aangalloperen op binnen of buitenbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

aangalloperen op binnen of buitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-03 11:38

ik vraag me eigenlijk al een hele tijd iets af:
wat zijn de redenen (voor- of nadelen) om op het binnenbeen of het buitenbeen aan te galopperen.

Ik hoor zelf bij de buitenbeenschool, voordeel vindt ik dat ik de achterhand eventueel nog wat naar binnen kan zetten en waar nodig stelling vragen met mijn binnenbeen.

Nu weet ik dat er ook veel mensen zijn die een binnenbeenhulp geven voor de galop..Enig idee waarom voor een van beide methode wordt gekozen?


shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 11:45

Hoe het mij geleerd is is, buitenbeen naar achteren en dan tegelijk met je binnen en buitenbeen aandrijven, maar dat is lang geleden ik doe idd alllen mijn buitenbeen naar achteren en daar gaat ze al, is toch het mooiste dat je paard op de kleinste hulp reageert!!!, duidelijke knoppen hebben SUPER!!

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-03 11:51

shaneen schreef:
Hoe het mij geleerd is is, buitenbeen naar achteren en dan tegelijk met je binnen en buitenbeen aandrijven, maar dat is lang geleden ik doe idd alllen mijn buitenbeen naar achteren en daar gaat ze al, is toch het mooiste dat je paard op de kleinste hulp reageert!!!, duidelijke knoppen hebben SUPER!!


Shaneen...moet ze van jou niet wachten op de galopshulp ?(d.w.z. in mijn geval buitenbeen geeft iets meer druk). B'elanna had ook de gewoonte om weg te galopperen bij buitenbeen naar achter. Dat vond ik vreselijk irritant omdat ik dan niets meer kon corrigeren aan de achterhand. Ik heb haar nu dus juist geleerd te wachten op wat ik wil met mijn buitenbeen naar achter...

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 11:59

Dat is mijn hulp, voor wijken of appiamenten komt er druk bij, ze is er licht met hulpen is echt super, een ander kan haar bijna niet rijden, maar als je op wedstrijd bent, ziet het er super mooi uit, je ziet eigenlijk mijn hulpen niet. Het is niet zo ik schuif mijn been en ze gaat, je moet wel op de goeie plek zitten. Het is ook niet zo dat zij de beslissing maakt, we gaan nu in galop, ze heeft het 2x gedaan, dan zet ik haar stil, op de noodrem en naar achteren, zo leert ze het heel snel af. *LOL* doei

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 12:00

Op mijn rijvereniging hadden twee instructeurs hier discussie over. Zelf doe ik mijn buitenbeen terug om aan te geven dat ik wil galopperen maar ze mag pas aanspringen op mijn binnenbeen. Er is mij toen vertelt dat dit de enige manier is omdat je anders problemen zou gaan krijgen met de wissels springen. Nu ben ik hier nog lang niet aan toe, dus ik weet niet of dit inderdaad zo is.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-03 12:05

aan shaneen...oh ik snap het! Ja kan me voorstellen dat het even omschakelen is als je jouw paard nietsvermoedend rijdt dan.

Voor wat betreft die wissels...dat probleem zie ik niet zo. Ik wissel door mijn paard recht te maken en anders te gaan zitten, maar of dat de juiste methode is weet ik niet hoor. Ik doe het gewoon zo en het werkt.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 12:07

Galophulp is volgens mij iets wat je met je zit doet. Als je gaat staan alsof je op het paard zit en je wilt de hulp geven voor de linkergalop, dan draai je je heupen naar links. Nu gaat automatisch je buitenbeen (rechterbeen) naar achter en je binnenbeen (linkerbeen) blijft op de plek of op de singel.
Je galoppeerd niet alleen aan met je buiten of binnenbeen. Door de verplaatsing van mijn benen galoppeert mijn paard aan, ik hoef dan niet extra te drijven.
Kijk uit dat je paard niet scheef aangaloppeert doordat je teveel buitenbeen geeft.
Maar om een lang verhaal kort te maken; ik draai mn heupen naar de kant waar ik aan wil galopperen (ga niet scheef zitten), hierdoor heb ik met allebei mijn benen contact met mij paard en is hij opgesloten tussen mijn benen. Door deze hulp springt ze goed aan zonder dat ik moet drijven.

She's my lady Lovers

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 12:18

In ons geval is het ook afhankelijk wat het paard geleerd heeft... Limonero heeft geleerd aan te galoperen op het binnenbeen. Doe je het op je buitenbeen, dan krijg je contragalop!

Meagan heeft geleerd om op het buitenbeen aan te galoperen, en net als bij het paard van Shaneen, hoef ik alleen iets te verzitten waarbij mijn been een fractie naar achteren schuift, en dan springt ze aan.
Overigens : als ik contragalop vraag dan hoef ik dus alleen maar mijn zit zodanig te veranderen zodat mijn binnenbeen iets naar achteren schuift, dus eigenlijk springt Meagan ook aan op het binnenbeen, maar dan in de contragalop...

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 12:55

Zelf galoppeer ik altijd aan op het binnenbeen. Buitenbeen iets naar achteren en een lichte druk met het binnenbeen. Buitenbeen kan daarna altijd nog iets corrigeren als dat nodig is. Nadeel vind ik als een paard aangaloppeerd als je je buitenbeen naar achteren legt, dat ze te snel aangalopperen terwijl je dat niet wilt. Daarom geef ik liever de galophulp via het binnenbeen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 13:05

idd. als je je paard alleen op je buitenbeen laat aangaloperen heb je snel een sorrt 'huppeltje' erin gereden. het paard legt de link: buitenbeen eraan=galop. als je dan een volte gaat verkleinen en je geeft druk met je buitenbeen om de achterhand te begrenzen kan je paard in galop aanspringen of een huppelpasje maken. of bij een veruiming over de diagonaal beetje meer buitenbeen en je paard springt in galop. dat is heel lastig om eruit te rijden.

ik geef galophulp in combinatie van binnenbeen en buitenbeen. zodra ik aanvoel dat hij/zij klaar is om aan te springen rij ik met mijn binnenbeen tegen de buitenteugel, geef even (goede stelling) en duw op dat moment met mijn buitenbeen aan.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 15:26

okkie1 schreef
Citaat:
idd. als je je paard alleen op je buitenbeen laat aangaloperen heb je snel een sorrt 'huppeltje' erin gereden. het paard legt de link: buitenbeen eraan=galop. als je dan een volte gaat verkleinen en je geeft druk met je buitenbeen om de achterhand te begrenzen kan je paard in galop aanspringen of een huppelpasje maken. of bij een veruiming over de diagonaal beetje meer buitenbeen en je paard springt in galop. dat is heel lastig om eruit te rijden


ik leg mijn been naar achteren door iets te gaan verzitten en dan springt ze aan. Als ik mijn been naar achter leg omdat ik wil begrenzen, dan gebeurt er niets anders dan het begrenzen, ook bij zijgangen oid heb ik geen last. Typisch geval van goede communicatie tussen ons twee denk ik dan maar. Vaak is het zo dat als ik 'galop' denk, ze dan aanspringt. Zolang ik dus niet te vroeg denk doet mijn paard het goed Haha!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 16:04

haha ligt eraan welke galop ik wil pakken voor de gewone binne been op de singel buiten been er achter binne been+ gewicht en handen geeft hulp en bij de contra galop buiten been op de singel binne been er achter en de rest hetzelfde als hierboven.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 18:56

Inderdaad Abby, je paard moet wel verschillen kennen tussen aangalopperen en begrenzen.
Je buitenbeen heeft veel meer functies dan alleen aangalopperen!!!!!!!
Je paard en jij moeten elkaar begrijpen.. Bij mij is denken vaan ook al genoeg!

She's my lady Lovers

Nouka

Berichten: 4430
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Cornwall, U.K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 19:22

Binnenbeen op de singel, buitenbeen erachter wordt bij mij altijd geroepen... Lachen

لا شيء يدوم

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 17:05

Ik heb geleerd dat je paard rond moet worden om je binnen been, waardoor je de juiste stelling kan pakken voor de gallop, op mijn buitenbeen springt ( sprong Knipoog ) renske aaan in de gallop. En met wissels Verward zie ik het probleem niet zo.

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 17:09

zolang je paard het begrijpt en je komt er niet door in de problemen is het toch goed Haha! en nistria ik begrijp dat je buitenbeen heel veel functies heeft. maar ik bedoelde het anders denk ik.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 22:37

ik doe ook nog iets met mijn binneheup, geloof ik. Verder heb ik mijn buitenbeen iets achter de singel en binnenbeen erop en dan binnenbeen en binnenheup? Ik geloof dat dat het ongeveer is.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 10:56

de wissels worden vaak aangeleerd door de benen om te leggen. maar het buitenbeen moet wel duidelijk aanwezig zijn om om te springen. ( grinnik sorry ik kan het niet zo goed uitleggen. ) in de galop onderhoudt het binnenbeen het ritme en de sprong en de onderzetting van de achterhand. en het buitenbeen begrenst toch.

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 17:40

Ik laat ze ook aanspringen op het buitenbeen.

Mijn instructrice door het buitenbeen naar achter te leggen en met het binnenbeen de hulp te geven.
Ik heb gevraagd of het nodig as om te veranderen, maar zij zei van niet.

Kawa kent dus wel duidelijk het verschil tussen bv aangalloperen en travers.

Dus geen enkel probleem.
Ook de vliegende wissels doet hij op het nieuwe buitenbeen.

Maar ik denk dat in al die dingen de gewichtshulpen nog het meest van belang zijn. Lachen

lindaantje
Berichten: 59
Geregistreerd: 16-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 18:01

volgens mij zit het zo hoor, zo heb ik t in iedergeval geleerd:
binnenteugel van de hals voor stelling,
buitenteugel tegen de hals voor over de buitenschouder vallen,
buitenteugel maakt een ophouding om de diagonale beenzetting te doorbreken
binnenbeen op de singel geeft het binnenachterbeen opdracht verder onder te komen en voor de buiging
buitenbeen achter de singel, voor uitzwaaien en activeren buitenachterbeen
beide benen drukken door, waarbij het binnen been het meest actief is
stil en rechtopzitten,
op het moment van aanspringen handen toestaan..

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 18:35

Knilles springt ook aan als k allebei mn benen recht de lucht in steek...
Tis een fries maar hij doet nix liever dan galopperen... Strontziek word k ervan Haha!


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-03 20:00

runningkawa schreef:
Ik laat ze ook aanspringen op het buitenbeen.

Mijn instructrice door het buitenbeen naar achter te leggen en met het binnenbeen de hulp te geven.
Ik heb gevraagd of het nodig as om te veranderen, maar zij zei van niet.

Kawa kent dus wel duidelijk het verschil tussen bv aangalloperen en travers.

Dus geen enkel probleem.
Ook de vliegende wissels doet hij op het nieuwe buitenbeen.

Maar ik denk dat in al die dingen de gewichtshulpen nog het meest van belang zijn. Lachen


Dat is inderdaad het antwoord op mijn vraag. Ik galoppeer ook aan op het buitenbeen (mede vanwege dat ik ook Western rijd) en de meningen over of dat wel mag bij dressuur zijn erg verdeeld. Ik heb er nooit last mee gehad, ook niet met wissels...Maar het bleef zo'n voortzeurende discussie dat het echt niet mocht zo. Dankjewel!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider en 29 bezoekers