Op het verkeerde been lichtrijden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nadineeee

Berichten: 88
Geregistreerd: 07-02-03
Woonplaats: kudelstaart

Op het verkeerde been lichtrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-03 15:03

Hoi , Party!!

Er is een meisje die vaak op het verkeerde been rijd.(ze weet wel waneer ze moet gaan staan maar ze houd het ritme niet lang vol)Ze vroeg aan mij of er oefeningen zijn om er voor te zorgen dat je het automatisch goed doet.Zijn die er? Party!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 15:05

Een paar keer met rijden echt alleen maar letten op het lichtrijden. Laat het paard maar lekker z'n rondjes lopen, vergeet de "training", maar werk een paar keer achter elkaar alleen maar aan het ritmegevoel voor het lichtrijden, tot het er echt ingebakken zit.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 15:13

Het licht rijden gaat verder wel goed? Dan moet ze kijken naar de schouder van het paasrd, dan kan ze zien of ze goed zit of niet...

Als het lichtrijden niet goed gaat zou ik een paar longelessen inlassen. Dan houdt een ander het paard voorwaarts en hoeft ze niet te sturen en het paard voorwaarts te houden....en kan ze zich concentreren op het ritme en haar houding...

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 15:19

Idd, ze moet er proberen gevoel voor te krijgen. Misschien moet ze eens een kleine volte op het verkeerde been en een kleine volte op het goede been rijden (dan wel een beetje stelling en buiging in de gevraagde richting vragen). Dan voelt ze denk ik wel welk gevoel ze moet proberen te ontwikkelen. En er dan steeds op proberen te letten, af en toe even controleren bij de schouder van het paard.

Bij mij gaat het automatisch goed, wanneer ik op het verkeerde been rijd voelt het net alsof het paard kreupel loopt, of iniedergeval dat er niet iets lekker zit. Dan weet ik dus al hoe laat het is Knipoog

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 16:10

jah iderdaad dat heb ik ook dat ik het voel dan, gewoon iedere keer als het gezien wordt dat het fout gaat zeggen en tussen door vragen of ze op het goede been zit aan haar zelf. en daarnaast dat ze het ritme niet goed volhoud moet ze misschien haar beugels wat korter maken of langer.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 17:01

ik denk dat ze het gevoel voor het lichtrijden nog niet helemaal te pakken heeft. oefen het in stap en daarna in draf. übung macht der meister.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 18:23

Heeft ze een lief paard/ lieve pony??
Zo ja dan kun je haar aan de longe pakken. Als ze haar ogen dicht doet, kan ze het ritme beter voelen, omdat je je daar dan beter op kan concentreren. Maar doe dit natuurlijk alleen als je het paard/ pony volledig vertrouwd

Wiesje

Berichten: 2914
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 10:27

Ik wil nog even aanvullen dat ze bij lichtrijden niet bewust moet gaan staan, maar zich door het paard (op het juiste moment) op moet laten gooien, als het binnenbeen naar voren gaat. Dan is het lichtrijden ook een stuk minder vermoeiend. Verder ga ik er natuurlijk wel in mee dat ook dit geleerd moet worden en gewoon veel oefenen helpt het best.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 10:41

Wiesje schreef:
Ik wil nog even aanvullen dat ze bij lichtrijden niet bewust moet gaan staan, maar zich door het paard (op het juiste moment) op moet laten gooien, als het binnenbeen naar voren gaat.


Buitenvoorbeen volgens mij Knipoog

Wiesje

Berichten: 2914
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 11:13

Oeps Moet altijd heel goed nadenken, als ik erop zit klopt het 99% van de tijd wel, hier op mijn bureaustoel is het wat moeilijker.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 11:17

Ik zat er ook over na te denken of ik nou zo dom was Tong uitsteken

Wiesje

Berichten: 2914
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 11:24

Ben eigenlijk toch wel aan het twijfelen. Toch nog eens dat topic lezen dat tijdje geleden was over lichtrijden op het juiste been. Twijfel namelijk toch aan buitenbeen, sorry. Mmmm, even lezen vanavond. Of weet jij het helemaal zeker. Is wel beetje off-topic, sorry daarvoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 11:41

100% zeker buitenvoorbeen Haha!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 11:46

Haha het is zeker buitenvoorbeen, maar ik zat meer in de knup met naar voren en naar achter, maar weet toch wel heel zeker dat naar voren =staan en naar achter=zitten Tong uitsteken
Wat ontzettend erg dat je daar nog zo in de war van kan zijn... Vooral aangezien ik nog beginnersles geef ook Bloos

Wiesje

Berichten: 2914
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 11:59

Nou we zijn eruit. Gelukkig. Dankjewel voor het meedenken, namens mij iig. Greetz.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 22:56

Buitenvoorbeen=binnenachterbeen moet naar voren gaan...dan ga je staan.

Jacksel, ga je schamen...Haha! Zelfs ik als westernruiter weet dat nog...Lips are sealed

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 23:24

Ik wist het wel... Maar als iemand het echt zo zegt ga ik toch ook twijfelen hoor... Ik had het toch verbeterd Tong uitsteken