[AR] Snelcursus 'Achenbachen' :D

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

[AR] Snelcursus 'Achenbachen' :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-03 21:20

Zie titel...
Ik kan wel een beetje 'gewoon' mennen, maar wil graag een beetje weten hoe dat systeem in elkaar zit. Ik heb niet de mogelijkheid om lessen te nemen (en dat wil ik ook niet echt, gaat me een hoop geld kosten die ik liever in mn paardje stop)
Kan iemand me het een beetje uitleggen? Of is er soms een website over ofzo? Tong uitsteken

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 22:51

Het valt moeilijk zo via de computer uit te leggen. Ken je niemand die het wel kan en het voor kan doen en je kan corrigeren als je het niet goed doet? Het zou namelijk heel knap zijn, als je het in één keer zou kunnen.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 22:55

Ik snap je redenatie niet. Als je goed menles geeft is dat toch voor je paard? Als jij maar wat aanklungelt, dnk ik niet dat je veilig rijdt en dat het voor het paard prettig is. Achenbach leer je niet van een forum, maar moet je leren van iemand die het kan.
Dat is net zoiets als een schriftelijke cursus lezen willen volgen of zo, dat gaat niet goed.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 23:35

Ik ben het helemaal met Billy eens. Verder snap ik jouw uitspraak: "Ik heb niet de mogelijkheid om lessen te nemen (en dat wil ik ook niet echt, gaat me een hoop geld kosten die ik liever in mn paardje stop)" ook niet echt. Als je menlessen neemt, dan investeer je toch ook in je paard?

Ik had vroeger, toen ik nog op z'n Jan Boerenfluitjes mende ook een boekje waarin het Achenbach systeem stond uitgelegd en ik begreep er helemaal niks van. Zelfs als ik het nu lees, dan moet ik toch flink nadenken wat er nou bedoeld wordt.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 00:40

Waarom wil je eigenlijk gaan mennen?
Ik snap net als bovengaande reacties je redenatie niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 14:11

Sterker nog, ik snapte pas een beetje wat er in dat boek stond, toen mijn vriendin het een paar keer in de praktijk had uitgelegd en voorgedaan. Met het mentoestel kan ik ook niet mennen, maar met een paard wel.
Mennen leer je niet in theorie, je moet het doen, je moet zien wat er gebeurt als je te ruw aan het leidsel trekt, en dat doe je heel snel bij het mennen. Ik zou toch maar menlessen nemen, kan ook gewoon bij een vriend(in)/kennis om de basis al wat te leren.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-03 19:35

mensen, ik heb geen tuigpaard (nouja, misschien een klein beetje...)... ik rijd eldientje alleen onder t zadel. we hebben wel een tuiger op stal, die heel af en toe puur recreatief ingespannen word, maar ik ken niemand die volgens dat systeem ment.
Ik ga van de zomer op stage, waar wel veel gement word, en wil me gewoon een beetje voorbereiden, dat ik iig de theorie een beetje ken.
ik ga dus NIET zonder begeleiding met een paard klooien. zo dom en onverantwoordelijk ben ik nou ook weer niet hoor Knipoog

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 19:44

Dan leren ze het je vanzelf wel op je stage adres, zelf gaan proberen is heel moeilijk en ook niet ter verbetering van je paard.
heel simpel uitgelegd is het systeem erop gebasserd dat je op een hand kan rijden door het kantelen van je hand. hierdoor heb je je andere hand vrij om verkeerstekens te geven. Verder stuur je doormiddel van geven ipv trekken. Mennen moet je gewoon doen je kan nog zo goed opletten hoe een ander het doet maar het gevoel ontwikkel je daar niet mee (heb net 1 menles gehad en heb nu al geen flauw idee meer wat ik heb uitgespookt in die les Haha! )

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 00:32

Probeer iemand in de buurt te vinden die ment. Grooms zijn zeldzaam en waarschijnlijk willen ze als dank, je best wel het een en ander leren.
Zelf heb ik net voor het eerst tandem gereden en niet omdat ik zelf wil gaan mennen (ik heb het al druk genoeg) maar omdat ik dan even de pony's kan laten stappen terwijl mijn vriendin bijv. het parcours loopt.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 01:12

Als we nu 's moesten vertellen over "hand over hand verkorten", "cm gwijs verkorten", "toestaan" .... je raakt er vast geen wijs uit, het klinkt chinees! Gewoon meerijden met iemand die het kent en kijk veel naar de handen. Je leert er veel uit. Je kan het dan oefenen aan een mentoestel om het vervolgens zelf te gaan proberen met een paardje ...

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 10:30

Ik vind dat Achenbach veels te moeilijk. Heb al moeite met gewoon met twee handen rijden en tegelijkertijd de zweep vast houden. En dat terwijl ik al 1,5 jaar mee rijd op de kar en ook weleens losrijd, als de persoon parcour moet lopen.
Het is wel gaaf, maar echt moeilijk om goed te leren.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 19:30

Dyonne schreef:
Ik vind dat Achenbach veels te moeilijk. Heb al moeite met gewoon met twee handen rijden en tegelijkertijd de zweep vast houden.


Als je Achenbach kunt, dan zul je zien dat dat veel simpeler is. Ik snap niet dat mensen met 2 handen kunnen mennen. Hoe doe je dat met verkorten en zo, dat is toch bijna onmogelijk?

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 17:11

Achenbach is inderdaad niet zo geweldig moeilijk maar het vereist wel oefening, liefst aan een menstoestel. Dit is overigens vrij eenvoudig zelf te construeren.
Zodra je het onder de knie hebt zul je er veel plezier aan beleven. Net als met fietsen, zodra je het kunt verleer je (de basis) het nooit meer.
Met twee handen mennen kan natuurlijk ook prima, maar heeft een aantal nadelen t.o.v. het Achenbach systeem. Bij Achenbach gebruik je trouwens ook echt wel beide handen Knipoog alleen kunnen de leidsels ook snel alleen in de linker of rechterhand zonder in de mond van het paard te rukken.

Ook zijn er maar zeer weinig menners die b.v. in de marathon vlg. het Achenbachsysteem mennen; ook wanneer ze dit normaal wel doen.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 18:26

Ik ken ook het achenbachsysteem, dat moest ook wel met een 4-span Trekpaarden Haha!
Haha, maar bij een enkel- of tweespan stuur je dan dmv je hand te draaien (heel moeilijk uitleggen vanaf de pc)
Je hebt de teugels dus in één hand, bij 4-span heb je de teugels in de linkerhand en sturen doe je door met je rechterhand de juiste teugels te pakken Haha!

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 18:34

Sizzy schreef:
Ik ken ook het achenbachsysteem, dat moest ook wel met een 4-span Trekpaarden Haha!
Haha, maar bij een enkel- of tweespan stuur je dan dmv je hand te draaien (heel moeilijk uitleggen vanaf de pc)
Je hebt de teugels dus in één hand, bij 4-span heb je de teugels in de linkerhand en sturen doe je door met je rechterhand de juiste teugels te pakken Haha!

gaaaaaaaaaf ik ben nu bezig met mijn enkelspan, maar ind e toekomst ga ik me voorbereiden om met onze 4 voor de kar wedstrijden te gaan rijden! 4 trekpaardjes voor de kar

Maar als je het wilt leren, zou je het ook droog kunnen oefenen, er zijn boeken waar het aan de hand van plaatjes een beetje kunt leren.
Je hebt dan een mentoestel nodig, die vrij gemakkelijk te maken is....dan zou je de basis kunnen leren van het Achenbach...maar praktijk is altijd nog een tikkie anders, maar je hebt dan een begin zonder ongelukken te maken in het verkeer Haha! veel suc6!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 20:39

Tessebes"]
[quote="Dyonne schreef:
Ik vind dat Achenbach veels te moeilijk. Heb al moeite met gewoon met twee handen rijden en tegelijkertijd de zweep vast houden.


Als je Achenbach kunt, dan zul je zien dat dat veel simpeler is. Ik snap niet dat mensen met 2 handen kunnen mennen. Hoe doe je dat met verkorten en zo, dat is toch bijna onmogelijk?
[/quote]

Ik kan wel met twee teugels in mijn handen sturen. Dat heeft mijn kennis me ondertussen wel geleerd, maar omdat ik het te weinig doe, heb ik nog geen handigheid. Dus doe ik het liever met twee handen, ook omdat ik ze dan beter kan houden. Ik heb al een paar keer een pony gemend die er telkens tussenuit wilde.
Met verkorten (doe ik niet zoveel) pak ik ze wel in 1 hand.
Maar Achenbach moet je echt leren door iemand anders volgens mij. Uit een boekje is heel moeilijk.