt dat ik een pennymeisje ben die één keer in de week op een manege op een shetlander rondhobbelt en nog nooit een groot paard gezien heeft. ( respect voor de pennymeisjes)

groetjes isch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 21:17

oke mijn ervaringen

etterbakken schop ik naar voren als ze alleen al maar dreigen omhoog te komen, of als je merkt dat ze langzamer in tempo gaan.

Naaien ze eruit zet ik ze op een volte.
Zit dat knopje er niet op, schop ik nog harder naar voren.
Willen ze dan langzamer, dan moeten ze nog een paar rondjes voluit Extreme duivel

Bij bange paarden praat ik veel.
Probeer ik ze nooit in de weg te zitten.
Schieten ze er van door, probeer ik zo min mogelijk met been en hand te doen en praat ik ze op de stem weer terug.

Aan bijzets doe ik niet.
levensgevaarlijk
als je idd graag achterover wilt knallen moet je die er aan doen Haha!
het enige wat helpt is je paard voorwaarts houden.

lukt dat niet alleen, dan door diegene op de grond.

Maar aan wat ik hier neerzet heb je geen bal Lachen
Maar goed, nu weet je ff kort gezegt wat ik doe Lachen

En mag ik dan idd je ervaringen weten, want idd om eerlijk te zijn kom je idd over als een pennygrietje (niet l*llig bedoeld )

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 21:25

sorry ik ben nog niet klaar, Ischa kreeg kritiek toen ze met haar 2e post aan kwam zetten. Ze vroeg niet specifiek om ervaringen maar wat ze er nou mee moest, nou dan is het voornaamste antwoord dus begeleiding zoeken.

Hoe bedoel je stukken tekst analyseren?

Nu ben ik klaar... Lachen

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 21:28

het gaat niet om stukken tekst analyseren maar de gedachte erachter. blijkt uit haar volgende berichten.

ik ben ook klaar Haha!

Enya - Daya :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 21:29

Denken moet je aan paarden overlaten
Die hebben een groter hoofd Knipoog

En ik ben nooit klaar, daar heb ik een te grote waffel voor Tong uitsteken


ischa
Berichten: 13
Geregistreerd: 20-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-03 21:41

hahaha

ik moet eigenlijk alleen maar om jullie lachen. wat een zielig zooitje hier zeg. ik heb eigenlijk nog nooit iets met paarden gedaan. dit is mijn eerste keer dat ik op een paard ga.
en hulp erbij nee tuurlijk niet ik los het lekker in mijn eentje op!. en verder. ehm mijn paarden naar voren schoppen tuurlijk doe ik dagelijks ik kom op stal en geef ze een flink portie klappen dan heb ik in ieder geval hun aandacht. dan als ze niet willen lopen krijgen ze wat rotschoppen en lukt het dan nog niet dan krijgen ze met de stroomstok.
zo verbeterd mijn band zichbaar met het paard en doen ze alles voor me!. niet uit vertrouwen hoor!. maar gewoon uit angst!.
verder heb ik het paard al helemaal vereden. en wordt het helemaal nooit meer wat. ze is al afgeschreven want ik heb er al twee keer opgezeten. en tuurlijk met zweep en mijn langste sporen.
goh ik ben echt blij dat ik via een vriendin op dit forum terecht ben gekomen. ik heb echt wat aan jullie ervaringen en adviezen gehad!. ik denk dat ik hier voortaan vaker over mijn paard kom vertellen.

sodeknetter zeg!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lizzy__87, OmgiliBot en 12 bezoekers