Achterwaarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-03 19:38

Er zijn al een aantal topics over geweest, maar ik kon niet echt de tip vinden.
Als ik Kasmeria achterwaarts wil rijden, ga ik (uiteraard) eerst halthouden. Dan drijf ik haar naar mijn hand toe en sluit haar op van voren, zodat ze naar achter moet. Ik leun een stukje achterover.
Ze gaat dan wel achterwaarts, maar verzet zich erg tegen mijn hand. Neus in de lucht en vastzetten/houden. Ik ben echt niet grof in mijn hand. Heeft er iemand een goede tip.
O ja, ze heeft altijd al moeite gehad met achterwaarts. het heeft misschien wel te maken met haar bouw. Ze is erg lang, daardoor heeft ze zoeizo al moeite met verzamelen, maar ze kan het wel.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 20:52

K heb geleerd dat je wat naar voren moet gaan zitten ipv naar achter, omdat als je naar voren zit je tegen werkt om voorwaarts te gaan.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 20:52

je pony vindt het waarschijnlijk gewoon kei moeilijk!
Zorg voor een goede voorbereiding!!!
Probeer dit eens:
je pony moet helemaal stil staan, aan het been zijn en vooral helemaal nageeflijk zijn, lekker ontspannen in zn lijf. dan kun je rustig proberen een pasje naar achteren te gaan..
Blijf vriendelijk in je hand en blijf hem lekker los friemelen. Geef hem niet te veel ruimte want dan steekt hij inderdaad zijn neusje eruit.
Als hij zijn neusje eruit steekt zet je hem weer stil en wacht!!!! je tot hij helemaal er doorheen is en begin je opnieuw.
een goede voorbereiding bij het achterwaarts is het halve werk!
Succes ermee..

She's my lady Lovers

Loesiejj

Berichten: 272
Geregistreerd: 11-04-03
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 22:43

Ik heb soieso altijd geleerd naar voren te leunen en het helpt ook als er eerst iemand hem tegen zijn borst naar achter duwt totdat hij het van zelf doet

Als je een keus moet maken en je doet het niet, is dat op zich een keus Lachen

Frederieke

Berichten: 444
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Zonhoven (Limburg,Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 22:49

easter schreef:
K heb geleerd dat je wat naar voren moet gaan zitten ipv naar achter, omdat als je naar voren zit je tegen werkt om voorwaarts te gaan.


Heb ik ook altijd geleerd, volgend ma moet je ook iemand tegen de borst laten duwen, helpt ook goed, en natuurlijk niet de druk met de benen vergeten en dan moet het wel lukken !

*It matters not whèn our riding starts, but how*
U.S Dollar Girl <3

hurripower
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 23:26

nee, je moet niet naar achteren gaan leunen want dan ga je eerder hangen dan meezitten dat zou een reden kunnen zijn voor het verzetten in de mond. Als je probeerd zijn achterhand er zo goed mogenlijk onder te houden, dan is het makkelijker voor het paard omdat die zo lang is om achterwaarts te gaan, probeerd ook heel losjes te kneden zodat die gaat spelen met het bit en zal dan niet verzetten probeer het ook leuk te houden niet heel vaak achter elkaar oefenen er mee 2x per dag ofzo. beloon hem ook goed als die het goed heeft gedaan.

I love hurrie 4-evah

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 23:43

Door achterover te gaan zitten belemmer je je paard in de rug, vandaar dat verzet tegen je hand. Ik zou een paard ook nooit bijdrijven als hij stil staat. Je geeft been maar je houdt hem tegen. Het paard kan verward raken omdat het niet begrijpt wat er wordt verlangt en omhoog komen.
Ik wil dat een paard achterwaarts gaat op aanhoudende teugeldruk. Niets meer en niets minder. Een stemhulp en een helper op de grond is prettig om een paard dit te leren. Als hij voorwaarts moet geef ik been en open mijn hand.

Pelgrim
Berichten: 7
Geregistreerd: 16-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 08:31

Ik wil juist dat een paard achterwaarts gaat d.m.v mijn houding/gewichtshulp. Dus zonder 'teugeldruk'...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 09:04

Ik denk dat je een beetje te veeleisend bent tegenover je paard. Hij vindt het vreselijk moeilijk, maar jij verwacht dat hij meerdere passen zet en nog in z'n verzameling blijft ook.
Durf eens drie passen terug te gaan in je training, daar ga je vaak zo veel van vooruit! Haha!

Dus halthouden, achterwaarts vragen, en bij het eerste 't beste pasje achterwaarts direct de druk van bit en benen weg en belonen.Maak achterwaarts leuk!
Kop in de lucht? Geen probleem, komt later wel. Wat verwacht je nou helemaal van zo'n dier? Eerst zorgen dat hij het snapt en er plezier in krijgt, en DAN afwerken en puntjes op de i.

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 10:16

Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Mijn verzorgpony kon het ook niet, en blijven oefenen, nu gaat ie als de beste achteruit en je moet er bijna niets voor doen.

we are not retreating, we are advancing in another direction Knipoog

profiel

RoCKyLoVE

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 10:19

misschien een stemcommando op bedenken.. dan gaat het ook stukken makkelijker..

In de auto van de week, zag ik een wolk die op arafat leek

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 11:26

Bij het kleinste pasje achteruit meteen belonen!!
Maakt niet uit of het hoofd de lucht in gaat,
als ze schuin gaat, laat ze schuin gaan.
Het belangrijkste nu is dat ze leert wat de hulpen voor achterwaarts gaan zijn.
Voor de afwerking heb je nog genoeg tijd, dat komt wel!

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 15:12

zowieso moet je zeker weten of je paard helemaal voorwaarts is en op je benen is. je paard los in de rug is en nageefelijk.

als je halthoud zorg dan eerst dat je vierkant staat voor je achteruit wilt. je paard nagefelijk is. blijf recht in het zadel zitten en ga niet in de mond hangen. hou je been eraan en blijf een beetje spelen. vooral niet vasthouden. je kunt dit het beste aanleren met iemand op de grond die je daarbij helpt en ervaring mee heeft.

succes

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-03 19:57

Sonja schreef:
Ik denk dat je een beetje te veeleisend bent tegenover je paard. Hij vindt het vreselijk moeilijk, maar jij verwacht dat hij meerdere passen zet en nog in z'n verzameling blijft ook.Durf eens drie passen terug te gaan in je training, daar ga je vaak zo veel van vooruit! Haha!

Dus halthouden, achterwaarts vragen, en bij het eerste 't beste pasje achterwaarts direct de druk van bit en benen weg en belonen.Maak achterwaarts leuk!
Kop in de lucht? Geen probleem, komt later wel. Wat verwacht je nou helemaal van zo'n dier? Eerst zorgen dat hij het snapt en er plezier in krijgt, en DAN afwerken en puntjes op de i.


Ik vraag helemaal niet veel passen en veel verzameling. Ze gaat wel achterwaarts. Ik laat haar meestal maar 2 passen doen en beloon haar uitbundig als ze het doet. Ze snapt het dus wel, anders zou ze helemaal niet gaan.
Tijdens het rijden is ze verder heel ontspannen, los in de rug, goed aan het been, enz. Tot ik haar achterwaarts laat gaan.
Naar voren leunen is nog wel een idee.
Het gaat dus echt om het nette achterwaarts gaan. Ontspannen, benen eronder zetten en dan achterwaarts

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 19:58

naar mijn mening moet je niet naar achter én niet naar voren hangen maar gewoon recht op je paard blijven zitten?

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 21:30

Ik heb geleerd om gewoon rechtop te blijven zitten, je been er aan te houden en je benen iets verder naar achter leggen en je handen wat breder te zetten en dan tegen houden van voor. Niet blijven tegenhouden al ze niet wil rij dan eerst weer een rondje en probeer het nog eens.

.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 20:05

Okkie1 schreef:
naar mijn mening moet je niet naar achter én niet naar voren hangen maar gewoon recht op je paard blijven zitten?


Akkoord,
maar bij het aanleren kan het wel eens helpen om te gaan 'hangen'
(bij sommige paarden helpt dat).
Als je dat doet, hang je beter naar voor, dan naar achteren.

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 20:35

met je handen: ophouding en los, ophouding en los, gewoon hetzelfde doen als je voorwaard rijd, 'trek' je paard dus niet naar achter. Gewoon rechtop blijven zitten, benen iets naar achter en billen aanknijpen, en ja in het begin helpt het heel goed als er iemand voor je staat en je paard een duwtje geeft, tegelijk geef jij de goede commando's en (zou ik doen) stemhulp, helpt altijd pas wel op bij wedstrijden, want hier gebruikte ik dit stiekum maar ze kunnen je wel vaak horen en dit kost je punten (mij in ieder geval ahum)

Ruitershop Bolsterbos: http://www.stalbolsterbos.be
Facebook: Boomloze zadels België
Ruitershop Bolsterbos

KiKaDay 2018 :
Op 2 Juni 2018 organiseren we de 3de editie van KiKaDay bij de Wolfshoeve training in Hoogerheide.
Een paardensportevenement voor het KiKa Kinderkankerfonds.

Een dag vol clinics, workshops, demonstraties, strodorp en de KiKa Battle

http://www.kikaday.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 20:57

Achterwaarts gaan is een van de zwaarste oefeningen. Wat Sonja zegt snijdt wel hout, hou het overzichtelijk voor het paard, teveel achterwaarts kan makkelijk heel onaangenaam worden voor het paard en dat kun je beter zien te voorkomen. Easy does it, ook met achterwaarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 21:28

Amanda schreef:
Ik vraag helemaal niet veel passen en veel verzameling. .............
Het gaat dus echt om het nette achterwaarts gaan. Ontspannen, benen eronder zetten en dan achterwaarts


Verzameling dus Haha!
Probeer nou gewoon es een stapje terug te gaan in je training, daarvan ga je zoveel vooruit.....

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 13:36

Faustie"]
[quote="Okkie1 schreef:
naar mijn mening moet je niet naar achter én niet naar voren hangen maar gewoon recht op je paard blijven zitten?


Akkoord,
maar bij het aanleren kan het wel eens helpen om te gaan 'hangen'
(bij sommige paarden helpt dat).
Als je dat doet, hang je beter naar voor, dan naar achteren.
[/quote]

hmm...ben het nog steeds niet met je eens maar goed maakt verder ook niet uit. wij leren de paarden het m.b.v een persoon op de grond 'die het paard de weg wijst'... en verder een correcte zit is het halve werk en hangen naar welke kant dan ook is naar mijn mening niet coorrect?

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 13:44

Okkie1 schreef:
hmm...ben het nog steeds niet met je eens maar goed maakt verder ook niet uit. wij leren de paarden het m.b.v een persoon op de grond 'die het paard de weg wijst'... en verder een correcte zit is het halve werk en hangen naar welke kant dan ook is naar mijn mening niet coorrect?


Ik ga zelf ook niet gemakkelijk hangen hoor,
maar het kan gewoon helpen.
Het is idd altijd beter als je een correcte zit behoud, natuurlijk.
Het is enkel een hulpmiddel, dat daarna uiteraard weer verdwijnt.

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 01:06

Ik heb ditzelfde "probleem" ook bij mijn bijrijdpaardje. Maar gaan eerst werken aan het vwnw rijden omdat zij dit nog niet goed beheerst. We zijn hier nu even mee bezig en het gaat al wat beter, ze is nog niet super voorwaarts maar het begint erop te lijken. Mocht het moment daar zijn dat we met achterwaarts beginnen zal hetgeen Sonja heeft geschreven gebruikt worden, dus rustig opbouwen en belonen als ze het goed heeft gedaan. Het trainen van een paard moet natuurlijk ook voor het paard leuk blijven.
Hopelijk heb je iets aan de tips die zijn gegeven hier, ik vond het in ieder geval wel nuttig om te lezen omdat ik er dus zelf over een tijdje ook mee ga beginnen.

Veni, vidi, vici


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers