Knobbeltjes onder de staart?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Knobbeltjes onder de staart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 17:17

Gisteren ging ik de staart van onze schimmel even wassen, toen ik opeens zo'n 7 harde, kleine knobbeltjes onder haar staart voelde zitten! Op de staartwordtel zeg maar. Enig idee wat dit kan zijn? De DA moet dinsdag toch bij ons op stal zijn, dus ik zal vragen of hij er even naar kan kijken, maar wat denken jullie?
Ik ben bang dat het kwaadaardige gezwelltjes zijn of iets in die richting...


FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 17:19

Melanomen.Inderdaad dus kankergezwelletjes.Onze Sound is op 5 dagen na 28 en heeft ze al vavaf haar vijfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 17:24

Dus ze kunnen er wel gewoon oud mee worden? Ik word gewoon helemaal nenuwachtig bij het woord kankergezwelletjes...

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 17:45

inderdaad, dat heb je wel vaker bij schimmels/witte paarden geloof ik.. een paardje in schiedam van de zomer had ze ook, en volgensmij ook ooit eens een paard hier op bokt, kan ik me herrinneren? is wel lang geleden geloof ik maar misschien kun je even met de zoekfunctie kijken.

ik zie het al dat was het paardje van Biebel

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 20:13

Bij ons op de manege was ook een schimmeltje die het had, is er ook gewoon oud mee geworden.


Kaar

Berichten: 129
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 09:02

Bij ons op stal had een schimmel dat ook. Op een gegeven moment is het erger geworden en kwamen er steeds meer bobbels en werden ze groter. Dit paard is hierdoor helaas overleden...
Zelf heb ik ook een schimmel en ben er dus bang voor dat hij dit ook zal gaan krijgen, maar ik hoop van niet natuurlijk!

*...Working hard for something you want is better than wishing for it...*

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 12:30

Melanomen komen vooral voor bij paarden met weinig pigment. Dus zijn idd schimmels meestal de pineut.
Over het algemeen zijn melanomen goedaardig, ze geven dan eerder problemen door de plaats waar ze zitten.
Het begint dan als kleine bruine of zwarte knobbeltjes, onder de huid. Later (echt jaren later) kan het zijn dat ze dan ineens snel gaan groeien, waardoor de huid die erover zit gaat ontsteken. Heel soms zijn ze vanaf het begin al kwaadaardig waardoor ze meteen al snel groeien en uitzaaiingen geven.

Ik zou in jou geval zeggen: houd het in de gaten. Probeer de omvang van die knobbeltjes goed op te nemen en kijk dan eens over een week weer of ze gegroeid zijn. Iedere dag gaan staren heeft weinig zin.
Bovendien is het waarschijnlijk dat je paard er nog gewoon oud mee kan worden.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 16:44

Gisteren is de DA geweest. Waarschijnlijk zijn het idd gezwelletjes. We moeten het in de gaten houden, ze kunnen na verloop van tijd groeien of er kunnen er meer bijkomen. Als ze haar staart omhoog gaat houden moeten we hem weer waarschuwen, dan gaan ze er 'iets mee doen' (?) Dit is wat ik begreep uit het verhaal van de eigenaresse!

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 15:27

hoi alle schimmels hebben bultjes is neit kwadlijk de een heeft het meer dan de anderedus! niet bang zijn echt niet! zmaar wel uitkijken dat ze neit kapot gaat dut neit krabben of zo groetjes laura!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 20:39

Nee, dit is niet waar! Ik ken een heleboel schimmels waarbij geen bultje te bekennen is!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 21:04

het is wel waar, heel veel schimmels hebben het , soms op plekken die je misschien niet zo goed ziet.ik heb twee schimmels en beide hebbet het op verschillende plaatsen.de ene melanomen onder de staart en de ander een soort wrat op de hals.ik heb me hele leven alleen maar schimmels gereden en schimmels gehad en ik denk dat wel 75 % iets met de huid had.denk maar eens aan mensen , mensen met weinig pigment hebben veel vaker huidaandoeningen , zoals verbranden in de zon, dunne huid, eerder allergisch etc.geloof me, ik weet er alles van met mijn rossige haar en mijn sproeten :S

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 21:06

Zoals gezegd, melanomen komen vooral voor bij schimmels.
En met weinig pigment is het niet vreemd dat ze er vaak last van hebben.
Dat wil dus niet zeggen dat iedere schimmel direct onder zit.
(Zoals niet ieder rossig persoon huidkanker krijgt!)

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 21:08

Jantien, dat is precies wat ik bedoel!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Bytespider, ComscoreBot, LiannePuthzy, ogidni, RianneH, roekes, Sky_As, vierhoef en 114 bezoekers