Veulen in de 'kudde'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Veulen in de 'kudde'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-03 18:19

Ons veulen staat nog lekker samen met ma in hun eigen weitje, maar de andere paarden vinden dat erg moeilijk.
Op welke leeftijd kan ik zonder veel problemen moeder en veulen in de groep zetten?

Ze kunnen elkaar altijd zien en bij het snuffelkontakt is iedereen inmiddels niet meer zo opgewonden.
De hengst heeft níets bij de merries in te brengen.
Verder is de gezamelijke wei groot genoeg om elkaar te ontwijken.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 13:11

De meeste fokkers laten moeder en kind terug in de groep als het veulen twee weken oud is. Dan is het al sterk genoeg om met de moeder mee te komen.

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 13:17

ik heb hier niet zo veel ervaring mee maar als een bveulen in het wild geboren word staat ie ook gelijk in de kudde. waar ik woon staan allemaal ponys in de duinen en daar worden ook veulens geboren die dan gelijk in de kudde staan

citalover

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 13:41

bij ons worden de veulens gewoon in de kudde geboren en blijven ze daar ook gewoon tot dat ze verkocht worden.
behalve als er een probleem is tussen veulen en merrie dan worden ze op stal gezet.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 18:30

Bij ons staan de merrie's met veulens nog steeds niet inde kudde zelfs niet bij andere paarden met een veulen. We hebben het wel geprobeert maar ze vlogen direct door de draden heen omdat 1 veulen zich vergiste inde moeder.

Ik zou het als ik jou was gewoon even proberen en er bij blijven om alles een beetje in de gaten te houden, ze zullen toch een keer weer bij elkaar moeten staan.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 18:42

Van de week, heb ik mijn shetmerrie met hengstveulen eens in de wei gezet, met 1 van onze merrie's
Zij is opzich wel een erg moederpaard voor ieder veulen.
Maar eerst gingen ze lekker grazen, toen ging het veulen van de moeder weg, en begon onze merrie op hem te jagen, en met de voorbenen op hem proberen te slaan.
Het hengstje is geboren op: 11 feb 2003, dus hij moet zich redelijk kunnen redden.
Maar ik wil het risico ook niet nemen, dat ie straks een schop tegen zijn hoofd oid krijgt.
Dus ik hou hem lekker nog een poosje alleen bij zijn moeder, onze merrie's staan naast elkaar, en die merrie (pony dus) staat naast het veulen, en hebben eigenlijks altijd contact met elkaar

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-03 19:11

Op zich zou een veulen inderdaad in de kudde geboren moeten kunnen worden, maar een normale kudde heeft een iets evenwichtiger opbouw dan ons pubers met één ervaren merrie....

Wilde het zelf met een week of drie proberen, maar het veulen heeft iets achterstand opgelopen door een paar dagen fikse diarrhee.

Vaya, volgende week dus gewoon doen; 's morgens eerst ma met veulen in de grote wei en een half uurtje later één voor één de rest.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 19:49

Ik heb geen vaste tijd dat de veulens in de kudde gaan. Het hangt heel erg af van de plaats in de rangorde van de moeder van het veulen.
Als een merrie laag in de rangorde staat, wacht ik wat langer.
Dat kan 2 of 3 weken zijn.
Staat de merrie hoog in de rangorde, dan gaan ze al snel bij de rest, met een dag of 4. De andere merries (of ruin) zullen dan niet eens proberen bij het veulen in de buurt te komen.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 01:12

Bij mijn verzorgpony's gaan ze 1 dag apart om moeder en kind aan elkaar te laten wennen, dan bij de rest van de paarden, gaat altijd goed.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 21:14

Als het erg koud is gaat de merrie met veulen overdag gewoon naar buiten bij de rest en 's nachts op stal. Bij goed weer blijven ze dag en nacht buiten (wel met inloopstal)

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 21:14

mijn veulen is op 5 april geboren, en toen stond alleen de hengst apart.
Nu is sinds van week de hengst er weer bij en alles gaat goed.
Ik denk er zelfs over het volgende veulen in de gehele groep geboren te laten worden.