Welk bit voor het buitenrijden? Tips gevraagd!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Welk bit voor het buitenrijden? Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-03 20:14

De vraag spreekt natuurlijk redelijk voor zich, maar toch een kleine uitleg.
Ik rijd Pablo altijd met een dubbelgebroken watertrens waarvan het middelste stukje ook rond is. Met rijden zet hij vaak zijn nek vast en houd het bit vast, dit gebeurd meestal als hij in moet buigen (wat dus erg lastig is voor hem). Maar goed ook halthouden doet hij zelden zoals het hoort. Nu het buiten rij seizoen er weer aankomt (wat ik toch erg graag doe)
zit ik er een beetje mee wat voor bit ik moet rijden. Hij is buiten nergens bang voor (zoals de vele tractors die in de polder rijden) maar als hij naar links wil, dan gaan we ook naar links. Extreme duivel En ik heb al een keer gehad dat we van een dijk (gewone asfaltweg) af reden, dat hij begon te draven en dat ik hem pas na enkele tientallen meters weer terug kreeg.
Ik ben dus op zoek naar een bit wat liefst niet perse scherper is maar waarmee ik wat meer controle heb en hij het niet tussen zijn kiezen kan klemmen. Zo zei iemand al dat ik een stang met kinketting kon proberen, maar ik denk dat dat te heftig is...................

Wie o Wie heeft tips voor mij????????

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!


Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 20:23

IK zou geen ander bit nemen.
Hij moet gewoon naar je leren luisteren, en niet met een ander bit. Als je een dubbel gebroken echt grof zou hanteren doet het ook een hele hoop pijn, maar of je daarmee wat berijkt?
Oh ik zie net dat ik het topic verkeerd gelezen heb, ik heb wel eens gelezen over een fluitbit, waarbij als je paard hem tussen de kiezen klemt een geluid maakt zodat hij los laat, maar hier weet ik het fijne niet van.

regien

Berichten: 115
Geregistreerd: 02-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 21:21

Als je buiten met een ander bit gaat rijden is het hek van de dam. Denk je dat als je er een stang in hangt hij daarna nog met jou zal dressuren op een trensje??!! Verward Dacht het niet!! Zou eerder een hulpteugel nemen, mits je daar correct mee om leert gaan. Probeer eens een maringaal, daar kan weinig mee misgaan, of een slofteugel! Vraag om advies om daar mee te leren rijden moet je wel je verstand gebruiken en dient echt als noodrem zeg maar.

<B>Lipizzaner: daar waar schoonheid en gratie samenkomen...</B>

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 21:24

Misschien wel een oplossing. Ik rijd ongeveer 2x per jaar ermee. Ik zal zeker niet vaker als 2-3x per maand ermee willen rijden. Ik gebruik het alleen op bijvoorbeeld een rit. Maar ik heb een pelham, en dan een dubbele teugel. De bovenste is een gewone trens (enkelgebroken bij mij), maar als het noodzakelijk is, dan is er de onderste met kinketting. Ik heb hem omdat mijn pony anders soms niet te houden is. Of het met links-rechts werkt weet ik niet.
Voor vastpakken zijn speciale bitten.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Cantaor
Berichten: 659
Geregistreerd: 13-07-02
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 22:13

Ik rij buiten altijd met een dubbelgebroken western trainingsbit, en dat werkt super, ik hoef veel minder te trekken en dat is ook fijner voor mijn paard. In de bak rij ik met een gebroken bitje en daar reageert mijn paard in de bak weer heel goed op.
Dus je kan best twee verschillende bitten gebruiken hoor, dat maakt niks uit.

Portugal "Here I come"..............

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 22:15

Ik reed mijn tinker buiten met een ophaalbit, Is gewoon vriendelijk maar als hij niet luisterde dan voelde ze het wel

Bonte kanjer Frank (Ed King Hill) Z2 + 5
Zanou (Kingston) Z2 + 4
Darco Z1 + 2

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 08:54

Ik rij buiten gewoon met een enkelgebroken bustrens.. Tja ik zou niet van bit wisselen.
Een vriendin van mij rijd op haar haflinger met een liverpoolstang (buiten).
Dat vind ik wel vrij extreem.

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 09:02

Als Pablo besluit dat de te rijden route naar links is Haha! , wat doet íe dan?
Gooit íe z'n hoofd omhoog zodat jij niks te vertellen hebt? (Dan zou ik er alleen een martingaaltje aan hangen of evt. een Thiedemann) of heeft íe andere trucjes bedacht?
Ik zie doorgaans niet zo veel heil in andere bitten, maar ja, ik neem aan dat jij het zelf ook liever rijtechnisch op zou lossen.
Voor een sterkere inwerking zou je evt. een pessoabit kunnen nemen (enkelgebroken trens maar dan met 2 of 3 bitringen onder elkaar, hoe verder je je teugel naar onderen zet, hoe sterker de hefboomwerking), maar zoals gezegd ben ik er in principe niet weg van om het op die manier op te lossen.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 12:36

Een liverpooltje is niet zo extreem hoor, vooral de ruiter maakt een bit gemeen voor een paard! Als je met zachte hand gaat rijden is geen enkel bit té sterk! Verder kan je een liverpool ook de teugel in het eerste gaatje rijden of in de bril van het bit zelf, dan is het helemaal niet sterk!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-03 12:52

Thankx voor de tips alleen een slof vind ik zelf niet zo prettig met buitenrijden. En een martingaal heeft geen nut aangezien hij zijn nek(onderhals) vast zet en daarvoor hoeft hij niet zijn hoofd omhoog te gooien!

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 00:00

Dit probleem heb ik ook vaak. Hij begint dan te draven en ik krijg hem niet terug, wat dan helpt is hem tegen een boom zetten. Maarja als die er niet zijn....

Hij gooit z'n hoofd niet omhoog maar zet gewoon z'n nek/kaak vast.

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 08:19

Een rolbitje zorgt ervoor dat het paard het bit niet vast kan houden. Tenminste de meeste paarden, want mijn verzorgpony wist het laatst te presteren er vandoor te gaan in rengalop over de straat met het bitje geklemd tussen haar kiezen.
Maar ze zeggen dus dat een rolbitje moeilijk vast te pakken is en niet scherp is.
Succes!

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-03 11:33

Smiley, bij ons in de polder heb je aan de ene kant een asfalt weg en aan de andere kant water. En ja eerlijk gezegd zie ik het allebei niet zo zitten !! Maar dat rolbitje kan ik weleens proberen.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 12:30

Ik zou dan een bit pakken met 2 paar teugel, bv pelham of pessoa.
Die dus alleen sterk inwerkt wanneer jij het wel.
Maar rijtechnisch is natuurlijk het beste.
Gewoon streng zijn, wanneer jij naar rechts wil is het ook rechts, wil hij toch naar links kun je hem best een mep geven.
Dan is het zo opgelost hoor! En als je merkt dat hij gaat draven kun je beter in 1x even hard met het bit zijn dat constant eraan zitten trekken.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 12:44

Kusia schreef:
Een rolbitje zorgt ervoor dat het paard het bit niet vast kan houden. Tenminste de meeste paarden, want mijn verzorgpony wist het laatst te presteren er vandoor te gaan in rengalop over de straat met het bitje geklemd tussen haar kiezen.
Maar ze zeggen dus dat een rolbitje moeilijk vast te pakken is en niet scherp is.
Succes!


Ik had voor Robin vroeger een D-trend met kopere rolletjes als ik buiten ging rijden. Het was wel scherp. (Niet voor niets niet toegestaan op wedstrijden) Maar het helpt wel. Hij kon het bit niet vastpakken..

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 21:01

regien schreef:
Als je buiten met een ander bit gaat rijden is het hek van de dam. Denk je dat als je er een stang in hangt hij daarna nog met jou zal dressuren op een trensje??!! Verward Dacht het niet!! Zou eerder een hulpteugel nemen, mits je daar correct mee om leert gaan. Probeer eens een maringaal, daar kan weinig mee misgaan, of een slofteugel! Vraag om advies om daar mee te leren rijden moet je wel je verstand gebruiken en dient echt als noodrem zeg maar.


dat klopt niet.
ik rijd loulou in de bak met dubbelgebroken trensje. maar als ik met meerdere mensen buiten ga rijden doe ik een pessoa bit in.
ze word dan heel heet en vervelend en zo heb ik er toch iets meer te vertellen.
en in de bak is ze prima met trensje te rijden hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 21:05

Citaat:
een D-trens met kopere rolletjes

Ik heb het al erg vaak geschreven Gaaaap

2 verschillende metalen geeft stroom
Net als dat je met zilverpapier op een vulling in je tanden bijt.

Raar dat ze bit dan wel goed loslaten Lips are sealed

Finduilas
Berichten: 3116
Geregistreerd: 25-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 21:09

het ex-baasje Haha! van amber die had gewoon een hoofdstel zonder bit
want ze vond dat vriendelijk rijden en het paard reageerd er ook nog eens goed op!

[EA-TK-PP] Gelderse merrie.
Evt inruil haf mogelijk!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 21:17

Hm, een hoofdstel zonder bit is heel paardvriendelijk maar als je een heethoofd hebt die er buiten vandoor wil bereik je er denk ik niet veel mee. Die van mijpakt het bit regelmatig vast en lost dan weer maar het is toch heel irri. Ik heb van de week 1 1/2 uur bij Divoza naar bitten staan staren en kwam er niet uit. Toch eerst maar proberen e.e.a. rijtechnisch op te lossen. Tinkers worden trouwens regelmatig met Liverpoolstang gereden, ik heb er naar gekeken maar vond het toch nogal zwaar materiaal om in te zetten. Voorlopig nog mar even op het D-trensje rubber Lachen

Finduilas
Berichten: 3116
Geregistreerd: 25-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 21:21

Soxje schreef:
Hm, een hoofdstel zonder bit is heel paardvriendelijk maar als je een heethoofd hebt die er buiten vandoor wil bereik je er denk ik niet veel mee.

das waar Knipoog

[EA-TK-PP] Gelderse merrie.
Evt inruil haf mogelijk!

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-03 21:28

ik zou inderdaad wel willen dat ik hem zonder bit kan rijden maar ik wil in elk geval niet in het ziekenhuis belanden. En een tik met de zweep betekend helemaal 500000 meter er vandoor (nee hoor geen gevoelige fjord ) dus das ook moeilijk. Maar een pessoaa met dubbele teugel kan ik ook wel proberen.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 21:29

Amen Lachen Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anselma, Isab123, Poldermenner en 134 bezoekers