hulpteugel om mee te longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
soofje

Berichten: 99
Geregistreerd: 18-04-03

hulpteugel om mee te longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-03 11:18

ik wil graag een hulpteugel gebruiken tijdens het longeren om mijn pony wat soepeler te maken. vroeger bij mijn verzorgpony deed ik dat altijd met van die touwtjes aan de longeersingel (zo deed de eigenaar dat, eigenlijk). ik heb nu een eigen pony van 17 jaar en ik longeer haar 2 keer in de week (zonder touwtjes), maar ik wil dr dus graag wat soepeler hebben en daarom eens in de week een hulpteugeltje eraan doen.

mijn pony heeft een vrij lange rug, daarom heb ik met rijden soms wat moeite om de achterhand erbij te houden.. zodra ik die achterhand erbij heb komt ze vanzelf naar beneden. kan een hulpteugel hierbij helpen (aan de longeerlijn)?

ik heb zelf niet zo veel verstand van hulpteugels aan de longeerlijn dus ik kan wel wat tips gebruiken Haha!
welke kan ik het beste gebruiken?


eefken

Berichten: 459
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Herselt (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 11:27

Ik denk dat een pessoa teugel hier wel kan helpen.
Je hebt wel iemand nodig die deze hulpteugel kent, voordat je ermee gaat beginnen.
Bij de pessoa teugel wordt de achterhand van je paard gestimuleerd om beter onder te treden omdat er een lijntje mee achter de broekspieren loopt. Je paard moet dit natuurlijk eerst leren accepteren.
Je hebt ook een longeersingel nodig met veel ringetjes, zodat je de teugel in verschillende standen kan zetten.
Ik werk er met m'n haflinger ook al meer dan een jaar mee, en ze wordt er erg soepel van, ze ontwikkelen hun bovenhalsspier, hun rugspieren en achterhand!


soofje

Berichten: 99
Geregistreerd: 18-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-03 19:27

iemand op stal heeft een pessoa, ik zal eens vragen of ik mijn pony er een keertje mee mag longeren. maar je kunt die teugel op verschillende manieren instellen, hoe moet je dat doen als je hem voor het eerst bij je pony doet? op de 1e manier? (laag)

eefken

Berichten: 459
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Herselt (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 19:40

inderdaad laag, dan leert hij het best om z'n achterhand te gebruiken, en de bovenhalsspier aan te spannen.
Leer hem wel eerst dat een touw achter z'n billen niet eng is, door bijv. je longeerlijn een paar keer achterlangs te laten glijden; veel paarden paniekeren nogal wanneer ze die pesoa onvoorbereid achter hun kont voelen...
Ik gebruik de pesoa zelfs nu nog (na een dik jaar) bijna altijd in die lage stand; wanneer ze lekker los en laag loopt, zet ik hem in de tweede stand; maar die hoge stand gebruik ik zelf nog niet, omdat ze dat nog niet aankan (volgens mij gaat ze dan haar rug proberen weg te drukken, want dan kunnen ze echt hun hoofd omhoog gooien hé)

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 10:15

Ik longeer met een nylon touwtje van 6,5 m lang. Ben er pas mee begonnen, maar het gaat wel lekker. Ik heb pas een boekje van Lammert Haanstra (spelling?) en daar beschrijft hij in dat hij dit de beste en makkelijkste manier vindt, dus dat probeer ik uit.
Prisca heeft dan een longeersingel om met vrij veel ringen. In het midden van het touwtje heb ik een knoop gelegd, zodat je makkelijk terug kunt vinden wat het midden is. (niet zelf bedacht, stond in boekje). Die ligt midden op haar rug. Dan de touwtjes langs de zijkant door de onderste ring, naar het bit en vanaf daar naar de ring onder haar buik. Zo krijgt ze een driehoek en dat zou dan goed zijn om dat je dan toch nog met je hoofd kunt schuiven, en altijd contact houdt. Ik heb hem nu zo zitten, omdat ze dan lekker lang en rond door haar rug loopt. Lekker ontspannen. Nu een paar keer geprobeerd en ze snapt het inmiddels. Galoperen vindt ze zo echt heerlijk.
Beetje een lang antwoord om te zeggen nylon touw, maar goed. Overigens een stuk goed koper dan een pessoa... Zou ook van belang kunnen zijn.


eefken

Berichten: 459
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Herselt (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 23:05

ja, dat kan wel zo zijn, maar het verschil van die pessoa, is dat de achterhand goed gestimuleerd wordt.
Je kan ook enkel met de voorhand begrensd longeren, maar dan is het veel moeilijker om die achterhand (en rug dus ook) aan het werk te krijgen...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kyno, Lynn_Nikita, Noor17, YandexBot en 37 bezoekers