onregelmatig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-03 10:20

Ik rijdt sinds kort een jong paardje in.(4 jaar) Hij loopt zeer onregelmatig in zijn gangen, vooral in draf en ook kan hij precies niet op een rechte lijn lopen.. Verward Nu, ik weet waarom dat is, hij is nog niet erg in evenwicht hé. Maar hoe leer je het hem.. Mensen zeggen: leer hem op zijn eigen voeten lopen door zeer veel drijven en handen ietsje naar omhoog. Maar als ik men hande ietsje naar omhoog doe, dan gaat hij zeer rap draven en koppie hoog in de lucht... Ik ga zaterdag wel les krijgen op hem, eens zien wat mijn instructeur zegt, maar al tips voor dan???

RoCKyLoVE

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 10:22

flink doorijden ja.. en veel rechte lijnen rijden..

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 11:13

Zoals Rockylove al zei, flink doorrijden!

Ik heb het ook met Univoque, zij kan geen mooi rechte lijnen lopen en gaat héél snel, waardoor de draf heel onregelmatig wordt.

Wat ik doe is het volgende:
Ik heb wel het voordeel dat ze haar hoofd niet in de lucht steekt,
maar ze blijft vrij laag met dr hoofd.
Als ze snel wilt lopen, fijn dan mag ze dat van mij.
Maar ik laat haar altijd iets boven haar tempo lopen dan,
zodat ze het gevoel krijgt dat ik bepaal wat ze doet.
Dit is dan in het begin héél snel, maar
ik houd haar heel erg bezig, door veel figuren, rechte lijnen en overgangen te rijden.

En na een tijdje kan ik haar mooi opnemen, loopt ze goed nageefelijk en op mijn tempo.
Probeer het eens, ik weet niet of het zal helpen bij jou,
maar je kan proberen!!

Succes!

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 11:23

Eventjes totaal Off topic: ik las net je profile. Was dat Alieska van Stephanie?

On topic: Bespreek ook goed voor de les met je instructeur waar de problemen zitten zodat daar extra op gelet kan worden.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 14:13

veel naar voren rijden iderdaad wat drafbalken mee nemen en heel veel rechte lijnen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 15:29

blijf eens lekker op de hoefslag rijden voorlopig en het liefst op zijn makkelijke kant. de teugels ontspannen en goed je been eraan. heb je een rustige zit? veel longeren helpt ook. naderhand kun je ook wat meer op zijn meoilijke kant rijden en daarna voltes.

succes!!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 12:49

zorg dat je veel begeleiding hebt,
Je moet een jong paard niet alleen rijden.

esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 12:45

je leert een paard alleen maar op eigen benen te lopen door voor zoveel mogelijk eraf te blijven rijd veel figuren en wissel je tempo vaak dan heb je het snelste resultaat. succes!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 19:37

esme schreef:
je leert een paard alleen maar op eigen benen te lopen door voor zoveel mogelijk eraf te blijven rijd veel figuren en wissel je tempo vaak dan heb je het snelste resultaat. succes!


een paard wat nog niet op eigen benen is krijg je waarschijnlijk zonder iets te forceren niet makkelijk door veel figuren gereden. je moet het opbouwen en veel rechte lijnen laten lopen daarna voltes en dan steeds meer vragen. veel figuren zou ik in het begin even mee wachten.

boemel

Berichten: 8384
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 19:44

Een paard wat slecht in evenwicht is, kun je het makkelijkst iets boven het tempo laten lopen. Dan loopt we waarschijnlijk wat regelmatiger.
Gebruik weinig hand, zodat ze daar niet op kan hangen. Wel gewoon contact houden. Je moet het haar niet te moeilijk maken, maar wat 8-ten rijden is absoluut goed voor de afwisseling en houdt haar soepel. Probeer wel wat stelling te vragen en geef duidelijk en op tijd aan waar je haar naar toe wilt sturen.

Verder zou ik nog niet te veel met haar galoperen zolang ze weinig evenwicht heeft. Ik had altijd het idee dat ze daar snel wat onzeker van worden. Wat drafbalkjes neerleggen kan inderdaad helpen en geef haar regelmatig longeerwerk.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 09:36

Inderdaad: weinig hand. Maar ook niet te veel bijdrijven. Ik heb zelf een vierjarige en ik probeer altijd met lichte hulpen te werken: been = voorwaarts. Niet voorwaarts = tikje. Zo zit je je paard zo weinig mogelijk in de weg en geef je ze de kans op eigen benen te laten lopen. Netjes recht op zitten, goed in balans. Je bent je paard aan het recht richten, dus niet te veel figuren, het liefst af en toe een buitenrit, kilometers maken!
Van galop krijgen jonge paarden meestal veel balans - maar dan wel recht uit, dus het liefst buiten.

Ik zou niet te veel longeren, vind dat met jonge paarden toch een risico, kans op verkeerde belasting, vooral als ze nog wat onhandig zijn.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 14:16

Kendra schreef:
Ik zou niet te veel longeren, vind dat met jonge paarden toch een risico, kans op verkeerde belasting, vooral als ze nog wat onhandig zijn.


het ligt er maar aan hóé je longeert...bij longeren is het de bedoeling het zelfde doeleinde te bereiken als onder het zadel. een jong paard kun je dus beter wel door een 'ervaren' longeerder laten longeren, niet zomaar wat doen. want dán (net zoals het meeste bij paarden wat verkeerd gebeurt) kun je iets forceren

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 14:58

Okkie1 schreef:
het ligt er maar aan hóé je longeert...bij longeren is het de bedoeling het zelfde doeleinde te bereiken als onder het zadel. een jong paard kun je dus beter wel door een 'ervaren' longeerder laten longeren, niet zomaar wat doen. want dán (net zoals het meeste bij paarden wat verkeerd gebeurt) kun je iets forceren


Mmm, ben het maar gedeeltelijk met je eens - longeren doe je per definitie op de volte, of je nu ervaren bent of niet (wat ik overigens wel van mezelf durf te zeggen, maar dat terzijde). Voor een jong paard prefereer ik 'recht uit'. Ik longeer dus 1 keer per week en dan het liefst op een uitgezette volte (prikpaaltjes en lint, beschik helaas niet over een round pin of zo iets) zodat ze aanleuning hebben aan de buitenkant. Daardoor lopen ze beter uitgebalanceerd en hoef ik ook minder aan de mond te zitten.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 15:06

hoe doe je het paard dan laten wennen aan het zadel en de eerste keer als iemand erop gaat??

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 16:44

naar buiten en lekker veel draven over lange bospaden. Ideaal om ze mooi recht te krijgen.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 17:07

veel binnenhoefslag rijden en de handen een beetje breed en een heeeeeeeeeel licht contact met de mond,de wendingen ook een beetje "aanwijzen" met de hand, dwz hand naar rechts als je naar rechts wil en andersom.ook duidelijk zijn in de overgangen,dus actief aandraven en op je zit(langzamer lichtrijden) terug laten komen.die hand er zoveel mogelijk af, dan kan ie zijn evenwicht met jou erop weer herstellen