zeer droge hoeven wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

zeer droge hoeven wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-03 13:05

vanwege dit droge weer zijn de hoeven van luuk helemaal uitgedroogd. ik spuit ze elke dag al dik een kwartier af met water en vet ze daarna goed in maar ze blijven droog.
wie kan mij helpen?

Love the life that you live, live the life that you love


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 13:22

Ik heb me laten vertellen dat olie makkelijker opgenomen wordt dan vet. Je kunt natuurlijk hoefolie nemen, maar zonnenbloemolie werkt ook uitstekend.
Verder heb je nog van dat rainmaker spul, maar daar heb ik geen ervaring mee. Misschien kun je de hoefsmid eens vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 13:23

Staat je paard buiten?
Laat dan de waterbak elke dag flink overlopen
zo moet ze elke dag een paar keer in het nat staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 13:27

Ik heb wel eens gehoord dat je dan een mensgsel moet maken van hoefolie en wat azijn. De azijn zou er voor zorgen dat de olie dieper de hoef in gaat. Is er iemand die weet of dit waar is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 13:41

Azijn zou ik niet zo gauw doen, dat is meer geschikt om hoeven mee schoon te maken en werkt ook goed tegen beginnen rotstraal. Azijn bijt voor zover ik weet meer uit en dat heb je volgens mij niet nodig. Het is wel noodzakelijk om de hoeven nat te maken voordat je vet of olie smeert, maar dat deed Ingrid al.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 14:24

Mengsel van Hoefolie en azijn klopt, en het werkt heel erg goed. Ik heb het een paar jaar geleden ook gedaan en het werkt echt heel goed.

Het makkelijkst is het om een flesje te pakken (bijvoorbeeld een halve literfles frisdrank) en dan half olie en half azijn erin te doen. Flink schudden zodat het zich gaat mengen en dan met een kwastje zo ver mogelijk in de straal smeren.
Zorg wel dat je je paard daarna nog een half uur op de droge schone straat zet zodat er geen viezigheid in de hoeven komt.

callippo

Berichten: 3198
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 14:33

Hoeven bestaan maar voor een heel klein gehalte aan vet, en maarliefst 20 tot 42% uit water.
Olie op de hoefwand smeren helpt dus niet tegen droge hoeven, want het is niet het gebrek aan olie (vet dus) waardoor de hoeven zo droog zijn.
Met dit droge weer is het erg lastig om de vochtbalans van de hoeve op peil te houden. Je zou vet kunnen gebruiken NA het natmaken van de hoeven (minimaal een kwartier in het water) om te zorgen dat het vocht langer in de hoef blijft.
Makkelijker, en beter voor de hoef, is om een moddelpoeltje te maken rondom de drinkbak, zodat je paard meerdere malen per dag zijn voeten natmaakt.
Azijn zou ik neit gebruiken, het maakt de hoeven zacht, maar dat komt omdat het de eiwitten enigszins aantast. Ook vetzuren (uit het vet) kunnen deze werking hebben. Niet echt gezond dus...
Veel succes ermee!

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-03 15:06

dank jullie voor de reactie.
ik ben dus al op de goede weg bezig.
maar moet ik dan ook de hoef van binnen doen dus ook de straal met vet smeren?
mijn paard staat overdag de hele dag in de wei, dus ik zou morgen wel even een flink poeltje bij de drinkbak maken

Love the life that you live, live the life that you love

callippo

Berichten: 3198
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 15:10

Als je nu een poeltje maakt EN de hoeven insmeert met vet heeft het weinig zin. Want door het vet kan er geen extra water de hoef in.
Ik weet niet of ze 's nachts op stal staat, maar in dat geval zou je ze dus 's avonds invetten voor het op stal zetten.
Blijft ze altijd buiten dan is het waarschijnlijk wel genoeg als ze vaak door dat modderpoeltje loopt.
succes met graven en waterspuiten Lachen

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 15:11

ik zou als ik jou was niet te veel gaan smeren met hoef en olie, vooral niet op de warmere dagen,
heb me is laten vertellen dat dat helemaal niet goed voor de hoeven is
ik zou een poeltje maken zoals je al zegt ,

Kiekeboe

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-03 15:14

callippo: ik spuit en vet de hoeven pas voordat die de stal ingaat. of na het rijden, hij loopt van 9.00 tot ongeveer 16.00 in de wei en dan eerst rijden of wat dan ook en dan goed lang spuiten en vetten maar....
de scheuren zitten trouwens alleen achter en dan bij de nagel aan de buitenkant...

Love the life that you live, live the life that you love

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 15:28

als je paard er constant last van heeft (bvb een hele zomer bij droog weer), kan je natuurlijk ook iets extra's (preparaat met biotine) bijvoeren.

olie vind ik persoonlijk effectiever dan vet.


ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-03 15:31

kattebeest wat is dan de preciese werking van biotine?

Love the life that you live, live the life that you love

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 17:33

Volgens mij krijgen ze van biotine hardere/ sterkere hoeven.
Maar helpt het dan ook tegen droge hoefjes?
Die van mij is ook verschrikkelijk...
Ik spuit ze ook af met water en smeer in met olie (bijna iedere dag nu) , maar het blijft maar droog. Boos!

Sommige zeggen dat je er beter helemaal niets aan kan doen en het gewoon zo moet laten maar ik kan het bijna niet laten als ik die kurkdroge poten van hem zie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 01:07

Niet invetten!! Dat sluit juist af voor water, er moet juist meer vocht in die hoeven en met olie en vet sluit je de boel af.

Wat Runningkawa zegt, zo deden wij het ook altijd met paarden die droge hoeven hadden. Dat werkt zeer goed. Gewoon de waterbak iedere dag even flink laten over lopen!

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 07:27

Pipo schreef:
Niet invetten!! Dat sluit juist af voor water, er moet juist meer vocht in die hoeven en met olie en vet sluit je de boel af.

Wat Runningkawa zegt, zo deden wij het ook altijd met paarden die droge hoeven hadden. Dat werkt zeer goed. Gewoon de waterbak iedere dag even flink laten over lopen!


Bij ons in het weiland,hangen dezelfde drinkbakken die ook in je stal hangt,hoe moet je die dan over laten lopen?
Dus deze tip geld dan helaas niet voor mij,en Viking heeft ook hele droge hoeven,dus ik moet ze dan wel invetten.

Paardentaxi Zeeland

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 09:12

Dan gooi je er toch elke dag ff de tuinslang onder. Lachen
Het gaat er om dat ze elke dag even uitzichzelf de hoeven nat maken.
En bij de water bak komen ze enkele malen per dag.

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 09:19

hmm bij mij drinken de paarden uit de sloot... hoe los ik dat op dan?

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 09:21

Sloot over laten lopen Knipoog

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 09:36

Ik zou gewoon een poeltje om de drinkbak maken.
Dat ga ik zelf ook doen.
En het lijkt me het makkelijkste Haha!.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 11:06

Dan hebben wij een probleem, Patent zijn hoeven zijn kurk en kurk droog en wij smeren hem nu bijna elke keer dat we gaan rijden in met Rainmaker. Maar wij kunnen het niet nat gaan maken want hij heeft ook mok (wel vreemd, daar doen we alles aan en zelfs met dit droge weer gaat het niet weg)
De Rainmaker helpt wel maar hij heeft zulke droge hoeven. Onze DA heeft er een keer naar gekeken toen hij toch langs kwam en die zei dat we het gewoon moesten blijven invetten.

Trots op mijn held Voltrack, 125 km!!
Wie ben ik
Keep up to date!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 11:18

Eerst hoeven goed nat maken met gewoon water, daarna invetten. Sluit het water op IN de hoef.

Je suis Charlie.

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 11:48

Ik spuit ze nat en smeer er daarna hoefcare balsem op Lachen met vorchtregulator Knipoog EChts uper spul is dat, bij die van mij hielp het in iedergeval!

Cum Laude afgestudeerd klassiek homeopaat voor dieren
http://www.leonienoordhoek.nl
http://www.facebook.com/dierenhomeopathie

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 14:42

Mijn pony heeft ook super droge hoeven, ook de hoefzool en de straal.
Kun je ook slaolie gebruiken?

Brabantse Fries ;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 86 bezoekers