hengstenketting

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kyrseltje

Berichten: 8731
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Wenum-Wiesel

hengstenketting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-06 09:30

MIjn pony is zoo sterk... En ik ben niet zo sterk... dus daarom heeft mn instructrice voorgesteld om een hengsteketting te gebruiken, ddus k er 1 gekocht, alleen nu vraag k me af hoe gebruiken jullie hem?(als je er 1 gebruikt)


Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:33

Van de linkerkant van het hoofd door de zijkant van het halster aan de rechterkant van het halster vast maken. Dus onder de kaak door.

De keting altijd los laten hangen en indien nodig één goede ruk geven. Dus niet constante druk, dan irriteer je je pony alleen maar en zal ie lastiger worden.

Maar als jou instructeur het adviseerd ga ik er vanuit dat zij jou ook het beste even kan uitleggen hoe je het kan gebruiken.

(let wel op want je kan er erg scherp mee inwerken !! Het is niet voor niets een HENGSTENketting)

Anoniem

Re: hengstenketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:36

Als ik een hengstenketting gebruik doe ik deze meestal door de linkerring van de neusriem van het halster, over de neus en dan aan de rechterring van de neusriem van het halster weer vast. Vaak doe ik hem dan ook nog 1 (halve) slag om de neusriem heen, zodat hij niet te ver naar beneden zakt.

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:39

Over de neus ?? Dat heb ik nog nooit gezien. Ik doe em altijd onder door.

Waarom doe jij em over de neus CCCorine ??

Kyrseltje

Berichten: 8731
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Wenum-Wiesel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-06 09:46

CCCorine heb je daar een foto van?? de jouwe snap ik niet helemaal...

Kyrseltje

Berichten: 8731
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Wenum-Wiesel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-06 09:47

oja trouwens het liefste bij elke manier een foto is duidelijker...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:56

Hengstenketting is en blijft een lapmiddel. Je moet proberen te werken aan het feit dat je paard sterk wordt. Ik zou grondwerk met hem gaan doen.

Ik ken beide opties: ketting over de neus, en ketting onder de kin. In de western heb je dan ook nog weleens dat de ketting door de mond of over het tandvlees wordt gehaald, maar dat zou ik zelf niet zo gauw doen.

Vraag het idd je instructrice hoe je hem gebruiken moet. En probeer wat grondwerk mee te nemen, want zoals gezegd, een hengstenketting is een lapmiddel, en lost het probleem niet op!

Je suis Charlie.


Kyrseltje

Berichten: 8731
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Wenum-Wiesel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-06 12:05

wat voor een grondwerk bedoel je daarmee? bijv. achter je blijven als jij stopt dat hij niet veder dan je schouder komt?

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:16

Ik denk dat Cassidy vooral doelt op gehoorzaamheid ja.

Toen mijn ruin nog hengst was had ik em er voor de zekerheid aan, die hormonen kunnen plots op hol slaan, maar ik denk dat ik echt maar 1 situatie ben tegengekomen waarin ik het echt heb moeten gebruiken omdat ie mij niet meer zag staan. Verder is hij altijd gehoorzaam geweest.

Vergeet niet het is een dier, en in mijn ogen mag hij best ergens van schrikken of een poging doen op onderzoek uit te gaan. Vooral een jong dier. Zolang hij mij maar niet vergeet.

magicrover
Berichten: 1077
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: klein huisje in het bos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:25

Ik bevestig hem op dezelfde manier als ccccorine. Als je een stuk loopt zorg dan dat de aandacht op jou gevestigd is. laat hem desnoods een keer stilstaan (terwijl er niets langs komt) of een stapje of wat achteruit.

Kyrseltje

Berichten: 8731
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Wenum-Wiesel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-06 12:27

ik ga gewoon in het begin hengsenketting gebruiken voorde zekerheid, en hij reageerd veel beter op mij, als ik stilsta staat hij ook stil, dus het gaat de goede kant op

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:50


Je suis Charlie.

Kyrseltje

Berichten: 8731
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Wenum-Wiesel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-06 12:56

oke ik ga lezen

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:57

Ik doe hem door de linker, dan door de rechter en dan weer vast aan het oogje onderaan de ketting.

Kyrseltje

Berichten: 8731
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Wenum-Wiesel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-06 13:01

bedoel je het boek?

Kyrseltje

Berichten: 8731
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Wenum-Wiesel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-06 13:01

irish_lady schreef:
Ik doe hem door de linker, dan door de rechter en dan weer vast aan het oogje onderaan de ketting.


linker/rechter wat?? en bij mij zit er geen oogje aan...

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:13

`linker en rechter ring van de neusriem, onderlangs en dan terug onder aan de ketting vastmaken.

Kyrseltje

Berichten: 8731
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Wenum-Wiesel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-06 13:29

ooh okej
ik denk dat ik de manier doe van ring rechts, ring linkss en dan onderlangss dat werkt erg goed bij m

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 18:36

Ik gebruik de ketting alleen als mijn paardje heel druk is; dan doe ik de ketting over de neus.
Ze wordt dan meteen kalm, zonder de ketting daadwerkelijk 'strak' aan de trekken.
Van de linkerring van het halster, onder de kaak door naar de rechterring doen ook heel veel mensen, alleen zelf vind ik dit een beetje 'gemeen' omdat vaak de ketting strak blijft staan, ook al laat je het touw losser. Doordat het een ketting is blijft hij hangen in de ring. Met gevolg dat als je paard braaf is het niet meteen een 'beloning' krijgt door het touw te laten vieren. Met de neus is gelijk de druk ervan af.

anOek_G

Berichten: 118
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Almere

Re: hengstenketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 20:13

Ik lees dat veel mensen hier de hengstenketting boven de neus langs bevestigen,, maar is dat niet superslecht en zielig voor je paard ?
want zo druk je de luchtwegen toch dicht, ?!, dit kan blijvende schadelijke gevolgen voor je paard hebben !

Verder ben ik het ermee eens: GRONDWERK,, dat werkt egt superr !
tenminste bij mij well !

Life is what you make it x. !

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Re: hengstenketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 22:42

anOek_G schreef:
Ik lees dat veel mensen hier de hengstenketting boven de neus langs bevestigen,, maar is dat niet superslecht en zielig voor je paard ?
want zo druk je de luchtwegen toch dicht, ?!, dit kan blijvende schadelijke gevolgen voor je paard hebben !

Verder ben ik het ermee eens: GRONDWERK,, dat werkt egt superr !
tenminste bij mij well !



Wat denk je dat de constante druk van een neusriem/sperriem doet? Die drukt ook niet de luchtwegen dicht hoor
Een hengstenketting boven de neus zit gewoon los (net zoals onder zn kin) het is alleen in het geval dat het nodig is één rukje voldoende is.
Zelf ben ik niet zo voor over de neus maar voor onder de kin.

RhealLover

Berichten: 1692
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: In het Brabantse land

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 22:51

de vraag is ben je zelf in staat om deze juist te gebruiken? en is het niet een miscommunicatie tussen jou en je pony.

Ikzou zeggen probeer eers met een halstertouw door de ring heen aan de linkerkant en onder de kin langs en vastklippen aan de rechterkant, dit werkt veel minder scherp en is vriendelijker.

Dus niet onnodig naar iets grijpen als er een andere manier is

Verder kan je een hengstenketting op dezelfde manier vastmaken als ik bedoel met het halstertouw, wat ook kan is hem door halen en hem aan het onderste ringetje van je kettine vastmaken, dus daar waar de ketting overgaat in lijn.

Echter kan je de ketting ook op een groffe manier gebruiken maar dit is niet aan te raden, deze manier passen wij op mijn werk toe bij 1 hengst die overal dwars doorheen loopt en alles negeert en dat is de ketting door de mond, niet de meest vriendelijke manier en is ook zeker af te raden.

Bezoek onze website. Voor Arabieren, fotografie en de webshop.
http://www.nadiyya-arabians.nl

ZzzeiN

Berichten: 6309
Geregistreerd: 08-11-05

Re: hengstenketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 22:53

Quarterh0rse schreef:
anOek_G schreef:
Ik lees dat veel mensen hier de hengstenketting boven de neus langs .
Zelf ben ik niet zo voor over de neus maar voor onder de kin.



Ja ik ook stél dat hij een gekke beweging maak vind ik de kin ook beter dan de neus.

Ik heb vroeger bij mijn paard ook een hensgtenketting gebruikt, ik deet hem dan rechts doorheen links vastmaken.
Ik gebruik hem nu niet meer omdat mijn paard nu zonder ook luistert maar de hengsten ketting heeft daar zeker bij geholpen omdat mijn paard nogal vrij sterk en onrustig was (zat in karakter). Ik liet hem trouwens niet de hele tijd strak.

Anoniem

Re: hengstenketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 00:06

anOek_G schreef:
Ik lees dat veel mensen hier de hengstenketting boven de neus langs bevestigen,, maar is dat niet superslecht en zielig voor je paard ?
want zo druk je de luchtwegen toch dicht, ?!, dit kan blijvende schadelijke gevolgen voor je paard hebben


Ik doe de ketting niet te laag over de neus (dus niet over het hele zachte deel heen). Dichtgedrukte luchtwegen en schadelijke gevolgen heb ik nog nooit meegemaakt.

anOek_G

Berichten: 118
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Almere

Re: hengstenketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:10

Oke !
Ja, ik had ooit zoiets gehoord, maargoed als je er inderdaad maar bewust mee omgaat moet het goed gaan..

Life is what you make it x. !


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers