Wedstrijd Belgie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Wedstrijd Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-03 15:49

Ben eigenlijk blij dat ik me niet heb kunnen opgeven voor de wedstrijd bij Piet Mesdagh.....door geconstateerde vogelpest in Belgie is het vervoer van paarden en ponys verboden..........dus geen deelneming is mogelijk!!!
Laat de vogelpest aub niet overslaan naar Dld............

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 15:53

Heb je hier een link van om informatie op internet te vinden? Je mag toch met je paard ook gewoon Nederland doorreizen? Ik had begrepen dat het vervoerverbod alleen gold voor kippen en nu ook varkens (Gelderse Vallei). Had niets gehoord over een verbod voor paarden..... Verward

Groetjes, Gisela

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 15:57

Ooo ?Sinds wanneer is er geconstateerde vogelpest in België . ?

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 16:02

Hierbij even een stukje gekopieerd voor iedereen, voordat alles op z'n kop staat, uit de Volkskrant van vandaag:

Citaat:
Het agentschap heeft direct drastische maatregelen afgekondigd, die vergelijkbaar zijn met de Nederlandse. Vanaf woensdag twaalf uur is alle vervoer van vogels, mest van pluimvee, eendagskuikens en broedeieren verboden in heel België. Ook voor tweehoevigen en paarden die op een pluimveebedrijf zijn geweest, geldt een transportverbod.


Oftewel, zolang je paard op een bedrijf staat of geweest zijn waar pluimvee wordt gehouden mag je NIET gaan. Staat je paard op een stal waar geen pluimvee is, mag je WEL met je paard de weg op. Lekker handig te controleren........

Groetjes, Gisela

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 16:03

Het was vanmorgen op de radio: Vervoersverbod in gans Belgie. Als je paard dus ergens staat waar er kippen zijn mag, je het terrein niet meer af!

Vogelpest is geconstateerd op een bedrijf in Limburg, in een straal van 3km van dit bedrijf moeten ruim 10 bedrijven geruimd worden.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 18:45

FlyingHigh schreef:
Laat de vogelpest aub niet overslaan naar Dld............


Precies wat ik vanmiddag al dacht! Bloos

lilian
Berichten: 37
Geregistreerd: 12-08-02
Woonplaats: uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 21:33

Ga naar:
www.knhs.nl
Klik dan weer op knhs
dan op: Update situatie vogelpest 16-04-2003

Jammer maar waar je mag geen paarden naar Belgie vervoeren.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 22:00

Dit is het meest recente bericht van de belgische website waaraan de KNHS refereert:

Citaat:
Art. 4 Het vervoer van tweehoevigen ,
paarden, mest, strooisel en
consumptie-eieren afkomstig van een
landbouwbedrijf waar pluimvee
gehouden wordt, is verboden.
Art. 4 Le transport des biongulés et
chevaux, ainsi que de leurs lisiers
et/ou fumiers, et des œ ufs de
consommation, en provenance d’une
exploitation où des volailles sont
détenues est interdit.


....en dit is wat de KNHS zegt:

Citaat:
"De toegang tot alle plaatsen in België waar landbouwhuisdieren worden gehouden, is verboden voor elk voertuig en elke persoon die in Nederland in de 7 dagen voordien in contact zijn geweest met landbouwhuisdieren of op een plaats zijn geweest waar landbouwhuisdieren worden gehouden."

Onder "landbouwhuisdieren" worden ook paarden en pony's (zowel bedrijfsmatig als hobbymatig gehouden) verstaan. Het vervoer van landbouwhuisdieren, waaronder paarden en pony's, naar België is dus verboden. Dat geldt ook voor personen en voertuigen. Dit betekent dat deelname aan wedstrijden in België niet mogelijk is, evenals het bezoeken van evenementen. Het vervoer door België, naar bijvoorbeeld Frankrijk, is wel toegestaan mits er geen locatie wordt aangedaan waar landbouwhuisdieren worden gehouden. Geadviseerd wordt om zoveel mogelijk de westelijke route aan te houden en de toezichtsgebieden te vermijden.



Deze 2 staan dus lijnrecht tegenover elkaar terwijl de KNHS wel de link naar de Belgische pagina legt. Ik lees in het Belgische standpunt nog steeds dat zolang je paard niet met pluimvee in aanraking is geweest, transport gewoon mogelijk is. Ze proberen het ons erg moeilijk te maken geloof ik.

Groetjes, Gisela

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 22:23

Ik heb zowel de KNHS als het Belgisch Ministerie een email gestuurd om duidelijkheid te verschaffen. Hopelijk reageren ze. Zodra ik email terug krijg, zal ik hier laten weten wat ze zeggen.

Groetjes, Gisela