NHS-paspoort of Equidenpas voor Quarter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Semmie
Berichten: 171
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: Enschede

NHS-paspoort of Equidenpas voor Quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-03 11:58

Hi,

Omdat ik met m'n paardje (quarter) in Duitsland op de wedstrijden wil starten wil/moet ik een paspoort hebben maar bij de NQHA krijg ik nul op request. Waarom is me niet duidelijk, schijnbaar nog onduidelijk over het chippen. Nu denk ik eraan om een duitse Equidenpass of een paspoort van de NHS aan te schaffen. Is dat verstandig of niet? Het lijkt mij niet uit te maken maar misschien hebben jullie je er meer in verdiept dan ik tot nog toe gedaan heb


DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 12:01

Het paardenpaspoort komt met enige regelmaat langs Lachen
Gebruik de zoekfunktie eens op 'paardenpaspoort' in Western dan krijg je een paar topics waar het ook al aan de orde geweest is.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 18:32

Gewoon een NHS paspoort is prima, heb ik ook... PB me maar als je er niet uit komt.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 16:30

Ik heb ook gewoon een NHS paspoort voor mijn paarden. Zorg ook dat je zijn entings-papieren goed in orde hebt. En eigenlijk moet je ook een gezondheids-verklaring van een RVV-dierenarts hebben als je met je paard in Europa gaat reizen. In ieder geval geldt dat voor Italie, maar ik weet niet ofdat het in Duitsland hetzelfde is. Groetjes Wendy

"The world is best viewed through the ears of a horse" [EA-CO] gezondheidsprodukt voor mens & dier

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 18:10

Entingen kunnen door de dierenarts over gezet worden in je paspoort, dan heb je alles bij elkaar en hoef je maar één boekje mee te nemen.
Officieel heb je elke keer dat je de grens over gaat een gezondheidsverklaring van de RVV nodig, ongeacht naar welk land. Maar dat kost dus klauwen met geld, en is maar één of twee weken geldig. Dat moet je dus elke keer dat je naar een wedstrijd gaat op nieuw laten doen, en als je langer dan de geldigheid in het buitenland blijft, moet je het om terug te komen officieel ook weer laten doen. Ik geloof dat zo'n verklaring iets van 250 gulden was destijds. Je paard krijgt dan ook een loodje in de manen enzo...
Daar werd vroeger op de grens op gecontroleerd, maar tegenwoordig eigenlijk nooit meer. Ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt en heb dus ook nooit zo'n verklaring laten maken (maar ik wil natuurlijk niemand aansporen iets illegaals te doen Knipoog ) Ik heb wel altijd een kopie van het inschrijfformulier bij me, waarop je getekend hebt voor het feit dat je paard geent en gezond is. Dat noem ik dan samen met m'n paspoort dan de 'gezondheidsverklaring'...de politie weet meestal zelf niet eens hoe het zit Knipoog Haha!
Op het paardenpaspoort wordt in Duitsland wel gecontroleerd, maar dat is ook meer net als met je autopapieren, die moet je altijd bij je hebben als je op pad gaat. Eigenlijk is het in de hele EG al verplicht (het paspoort dus) alleen is in Nederland de controle er op uitgesteld vanwege het korte tijdsbestek (zoiets kreeg ik tenminste te horen toen ik het twee jaar geleden allemaal een beetje uitgezocht heb)
Om het paspoort internationaal geldig te maken moet je paard wel óf ingeschetst zijn in het paspoort, óf gechipt en het chipnummer in het paspoort. Het inschetsen kan door je eigen dierenarts, alleen als je een officieel FCI paspoort moet hebben moet het door een NHS erkend schetser. Maar dat is voor ons niet van belang omdat we dus (nog) geen FCI wedstrijden hebben.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 14:38

begrijp ik het nou goed, dat als je binnen nederland reist met je paard een paardenpaspoort op zak moet hebben???? Alleen dat er nog geen controle is in NL, maar ooit wel gaat komen? Verward Verward Verward

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 12:16

Dat begrijp je goed. Dat paspoort is een Europees overeengekomen wet, die voor alle EG landen geldt. De één is alleen iets strenger met controleren als de ander. In Nederland vond men de tijd die men had om alle paarden van een paspoort te voorzien wat kort, dus is de controle er op uitgesteld, maar je moet het straks altijd bij je hebben als je met je paard op pad gaat, net als dat je je autopapieren altijd bij je hoort te hebben. Ook daar wordt niet overal en altijd op gecontroleerd, maar als je aangehouden wordt en je hebt ze niet bij je, krijg je wél een boete... zo zal het ook wel gaan met het paardenpaspoort.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis


FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 12:27

De volgende stap in Ned. is om alle paarden te voorzien van chip. En dan??? Kunnen ze o.a. met gemak paardeneigenaren opsnorren en die mogen belasting gaan betalen............geldt ook voor overige huisdieren. Binnen 10 jaar.........want mensen met huisdieren kunnen ook wel wat centen kwijt aan de staat, die er weer onbenullige kunstwerken en dorpskern- verfraaiingen van betalen, Boos!. Lips are sealed

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 13:11

Waarom dacht je dat we voor 1 september dit jaar een kenteken bij onze aanhangers en trailers moeten hebben... Over één of twee jaar betalen we daar ook belasting over.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 15:05

Oké bedankt. Was vandaag toevallig aan het veulentje kijken en toen kwam het ook ter sprake. Zij had het inderdaad al van haar dierenarts gehoord. Toen ik deze week met mijn dierenarts belde wisten zij van niks. Maar in elk geval bedankt en dat wordt dus toch maar chippen. Heb geen zin in onnodige problemen.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 16:09

Het paspoort staat los van het chippen. Paspoort moet wel, chippen niet. En stél dat chippen in de toekomst wel moet, kunnen ze het chipnummer altijd later nog in het paspoort opnemen. Je hoeft dus nog niet te chippen als je dat liever niet doet.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 19:34

Bedankt, maar in eenkeer is wel goedkoper heb ik gehoord. Of klopt dat niet? En door wie zouden jullie alles laten doen? De NHS of de dierenarts, tenminste dit zijn de opties die het stamboek mij gaf.... vervolgens moest ik alles opsturen naar het stamboek. Mij lijkt het dan het slimste om de dierenarts het te laten doen, dichterbij etc.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers