dominant paard slaat ander paard in elkaar,wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

dominant paard slaat ander paard in elkaar,wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-03 16:17

Ik heb een hele dominante merrie. Zelf heb ik geen problemen met haar, het is juist een schat. Maar zodra ik haar bij een ander 'normaal' of niet zo dominant paard in de wei zet, gaat het helemaal mis. Dan wordt het andere paard achterna gejaagd en helemaal in elkaar geschopt. Ik weet best dat het vrij normaal is dat een beetje schoppen kan gebeuren als paarden elkaar net leren kennen, maar dit is echt niet normaal. Ik heb ze vandaag maar uit elkaar gehad, anders dan trapt ze dan andere paard nog kreupel en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Valt hier iets tegen te doen of heb ik gewoon pech en kan ik mijn paarden nooit bij elkaar zetten?
Oh het vreemde is dat Jildau, het paard waar het om gaat, gewoon in een kudde liep op de plaats waar ik haar vandaan heb, dus ze is in principe wel sociaal.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 16:24

Misschien moet je hem bij paarden zetten die wat meer tegen dr opgewassen zijn? Maar als het echt gevaarlijk is zit er niet veel anders op dan hem alleen te zetten denk ik.... Scheve mond

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 16:25

Blijft dit gedrag ook lang doorgaan? Anders hoort het nl gewoon bij de kennismaking en bij het uitmaken wie de baas is. Ook kan het dat de wei te klein is en dat jou merrie het andere paard niet zo dicht in haar buurt kan hebben. Wat je er precies aan kunt doen, weet ik niet. Misschien kun je ze op een groter stuk zetten totdat het wel goed gaat en dan het stuk steeds kleiner maken. Anders denk ik dat je gewoon pech hebt, maar dat wil niet zeggen dat je paard nooit bij andere paarden kan. Het ligt ook heel erg aan het paard waar je je merrie bijzet. Mijn merrie is ook erg dominant en kan in de bak absoluut niet met ruinen staan terwijl het met merries hardstikke goed gaat. In de wei gaat het met de ruinen ook goed omdat ze dan nog wat anders te doen heeft en niet alleen op de ruinen concentreert.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 16:27

Klinkt bekend, mijn tinkermerrie moet ook weinig tot niks van andere paarden hebben. (degene met wie ik haar heb laten kennismaken dan). Alleen kleine shetland-mannetjes vindt ze leuk.
Maar een antwoord of oplossing heb ik helaas niet voor je. Succes!

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-03 17:14

Ja ik dacht eerst ook dat het een geslachtskwestie was, maar nee...misschien eens een paardentherapeut inzetten Haha!

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 22:01

wij hebben er ook zoeen op stal. die staat nu gewoon apart. dat beest ging echt voor het moorden volgens mij. dat was gewoon niet leuk meer.
het was geen kennismaking, ze bleef er maar achteraan jagen. Ik lieg, ze kan wel samen met een witte ruin bij ons op stal. dat is de enige bij wie ze kan.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 22:08

Hmmz flink balen... Maar hoe lang staan ze nu bij elkaar? 100% zeker dat het niet uitproberen is?

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 22:32

Wat andere al zeiden, is de ruimte niet te klein ofzo? Of mocht ze het andere paard gewoon niet? Sher is ook heel dominant, toen ze voor het eerst met Amber los stond was de voorkant van de paddock voor Sher, en Amber mocht zich aan de achterkant vermaken. Sher gaat alleen niet echt erachteraan ofzo, ze moest gewoon niet te dichtbij komen. Nu gaat het heel goed, ze staan de hele tijd samen enzo. Met Urre heeft Sher echter nooit ruzie gehad, die mocht de eerste keer al aan der kont snuffelen enzo, het deed er niks.
Sher's moeder is ook heel dominant, en die gaat idd ook achter andere paarden aan jagen. Maar die kan nu ook met 1 ander paardje losstaan. Als ze naast elkaar los stonden gingen ze altijd heel leuk samen, dus toen maar eens bij elkaar geprobeerd. Otoes liet in het begin wel even flink merken wie de baas was, maar nu zijn het echt beste vriendjes Lovers

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 08:15

Als het echt tot gevaarlijke situaties gaat leiden kun je maar 1 ding doen en dat is de twee paarden uit elkaar halen. Soms klikt het gewoon niet.
Maar de mogelijkheden die hiervoor werden genoemd zijn wel het uitzoeken waard. Misschien gaat het beter op een grotere wei, of hoort het gewoon bij de kennismaking. Je schrijft nl niet hoelang het duurt dat er geslagen wordt. Misschien wil je merrie het andere paard alleen zijn plek maar wijzen en is het daarna afgelopen.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 08:54

Ken ook zo'n merrie, die blijft ook de paarden aanvliegen in de weide ernaast en slaat ook idd naar andere paarden. Mijn paard was de enige die erbij kon staan. Het enige nadeel dat er was aan bij haar in de weide staan is dat als ze een ander paard aanvliegt naar achteren uitslaat en als je paard dan te dichtbij staat krijgt ie alsnog een klap (al dan niet per ongeluk)

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 09:34

Ok, maar wat zouden jullie dan doen in mijn geval:

"Mijn" merrie heeft het (alleen als ze hengstig is) op onze kreupele tinker voorzien, ze rent dan vanaf de andere kant van het land zonder aanleiding ineens op de tinker af en begint te meppen en te schreeuwen. De tinker kan niet veel doen, en bijt en schopt toch maar wat terug. Als je ze hun gang laat gaan blijven ze doorgaan, gevolg: 2 paarden die open liggen (en de mijne vaak nog kreupel ook ) Het is echter alleen maar zo als ze hengstig is. Het vervelende is alleen dat je die hengstigheid niet ziet aankomen, en dat ze verder ook nergens last van heeft! (oh en ze is nogal vaak hengstig ))

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-03 18:04

snowdon schreef:
Hmmz flink balen... Maar hoe lang staan ze nu bij elkaar? 100% zeker dat het niet uitproberen is?


Misschien wel, maar ons land is dus niet zo groot en ik was gewoon bang dat Jildau Eileen lam zou schoppen, daar ga ik niet op wachten, dan grijp ik in! Maar ik kan me niet voorstellen dat Jildau Eileen niet mag, de laatste is zo'n vriendelijk paard! En ze blijft toenadering zoeken tot Jildau, ook al is deze steeds zo bitcherig tegen haar...
nou goed, ik zet ze eerst een tijdje naast elkaar, en dan mogen ze op een groter stuk land eens aan elkaar ruiken over een week of 2. Eens zien hoe dat gaat...