Hoe laten afvallen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Hoe laten afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-03 20:19

Tja, Carina is dus te vet... Nu vraag ik me af hoe ik haar het beste, verantwoord wat af kan laten vallen.

Ze is nog jong, 3 jaar, en net onder het zadel. Het is dus niet een optie om te zeggen, zwaarder/langer/meer rijden.
Ze krijgt niets meer qua voer, geen biks, geen hooi, ze staat dag en nacht op een schraal wieland samen met haar weidemaatje.

Wie heeft DE manier om haar te laten afvallen?

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...


Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 20:33

Als ze nog maar net onder het zadel is dan valt ze vanzelf wel af als je meer met haar gaat doen.

XANTHA

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 20:33

Hey,
Ik zou ook 'je' pony nog wel wat voeren, want op een lege maag werken houd ze ook niet echt lang vol, lijkt mij.
Maar ik zou goed met haar gaan trainen, zodat ze de kilo's eraf "loopt">

In elk geval veel succes met je afvalproject!

Let love shine so bright

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-03 20:39

Ze kreeg in de winter 1/4 schep muesli. Dit heb ik langzaam afgebouwd naar niks. Nu krijgt ze al bijna een maand niets meer, sinds ze dag en nacht buiten staat.
Ik heb niet het idee dat ze met "een lege maag" staat. Ze graast de hele dag door, alleen krijgt ze niet zoveel binnen. Toch blijft ze gewoon vet. Hierdoor denk ik dat ze dus toch wel genoeg binnenkrijgt.

Wat bedoel je met "goed trainen" cracker? Hoevaak per week? Ze gaat nu +- 3x per week ff onder het zadel, 15/30 minuten. Verder nog af en toe longeren erbij.

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

von12
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 21:41

Wat dacht je van lekker wandelen. Goed voor de lijn van het paard en voor je eigen conditie. Af en toe samen een stukje joggen. Ook goed voor de verdere samenwerking. Af en toe een hapje laten eten. In de natuur vind je paard weer eetbare dingen die niet in de wei staan maar die op z'n tijd wel zo smakelijk zijn.
succes en groetjes yvon

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 21:44

mij is geleerd dat je jongen paarden best wa krachtvoer mag geven hoor moet namelijk nog groeien. daarnaast wat meer beweging jah.

Vitje
Berichten: 37
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 21:53

van gras worden paarden oko wel vet hoor als ze er veel van eten krijgen ze zown leuke gras buik.. en wat d8 je van longeren en lekker door laten lopen dan.. of lekker wandelen zoals von12 zei... en dat muslie is niet voor z'n gewicht maar voor z'n kracht dat ie niet te sloom is klinkt wel raar maar is gewoon iets waar ze vit van worden..

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 21:58

Flink actief doorstappen. Het klikt raar maar dit werkt echt het allerbeste omdat het paard dit lang kan volhouden en dus meer vet verbrandt dan bij bv. 3 rondjes galop...

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-03 14:22

Wandelen doe ik al vrij gerelmatig met haar. Vind ze erg leuk, en ik ook. Probleempje alleen is dat we eigenlijk alleen maar over de weg kunnen hier, waar ze ook snel op uitgekeken is.

Verder zit ik idd met het probleem, wel/niet krachtvoer voeren. Ik weet ook dat jonge dieren nog moeten groeien, en dat het geven van geen krachtvoer niet goed is. Maar wat is slechter? Geen krachtvoer of te vet zijn??

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...


Vitje
Berichten: 37
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 14:34

Dat vet zijn kan er uit groeien maar dat kracht voer hebben ze wel nodig hoor.. als je nou gewoon is lekker elke dag half uurtje longeerd en dan daarna in het land dus meer als beloning in het land doe kan ook helpen heeft bij onze paarden ook veel gewerkt dan werken ze egt hard omdat ze dan weten waarvoor ze het doen..

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 18:34

Ik heb ook een haflinger van nu 8 jaar oud en die krijgt alleen een beetje krachtvoer als ze echt gewerkt heeft anders niet, anders wordt ze te druk en veel te vet.
Haflingers hebben niet veel nodig hoor, ze zijn sober genoeg.
Die van mij krijgt wel elke dag als ik er zelf ben en voer( doordeweek drie dagen op stage) een handje krachtvoer om de foenegriek en zonnebloem olie door te doen.
Maar als ik het zo hoor heeft die van jou nog niet echt veel nodig.

Het oog van de meester he, of te wel je moet gewoon kijken hoe ze er uit komt te zien als jhe wel of nietkrachtvoer gaat voeren.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 18:39

Zobyzo niet je paard laten verhongeren, daar schiet je niks mee op!
Voer dan hooi bij, dat is lekker droog , niet echt veel eiwitten.

Longeer je paard lekker actief, en met bijzet teugels zo'n 3 x per week.
En rij hem/haar 2 รก 3 x perweek.

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-03 20:17

Even voor de duidelijkheid, Ze verhongerd dus echt niet. Ze is alleen maar dikker geworden sinds ze weer dag en nacht op de weide staat, en dus sinds ze geen hooi/krachtvoer meer krijgt.

Als beloning in het land zetten lijkt me geen goed idee. Mijn paard hoeft niet te werken om lekker in het land te staan, dat mag ze zo ook. Dat plezier wil ik haar absoluut niet ontnemen.

Ik longeer haar regelmatig, maar is dat niet te belastend voor haar benen? Nogmaals ze is pas 3 jaar oud.

Blijft toch lastig. Te vet is niet goed, maar veel longeren ook niet.

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 130 bezoekers