bang om in galop over een sprong te gaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bonney4evver

Berichten: 7463
Geregistreerd: 23-03-03

bang om in galop over een sprong te gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-03 21:07

heej..
egt dom maar ik durf dus gewoon niet over een hindernis in galop.. ik ben ontzettend bang dat ze zich verstapt of niet goed uitkomt waardoor ik angstig over de sprong heen ga en t allemaal fout loop dus ik weet niet hoe jullie dat doen en hebben jullie tips voor me?

groetjes Lianne

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 21:17

pas doen als je er klaar voor bent en anders lage sprongetjes in draf maken, gaat dit goed dan proberen als je het zelfvertrouwen hebt (dus in jezelf geloven) het in galop proberen.,

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 21:20

dat probleem heb ik ook, want mijn draver gaat er in galop (bijna) elke keer of niet erover of hij gooit de hindernis om. Dat vind ik zo eng
maar we gaan volgende week met een balkje proberen, misschien ook wat voor jou

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 21:58

Zelf krijg ik het ook nog spaans benauwd zodra de instructie zegt dat we vanuit galop moeten springen. Terwijl dit eigenlijk veel vloeiender springt dan vanuit draf. Momenteel ben ik met mijn paard nu gevorderd tot 60 cm maar zodra de opbouw van de les verkeerd (direct galop, oxer, dubbel) is zet ik haar er weer dwars voor. Gelukkig hebben wij bij Bucephalus Ferry Jacobs die erg rustig is en liever honderd keer laag laat springen dan een keer te hoog.
Ik zou inderdaad eerst vanuit draf springen en daarna iets vanuit galop proberen. En probeer gelijk een klein parcoursje te maken dan moet je goed kijken en ben je minder gefixeerd op die ene hindernis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 22:32

Een paard kan een hindernis op 60 cm, met de ogen dicht springen Lachen

Echt, op die hoogte hoef je je niet druk te maken dat het paard het niet kan halen omdat de afstand niet passend is

Dat komt pas als het hoger ligt

UIteraard rijd het voor beide fijner als het wel vloeiend in 1 tempo kan blijven gaan, zonder teveel verkorten en verruimen van de passen.

Maar nogmaals, op lage hindernissen kan je paard het gemakkelijk ook al klopt het niet elemaal

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 22:35

probeer het anders eens met een galopbalk voor de hindernis. ik heb het zelf ook, ik spring liever uit draf dan uit galop, maar als er eenbalk voor ligt maakt het me niet uit

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 09:56

Leg anders eens tijdens het dressuurmatig rijden ook een balk in de bak.
Je galoppeert gewoon rond alsof er niets ligt en galoppeert ook gewoon over de balk heen.
Zodra je weet dat je goed over die balk kan galopperen, kun je eens een laag hindernisje proberen. Gewoon in een rustig galopje.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 11:48

Ik zou ook gewoon vanuit draf blijven springen en dan komt op een dag wel het moment dat je het ook vanuit galop durft. Hou d de hindernissen laag en kijk hoe ver je komt. Tijdens de dressuurtraining een balkje op grond helpt idd misschien ook wel.
Als je op een hindernis aanrijdt kun je dat in draf doen en dan de laatste twee passen ofzo in galop laten gaan. Dan hebje niet dat hele galop stuk van te voren, je kunt het dan opbouwen. Nou veel succes.

bonney4evver

Berichten: 7463
Geregistreerd: 23-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-03 16:58

onwijs bedankt voor de tips! ik zal t eens porberen! bedankt!:)

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 18:43

Ik heb precies hetzelfde.
Zolang we in de les vanuit draf springen gaat alles goed, maar zo gauw we vanuit galop gaan springen denk ik dat het allemaal niet meer past (vooral omdat mijn paard vaak zo ontzettend groot af wil springen) en ga ik verkrampt rijden.
Het helpt inderdaad een heel stuk als er een galopbalk voor de eerste hindernis ligt, dan galoppeert mijn paard al veel rustiger er op aan en zit ik meer ontspannen.
Wat ook wel werkt is een laag hindernisje in de bak zetten en dan in galop op de grote volte er over heen, dan blijf je beter in 1 tempo galopperen en heb je ook niet zo'n lange rechte lijn naar de hindernis toe, waar in je paard kan gaan rennen en jij zenuwachtig kan gaan worden!

Succes!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 22:04

Je woont best wel in de buurt. De tips hierboven zijn heel nuttig en als het echt niet lukt mag je altijd wel een keer bij mij langskomen hoor.
En anders zit je heel dicht bij Marco Sas, probeer daar eens een les te regelen. Ik weet zeker dat die je kan helpen!

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 09:10

Heb ook een soorgelijk probleem. Ik ben er laatst vanaf gedonderd (echt zwaar gevallen, hele gezicht in de poeier omdat ik op een staander terecht kwam) toen ik in galop aanreed. Nou heb ik daarna wel weer gesprongen, en gisteren in de springles ook al best weer wat hoger ( 1,10 of zo), maar dat was op het eind van een lijntje waar je in draf in moest. Dus dat vond ik helemaal niet eng. Maar ik vind het ontzettend moeilijk om in galop aan te rijden zonder balk ervoor. Maar ja, als je een parcours wilt springen zul je dat dus toch moeten kunnen... Weet ook nog niet hoe dat gaat, we bouwen de springles steeds een stukje moeilijker op dus dat zal ook nog wel komen. En Jumper kan die hindernissen inderdaad met zijn ogen dicht springen maar daar zit nou juist een deel van het probleem. Hij gaat nog wel eens met mij aan het springen in plaats van andersom... Dan lijkt ie heel rustig op de hindernis af te gaan (zo rustig dat ik bijna denk dat ik been bij moet gaan geven) en dan ineens zet ie z'n turbo aan en racet over alle hindernissen heen. En meestal gaat dat prima want hij is zo lenig als een kat, maar ik wil toch wel graag zelf de controle houden...

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 10:43

Die controle is vooral een dressuurmatig probleem. Zet hem maar een keer op de rem als hij zo doordendert! Dat probeert die van mij ook nog weleens als het niet zo hoog is, maar dat mag hij gewoon niet Knipoog
Zodra hij onder me vandaan vliegt zet ik de rem erop. Als hij braaf stilstaat rijd ik opnieuw aan, doet hij het dan weer zet ik hem weer stil!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 23:31

Zo als kitty al zegt, een balkje neer leggen (plat) en daar over heen galloperen, je paard schat zelf wel zijn passen uit.
wanneer je daar meer vertrouwen in hebt kun je het vervangen voor een cavalletti of een hindernisje van 20 cm (even hoog) en dan steeds opbouwen. dan kom je er wel. (ook al heb ik dit hele gebeuren overgeslagen Tong uitsteken )
mijn aller eerste sprong was: - zonder zadel, - in galop - 50 cm hoog
en toen was ik 10 jaar en reed ik bijna 3 jaartjes Tong uitsteken

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 20:33

gomir schreef:
Die controle is vooral een dressuurmatig probleem. Zet hem maar een keer op de rem als hij zo doordendert! Dat probeert die van mij ook nog weleens als het niet zo hoog is, maar dat mag hij gewoon niet Knipoog
Zodra hij onder me vandaan vliegt zet ik de rem erop. Als hij braaf stilstaat rijd ik opnieuw aan, doet hij het dan weer zet ik hem weer stil!

Doe ik ook regelmatig en dan gaat het een tijdje goed. Tot ie weer de kolder in zijn kop krijgt... }> . Hij vind springen gewoon veels te leuk Tong uitsteken . Maar we houden stug vol, de renperiodes blijven steeds langer weg... *LOL*

bonney4evver

Berichten: 7463
Geregistreerd: 23-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 21:13

oke, ik zal het allemaal eens gaan proberen terwijl overgens ik gister per ongeluk in galop over de sprong ging.. ze galopeerde uit zichzelf aan alleen ze sprong heel erg scheef modat ik helemaal geen controle had

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 21:30

...en op een dag blijven ze helemaal weg *LOL*

Geloof me maar, het wordt steeds minder en het gaat vanzelf over als je maar consequent bent Haha!

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 21:35

nou eigelijk moet ik zeggen dat een sprongetje nemen uit galop zoveel gemakkelijker is. zorg gewoon dat je een pony of paard hebt dat heel rustig blijft maar toch goed voorwaarts gaat. hou gewoon je handen stil en blijf rustig zitten je gaat zo mee met je paard geen probleem. uit galop springen vind ik echt gemakkelijker.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 22:12

Kitty schreef:
Leg anders eens tijdens het dressuurmatig rijden ook een balk in de bak.
Je galoppeert gewoon rond alsof er niets ligt en galoppeert ook gewoon over de balk heen.
Zodra je weet dat je goed over die balk kan galopperen, kun je eens een laag hindernisje proberen. Gewoon in een rustig galopje.


Dát vind ik dus doodeng... het idee dat het paard er niet overheen spingt maar en gewoon vrolijk overheen denderd omdat het er niet als een spong uitziet... ieeeeeh Knipoog

Dan ga ik liever nog met een noodvaart over een sprong van 1.20 dan een galopje oven een balk..

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 14:27

ik heb een aantal dagen geleden besloten dat ik niet zo bang moet zijn en heb gewoon in galop gesprongen. En het ging gewoon goed, maar ja 50 tot 60 cm kruis is ook niet wat je kan zeggen hoog. Maar ik denk dat je gewoon langzaam moet beginnen, zodat je niet meer bang bent.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 14:36

Kyralovertje"]
[quote="Kitty schreef:
Leg anders eens tijdens het dressuurmatig rijden ook een balk in de bak.
Je galoppeert gewoon rond alsof er niets ligt en galoppeert ook gewoon over de balk heen.
Zodra je weet dat je goed over die balk kan galopperen, kun je eens een laag hindernisje proberen. Gewoon in een rustig galopje.


Dát vind ik dus doodeng... het idee dat het paard er niet overheen spingt maar en gewoon vrolijk overheen denderd omdat het er niet als een spong uitziet... ieeeeeh Knipoog

Dan ga ik liever nog met een noodvaart over een sprong van 1.20 dan een galopje oven een balk..
[/quote]

Terwijl je zoveel controle over je paard kunt krijgen door over balken te galopperen.
En so what als het paard de balk niet als sprong ziet? Hij gaat echt niet onderuit hoor? Bovendien kun je met een balk leren afstanden schatten.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 19:53

Kitty schreef:

Terwijl je zoveel controle over je paard kunt krijgen door over balken te galopperen.
En so what als het paard de balk niet als sprong ziet? Hij gaat echt niet onderuit hoor? Bovendien kun je met een balk leren afstanden schatten.


Nie, omdat ik een paard wel eens fink heb zien uitglijden. Het paard kwam gewoon op de balk neer tijdens het galoperen en vervolgens was ie kreupel omdat zijn been van de balk afgleed... Het zou best een goede oefening kunnen zijn, maar niet mijn eerste keuze...

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 18:13

Kyralovertje"]
[quote="Kitty schreef:

Terwijl je zoveel controle over je paard kunt krijgen door over balken te galopperen.
En so what als het paard de balk niet als sprong ziet? Hij gaat echt niet onderuit hoor? Bovendien kun je met een balk leren afstanden schatten.


Nie, omdat ik een paard wel eens fink heb zien uitglijden. Het paard kwam gewoon op de balk neer tijdens het galoperen en vervolgens was ie kreupel omdat zijn been van de balk afgleed... Het zou best een goede oefening kunnen zijn, maar niet mijn eerste keuze...
[/quote]

Welk paard was dat?? (ik ben niet nieuwschierig hoor Knipoog )

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 19:55

RockyLover"]
[quote="Kyralovertje schreef:
Nie, omdat ik een paard wel eens fink heb zien uitglijden. Het paard kwam gewoon op de balk neer tijdens het galoperen en vervolgens was ie kreupel omdat zijn been van de balk afgleed... Het zou best een goede oefening kunnen zijn, maar niet mijn eerste keuze...


Welk paard was dat?? (ik ben niet nieuwschierig hoor Knipoog )
[/quote]

Jij bent niet nieuwsgierig, je wilt gewoon graag alles weten Tong uitsteken Haha!
Het was Starlight, een paard van een vriendin van me...
Maarja, zoals ik al zei.. ik zou het doodeng vinden om over zo'n simpel balkje te galopperen.. brrr

Zijn er trouwens mensen die dit wel regelmatig doen?

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 00:03

vandaag nog op les. Een lijntje, maar dan een aantal balken nog op de grond in plaats van in de lepels Lachen
Niets aan de hand hoor, paarden zijn ook niet gek Knipoog

Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar reactie van bonney4ever Verward Die heb ik hier niet meer teruggezien...Verward