Het is weer zover: evenementenverbod!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Het is weer zover: evenementenverbod!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-03 06:47

Ja hoor, daar gaan we weer.
Die paarden zijn toch maar makkelijke slachtoffers.

Er is weer een verbod ingesteld voor evenementen met paarden in het gebied tussen de Gelderse Vallei en Midden Limburg.
Zie http://www.minlnv.nl/infomart/dossiers/vogelpest/

Wanneer komt er nu eens een verbod dat mensen zich ook niet meer in grootschalige groepen mogen bevinden?
Ik vind dit weer veel te ver gaan.

Ik hoop dat de KNHS in staat is om de belangen van de paardensport bij de minister duidelijk te maken.

Hoe denken jullie erover?
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 17-04-03 06:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Belker

Berichten: 15257
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 06:49

Ik hoorde het. Moet even nakijken welk gebied het is. Het is weer balen maar zorgt er wel voor dat mijn 2de box nog even voor mij blijft en er geen paard voor komt. Anders moet ik Spuit 11 ergens anders stallen/weiden. Zorgt er mogelijk ook voor dat Grappa niet weggebracht kan worden.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-03 06:52

Overigens, het Federatiecentrum zit ook midden in het gebied dus ze worden zelf ook direct getroffen.
Ik denk dat iedereen uitermate verbaasd is als ze horen dat de ZZGP wedstrijden van dit weekend afgelast moeten worden.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 07:07

Hopelijk gaan de schoolcompetities in ermelo op 23 mei wel door! Maar als dat zo door gaat zal dat wel niet... Verdrietig


Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 07:16

Dan zullen de wedstrijden volgende week op kootwijk ookwel niet doorgaan.....

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-03 07:18

Nee, dat denk ik ook niet, Kim.

De stal waar Fitz nu staat zou met een vrachtwagen vol paarden gaan maar voor Fitz was geen plek meer in de Z2. Maakt nu ook niet meer uit.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Belker

Berichten: 15257
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 07:20

De crosstrainingen in het midden van het land zullen ook wel komen te vervallen. Boos! Elke keer als ik me opgeef gebeurdt er zo iets Frusty . Zal het juist daardoor komen Verward

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 08:04

Tja... het is natuurlijk super vervelend dat dergelijke evenementen niet door kunnen gaan, maar aangezien de laatste dagen gebleken is dat het vogelpest-virus overdraagbaar is op andere diersoorten vind ik het niet zo vreemd dat ze dit verbod opleggen. Zeker omdat het blijkt dat dit virus in combinatie met een ander virus een nieuw virus kan creeeren wat op z'n beurt weer dodelijk kan zijn voor andere diersoorten dan vogels. Misschien kun je het verbod ook anders zien en is het er ter bescherming van jullie paarden Knipoog Lachen

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 08:06


.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-03 08:07

Maarten, super dat jij alles van de positieve kant kunt zien Knipoog

Vooralsnog baal ik enorm, ik heb mijn paard ook in training staan voor een wedstrijdklassering en die zit er zo voorlopig niet aan te komen.

Maar goed, muterende virussen is ook niet alles, dat ben ik met je eens.
Maar waarom dan geen evenementenverbod voor mensen? Wij vallen toch ook onder de diersoorten Knipoog

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 08:12

Ik snap helemaal niks van die compartimenten. Ik vraag me namelijk af of het hier in de regio ook al geld... Weet iemand dat? Dan zouden we in E vallen denk ik. Of ik dat nog zuidelijker? Geen idee.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-03 08:14

Fabienne, waar ligt Vianen? Je woont niet in Vianen onder Nieuwegein?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 08:17

Kijk voor de indeling in compartimenten even hier:

http://www.minlnv.nl/infomart/dossiers/vogelpest/

en klik dan op 'Compartimentering'.

Scroll daar even naar beneden tot je bij 'Gebiedsbeschrijvingen' bent (of klik in het menu), daar staan de grenzen beschreven. Een actuele kaart is helaas nog niet beschikbaar, staat op de site te lezen. Maar met de gebiedsbeschrijvingen kom je al een heel eind.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-03 08:19

Ik vind die gebiedsbeschrijvingen wel moeilijk te lezen als je niet echt bekend bent in die omgeving.
Ik hoop dat ze snel met kaarten komen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 08:22

Kort gezegd is er alleen geen verbod voor de compartimenten C (Noord) en D (Zuid-West). Voorbeeld: Nijverdal en Roden vallen allebei in C, dus de cross van zaterdag kan gewoon doorgaan en daar mogen wij met Ameretto dus gewoon heen. Stel dat er zaterdag een wedstrijd in Kootwijk is, dan zou die niet mogen doorgaan. Als je niet uit compartiment C of D komt, maar je wel hebt ingeschreven voor een evenement in die regio, dan moet je even op de site van het ministerie kijken welke regels er voor jou gelden.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 08:23

Vianen ligt bij Cuijk. 15 km onder Nijmegen... Het is net Noord-Brabant.
Ik snap niks van die compartimenten. Zijn er nog geen kaarten? Een slechte zaak vind ik.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 08:24

Fabienne, ik denk dat je in compartiment B valt, net als Wijchen. Dus helaas geen wedstrijden voorlopig.

minlnv schreef:
Evenementen met dieren aan banden
Het is verboden evenementen te organiseren met paarden, pony's, ezels, koeien, schapen, geiten en varkens in de compartimenten A, B, E, F en G. Het gaat hierbij om tentoonstellingen, keuringen, markten, verkopingen, veilingen en alle andere evenementen waarbij deze dieren tijdelijk bij elkaar worden gebracht. Het verbod is niet beperkt tot dieren van bedrijven waar pluimvee wordt gehouden, maar geldt voor alle zogenoemde één- en evenhoevigen in het gebied. In de compartimenten C en D mogen deze evenementen alleen worden georganiseerd met dieren uit C en D.


Er staan wel wat kaartjes in het 'dossier vogelpest' maar die zijn afschuwelijk onleesbaar.........

Karin: alleen de dieren uit C en D moegn aan dat evenement deelnemen dus.
Laatst bijgewerkt door fabienne op 17-04-03 08:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 08:24

Ik denk dat er op het ministerie heel hard wordt gewerkt, Fabiënne, en dat ze niet alles tegelijk kunnen. Het is daar al weken een gekkenhuis, weet ik van een vriendin die bij de AID werkt. Het is al heel wat dat de gebiedsbeschrijvingen actueel zijn. Even geduld dus nog.
Laatst bijgewerkt door Karin op 17-04-03 08:25, in het totaal 1 keer bewerkt

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 08:25

Pfffff wat balen zeg, oftewel half NL ligt plat qua paardensport, begin dr bijna aan te wennen, ieder jaar rond deze tijd is het wel wat.
Naja we wachten wel af, we kunnen er toch niks aan veranderen, blijkbaar hebben alle gespreken en werkgroepen destijds met de MKZ geen nut gehad, want de paardensport is weer de dupe.
Zolang er musjes ed rond blijven zal het virus zich blijven verspreiden.....
Heb wel begrip voor de maatregel maar baal er wel van.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 08:27

Inderdaad ik zie nu wel wat beschrijvingen. Volgens mij mogen we in ons dorp nog net wel samen komen, maar 2 dorpen verderop niet. Ik zal het vanavond even op de rijvereniging na vragen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 08:28


Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 08:29

Klopt, maar daar staat: 'Een recente kaart is nog niet beschikbaar'.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 08:40

Ik persoonlijk denk niet echt dat ze persé de paardensport een hak willen zetten met deze regeling, maar er gewoon alles aan proberen te doen om te voorkomen dat het van kwaad tot erger wordt (en we weten allemaal wel dat het ondoenlijk is om alle wilde vogels te ruimen Knipoog ). Je moet toch iets doen om te voorkomen dat deze ziekte zich verspreidt? Verward

De reden dat deze evenementen niet meer georganiseerd mogen worden is volgens mij omdat deze ziekte verschrikkelijk besmettelijk is. 1 gram besmette vogelmest kan al miljoenen kippen doden. Stel nu dat dat besmette musje in Kootwijk zijn nestje heeft gebouwd en er dus niet aan denkt om naar Dokkum te vliegen omdat hij Kootwijk erg prettig vindt. Normaal gesproken blijft Dokkum dus vrij van vogelpest. Maar stel nu dat dat musje op je trailer schijt en jij rijdt vanuit Kootwijk naar een wedstrijd in Dokkum (of all places Haha! ) en dat hoopje poep flikkert in de buurt van Leeuwarden van je trailer af en een plaatselijke kippenboer loopt met zijn laarzen door die poep om vervolgens zijn laarzen niet goed te ontsmetten als hij de kippenschuur binnenloopt. Hoppa... bedrijf besmet... Scheve mond

Tja... aan die rondvliegende vogels die van A naar B vliegen kunnen we niets doen, laten we dan met ons allen doen wat we wel kunnen om te voorkomen dat het van kwaad tot erger wordt... Lachen

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-03 09:16

Maarten, ik heb nog even nagedacht over je bovenstaande post.

Dan moet er dus een totaal verplaatsingsverbod voor iedereen opgelegd worden. Ik ga dit weekend naar Noord-Limburg. Besmet musje poept op mijn auto. Vervolgens rijd ik weer terug naar huis, ga naar een stal/boerderij waar kippen gehouden worden, poepje valt er af,

et voila Knipoog

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 09:25

Officieel is nu bekend gemaakt dat de ZZGP wedstrijden in Ermelo niet doorgaan.

Ook ik heb mijn bedenkingen tegen deze actie. Moeten we dan ook niet supermarkten en scholen sluiten omdat daar vele mensen samenkomen? Tevens alle losvliegende vogels afschieten??? Net als met de gehele MKZ gedoe slaan we nu toch wel een beetje te veel door. En wie draait er nu weer op voor de kosten? Juist, wij weer. Perfecte smoes voor vele om prijzen te verhogen. Divoza had die stunt ook gedaan tijdens MKZ, zullen ze nu ook wel weer misbruiken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook, gillian, Lugea en 50 bezoekers