Slagen jongeren minder snel voor hun rijbewijs?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Slagen jongeren minder snel voor hun rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-03 13:08

Deze vraag kwam bij me op naar aanleiding van een paar topics van mensen die af moesten rijden.

Ik hoor vrienden die gezakt zijn vaak zeggen dat ze jonge mensen veel minder snel laten slagen dan ouderen. Klinkt op zich ongeloofwaardig vind ik, maar wie weet komen oudere mensen (voor de duidelijkheid geen 80+ ers, maar gewoon mensen van achter in de 20 en ouder) betrouwbaarder over dan een puberige 18 jarige? Ik weet het niet. Verward

Ben zelf 19 jaar. Ben de eerste keer gezakt, maar ik reed toen ook echt niet goed, dus was wel terecht. Tweede keer geslaagd.

Wat denken jullie er van?

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 13:10

Nee hoor, niet mee eens.

Ken zat mensen die met lof de eerste keer slaagden, op hun 18e of 19e.
Het heeft niet met je leeftijd te maken, het heeft ermee te maken of je genoeg inzicht hebt in het autorijden en in het vooruitkijken.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 13:23

Ligt er ook aan hoeveel mensen er al zijn geslaagd en hoeveel geld je rij-instructeur nodig heeft. Mijn vader is (al heeeel wat jaren terug) op die manier ondersteboven genaaid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 13:30

Niet mee eens
ik ken een heleboel 18/19 jarige die voor de 1e keer geslaagd zijn.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-03 13:34

XoNo schreef:
Ligt er ook aan hoeveel mensen er al zijn geslaagd

Ja, dat verhaal hoor je vaker, dat een examinator elke dag minstens zoveel mensen wil/moet laten zakken, maar daar geloof ik dus echt niks van.
En over hoeveel geld je instructeur nodig heeft: die heeft er niks over te zeggen of jij wel of niet slaagt.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 13:45

Jammer dat het CBR geen spaarsysteem hanteert, want dan had ik allang een paar examens cadeau gekregen Haha!
Voor de duidelijkheid: 7x examen gedaan..... (nu wel in het bezit van het welbekende roze papiertje Haha!)

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 14:02

Ik denk niet dat dat ermee te maken heeft, je leeftijd...
Maar eerder hoe je rij-gedrag is op je examen, je kan natuurlijk pech hebben die dag en heel goed rijden voor de rest... maar de examinator moet je beoordelen op het moment dat je examen hebt.
Ik ben zelf twee keer moeten gaan, de eerste keer verpeste ik m'n maneuvers voor ik de baan op moest (achteruitrijden, keren in straat, ...) door de zenuwen. En de tweede keer ging alles perfect...

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 14:06

Uhm...Xono haalt daar wel even een goed punt naar voren..

" Ligt eraan hoeveel geld je instructeur nodig heeft"

Ik heb dan nog niet afgereden, maar heb het idee dat hij dat zolang mogelijk uitstelt. Ik rij nu al weken rond, alles gaat prima, alles gaat goed. Ik doe hiermee natuurlijk lekker veel ervaring op, dus kan er niet slechter van worden !
Maar ik heb zo mijn 25ste les, en heb nog geen 1 keer file geparkeert, of uberhaupt geparkeerd. Nou vraag ik me wel af wanneer dat gaat komen ?!

Misschien was het een domme fout om drie keer 10 lessen in 1 keer te betalen ( dus 3 x 340 euro) en denkt hij toch bij zichzelf...die heeft poen zat...?!

Moet ik dit eens aankaarten bij hem, of maar gewoon geduldig wachten tot hij zelf komt van " laten we eens wat parkeeroefeningen doen" ( hopelijk dan wel voor les 40 !)

tije

Berichten: 1546
Geregistreerd: 21-08-02
Woonplaats: randje utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 14:34

ik was 3 maanden 18 toen had ik me rijbewijs
en een maand later me aanhanger en nu ben ik bezig met me groot rijbewijs
dus als je het aan mij vraagt NEE

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 14:45

Ik was net 20 en haalde mijn rijbewijs in een keer. Het ging ook harstikke goed.

Mijn broertje heeft vorig jaar ook examen gedaan, hij is 18 en heeft er 3x over gedaan. Maar hij is ook echt een racemonster en die halen ze er zo uit tijdens de examens hoos Haha!

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 14:51

Mijn zus is nu 18 en eergisteren is ze in een keer geslaagd..

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 14:54

Ik denk dat je wel gelijk hebt. Het is mij ook wel eens opgevallen. Ik ken ook veel mensen van 18 / 19 jaar die in 1 x slagen, maar mensen van ongeveer 25 of ouder slagen nog sneller in 1 x.
Ik heb trouwens al 2 x een roze papiertje gehaald (B en E rijbewijs) en allebei in 1 x.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-03 14:58

Les_Fjal schreef:
Moet ik dit eens aankaarten bij hem, of maar gewoon geduldig wachten

Ja, zou ik wel doen, ik heb ook om dingen moeten 'zeuren' bij mijn instructeur.
Anders heb je over een jaar nog lessen. Gewoon doen.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 16:41

Mijn zus is ook de 1e keer geslaagd. Ze was toen ook pas een halfjaartje 18. Volgens mij ligt dat daar echt niet aan hoor, er zijn natuurlijk een hoop pubers die nogal overzelfverzekerd zullen rijden Lips are sealed maar ach.. de 2e keer slagen ze dan meestal wel. Knipoog

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 16:46

Ik ben het er helemaal niet mee eens, net als die fabeltjes dat een examinator maar een bepaald aantal mensen mag laten slagen, daar geloof ik echt niks van.

Ik ben na tig lessen in 1x geslaagd.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 16:48

Mijn broertje heeft m ook in 1x gehaald...Is net 3 maanden 18 .Ben het niet eens dus met deze vraag/stelling...Want ik ken er verder ook veel die zo geslaagd zijn...

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 17:58

Les_Fjal schreef:
" Ligt eraan hoeveel geld je instructeur nodig heeft"

Ik heb dan nog niet afgereden, maar heb het idee dat hij dat zolang mogelijk uitstelt. Ik rij nu al weken rond, alles gaat prima, alles gaat goed. Ik doe hiermee natuurlijk lekker veel ervaring op, dus kan er niet slechter van worden !
Maar ik heb zo mijn 25ste les, en heb nog geen 1 keer file geparkeert, of uberhaupt geparkeerd. Nou vraag ik me wel af wanneer dat gaat komen ?!


Dat is wel heel vaag.
Bij mijn eerste les ging ik bijvoorbeeld al de snelweg op, hellingproef enz enz.
Bij mijn volgende lessen ging ik al straatje keren en inparkeren.
Mijn tussentijdsetoets is ondertussen al aangevraagd en heb 11 lessen gehad. Mijn instructeur zegt ook: 'Als je kunt, moet je op gaan.'

Heel raar dat jij deze dingen allemaal nog niet hebt gehad
Zou er ook zeker eens een opmerking over maken wanneer hij denkt dat jij een keer op mag voor je rij-examen. Ik heb dat ook gewoon gevraagd Lachen

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 08:52

Ik heb in 1 jaar tijd al mijn rijbewijzen gehaald,ik was net 19,toen had ik motor,auto,en vrachtwagen plus aanhanger al.
Het ligt er ook aan hoe je je zelf opsteld tegenover de instrukteur,als jij maar als een braaf persoontje iedere keer gewoon een uurtje bij hem rondhobbelt,zonder wat te vragen,ben je zelf dom,en hij slim,want dankzij mensen zoals jullie woont hij waarschijnlijk in een kast van een huis[denk dat ik ook maar rij-instrukteur wordt],je moet gewoon brutaal zijn en zeggen:ik wil nu bv. file-parkeren leren,of bochie achteruit,etc.
Zolang jullie dat niet doen,denk ik dat jullie een lesje of 80 krijgen[tegen die tijd heeft hij weer een nieuwe auto],ik hoop voor jullie dat,mocht het eenmaal zo zijn dat je af mag rijden,dat je dan in 1 keer slaagt!

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 09:50

Les_Fjal schreef:
Moet ik dit eens aankaarten bij hem, of maar gewoon geduldig wachten tot hij zelf komt van " laten we eens wat parkeeroefeningen doen" ( hopelijk dan wel voor les 40 !)


Zou ik zeker doen! Hij kan het hooguit weigeren, en als jij er aan toe bent en alles verder goed gaat zie ik niet in waarom hij die zou doen toch?

Sommige rij instructeurs zijn echt een stelletjes naaiers! Ik heb van veel vrienden gehoord dat ze bij de "verkeerde" rij-instructeur waren gekomen die hun gewoon maar een beetje door lieten rijden om hun geld af te troggelen.

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 10:30

Ben ik het ook niet mee eens. ik ben ook de tweede keer geslaagd voor praktijk ...

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 11:15

Les_Fjal schreef:
Ik heb dan nog niet afgereden, maar heb het idee dat hij dat zolang mogelijk uitstelt. Ik rij nu al weken rond, alles gaat prima, alles gaat goed. Ik doe hiermee natuurlijk lekker veel ervaring op, dus kan er niet slechter van worden !
Maar ik heb zo mijn 25ste les, en heb nog geen 1 keer file geparkeert, of uberhaupt geparkeerd. Nou vraag ik me wel af wanneer dat gaat komen ?!

Daar kan idd wel eens wat verschil in zitten.
Ik heb een pakket van 25 lessen gekocht. Daarna volgt examen en je mag op de kosten van de rij-instructeur nog een gratis herexamen doen als je de eerste keer zakt. Hij heeft er dus veel voor over om iedereen te laten slagen.
Derde les heb ik op de snelweg gereden, hellingproef gedaan en parkeren. Voor de 10e les hebben we alle bijzondere verrichtingen minstens 3x gedaan. Heel anders dan bij jou dus.
Ik zou hem er op aanspreken dat je graag wat meer bijzondere verrichtingen wil doen. Je leert immers door veel te oefenen, en daar heb je toch juist je lessen voor??

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23424
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 13:13

en ik ben al 2 x gezakt, 1 keer terecht en 1x onterecht (vind ik)

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 16:57

Mijn vriend is de eerste keer ook gezakt, echt voor niks want hij deed niks fout en dat zei zijn rij-instructeur ook.

Zijn rij-instructeur zei ook dat ze minder snel jongeren laten slagen. Cbr ziet niet graag jongeren op de weg, omdat sommige zo absurd rijden ofzo?!

Ze laten per jaar maar ook zoveel procent slagen en expres zoveel procent zakken.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 18:20

ik vind dat ze veel sneller slagen. Ik heb ene paar vrienden ( inclusief mezelf ) we zijn allemaal de 1ste keer geslaagd.

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 20:58

Zou het niet kunnen dat oudere mensen voor de zekerheid liever wat meer lessen hebben voor ze de eerste keer examen gaan doen? Juist mensen die heel veel lessen gehad hebben, slagen in 1x. Over hoe een examinator op leeftijd oordeelt, durf ik niks te zeggen.