Wat is een "basistype"?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Wat is een "basistype"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-03 12:17

Wat wordt er nu precies onder een "basistype" verstaan? Zijn er dan ook nog andere typen? Zo ja wat zijn de verschillende kenmerken dan?
Ik heb geen flauw idee. Wie helpt?

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 12:24

Meestal word daar een kruising rijpaard en tuiger mee bedoeld.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 12:25

Bij het NMPRS heb je het basis type en het luxe type. Basis zijn vooral de shetlanders, het luxe type echt de falabella's, Amerikanase mini's en Bergmans(de echte miniatuur paardjes). Dit stamboek heeft ook nog de mini en de kleine maat. De grens ligt dacht ik bij 87 cm uit m'n hoofd(of was dat bij het NSPS?). Dennis is een shet van 94 cm en valt hier mee in het basis type kleine maat.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-03 12:28

kruising tussen "rijpaard" en een "tuiger".

Dat klinkt niet erg positief.

Basis= fors?

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 12:30

Nanda schreef:
kruising tussen "rijpaard" en een "tuiger".

Dat klinkt niet erg positief.

Basis= fors?


yep, meestal wel fors, vaak goede karakters, soms goede springers

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 12:32

Hoeft niet perse maar meestal niet heel fijn gebouwd. Je meot een beetje denken aan de ras Groninger enzo. Het zijn vaak paarden die het heel goed doen in de dressuur, veel tonende gangen met veel afdruk en kracht en kadans. Door de krachtige achterhand zijn ze ook heel goed inzetbaar voor het springen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 12:32

Basispaarden worden vaak ook als tuiger gebruikt. Gelderse paarden en groningers zijn basispaarden. Het is het wat minder luxe of een wat forser type rijpaard. Voor de warmbloedfokkerij zijn ze heel belangrijk en ze hoeven in de sport niet onder te doen voor de luxere type paarden. Qua bouw zijn ze vaak wat "ouderwetser" in het kruis, d.w.z. rechter i.p.v. hellender.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 12:36

Een basispaard is geen kruising maar een heel eigen fokrichting,
op de site van het KWPN kan je er meer over lezen.
De vos in mijn profiel heeft ook aardig wat basisbloed.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-03 12:39

Dus als ik het goed begrijp zijn de meeste "tegenwoordige" dressuurpaarden (groot en fors) dus basistype ?

Is het tegenovergestelde van "basis" "luxe" of zijn er nog andere typen?.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 12:51

Basispaard is de oude KWPN benaming voor het huidige Gelderse paard.
Toen in 1970 het KWPN ontstond uit een fusie tussen het NWP en het VLN is het opgeplitst in 3 fokrichtingen:
1 Rijpaard
2 Tuigpaard
3 Basispaard
De term basispaard is enkele jaren geleden vervangen voor de term Gelders paard.
Het Groninger paard heeft ondertussen zijn eigen stamboek en persoonlijk zou ik dit ook graag zien voor het Gelders paard.
Bij het KWPN zijn de laatste jaren een paar vreemde beslissingen genomen ten aanzien van het percentage Gelders bloed dat een Gelders paard moet hebben.
Hierdoor wordt het een soort vergaarbak voor rare kruisingen zoals rijpaardx tuiger, zo´n kruising heeft niets met een Gelders paard te maken.
In mijn profiel staan foto´s van het type Gelders paard zoals ze er naar mijn idee uit horen te zien.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 12:57

Nanda schreef:
Dus als ik het goed begrijp zijn de meeste "tegenwoordige" dressuurpaarden (groot en fors) dus basistype ?

Is het tegenovergestelde van "basis" "luxe" of zijn er nog andere typen?.


Nee, zijn te modern gebouwd qua type. en zo heel fors zijn ze niet. Fors en massa is niet hetzelfde. Je moet ook een beetje kijken naar de omgang van de botten en de gewrichten.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-03 14:19

Basistype is dus (nu) een beetje ouderwets en (in het algemeen) een ongewenst type bij een modern sportpaard? Uitzonderingen daargelaten natuurlijk (bv gelderse sportpaarden).

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 19:59

Nanda schreef:
Basistype is dus (nu) een beetje ouderwets en (in het algemeen) een ongewenst type bij een modern sportpaard? Uitzonderingen daargelaten natuurlijk (bv gelderse sportpaarden).


Dat is een kwestie van smaak Knipoog
Het is wel zo dat de Gelderse paarden wat "degelijker" gebouwd zijn en sommige Gelderse paarden hebben niet helemaal het type wat tegenwoordig graag gezien wordt in mn. de dressuursport.
Maar er zijn ook erg luxe types die weldegelijk in het plaatje van de moderne dressuur passen.
In veel gevallen hebben deze paarden ook erg goede en sterke gangen, en dat compenseert weer erg veel ten opzichte van de soms wat "ouderwetse" types.
Kijk eens op de site van het KWPN, daar staat veel info en foto's !

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 20:45

http://home.iae.nl/users/hvlijsse/nederlands.html
Moet je eens op deze site kijken! Wat valt je op? Mij valt op dat er heel veel bewezen sportverervers op deze site staan
Animo,Animo II Z,Argus,Bustron,Cabochon,Cavalier,Creool,Farrington,Gershwin,Grand Star (USA),Immigrant (Canada),Inspekteur,Its The Business,Jokinal de Bornival (BWP),Junior STV,Kadans (Canada),Kimberley,Lennard,Marco, Mitras (Zweden),Nabuur,Notaris,Olivier,Ornament (USA),Oscar,Pion,Recruut,Samber,Topas,Ulster,Uniform,Victorie (USA),Winckenburgh. Allemaal half-gelders.
Deze site is echt een aanrader!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 09:16


Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 09:43

gabyfedde schreef:
http://home.iae.nl/users/hvlijsse/nederlands.html
Moet je eens op deze site kijken! Wat valt je op? Mij valt op dat er heel veel bewezen sportverervers op deze site staan
Animo,Animo II Z,Argus,Bustron,Cabochon,Cavalier,Creool,Farrington,Gershwin,Grand Star (USA),Immigrant (Canada),Inspekteur,Its The Business,Jokinal de Bornival (BWP),Junior STV,Kadans (Canada),Kimberley,Lennard,Marco, Mitras (Zweden),Nabuur,Notaris,Olivier,Ornament (USA),Oscar,Pion,Recruut,Samber,Topas,Ulster,Uniform,Victorie (USA),Winckenburgh. Allemaal half-gelders.
Deze site is echt een aanrader!


Omdat voor deze site de holsteiner ook als Gelders wordt gezien en er nog wel meer hengsten staan die niet Gelders zijn, kun je moeilijk spreken van half gelders. Een halve Gelderse is voor mij een paard waarvan of de moederlijn of de vaderlijn gelders is zonder inmenging van ander bloed.