Mag je paard grazen met bit in?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Mag je paard grazen met bit in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-03 17:59

N.a.v. een ander topic: mag jullie paard van jullie grazen als jullie een pauze houden tijdens een buitenrit? Ik heb persoonlijk een vreselijke hekel aan het rijdende voort snacken van paarden: een hapje van een boom hier, een plukje gras daar...afgezien dat het gewoon niet mag en de natuur daardoor aardig op zijn donder krijgt...het hoort gewoon niet.

Vanaf het moment dat mijn paard het bit inheeft mag ze van mij niet meer eten. Als er hooi ligt in haar box en ze krijgt het bit in, is het daarna afgelopen. Ze krijgt geen snoepje als ze het bit inheeft.

Als ik met haar ga wandelen, heb ik bepaalde plekjes waar ze even mag grazen. Dat weet ze, en daar strevent ze dan ook op af. Voor de rest lonkt ze af en toe nog met een grassprietje, maar ze weet dat ze dat niet mag.

Hoe hanteren jullie dat? Mag je paard met bit in grazen, storen jullie je aan snackgedrag tijdens het rijden?

Je suis Charlie.


Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 18:07

Met rijden straks ben ik niet van plan om hem te laten grazen.
Met wandelen soms wel, als ik even zin heb om te rusten.
Maat alleen als ik het hem duidelijk maak dat hij mag grazen, zodat hij niet naar het gras trekt.
Soms probeert hij wel wat mee te pakken, als hij verder braaf is mag het ook zolang hij maar door blijft lopen en het niet constant is.
Maar als ik er geen zin meer in heb weet hij het ook en pakt hij niks meer.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 18:08

De mijne weet dat hij enkel een hap gras mag nemen als ik het aangeef.
Onder het zadel is er dus absoluut no-way dat hij stiekem een pluk gras of een resum bladeren aftrekt (doen hij dus ook niet ) maar als we even halthouden en ik stap af mag hij van me gerust wat gras plukken.
Gebeurt overigens enkel en alleen als we een hele lange buitenrit maken , voor de rest nooit ofte nimmer.

En hij is de enigste pony van me die dat mag , voor de andere ben ik véél strenger *LOL*

Ik heb overigens ook de pest aan een paard wat terwijl je rijdt constant ook overal rond zich heen licht te happen en te plukken. Ik zag regelmatig paarden die dan een tak Rodhendron tot zich namen wat hartstikke giftig is. Alleen al om die reden mag het niet.

Maar een pitstop kan bij mij , en als ik een koek neem mag hij gerust ook wat nemen.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 18:09

Tuurlijk mag dat Lachen Gewoon ff lekker eten, gaat daarna altijd gelijk aan de teugel Pling haha maar ff een eetpauze voor haar en ff lekker ontspannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 18:17

Tijdens een buitenrit laat ik Kawa eigenlijk nooit grazen.
Hij heeft dan al meer dan ontspanning genoeg.

Een snoepje krijgt hij tijdens het rijden wel eens.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 18:20

Ik vind het een hele irritante eigenschap als een paard gaat grazen als ik erop zit. Ik sta het dus ook absoluut niet toe. Als we pauze houden vind ik het wat anders, dan maak ik de neus- en sperriem los en dan mag het wel. Met wandelen heeft hij ook een hoofdstel om, maar dan zonder neusriem eraan. Hij mag dan dus wel grazen met bit in.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 18:20

als ik erop zit loopt ze en gaat ze niet staan snacken, in het bos als we al een tijdje onderweg zijn mag ze een hap gras als ik de kaart aan t lezen ben, of de laatste 100 m voordat we teruggaan maar niet eindeloos en als ik zeg doorlopen dan hoort ze ook door te lopen.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 18:38

Gelukkig kijkt Par niet naar hte gras om als we buiten zijn.
Ze ziet veelste veel dingen om haar heen gebeuren en heeft helemaal geen tijd voor dat stomme gras Haha!
Moeilijk voor te stellen van een haf he.

Dus ik hoop dat ook als ik er op zit ze er niet naar om zal kijken.
Ik heb namelijk een onwijze hekel aan die paarden die je de hele tijd bij de bosjes weg moet trekken en waar neit eens een normale buitenrit op te maken valt omdat ze de hele tijd hun hoofd richting gras en/of tak bewegen.

En snoepen met het bit in vindt ik zelf ietwat engig, er zit toch iets in de weg en heb weleens het idee dat ze der in zou kunnen stikken ofzo.

En daar nog eens bij komend dat ze absoluut niet verhongert vindt ik dat ze best wel even kan wachten met snoepen tot ze klaar is Haha!
Moet ik ook altijd van mijn ma en pa Schijnheilig

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 18:43

mijn haflinger heeft af en toe van die periodes dat ie dat dus doet.
vandaag nog.

Hij maakt gewoon misbruik als je lekker aan het kletsen bent en als je zelf niet 100% bent.
Als hij moet piesen langs de weg maakt hij helemaal misbruik want dan piest ie en eet tegelijk.
En nu zijn die verse blaadjes helemaal onweerstaanbaar.

Verder maak ik me er niet meer zo druk over, het is in die zin niet helemaal goed gegaan in de opvoeding(gebrek aan ervaring)

Maar de slechte dingen van Felix zitten niet in Danno, inmiddels wel veel ervaring opgedaan in de opvoeding Haha! .

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 19:20

Daar ben ik heel streng in,zolang ze het bit in heeft mag ze niks eten.
Ten eerste omdat ze zowieso al haar hele leven bezig is,om zoveel mogelijk eten binnen te krijgen,en dat zal ze anders tijden buitenritten nog veel meer doen dan dat ze nu al doet.
En omdat ze dan heel veel gaat schuimen en alles dan onder het groene kwijl komt te zitten.
Verder is lang gras ook nog eens gevaarlijk,dus ik laat haar gewoon nooit eten met bit.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 19:35

Ik laat Andrew dus wel eten, maar ben wel strenger en consequenter geworden. Ik bepaal of het mag of niet... Het is even oefenen, maar dan hebben ze snel door op welke momenten er wel en niet gegeten mag worden! Als hij echt vervelend word, dan houd het dus op.

Machie

Berichten: 16000
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 20:05

Baloe mag het NIET. te eerste kan hij t niet Haha! Alles draait om het bit heen. En dat is vrij gevaarlij. Verder wil ik het gewoon niet hebben. Vind het er ook niet uitzien

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 20:32

Mijn paard krijgt nooit wat te eten met bit in! Toen ik haar pas had, werden buitenritten ook nog wel eens een lopend buffet, maar dat heb ik haar grotendeels af kunnen leren. Ik vind het niet kunnen voor de natuur, maar het kan ook gevaarlijk zijn (aan takken trekken, die vervolgens terugzwiepen richting ruiter, om maar een voorbeeld te noemen).

Ik vind het trouwens ook zwaar irritant als paarden zowat je arm uit de kom rukken als je met ze aan het halster loopt en er staat toevallig een plukje gras.

blaffie

Berichten: 624
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 20:41

als ik op röskva rijd, mag ze absoluut niet grazen of ergens anders aan eten. dit weet ze ook. ook krijgt ze nooit wat van me met haar bit in, vind ik gevaarlijk.

aan het halster eet ze wel gras, maar ze weet dat dat alleen mag als ik het aangeef. dus niet dat ze me de weg oversleurt, omdat ze een stukkie gras ziet! maar dat lijkt me vrij normaal.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 20:43

Tijdens het rijden heb ik er echt een gruwelijke hekel aan. Dat gedraai constant! Joop is de grootste sneakhoofd (nee niet het, maar DE) op 4 benen. Die hapt zo noncha als maar mogelijk is een halve boom weg. Goed, als ze over het ruiterpad hangen vind ik dat hij gelijk heeft, moet ik maar een snoeischaar meenemen (wat ik ook wel eens doe, want ik wil rijden, niet plat op m'n paard takken ontwijken). Maar als hij het doet krijgt hij gigantisch op zijn kop. Letterlijk, want ik mep óf op de takken (geweldig schrik effect) of gewoon op z'n neus als hij die opzij steekt. Hij weet dat het niet mag.
In de box heb ik er niet zo'n probleem mee, pas als hij dan van dat groene slijm produceert trek ik de bende er allemaal uit. Gelukkig probeert hij het niet al te vaak want het eet niet zo gemakkelijk met een dichtgesnoerde neusriem (veel mensen hebben die te los, normaal gesproken kán een paard geeneens eten met neusriem, maar dat terzijde) en een hap ijzerwerk in je mond. Snoepjes krijgt hij ná het rijden ná het afzadelen ná het afspuiten en na een snoepje mag hij nog even rollen. Dan krijgt hij z'n deken en mag hij op stal ('s avonds, anders blijft hij lekker in het zonnetje).
De hengst is trouwens net zo'n sneakhoofd. Die dondert zn hoofd midden in de takken en opent dan z'n mond, sluit m weer en houdt net zo lang vast tot de tak afbreekt. Zelfs mijn mep op tak, neus of ruk in mond (andere kant op) faalt nogal eens. Dus dan is het voorover buigen en het takwerk uit de mond rukken. Vindt meneer niet grappig! Maar goed, hij weet dat ik dat gevreet niet leuk vind. Hij heeft een halsterhoofdstel, en dus geen strakke neusriem, dus hij kan waar hij maar wil zijn mond wagenwijd openzetten. Voltrack heeft helemaal geen neusriem, maar een goede opvoeding. Behalve dat is hij niet zo'n durfal geloof ik Haha!
De hengst moet op wedstrijden ook met bit in rondlopen (als hij vervelend is de hele tijd anders alleen naar de keuring), gewoon omdat mensen anders gaan piepen van 'oh houd m ns stil, blablabla', terwijl het beest an sich niks doet. Het is een beetje banketstaaf om hem dan niet te laten eten, maar het bit zit m wel degelijk in de weg. Dus als hij rustig is, is dat het eerste wat uit gaat. Over straat wandelen gaat ook zo veel mogelijk met bitje in omdat ik 1x met twee op draf geslagen paarden heb gezeten en dat was niet voor herhaling vatbaar... Scheve mond En dan mogen ze ook wel eens een bermpje leegeten, dus dan moet het maar met bit in. Wel heel vervelend om dan daarna zo'n bit weer schoon te krijgen...

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 20:44

Als ik echt intensief aan het rijden ben, mag ze absoluut niet eten, maar hou ik een pauze dan laat ik haar af en toe wel wat hapjes gras eten. Dit gebeurd eigenlijk bijna nooit, omdat ik niet vaak een lange pauze neem.

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 20:47

Pablo is daar heel makkelijk in. Hij neemt geen hapje onder het zadel tenzij ik heel duidelijk zeg dat hij dat mag. Ik laat hem dus wel eens grazen als we op een buitenrit zijn. Hij gooit niet zomaar zijn kop naar beneden om te grazen.
Bij zijn moeder deed ik dat nooit want die dacht dan meteen dat ze altijd mocht eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 21:38

Amanda mag absoluut niet eten met bit in, ze probeert het wel altijd, en blijft dat ook volhouden. Nu rij ik steeds in het bos en moet ik dus constant opletten dat ze niet steeds een hapje wegplukt van de bomen/gras enz. En dat doet ze nog heel sneaky ook, want als ze moet hoesten strekt ze de hals en terwijl ze hoest neemt ze tussendoor een hap gras, waardoor ze nog meer moet hoesten Tijdens een pauze mag ze ook niet met bit in eten, omdat ze dat niet kan, ze schranst namelijk gigantisch, en dan zit dat bit nogal in de weg.

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 21:40

Ik rij buiten met halster en ik laat Rocco wel eens een hapje eten, maar het moet wel erg duidelijk voor hem zijn dat het alleen mag als ik het zeg. Het wordt erg irri als hij zelf de hele tijd probeert te eten.

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 21:40

En Snow maakt t Amanda niet echt makkelijker, aangezien hij wel af en toe de kans krijgt Haha! Ik weet dat t niet goed is, probeer t hem ook zo min mogelijk te laten doen, maar af en toe lukt me dat niet of vergeet ik t...


Moonlover

Berichten: 1547
Geregistreerd: 25-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 21:53

Een jaar geleden ree ik op een shet, en die moest bij elk plukje gras wel een hap nemen en trok gewoon keihard de teugels uit je handen, om maar ff te eten. Super irritant en je kon slaan met je zweep wat je wilde maar beest reageerde nergens op... was echt super irritant, vind dat een paard best wat mag eten maar zo erg..

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 22:11

Die van mij mogen dat ook absoluut niet, vooral niet omdat ik het gevaarlijk vind. Ze maken, omdat ze weinig ruimte hebben, vaak proppen en die kunnen vast komen te zitten. Ik heb wel eens met mijn hand een paardenmond in moeten gaan om zo'n prop er uit te krijgen (gelukkig niet een van mijn paarden).
Soms jat Parcival opeens een tak van een boom maar die haal ik er dan zonder pardon ook meteen weer uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 22:39

Nee, bij mij iig niet.
Omdat het dan om het bit heen blijft zitten geloof ik.
Bij mij heb ik ze bijna altijd aan het halster ook als we gaan wandelen.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 00:06

Ik sluit me aan bij het merendeel. Mander en Ies mogen absoluut NIET grazen tijdens het rijden. Als ik een pauze neem (dan stap ik af, hoofdstel uit en halster om) dan wil ik het toestaan.

Ze horen tijdens het rijden/werken op MIJ te letten en niet op bomen, takken en grassprietjes!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 00:18

Euhh, beetje moeilijk te beantwoorden als je al zonder bit rijdt Haha! - maar ik heb een speciaal "commando" met mijn merrie afgesproken: er wordt NIET gegraasd, tenzij ik zeg 'ga maar'. Werkt perfect, ze begrijpt het en luistert er naar, en zodra ik tijdens het grazen zeg 'kom!' is het grazen ook direct afgelopen en gaan we weer verder waar we gebleven waren.

Beetje suffe woorden geef ik toe, maar het is in de loop der jaren zo gegroeid en paard begrijpt me tenminste .....

Extremely rare and Beyond Compare


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annienke, Dartel, denisesilver, Fleuribelle, Karintich, meggiemeg, mmajar, ogidni, Symke, TamaraFloor, zippora en 168 bezoekers