Mijn verzorgpony wil niet gelongeert worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
charity
Berichten: 92
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-01 18:34

Mijn verzorgpony van 23 jaar oud.
Wil ik wel eesn longeren.
Maar dan blijft ze alleen maar stil staan
en komt ze naar mij toe
kunnen jullie mij vertellen hoe ik het dan moet doen
ik heb vanalles geprobeert
Verward Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 19:07

Heb je wel eens gehoord van Monty Roberts? Die gebruikt als het ware de taal van de paarden om tegen een paard te zeggen wat ie moet doen. In zijn boek (Monty Roberts, de man die met paarden praat) staat onder andere dat je hem zonder longe of wat dan ook, alleen aan het halster, in een longeerring of afgezet gedeelte van de bak kan loslaten en dat je hem door middel van lichaamstaal van je af kan drijven, door strak in zijn ogen te kijken, jezelf groot te maken en je handen te spreiden. De rest moet je maar even uit dat boek halen ofzo, dat weet ik niet precies meer. Als je pony dat dan zonder longe kan, misschien lukt dat dan ook wel met longe! Ik weet niet of het werkt, maar je kan het proberen, toch? Veel succes!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 19:31

proberen met de zweep weg te houden expensive stopt dan ook en soms wil ie ook kome maar dan loop ik een stukje mee en ga ik weer maar daarna sleurt ie me de hele wei door aah.. Clown maarre ik denk dat je dat ook wel heb geprobeerd, mischien paardenfluisteraar? of gewoon losgooien oftewel opjagen is ook leuk.

DanceAngel
Berichten: 66
Geregistreerd: 04-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 20:13

Probeer het eens met hulp van iemand anders. Je laat een ander aan de buitenkant lopen met een halstertouw. Wil ze naar binnen lopen dan houdt de buitenste haar tegen en laat je haar goed doorlopen. Wil je het zonder hulp doen, geef haar dan zo nu en dan eens een klein duwtje met de zweep en laat haar goed volwaarts lopen zodat ze niet snel kan stoppen.

Zo is het bij mijn paard na een tijd ook goed gegaan. En je kan trouwens er ook op gaan zitten terwijl iemand anders hem aan de longe houdt. Werkt ook goed.

Groetjes en succes Pling Jessica

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 21:00

heeft ze het ooit wel geleerd?

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-01 10:05

Hoi Charity!
Als ik jou was zou ik eerst eens proberen verschillende andere pony's te longeren, zodat je zelf er lekker aan gewend bent.
Eventueel een pony op de manege of van een vriendin.
Daarna kun je het bij jouw verzorgpony proberen, en eventueel kan er een vriendin bij helpen, zodat jullie het aan de pony kunnen leren.
Misschien dat ze het nog nooit gedaan heeft, of dat het erg lang geleden is?
Heel veel succes!