Geen concentratie en geen systeem, help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Geen concentratie en geen systeem, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-03 19:43

Ik heb moeite met voor mezelf rijden. In de les gaat het goed, maar zodra ik het zelf moet doen, lijk ik nergens te komen.

Natuurlijk moet je uit je les voldoende inspiratie halen om voor jezelf te rijden, maar het ligt niet aan mijn les. Het ligt echt puur aan mezelf.

Maddox is een paard waarbij je minimaal 5 x op het goede knopje moet drukken voordat hij doet wat je vraagt. Laten we zeggen dat ik regelmatig bij 3x ophoud omdat ik denk dat ik het fout doe en dan ga ik wat anders proberen. Je weet namelijk pas dat het het juiste knopje is, als hij reageert, en dat duurt vaan wel 5 x. Ik heb er gisteren voor het eerst sinds tijden iemand anders even op gehad om te laten voelen wat ik voel. En wat was mijn grootste openbaring: zij houdt alles veel langer vol dan ik, gewoon doorgaan met dezelfde oefening (nou ja oefening, we hebben het hier over ontspannen en loslaten).

Ik ben gewoon niet goed geconcentreerd (in mijn les wel) en ik ben echt iemand die na 5 rondjes weer even terug gaat naar stap.

Heeft er iemand tips voor dit vage verhaal?

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 19:46

doen net als dat andere mens. volhouden. je doet het echt wel goed. anders zou je instructrice je het wel zeggen. echt blijven doorvragen. en als het niet gaat zonder die instructrice moet het mss es tegen haar zeggen. mss weet zij wel een oplossing. echt blijven volhouden!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 20:12

ik denk dat je niet consequent genoeg rijd. voor dat je gaat rijden schrijf je op wat je allemaal van plan bent in (bijv.) dat uur. en dan rond je het ene punt pas af als je het ander gehad hebt en het moet wel binnen dat uur gebeuren. hopelijk wertk het, groetjes en succes

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 20:51

ik ben het met Okkie1 eens... Het is iets dat je jezelf moet aanwennen en eigenlijk druist het ook een beetje tegen mijn idee in dat je afhankelijk van hoe het paard aanvoelt, bepaalt wat je gaat doen, maar om jezelf meer discipline aan te leren werkt het prima.

Bedenk wat je wilt bereiken op een bepaalde dag. Bepaal door middel van welke oefeningen en in welke volgorde (denk aan je lessen!) je dat einddoel kunt bereiken en probeer volgens dat recept te gaan rijden. Heel schools, maar het werkt echt.
Soms doe ik het ook, vandaag had ik bijvoorbeeld voor het eerst het paard van een stalgenootje om te rijden. Van te voren heb ik bedacht wat ik wilde bereiken (ook ontspannen en loslaten) en daar heb ik heel systematisch naar toegewerkt (met wat hobbels, meneer jaagde me regelmatig de stuipen op het lijf door hysterisch te reageren op wind, takjes, vogeltjes etc.. Haha! )

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 00:11

Begin bij het begin: wát gaat er fout, hóe moet het opgelost worden? Begin bv bij de stap: wat ging er in de stap allemaal fout en hoe is dat in mijn les doorgenomen? Idem met draf en galop. Schrijf het inderdaad anders ná je les op en hou desnoods een soort dagboek bij van wát je die keer hebt geoefend en hoe dit is opgelost. Dan kan je dit áltijd nazien. Train jezelf ook hierop, dat je elke keer bij hetzelfde begint en dat dit uiteindelijk een automatisme gaat worden en je zo steeds meer bij leert. Bv de ene week hiermee beginnen en opbouwen met andere oefeningen, de andere week begin je met een andere oefening (zodat de training niet te eenzijdig wordt).

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 03:46

dressuurproeven rijden (niet altijd dezelfde) werkt ook. je moet die figuren rijden en het liefst nog goed ook. wat minder ging doe je de volgende keer een oefenen.

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 20:29

gewoon blijven volhouden !

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 10:13

Ik krijg vanuit me les meestal oefeningen mee waarvan ze wil dat ik die die week oefen en wil dus ook in me les zien dat ik daarop ben vooruit gegaan. Deze zijn dus opbouwend en elke week pakken we weer andere puntjes op ter afwisseling en uiteraard iedere keer weer de basis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 11:05

Same here. Ik krijg huiswerk tot de volgende les, en zo heb ik het zelf ook altijd gedaan met lesgeven. Je geeft iemand een handvat om lekker zelf te werken tot de volgende keer dat je er weer bij bent. Maar de tussentijdse motivatie moet toch echt bij jezelf wegkomen...

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 11:14

Ik schrijf 's avonds na mijn les in een agenda op waar we aan gewerkt hebben en wat er moet gebeuren. Met deze dingen hou ik me dan de rest van de week bezig, en eigenlijk werkt dit prima. Als het echt niet lukt (meestal heb ik dat al door voor dat ik op mijn paard zit) ga ik wat anders doen, longeren of lekker losgooien.