Situatie vogelpest: reizen naar of door België

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Situatie vogelpest: reizen naar of door België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-03 15:45

www.knhs.nl
www.knhs.nl

In verband met de uitbraak van klassieke vogelpest in Limburg zijn de regels m.b.t. het vervoer van paarden en pony's, maar ook van personen en voertuigen, van en naar België aangescherpt. Deze regelgeving wordt voorlopig in stand gehouden en kan zelfs aangescherpt worden. De belangrijkste regels uit het ministerieel besluit van 9 april 2003 (www.favv.be) worden hieronder weergegeven.

"De toegang tot alle plaatsen in België waar landbouwhuisdieren worden gehouden, is verboden voor elk voertuig en elke persoon die in Nederland in de 7 dagen voordien in contact zijn geweest met landbouwhuisdieren of op een plaats zijn geweest waar landbouwhuisdieren worden gehouden."
Laatst bijgewerkt door Mickey op 16-04-03 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt


Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-03 15:46

Onder "landbouwhuisdieren" worden ook paarden en pony's (zowel bedrijfsmatig als hobbymatig gehouden) verstaan. Het vervoer van landbouwhuisdieren, waaronder paarden en pony's, naar België is dus verboden. Dat geldt ook voor personen en voertuigen. Dit betekent dat deelname aan wedstrijden in België niet mogelijk is, evenals het bezoeken van evenementen. Het vervoer door België, naar bijvoorbeeld Frankrijk, is wel toegestaan mits er geen locatie wordt aangedaan waar landbouwhuisdieren worden gehouden. Geadviseerd wordt om zoveel mogelijk de westelijke route aan te houden en de toezichtsgebieden te vermijden.

"Alle activiteiten van Nederlandse dienstverlenende bedrijven of dienstverlenende personen op pluimveebedrijven op Belgisch grondgebied zijn verboden."

Dit betekent ook dat lesgeven of paarden bekijken op deze bedrijven niet is toegestaan (voor zowel Nederlanders als Belgen welke in dienst zijn van een Nederlands bedrijf).

"Het is verboden om materiaal dat in Nederland in contact zou kunnen geweest zijn met landbouwhuisdieren of met eieren, binnen te brengen op plaatsen in België waar landbouwhuisdieren worden gehouden."

Dit kan dus van toepassing zijn op o.a. trailers, zadels en ander materiaal dat met paarden in aanraking is geweest.



--------------------------------------------------------------------------------


Belangrijk bericht voor wedstrijdorganisaties: Wedstrijdorganisaties in Nederland worden geacht om deelnemende combinaties uit België erop te wijzen, dat het terugreizen naar België na het evenement of wedstrijd niet meer mogelijk is!


--------------------------------------------------------------------------------
Laatst bijgewerkt door Mickey op 16-04-03 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 16:12

Ja, ik was ook al op de hoogte van deze nieuwe maatregelen. Helaas zitten wedstrijden er de komende tijd even niet in....
Ben heel benieuwd hoe lang dit gaan duren.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 21:50

Op de endurance mailing list las ik dat er sinds vanmiddag 12 uur een volledige standstill voor België geldt. Meer info op http://www.favv.be/indexNL.htm

Voor Duitsland wordt de situatie weergegeven op www.agrar.de

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 14:46

Das dan mooi... geen les meer krijgen voorlopig....Boos!

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 16:39

Ik vind het wel een beetje een overdreven maatregel.

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 15:12

Ja, misschien wel !
Maar het is denk ik wel het beste Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: StonedRomy, Vagabondo en 51 bezoekers