doorzitten gaat echt niet bij haar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

doorzitten gaat echt niet bij haar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-03 19:36

Ik heb nog nooit echt problemen gehad met doorzitten,behalve dan toen ik begon met rijden.Op zo ongeveer alle paarden en pony's waar ik ooit mee gereden heb kan ik tamelijk-heel goed blijven doorzitten,ook op de "harde(re)".Maar mij 1 pony niet.Nu is dat mijn verzorgpony,ik rijd er erg vaak mee,dus is dat een probleempje.Ook in galop wip ik meters uit het zadel.Aan het zadel ligt het niet,want voor de eigenaars dat zadel gekocht hadden heb ik er mee op andere pony's gereden,en daar kon ik wel goed blijven zitten.Van m'n instructrice krijg ik dan tips van maak je zwaar,zit achteruit,doe je beugels langer,blijf ontspannen zitten maar het helpt gewoon geen zier.Het andere meisje dat met haar rijd heeft ook problemen met doorzitten,maar niet zo erg als ik.Ze zegt dat ze niet hard is maar hoog opgooit (euh...wat betekend dat Verward ) en dat je dat gewoon moet worden.Ik rijd sinds september met haar,dus dat is denkik toch al lang genoeg om je aan te passen.Heeft er iemand tips of advies?zou bv een gelpad kunnen helpen?

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 19:44

pfff, het kan aan het paard liggen en aan andere dingen. heeft hij geen pijlijke rug dat het daarom is dat hij zicht hoger opgooit.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-03 19:47

ze is onderzocht door een DA,dus een medisch probleem is uitgesloten

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 20:02

Nicole gooit ook hoog op door haar ruime gangen, ik kan heel moeilijk op haar blijven zitten.
Doe aan de longe zonder beugels zitoefeningen, armen zwaaien achterom kijken enz. Dan leer je je evenwicht beter te bewaren en zonder beugels kun je je ook makkelijker zwaar maken.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 21:34

Zet het paard zich niet vast? Mijn pony zit verschrikkelijk als ze zich vastzet in haar rug, maar op het moment dat ze wel loslaat en ontspannen over haar rug loopt zit ze heerlijk. Als ze zich vastzet doet ze dat meestal omdat ze niet ontspannen en/of niet nageeflijk genoeg is.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-03 21:44

soms doet ze dat,en dan is het nog veel erger.dan zit je net op een vrachtwagen,maar meestal kan je haar heel goed laten plooien en in stap en draf-lichtrijden loopt ze bijna vanzelf aan de teugel.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 21:51

Maar loopt ze dan ook echt over de rug heen. Mijn pony heeft die neiging ook en dan loopt ze met het hoofd en de nek heel netjes, maar de achterkant komt niet mee. Het is dan inderdaad net of je op een hardhouten plank zit Lachen niet echt comfortabel.

wat ik altijd doe is eerst goed losrijden (veel voltes, overgangen en goed de benen erbij) en dan pas gaan doorzitten.

Ik weet niet of deze pony het ook doet, maar die van mij heeft ook de neiging om meteen de kop omhoog te gooien als ik ga doorzitten. Meestal komt dat of doordat ze nog niet helemaal los is, of doordat ik zelf niet ontspannen genoeg ga zitten.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-03 21:58

Als ik vrij rijd rijd ik ook altijd goed los.maar veel doorzitten doe ik daar niet,omdat ze nog vrij jong is (4jaar) en dat dat dus belastend is voor haar rug maar ook uit eigenbelang(liever niet dan wel dus Schijnheilig )
Ik neem les in een manege,en daar wordt vanaf de moment dat er aangesingelt wordt (na een minuut of 5-10 dus) alleen nog maar doorgezeten.veel kans om haar te laten ontspannen heb ik dus niet.Nu hoor ik je al roepen "neem dan privéles".Nu,die nam ik ook,maar m'n instructrice is verhuist.Nu kan ik op die manege wel privéles krijgen,maar 20€ voor een halfuurtje vind ik voor mijn spaarpot toch net iets te schadelijk.ik heb "maar" 40€ zakgeld per maand,en daarmee moet ik dus rondkomen.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 22:02

Kan je niet met de instructrice (of instructeur) van de manegeles overleggen of je wat minder door mag zitten, zowel omdat het vervelend zit als met oog op de leeftijd van de pony?

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-03 22:04

haar antwoord is dan "de les duurt 1 uur,een klein halfuurtje daarvan moet je doorzitten.Je doet die les 1x per week,daar zal je pony echt niet van doodgaan hoor"neej,die pony niet,maar mijn zitvlak wel Koe

boontje
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 23:59

Voor een jong paard is doorzitten een erg zware belasting, zeker wanneer er nog geen ruggebruik is.Zonder ruggebruik kan je ook nooit fijn doorzitten(dus ligt niet aan jouw doorzit kwaliteiten).Bij het aanrijden van een jong paard moet de prioriteit liggen bij de ontspanning,van achteruit over de rug naar de hand toegereden zijn.Als dat in orde is kan en mag je pas gaan doorzitten.Voor het behoud van je paard en voor het behoud van jouw zitvlak.Veel succes ermee!!!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 03:43

übung macht der meister. ik weet nog toen ik van de pony's op de paarden overgingen. ik dacht ik zat voor de eerste keer erop. doorzitten was ook heel lastig. begin kort en eindig lang. bouw het op en dan komt het vanzelf. ga ook pas doorzitten als hij ontspannen is.

succes!!