Verbod op evenementen met dieren (v/a 17 april)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Verbod op evenementen met dieren (v/a 17 april)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-03 08:56

http://www.minlnv.nl/infomart/dossiers/vogelpest/
Persbericht Ministerie van LNV

16 april 2003 - Vanaf donderdag 17 april is het verboden evenementen te organiseren met paarden, pony's, ezels, koeien, schapen, geiten en varkens in en rond het door Klassieke Vogelpest getroffen gebied tussen de Gelderse Vallei en Midden Limburg. Het gaat hierbij om tentoonstellingen, keuringen, markten, verkopingen, veilingen en alle andere evenementen waarbij deze dieren tijdelijk bij elkaar worden gebracht. Het verbod is niet beperkt tot dieren van bedrijven waar pluimvee wordt gehouden, maar geldt voor alle zogenoemde één- en evenhoevigen in het gebied.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-03 08:57

In de rest van Nederland mogen deze evenementen alleen worden georganiseerd met dieren die niet uit het getroffen gebied komen. (Red.: compartimenten C (Noord) en D (Zuid-West) - zie voor indeling van compartimenten de site van het ministerie)

Het risico van het houden van evenementen met dieren ligt in het verslepen van het AI-virus. Dit kan worden meegevoerd met vervoermiddelen, dieren en mensen. Vanaf het evenement kan zo het virus weer verder worden verspreid. Het verbod is niet van toepassing op exportverzamelplaatsen, omdat hier strikte hygiene-maatregelen van kracht zijn en omdat hier alleen dieren bij elkaar gebracht worden en geen mensen.

Het getroffen gebied bestaat uit een aantal compartimenten waarbinnen zware beperkingen gelden voor o.m. het bezoek aan pluimveebedrijven, het vervoer van pluimvee, eieren en varkens. Het gebied bestrijkt een groot deel van Gelderland (inclusief delen van de Betuwe en het Land van Maas en Waal), een deel van Utrecht, Oost-Brabant en de gehele provincie Limburg.

Klassieke Vogelpest of Aviaire Influenza is een zeer besmettelijke pluimveeziekte, herkenbaar aan zwellingen aan de kop en hals en aan verkleuring van de kam en de poten. De incubatietijd op het bedrijf bedraagt ongeveer 10 dagen. De ziekte verloopt daarna snel, met in de meeste gevallen de dood tot gevolg. Sinds eind februari zijn in Nederland tot nu toe 218 besmettingen en 18 ernstige verdenkingen geconstateerd.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 09:16

Da's balen zeg. Kootwijk dus niet gaan we maar vanuit. Shitzooi. Waarom moeten ze die arme vogels toch ook zo hutje op mutje huisvesten. Dat is toch vragen om moeilijkheden. Voor de vogeltjes hoop ik dat deze ellende snel over is.

'Paint' it 'Black'

Ywie
Berichten: 27
Geregistreerd: 07-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 11:10

Had me er zo op verheugd om komend weekend mijn eerste wedstrijd met Sam te rijden, eindelijk mijn startkaart binnen!!!

Maar ja, Vorstenbosch ligt binnen zo'n gebied, dus dat gaat dan niet door... Verdrietig

Natuurlijk is het voor de houders van kippen/vogels veel erger, maar toch baal ik er wel van dat ik nu niet op wedstrijd kan...

Waar de kennis van de ruiter ophoudt, begint zijn grofheid!

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 11:11

Las net op de site van het KWPN dat de zzgp wedstrijden van het komend weekend afgelast zijn.
Ook een aantal landelijke wedstrijden zijn inmiddels afgelast, zie op de site van www.startlijsten.nl, daar zullen de komende dagen nog wel meer aflastingen op doorgegeven worden. O.a. Nuland gaat niet door 21 april

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 11:38

Fasel schreef:
Da's balen zeg. Kootwijk dus niet gaan we maar vanuit. oliebolzooi. Waarom moeten ze die arme vogels toch ook zo hutje op mutje huisvesten. Dat is toch vragen om moeilijkheden. Voor de vogeltjes hoop ik dat deze ellende snel over is.


Helemaal mee eens! Maar ik denk dat dit ook een oorzaak is van het feit dat er de laatse jaren landbouwministers gezeten hebben die helemaal niks van de landbouw af weten, typisch Nederland Boos!
BSE, MKZ, varkenspest en nu ook de vogelpest hebben we allemaal gehad vanaf 1997 (?)
Alle intensieve veehouderijen zitten op een kluitje en ja...dan krijg je eens een ziekte die zich snel kan verspreiden......

Maar hopen dat het weer snel voorbij is.

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-03 11:44

Las net op de endurance mailing list dat er dit weekend in Limburg twee grote sportevenementen zijn: de Kennedymars in Sittard (80 km wandelen van Sittard naar Thorn en terug (via diverse omwegen) en de Amstel Gold Race (100+ km) fietsen door geheel Midden/Zuid-Limburg). Zou daar geen besmettingskans zijn? Kan me niet voorstellen dat daar allemaal 'kiploze' mensen tussen zitten. En dan van die grote evenementen in 'besmette' of 'verdachte' gebieden. Persoonlijk vind ik dat je dat soort dingen dan ook moet afblazen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 11:51

Als ik het goed begrepen heb is de Amstel Goldrace wel afgelast i.v.m. de kippenpest. Verder zijn alle samenkomsten van landbouwers afgelast maar het is en blijft dweilen met de kraan open.

Je mag wel van hot naar her met je auto, je hond en wat al dies meer. Maar een paard zou dan te veel besmettingsgevaar opleveren Verward

De informatie-voorziening is ook te slecht voor woorden. Ik zit midden in het gebied en de hanen van de hobbyboeren kukelen elke ochtend nog vrolijk want er is ons op geen enkele manier uitleg gegeven over de beschermingsgebieden. Sterker nog, ik weet niet eens of de kippenbedrijven 2 km. verderop geruimd zijn omdat ze verdacht waren of dat het preventief was.

Alleen als ik op de site van het ministerie kijk zie ik dat ik wel in een beschermingsgebied zit (ruiming) maar hoeveel van die oudere dorpsbewoners hier hebben internet? Ik denk bijna geen enkele en dus kunnen ze niet eens weten dat hun haan illegaal kukelt.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 12:07

Al heb je internet en probeer je de boel in de gaten te houden via teletekst op TV dan nog is het niet te volgen. De kaarten op min.lnv zijn haast niet te volgen en ook beschrijvingen van de gebiedsgrenzen zijn nauwelijks te volgen. Het beste kun je bellen naar het vermelde telefoonnumer maar dan heb je helaas niets zwart op wit. En dit met het lik op stuk beleid wat nu gevoerd wordt, niet echt makkelijk en in het ergste geval zeer kostbaar....

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 12:32

Huilen 17 mei....... dan ben ik jarig............. ..........................

*LOL* dat jarig zijn is wel leuk natuurrrrlijk !!!!!!!!!!!!!!!!!! Schijnheilig

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-03 13:07


.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 13:11

Wat vreemd eigenlijk dat het virus zo naar beneden zakt zonder uitzonderlijk ver naar boven of links of rechts te gaan. Dat zal vast met de concentratie kippen per gebied hebben maar apart is het wel.

De Amstel Gold gaat blijkbaar wel door. Er waren stemmen opgegaan om het af te lasten en daardoor heb ik me vergist denk ik.
Werkelijk ongelooflijk belachelijk is het.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 13:43

daar gaat mijn wedstrijd in Kaatsheuvel dus! Die mag wel doorgaan, maar omdat onze paarden zo'n 2 km binnen compartiment E staan, mag ik er niet naar toe! K*T

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 13:55

nou, leuk, daar gaan weer al mijn wedstrijden van het zomerseizoen, net als toen met de mond- en klauwzeer., zit nu middenin compartiment G....
Maarja, voor de boeren vind ik het veel erger, die lopen een heel groot deel van inkomen mis.....

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 13:57

Heeft iemand enig idee tot wanneer dit geldt??

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 14:15

De ponies gaan duur worden, denk ik zo. Op deze manier geen keuringen voor onze ponies in 2003. En wie weet ook geen dekkingen... Leuk hoor, kippen hebben.. Verward

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

passie

Berichten: 2323
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 14:34

In Italie is al jaren de kippenpest(nou ja vogelpest kippen pest klinkt beter) hoor je daar wel een wat over? nee dus!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-03 14:40

In Zuid-Amerika laten ze de MKZ ook gewoon z'n gang gaan.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 15:07

Ik ga er dus maar vanuit dat lessen ook niet mag. Ik zit in E dus dat word weer knettergekke paarden straks... En nu maar hopen dat ze gezond blijven...

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 16:25

He nee toch...je kunt ook haast niet meer genieten van het houden van dieren! Altijd bang zijn dat er weer iets uitbreekt en je beestjes geruimd moeten worden...of zo'n vervoersverbod, da's al erg genoeg natuurlijk! Verplicht thuis vastzitten...

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 16:43

[quote="Suzy"]nou, leuk, daar gaan weer al mijn wedstrijden van het zomerseizoen, net als toen met de mond- en klauwzeer., zit nu middenin compartiment G....
Maarja, voor de boeren vind ik het veel erger, die lopen een heel groot deel van inkomen mis.....[/quote]

Ja, maar voor ons en de vele beroepsruiters in deze regio die er niets mee van doen hebben is het het derde zomerseizoen in 6 jaar dat naar de kl*ten geholpen wordt (varkenspest '98, mkz 2001, en nu de volgelpest). Ik heb er zwaar genoeg van!

AltijdLente
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 16:48

nou daar gaan de achterhoekse paardendagen..wij zitten in D..ik kon toch niet meedoen maar ja voor de rest vind ik het wel rot. ik ga jewel 1 mei verhuizen dus ik hoop dat er tot dan in ieder geval geen vervoersverbod komt binnen het compartiment..

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 17:00

Lisette schreef:
Heeft iemand enig idee tot wanneer dit geldt??

Ik heb vanmiddag gebeld naar het ministerie van lnv (infolijn) en de gene die ik aan de lijn kreeg kon niet zeggen hoe lang het zou duren. Het kon lang zijn, maar ook morgen al weer opgeheven worden. Kortom, dat is nog niet bekend!


Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 17:33

Mara00 schreef:
Ik kom er niet helemaal uit. Er wordt alleen gepraat over evenementen en bijeenkomsten, en over dieren die van een bedrijf af komen met pluimvee. Maar ik zou graag willen weten of ik met de trailer naar mijn rijles mag rijden, we komen niet op een bedrijf met pluimvee, en brengen geen dieren bijeen. Iemand enig idee?


Rijles is ook een samenscholing van paarden en ponies, dus helaas. Die mag, als je binnen het gebied van het vervoersverbod zit, dus ook niet doorgaan. En aangezien je in Limburg woont, geldt dat dus ook voor jou.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Abracadabra9, henshem, Jarmo, Larissa123, nathe, Vagabondo, veranadautje en 60 bezoekers