Hoe weten of zadel goed past?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Hoe weten of zadel goed past?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-03 17:04

Het zadel dat ik nu voor mijn paard gebruik ligt op zich goed op het paard, ze heeft er tenminste geen last van. Zelf vind ik het echter geen lekker zadel om op te rijden. Ik heb nog een ander zadel liggen van mijn vorige paardje, maar hoe weet ik nu of het wel past? Verward Heeft er iemand misschien tips voor waar je op moet letten?

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 18:10

De ruggegraat moet vrij liggen,en je moet kijken of het zadel recht ligt.
Er moet voldoende ruimte tussen de voorboom en de schoft,en de achterboom mag niet klapperen.Je moet ook een vlakke hand onder het zadel kunnen doen,aan de voorkant bij de wrongen.
Kan iemand anders mij nog aanvullen?

Kaar

Berichten: 129
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 18:13

Tussen de schoft en de voorboom moeten ongeveer 3 vingers passen. De wrongen moeten goed aansluiten op de zijkant van het paard...er mag geen licht tussendoor schijnen.

regien

Berichten: 115
Geregistreerd: 02-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 19:30

Zoals hiervoor beschreven en pas dit zadel dan zonder het sjabrak eronder. Dus alleen het zadel los op de rug liggen en dan kijken of het niet klemt en er voldoende ruimte bij de schoft en ruggegraat is idd. Ook niet de singel vastmaken, gewoon alleen het zadel, los erop leggen.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 20:04

Als je zelf geen ervaring hebt met het passen van een zadel dan kun je er imo beter iemand bijhalen die er wel verstand van heeft.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 20:10

Ik ga ook mee met wat Linda zegt,haal er iemand bij,zodat je zeker weet dat je een goed passend zadel krijgt.Die kan je ook meteen alles laten zien.

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-03 11:22

Bedankt voor de tips! Ik ken helaas niemand die verstand heeft van hoe het zadel moet liggen, maar ik zal daarvoor nog wel eens rondvragen.

Annetteb
Berichten: 16
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 19:59

Je kan het beste gewoon even naar een goeie ruiterzaak gaan. Ik had het er vandaag nog over met de eigenaresse van mijn bijrijdpaard; je kan er een hoop mee verpesten, met een verkeerd zadel en dus zou ik me heel goed laten adviseren door iemand die er heel veel verstand van heeft.

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-03 20:02

Bedankt voor je reactie!! Ik heb al iemand gevonden die er iets meer verstand van heeft dan ik, dus als die het ook niet zeker weet is een ruiterzaak misschien een goed idee

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliƫnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 21:55

Ja idd een ruitersportzaak is wel handig Haha! .
Ik heb laatst een nieuw zadel gekocht. Een verkoper van de ruitersportzaak (hypo Weert) is met het zadel langsgekomen en heeft het gepast.

Wat ook belangrijk is, is dat er licht onder het zadel doorschijnt ( bij de ruggengraat). Dus als je achter het paard staat, moet je onder het zadel bij de ruggengraat een lichtinval kunnen zien. Dat betekent dan, dat het zadel niet op de ruggengraat drukt.

Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 22:05

Wat haffi zegt is waar, ik wil er nog aan toevoegen dat dat dus ook zo moet zijn als je erop zit. Dus, met jouw gewicht erop, moet je onder je zadel door kunnen kijken, dan weet je zeker dat ie vrij ligt. De kussens mogen ook niet knellen op de ruggengraat, maar er vrij van liggen.