rotstraal, what to do?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ruth
Berichten: 12
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: garderen, gelderland

rotstraal, what to do?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-03 17:14

mijn nf ruin de silva heeft rotstraal.
what to do?
ik heb r echt geen ene bal verstand van maar vind het naar voor hem,
wat kan ik doen en wat is de oorzaak?

de silva .... youre great


sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 18:25

de hoeven goed schoonhouden interen en mischien toch ff de hoefsmid of dierenarts renaar latern kijken

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 18:45

je kan zo een rotstraal zalf ofzo kopen. maar als je het goedkoop wil houden doe er dan elke dag wat tandpasta op zonder fluor. vooral proberen de hoeven droog te houden.

succes!

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

Steftje
Berichten: 43
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 19:21

Hallo, het kan helpen om je paard te laten kappen door de hoefsmid en daarna preventief behandelen met hoefteer. Ook egyptische zalf kan rotstraal voorkomen en genezen. Het is belangrijk dat je paard droog en proper staat.
Groetjes

Mensen met paarden hebben hemel op aarde
maar komen ze te sterven dan valt er niets te erven!!!

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 19:24

stal goed schoon houden is ok heeeeeeeel belangrijk

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 21:52

Ik zou egyptische zalf gebruiken, volgens mijn dierenarts sluit je de hoef af als je er teer in doet. Dit mag alleen als de straal perfect schoon is anders geneest het niet. Egyptische zalf werkt heel goed, je kunt het gewoon kopen bij een ruitersportzaak of bijvoorbeeld de Welkoop. In het begin elke dag erop doen, als de rotstraal heel diep is kun je er een watje indrukken gedrenkt in egyptische zalf. Na een tijdje merk je dat het minder diep wordt en dan kun je het bijvoorbeeld 1x per week erop smeren. Succes ermee!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 22:27

zorgen dat ze niet opp een te vochtige/vieze ondergrond staat continu (<--veel mest in de stal) goed schoonmaken en bij de ruitersportzaak zo'n spray kopen (ben ff naam vergeten) watten bij de straal doen en dan 'savonds weer verschonen.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 10:50

Zorg ook dat je je hoefsmid heel vaak laat komen, zo 1 keer in de 3 weken om de stralen te laten bijsnijden.
Zo houdt je de losse stukjes straal, die meestal gaan rotten weg en dan wordt de hoef ook beter.

Succes ermee !

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 10:53

Dat spulletje waar okkie op doelt heet: Hoof en Sole Hardener. Het is niet bij iedere ruitersport zaak te koop, omdat je er een bepaalde vergunning voor moet hebben ofzoiets. Het werkt echt mega goed. Twee keer erin spuiten weg is de rotstraal. Heel fijn. Je kunt dat erin spuiten. Er een watje in proppen en er dan nog wat overheen spuiten. Dat laten zitten tot de volgende dag en dan verschonen. Dan kan er 's nachts geen rotzooi in de straal komen

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 11:39

idd mik Haha!

floortje_82
Berichten: 727
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: hoengen-selfkant/limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 15:49

ga naar een paarden winkel en dan koop je een wit flesje ben de naam even kwijt hat is een soort zuur dat het dicht brand werk goed

papa ik mis je en dat zou altijd zo blijven

Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 15:52

ik zou er geen teer op doen!! want er kan geen vocht in(is goed) maar het vocht wat wel in de hoef zit kan er ook niet uit(slecht)!!ik heb egyptische zalf gebruikt en dat hielp perfect!! op een goede droge ondergrond zetten!! en vooral de stal goed schoonhouden!!

nou sterkte ermee!!!

Niemand is zo sterk dat hij niemand nodig heeft...

floortje_82
Berichten: 727
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: hoengen-selfkant/limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 15:54

je mag er alleen teer op doen als je hem b.v op een natte wei gooit dan kan er geen water bij maar als je hem op stal houd dan moet je zorgen dat zijn box goed droog en schoon is

papa ik mis je en dat zou altijd zo blijven

AnkeD

Berichten: 290
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 16:26

PienV schreef:
Citaat:
Egyptische zalf werkt heel goed, je kunt het gewoon kopen bij een ruitersportzaak of bijvoorbeeld de Welkoop. In het begin elke dag erop doen, als de rotstraal heel diep is kun je er een watje indrukken gedrenkt in egyptische zalf. Na een tijdje merk je dat het minder diep wordt en dan kun je het bijvoorbeeld 1x per week erop smeren

We hebben deze methode ook bij mijn vroegere pony toegepast en de rotstraal is verdwenen!! *LOL* *LOL*

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 19:25

stal schoon (droog) houden, elke dag voeten uitkrabben, uitwassen en laten drogen. Daarna teren. Paar dagen volhouden, je ziet t met de dag beter worden. Zo gauw t weer hard is kun je stoppen met teren.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 20:04

Rotstraal is vrij gemakkelijk te genezen, maar daar moet dan wel iedere dag aan worden gewerkt.
Bij de constatering van rotstraal zal de hoefsmid allereerst de straal netjes met een renet uitsnijden zodat overal een aansluiting van hoorn aanwezig is en geen enkel gedeelte achterblijft dat nog ontstoken is.
De stal moet schoon zijn zodat het paard niet in zijn eigen mest en urine staat (een straal kan namelijk niet tegen urine).
Voortaan mag niet meer met een scherp voorwerp te diep in de straalgroeven worden gekrabd en de stralen moeten iedere keer met water worden uitgespoten zodat op de diepere plaatsen zuurstof kan komen.

Nadien kunnen we de stralen bewerken met Egyptische zalf. Let op: we mogen er geen dikke lagen op smeren, want dan wordt de straal afgesloten van zuurstof en wordt rotstraal weer in de hand gewerkt. Ook kunnen we socatyl zalf gebruiken (een drogende, bacteriëndodende zalf). Middelen zoals deze moeten we ook weer niet te lang gebruiken omdat de straal daarvan te hard kan worden en zo zijn functie kan verliezen.(Een straalkussen behoort zacht en veerbaar te zijn.)

Het middel dat het meest wordt gebruikt is betadine. De straal wordt goed schoongespoten en moet vervolgens drogen. Dan insprayen met betadine. Dit middel is drogend en bacteriëndodend en kan gemakkelijk indringen op plaatsen waar men met teer niet bij kan.

greetz jef

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 20:06

Bij beginnende rotstraal is waterstofperoxide een wondermiddel. Daar zweer ik bij.

ruth
Berichten: 12
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: garderen, gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-03 13:53

hoe duur is die egyptische zalf dan en hoe duur is waterstofperoxide?

de silva .... youre great

ruth
Berichten: 12
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: garderen, gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-03 13:54

en waar kan je dan fluorloze tandpasta kopen heb al bij de jumbo gekeken maar dar zeggen ze mevrouw daat hebben wij niet ...

de silva .... youre great

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 13:55

supermarkt wel of slecker ofzow

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 17:37

Waterstofperoxide kun je in de drogist krijgen, voor zover ik weet kost dat geen fluit. Wel voorzichtig mee zijn, zorgen dat het niet op zn huid komt. Pak het been van je paard en laat de hoef afhangen, dan de waterstofperoxide erin gieten, op de plek waar de rotstraal zit.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 22:39

ik denk dat waterstofperoxinde flink bijt ind e wond maarja dat zal we goed zijndan....


Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 05:03

Goed dat je het zegt, NIET GEBRUIKEN als de rotstraal al in het leven is doorgedrongen! Het bijt inderdaad in de wond, doodt alle bacterien, maar in de hoef voelt je paard er niets van.

Waterstofperoxide wordt VERDUND oa gebruikt bij ontstoken tandvlees en tandproblemen bij mensen. Is een aloud spoelmiddel.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 13:00

Gaat drogist waarschijnlijk wel vragen welke verdunning je wilt. 4%? (voor 'diepe' rotstraal), 9%? Meld ajb even? [quote][/quote]

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 13:02

Ik zal ff voor je kijken dalijk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Anne77, Athena1982, FleurSandro, SentiBot en 97 bezoekers